Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: aj@ - Lokakuu 08, 2013, 13:30:15 ip
-
California Vintage on keväällä tulossa taloon ja kauan olen semmoista hinkunutkin. On vain yksi ongelma jo näin etukäteen, koska eilen istuin ensimmäistä kertaa elämässäni Californian satulaan ja hankkimani laitteenkin näin viimeksi Ellivuoren Italossa. Seisontatuki on tällaiselle lyhytjalkaiselle aivan liian edessä ja mikähän idea siinäkin on, että mopo kaiken lisäksi kallistuukin sen varassa turhan paljon. Ei se paino mitään, nykyinen painaa 80 kg enemmän, mutta se tuen saaminen ylös. Yritin huonolla menestyksellä googlailla asiaa, mutten löytänyt tai osannut oikein etsiä. Eli kysymys kuuluu: onko sille hitsaamatta mitään tehtävissä, tai löytyisikö jostain järkevämmän mittaista kapistusta, joka ei menisi niin eteen kuin vakio, tai saako sitä tuen kiinnitystä runkoon jotenkin roplattua tuon estämiseksi ja kulmaa suoremmaksi? Yksi mahdollisuus on tietysti jonkunlaisen korvakkeen tms. hankkiminen, mutta saako niitä mistään? Kaikki mahdolliset ehdotukset otan suurella kiitollisuudella vastaan.
-
Monissa malleissa on sivuseisomatuessa "tappi " .Eli n 150 mm "ylhäältä" siis kiinnityskohdasta alaspäin .Mutta Vintagesta se taitaa "puuttua" , hommaa "tapillinen" sivuseisamatuki ,ei ylettömän hintainen.
-
Näytti siellä alempana lenkki olevan muttei siitä apua ole, eli kantapää ei saa kunnon "otetta" siitä. Toisaalta saisihan siihen vaikka narun kiinni ::)
-
Varmaan jos siihen nuppiin vaikka hitsaisi pidemmän taakin. Mustaa rautaahan tuo on, eli hitsaus onnistuu missä vain.
-
V11 tapauksessa on tällainen "sivuvieteri", joka on kahdella ruuvilla kiinni jalassa. Nousee sitten sivulle pakoputken luo kun jalka on ylhäällä. Lie katkee tuo kova jousilanka säännöllisesti, kun puuttui omastani aikanaan ja on kestänyt noin vuoden kerrallaan ennen kuin katkeaa. Mutta varaosana tuota saa (osat 32,33,39 + itse "jousi"), jos tästä haluaa rakennella. Jousi kestää kyllä väännellä oikeaan asentoon. Kengän kärjellä tuohon "sivuvieteriin" ylettää.
-
En minäkään yllä kaikista pyöristäni sivujalkaa laittamaan alas tai satulassa istuen vetämään ylös. Olenkin laittanut niiden jousen siten että kun pyörän painon nostaa sivutuelta niin tuki napsahtaa ylös itsekseen. Pysähtyessä nousen ensin pyörän päältä ja laitan vasta sitten sivutuen alas. Eihän se pyörä pystyasennossa mitään paina.
Californian jalka taas on tehty (matkittu H-D:ltä) siten että kun paino on sen päältä pois niin pyörää eteenpäin liikutettaessa se nousee ylös.
Yksi tapa on laittaa vaijeri, kuten joissain Guzzi-malleissa on vakiona, josta vetämällä saa jalan alas ja ylös.
Sitä olen ihmetellyt miksi sivutuki on aina vasemmalla. Vaihdoin Centaurossa tuen oikealle puolelle ja se on varsin kätevä erityisesti kadun varteen pysäkoitäessä kun pääsee nousemaan pyörän päältä suoraan jalkakäytävälle. Myöskään pyörä ei jää liian pystyyn kuten usein pyrkii käymään kun paikoittaa kadun laitaan.
Jos pyörän käsittelyn kanssa on ongelmia niin pyörä on joko liian iso tai sitten pitää lähteä salille hakemaan papua hihaan.
-
Oikean puoleinen seisontatuki vois olla turvallisempi vaan häätyypi varoa sitä rotvallin reunaa. Soon raskas nostaa vastamäkkeen tuo mopotin.
-
Japanissa oli, en tiedä onko vielä, sääntö että kuljettajan on yksin jaksettava nostaa kaatunut pyörä kyljeltään ylös.
