Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 16, 2013, 21:27:45 ip
-
Triken rakentelussa saavutin eräänlaisen käännepisteen kun sain voimansiirron niputettua. Erityisesti kardaanin mitoituksen ja asennuksen.
http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-kardaaniakseli.html
-
Onpa nokkelasti toteutettu kardaani ilman booriholkkia! Kun kulmaa on kuitenkin muutama aste, niin niin metalliset nivelet se vaatii joka tapauksessa. Ristikoilla tehty kardaani välittää tasaisen pyörimisliikkeen kun nivelten kulma on molemmissa päissä sama, mutta eri suuntiin. Kardaanin putken pyörimisnopeus ei ole tasainen, mutta vastakkaisiin suuntiin menevät kulmat kardaanin eri päissä kompensoivat kulmanopeuden vaihtelut. Juu, siinä pitää silmälaakeri olla tarkasti sama-akselinen perän akselin kanssa eikä siinä kärsi olla paljoa klappia ettei ala jyrräämään. Kerran vaihdoin Sierran kardaanin takaristikon kun vanha oli ruostunut tönköksi. Ajattelin ensin, että ei kai tuollaisen tasapaino ole niin nööpön nuukaa, mutta erehdyin pahasti! Kardaani oli paikallaan ja jyristeli kovin, joten ensi toimenpiteenä kiristin putkimiehen klemmarin kardaanin ympärille ja ajokokeilla etsin kiristysruuville sellaisen kohdan, että tärinä oli pienimmillään. Sen jälkeen lisäsin kynnen kokoisia peltipaloja klemmarin alle, kiristysruuvin kohdalle kunnes jyrinä oli poissa aistinvaraisesti arvioiden. Joku erikoisliike olisi varmaankin tehnyt tasapainoituksen paremmin ja nopeammin, mutta oli siinä itselläkin aikaa tuota ihmetellä ja laittaa kuntoon.
-
Kiitos positiivisestä ensikommentista!
Oli yllätys, kun avasin ristikkopaketit, kun kunkin ristikon yhdessä laakerikupissa oli valmiina nipalle reikä.
Tuossa kuminivelessä on "pänninkiä" muutama millimetri ettei missään taka-akselin liikeasennossa tule kardaanin vetoa vaan aina on pieni puristus. Pysyy vaihdelaatikon päässä oleva kiristettävä spooriholkkikin paikoillaan/pohjassa.
-
Siis onko sulla tulossa kardaaniakselin suuntaista kuormitusta? Niin ei kyllä kannata olla..
-
Ilman muuta pitää olla puristusta päittäin. Niin se on aina kardaaneissa.
-
Onhan siellä liuku päässä akselin suuntaisesti. Myös esim. traktorin nivelakseleissa pitää huolehtia, ettei akseli kanna pituussuunnassa. Muuten niveliä menee kun näkkäriä..
-
Juu, tuo akselin liika pituus/lyhyys tulee helposti esiin mm maataloustraktorin työlaitteiden kanssa.
-
Sama periaate toimii ajoneuvon voimansiirrossa.
-
Aksiaalinen liike on tässä ajokardaanitapauksessa tosi pieni kun siihen tulee pieni pystyliike takajousituksen joustosta ja svingi taitaa olla lisäksi nivelöitynä aika lähelle kardaanin eturistikon linjaa. Idea tuossa rakenteessa on nimenomaan siinä, että kumirenksu joustaa ne muutamat millit ihan kepeesti. Kumi on erikoista ainetta kun siinä on leikkausliukumoduuli tosi pieni veto-puristus kimmomoduliin verrattuna ja sitä kautta tuollaiseen kytkinrenkaaseen saa mukavasti aksiaalista liikevaraa pienellä aksiaalivoimalla. Akselin vääntömomentista tulevat rasitukset ovat siihen verrattuna ehkä kymmenkertaiset. Silti on jännä kuulla tuleeko välitykseen mitään värähtelyilmiöitä tuon kumin jouston vaikutuksesta.