Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: antsu57 - Lokakuu 19, 2013, 19:56:14 ip
-
Moro
Pitäis jakopään nokkaratas vaihtaa.Mahtuuko se tulemaan yksistään pois kun ottaa kiristimen irti
vai joutuuko purkaaan koko systeemin.
Pyörä Le Mans 1000 -85.
-
Muistaakseni ne kaikki rattaat pitää irrottaa niin ketjukin lähtee.
-
Eikö kannattais kaikki sillä suunnalla uusia samalla, ettei tarvis aina availla ja pähkäillä. Oma työ harrastuksen parissa kun ei maksa mitään.
-
Eikös ne vähän kuin pitäiskin vaihtaa pakettina? Eli kaikki ketjupyörät ja ketju samalla.
-
Jakopään osat vaikuttaa varsin hyväkuntoisilta,nokkaratas tulee olemaan osa sytkää.
-
Eikös sen triggeripyörän asennus sinne nokkarattaan taa onnistune vain hieman alkuperäistä ratasta muokkaamalla? Vai onko kyseessä jonkinlainen muu versio?
Helpoimmalla pääsee, ja tulee tarkin sytytys, kun tekee sytkän suoraan kampiakselin päähän. Joko yksinkertaisella herätepyörällä ja parilla anturilla tai yhdellä anturilla ja triggerilevyllä.
Kuvassa malliksi oma konstruktioni jossa anturit erillisessä sillassa ja toisella anturilla pieni "justeeraus" mahdollisuus että tarkka 90 asteen ero löytyy. Yhdellä anturilla homma on vielä yksinkertaisempi kun ei tarvita anturille ollenkaan säätömahdollisuutta.
-
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.
-
Eikös siihen kampuran mutteriin käy pitkä tai pidennetty hylsy?
Halpahallista sopivan kokoinen hylsy, rälläkällä poikki ja väliin pala putkea hitsaten niin se on siinä.
Liitekuvan oikeassa alareunassa oma versioni.
Ps: kun mutteria avaa niin kampiakselia pitää pitää vastaan vauhtipyörän puolelta tai käyttää paineilmatoimista "mutteripyssyä" avaamiseen. Mutteri voi olla todella lujassa.
-
Eli startti pois ja sen pulttien alle latasta yms tehty työkalu, joka ottaa vastaan muutamaan starttikehän hampaaseen.
-
Ei ole normimutteri vaan pyöreä neljällä kololla ja alla monisakarainen peltilevy jonka sakara käännetty
koloon.
Mulla on vielä kolmipuolainen takapyörä kiinni rungossa,ilman jarrua.Laitoin patikan svingin ja puolan väliin kun
irroitin nokkamutteria joka oli kanssa kovaa kiinni,lukkolevy alla ja mutteri varmistettu pisteillä.
Eli ilmeisesti tuon dinsen kaltainen avain täytyy olla.
-
Omaan käyttöön tehnyt vastaaville muttereille sopivasta putkesta avaimia. Halkiot putken päähän mutterin kolojen kohdalle ja niihin pienet lapunpalat ulkopuolelta hitsaamalla kiinni. Putkeen sitten kahva tai jos haluaa hifistellä; hylsyn väätiöpää.
-
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.
-
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.
-
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.
Ei muuten ole enää...
-
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.
Tuotaaa..häh? ??? ??? ???
-
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.
Moi.
Taisin tämän taannoin nähdäkkin...
Kyllä jakopäästä joutuu irrottamaan kaikki ketjupyörät ja ketjun kimpassa.
Tämä näyttää oikealta työkalulta kampiakselin sakaramutterin irrottamiseen.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Nutmutterschl-KW-gr-Mod::687.html
Vaihtoehtona on tehdä avain sopivan kokoisesta hylsystä/putkesta rälläköimällä siihen nuo sakarat.
Mutteri voi kylläkin olla niin lujassa että, hylsyn ulkokehälle täytyy hitsata tukirengans niinkuin on
Stein Dinsen työkalussakin.
Itse mutteri on SKF:n valmistetta ja sitä käytetään laakerien kiinnittämiseen, elikkä sen voi
löytää muualtakin kuin Guzzi-osaa myyvästä kaupasta.
Pekka
-
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :). Minun kyllä (V11), kun siltä osin on vakio 2V -työntötankokone.
-
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.
Ei muuten ole enää...
Ai niin! En edes muistanut. Sehän söi sen yhden rattaan.
-
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :).
Ai jaaa... Mutta onhan se sentäs koteloitu niin, ettei traani pruiskua lahkeilla yms. Eikä tarvi sitä öljyä lisätä pari-kolme kertaa päivässä.
Joten ei se nyt ihan sama ole... :D
-
Nyt äkkiä vaihtamaan nokkaketju rattaiksi. Ihan tyylin vuoksi.
-
Mitä jos sovittelis sinne pienen kuningasakselin, vaikka pieni ristinivel välissään, niin olis sekin pää hoidettu kardaanilla.. :P
-
No nyt on avain mutteriin.Vedetäänkö molemmat,nokan ja kampuran mutteri samaan momenttiin,15 kiloa.
-
Moi.
Tuolle kampuran mutterille ei taida löytyä virallista kiristysmomenttia. Jostain on jäänyt mieleen 12-13 kpm.
Eli tuohon haarukaan ja lisää sen verran että, saa sakaralevyn korvan taitettua.
Ite olen korvannut sakaralevyn kierrelukitteella kiristänyt "niin tiukaaan kun menee".
Avatessa sitten mutteria täytyy lämmittää.
Jos jättäisin sen sakaralevyn käyttöön, lämmittäisin mutterin ensin niin että, "räkä kiehuu"
ja sitten se 15 kpm. Öljyttynä.
Pekka