Voisi olla hyvä käytäntö täälläkin kun näköjään noita keikahtamisia sattuu joillekin tämän tästä. Tyypillisesti siksi että ei hallita hidasajoa tai pysähtymistä kunnolla.
Sen tiedän että California on helppo nostaa pystyyn vähilläkin voimilla jos siinä on vain alkuperäiset kaatumaraudat paikoillaan. Ikään kuin "keinahtaa" pyörilleen.
Ainut kerta kun itsellä oli hetken aikaa vaikeuksia saada pyörä pystyyn kun kaadoin Quotan alarinteeseen syksyisellä metsäpolulla. Piti kääntää ensin renkaat alamaan suuntaan pyörittämällä pyörää kyljellään. Samalla keula kääntyi tulosuuntaan mikä oli hyvä.
-
Eipä Calia tarvi keinauttaa tai kikkailla pystyyn, kun opettelee oikean tekniikan. Nousee kaikki pyörät ylös suht vähillä voimin. Hakee vaikka youtubesta oikean tavan.
-
Sitä olen ihmetellyt miksi sivutuki on aina vasemmalla. Vaihdoin Centaurossa tuen oikealle puolelle ja se on varsin kätevä erityisesti kadun varteen pysäkoitäessä kun pääsee nousemaan pyörän päältä suoraan jalkakäytävälle. Myöskään pyörä ei jää liian pystyyn kuten usein pyrkii käymään kun paikoittaa kadun laitaan.
Kattelkaas vanhoja länkkäreitä. Ne karjapaimenet ja muut pyssysankarit nousee hepan selkään aina vasemmalta. Tuolta peruja ;D
-
Kun länkkärillä on kiire, se hyppää kyytiin suoraan takaa!
-
Eipä Calia tarvi keinauttaa tai kikkailla pystyyn, kun opettelee oikean tekniikan. Nousee kaikki pyörät ylös suht vähillä voimin. Hakee vaikka youtubesta oikean tavan.
Pistäpä linkki.
-
Äkkiä kännykällä linkaten:
http://youtu.be/cfsUZDA8CoI
-
Kun länkkärillä on kiire, se hyppää kyytiin suoraan takaa!
Silloin ei passaa pyörässä olla ainakaan sissybaria...
-
Eikä hevosessa....
-
Entäs jos se on kaatunut vasemmalle sivulle, sivujalan päälle? Siiten nostetaan vaan vähän ja pakitetaan takaisin niin että paino tulee sivujalalle? Pitää olla joku konsti värkätä jalka ulos siinä välillä (jos se on vielä ehjä). Entäs jos maa on pehmeää? Tuo konsti taitaa onnistua vain ja ainoastaan sopivien olosuhteiden vallitessa... Mutta näpsä juttu, ei varmaan tulisi mieleen jos itse on tuossa jamassa.
Näin ne saa kaatumaan kyljelleen idässä: https://www.youtube.com/watch?v=jOdCDAuJLPI&list=RD02ZwnpoRSEqZA (https://www.youtube.com/watch?v=jOdCDAuJLPI&list=RD02ZwnpoRSEqZA)
(ikävää katsottavaa)
-
Sattuipa kerran, että iso enska kaatui rinteessä sivutuen puolelle ja siinä maatessaan olivat renkaat korkeammalla kuin tankki. Eipä heti tullut mieleen sopivaa YouTube-ohjeistusta sen pystyyn saamiseksi kohtuullisin vaurioin. Onneksi löytyi apuvoimaa joka ihmetteli, että painavatko nämä moottoripyörät tosiaan näin paljon. Kai tuo tuosta jonkun ajan sisään olisi itseltäkin onnistunut, mutta onneksi noin. ???
-
Eikä hevosessa....
Hevosessa en ole moista viritystä nähnyt, mutta Calissa kyllä :)
-
Sissuspaariin nojaava matkustaja ei ainakaan Calin kaltaisen, takapainoisen pyörän ajettavuutta paranna. Lisäksi moinen näyttää omaan silmään typerältä. Makujahan on tunnetusti kuin haistelemattomia koiran takamuksia.
-
Eikä hevosessa....
Hevosessa en ole moista viritystä nähnyt
Niin en minäkään, kuten yllä mainitsin.