Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: antsu57 - Lokakuu 19, 2013, 19:56:14 ip

Otsikko: Nokkaratas
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 19, 2013, 19:56:14 ip
Moro
Pitäis jakopään nokkaratas vaihtaa.Mahtuuko se tulemaan yksistään pois kun ottaa kiristimen irti
 vai joutuuko purkaaan koko systeemin.
Pyörä Le Mans 1000 -85.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 19, 2013, 21:01:55 ip
Muistaakseni ne kaikki rattaat pitää irrottaa niin ketjukin lähtee.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 19, 2013, 22:11:42 ip
Eikö kannattais kaikki sillä suunnalla uusia samalla, ettei tarvis aina availla ja pähkäillä. Oma työ harrastuksen parissa kun ei maksa mitään.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 19, 2013, 22:31:10 ip
Eikös ne vähän kuin pitäiskin vaihtaa pakettina? Eli kaikki ketjupyörät ja ketju samalla.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 20, 2013, 07:38:51 ap
Jakopään osat vaikuttaa varsin hyväkuntoisilta,nokkaratas tulee olemaan osa sytkää.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2013, 10:13:08 ap
Eikös sen triggeripyörän asennus sinne nokkarattaan taa onnistune vain hieman alkuperäistä ratasta muokkaamalla? Vai onko kyseessä jonkinlainen muu versio?
Helpoimmalla pääsee, ja tulee tarkin sytytys, kun tekee sytkän suoraan kampiakselin päähän. Joko yksinkertaisella herätepyörällä ja parilla anturilla tai yhdellä anturilla ja triggerilevyllä.
Kuvassa malliksi oma konstruktioni jossa anturit erillisessä sillassa ja toisella anturilla pieni "justeeraus" mahdollisuus että tarkka 90 asteen ero löytyy. Yhdellä anturilla homma on vielä yksinkertaisempi kun ei tarvita anturille ollenkaan säätömahdollisuutta.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 20, 2013, 10:33:26 ap
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2013, 10:55:16 ap
Eikös siihen kampuran mutteriin käy pitkä tai pidennetty hylsy?
Halpahallista sopivan kokoinen hylsy, rälläkällä poikki ja väliin pala putkea hitsaten niin se on siinä.
Liitekuvan oikeassa alareunassa oma versioni.

Ps: kun mutteria avaa niin kampiakselia pitää pitää vastaan vauhtipyörän puolelta tai käyttää paineilmatoimista "mutteripyssyä" avaamiseen. Mutteri voi olla todella lujassa.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2013, 11:50:40 ap
Eli startti pois ja sen pulttien alle latasta yms tehty työkalu, joka ottaa vastaan muutamaan starttikehän hampaaseen.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 20, 2013, 12:39:31 ip
Ei ole normimutteri vaan pyöreä neljällä kololla ja alla monisakarainen peltilevy jonka sakara käännetty
koloon.
Mulla on vielä kolmipuolainen takapyörä kiinni rungossa,ilman jarrua.Laitoin patikan svingin ja puolan väliin kun
irroitin nokkamutteria joka oli kanssa kovaa kiinni,lukkolevy alla ja mutteri varmistettu pisteillä.
Eli ilmeisesti tuon dinsen kaltainen avain täytyy olla.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2013, 13:18:12 ip
Omaan käyttöön tehnyt vastaaville muttereille sopivasta putkesta avaimia. Halkiot putken päähän mutterin kolojen kohdalle ja niihin pienet lapunpalat ulkopuolelta hitsaamalla kiinni. Putkeen sitten kahva tai jos haluaa hifistellä; hylsyn väätiöpää.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 20, 2013, 13:51:31 ip
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2013, 14:38:09 ip
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 20, 2013, 21:20:23 ip
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.

Ei muuten ole enää...
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 20, 2013, 21:49:32 ip
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.

Tuotaaa..häh?  ???  ???  ???
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 20, 2013, 23:13:58 ip
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.


Moi.

Taisin tämän taannoin nähdäkkin...
Kyllä jakopäästä joutuu irrottamaan kaikki ketjupyörät ja ketjun kimpassa.

Tämä näyttää oikealta työkalulta kampiakselin sakaramutterin irrottamiseen.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Nutmutterschl-KW-gr-Mod::687.html

Vaihtoehtona on tehdä avain sopivan kokoisesta hylsystä/putkesta rälläköimällä siihen nuo sakarat.
Mutteri voi kylläkin olla niin lujassa että, hylsyn ulkokehälle täytyy hitsata tukirengans niinkuin on
Stein Dinsen työkalussakin.
Itse mutteri on SKF:n valmistetta ja sitä käytetään laakerien kiinnittämiseen, elikkä sen voi
löytää muualtakin kuin Guzzi-osaa myyvästä kaupasta.

Pekka
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 21, 2013, 01:36:43 ap
Lainaus
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :). Minun kyllä (V11), kun siltä osin on vakio 2V -työntötankokone.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 21, 2013, 11:08:08 ap
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.

Ei muuten ole enää...


Ai niin! En edes muistanut. Sehän söi sen yhden rattaan.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 21, 2013, 15:27:49 ip
Lainaus
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :).

Ai jaaa... Mutta onhan se sentäs koteloitu niin, ettei traani pruiskua lahkeilla yms. Eikä tarvi sitä öljyä lisätä pari-kolme kertaa päivässä.
Joten ei se nyt ihan sama ole...  :D
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 23, 2013, 12:06:02 ip
Nyt äkkiä vaihtamaan nokkaketju rattaiksi. Ihan tyylin vuoksi.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 23, 2013, 12:48:37 ip
Mitä jos sovittelis sinne pienen kuningasakselin, vaikka pieni ristinivel välissään, niin olis sekin pää hoidettu kardaanilla..  :P
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 28, 2013, 21:10:27 ip
No nyt on avain mutteriin.Vedetäänkö molemmat,nokan ja kampuran mutteri samaan momenttiin,15 kiloa.
Otsikko: Vs: Nokkaratas
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 29, 2013, 22:23:43 ip
Moi.

Tuolle kampuran mutterille ei taida löytyä virallista kiristysmomenttia. Jostain on jäänyt mieleen 12-13 kpm.
Eli tuohon haarukaan ja lisää sen verran että, saa sakaralevyn korvan taitettua.
Ite olen korvannut sakaralevyn kierrelukitteella kiristänyt "niin tiukaaan kun menee".
Avatessa sitten mutteria täytyy lämmittää.
Jos jättäisin sen sakaralevyn käyttöön, lämmittäisin mutterin ensin niin että, "räkä kiehuu"
ja sitten se 15 kpm. Öljyttynä.

Pekka