Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jässi - Lokakuu 04, 2013, 15:28:54 ip
-
Eilen ja tänään ajelulla ollessa alkoi ilmetä merkillistä käytöstä koneelta. Ajelin moottoritiellä reipasta satasta kun yht'äkkiä kone alkoi hyytymään ja nykimään. Kuului vain matalaa mörinää ja kone ei ottanut enää kunnolla kierroksia. Laitoin pyörän tien sivuun ja pyörä sammui samantien. Hetken päästä käynnistin ja taas kulki normaalisti kaupunkinopeuksilla mutta taas moottoritien nopeuksissa alkoi hyytymään samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla.
Tänään otin pyörän taas alle ja aluksi toimi ihan kuin pitääkin mutta taas moottoritienopeuksilla alkoi ongelmat. Samanlainen hyytyminen ja terävää nykimistä. Sain nilkutettua pienemmillä vaihteilla pyörän pois motarilta ja hetken päästä taas kaupunkinopeuksilla toimi normaalisti. Kun hyytyminen alkoi molemmilla kerroilla oli kierroksia yli 4000. Nykimisen alettua kierrokset eivät nousseet millään yli 4000.
Mikähän mahtaa olla tullut ongelmaksi Cali III -91 kaasariversioon?
-
Saako tankki korvausilmaa?
Ei nuo tuon malliset tankinkorkit kyllä yleensä tee huohotusongelmaa.... Mutta bensansaantiongelmalta tuo kuulostaa. Onko hanan sihti tai kaasareitten sihdit tukossa tai mahdollinen ylimääräinen filtteri letkun välissä?
-
Edellisten lisäksi ,näillä keleillä myös kaasareitten jäätyminen vaivaa joskus.
-
Bensan saanti ongelmaa itsekin ajattelin. Täytyypä ottaa viikonloppuna tankki irti ja tarkastaa nuo sihdit ensimmäisenä. Löytyykö sihdit fyysisesti mistä?
-
Kaasuttimien siitä putken juuresta, johon bensaletku kiinnittyy. Kymmenen millin kanta siinä pultissa, auki ja siivilä on siinä. Letkuissa jos on lisättynä, niin ne kyllä näkyy.
-
Kolmosessa on erikoisesti polttoainehana. Sehän toimii vaijerivälitteisellä kaukosäätimellä. Hana on tankin takaosan keskellä. Siinä on tankin sisäpuolella oleva sihti. Kolmosessa on peltitankki joka tuon ikäisessä voi olla jo melko ruostunut. Vaikka ei tankkiin roskia menisikään niin se on voinut muodostaa sakkaa itsessäänkin. Myös ikiaikaiset polttoaineletkut voivat tehdä temppujaan tai menneet lyttyyn.
-
Tankin sihtii ei vissiin kotikonstein pääse käsiksi? Tarkastan nyt ensin nuo kaasarin sihdit ja letkut, jos vika löytyisi jommastakummasta. Huomenna pyörän kimppuun. Kiitos neuvoista jo tässä vaiheessa. :)
-
Kierteillä se Kolmosenkin hana on kiinni kuten muissakin tankeissa.
-
Eiköhän tuohon päde sama sääntö, kuin lähes kaikkiin teknisiin laitteisiin; ihmisethän niitä kasaa.
-
Vika löytyi. Oli jäänyt bensaletku pahasti mutkalle ja hieman puristuksiin epähuomiossa viime rassailusta. Huolellisemmin aseteltuna alkoi pyörä taas toimia niinkuin pitääkin. Kiitoksia neuvoista ja avusta!