Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Syyskuu 25, 2013, 20:20:58 ip
-
Lieko normaali kolina kun vaihdoin öljyn ja suodattimen Caliin. Öljypohja oli ollut irti pari päivää ja kun laitoin uuden suodattimen ja öljypohjan paikallee sekä öljyt koneeseen niin käynnistäessä piti kauhiaa kolinaa sen hetken, että sai öljyä. Sitten vaimeni. Tarkistin samalla venttiilit ja vaihdoin isommat tulpat uusiin.
-
Omituista.
Ensiksi tulisi mieleen sellainen malli jossa on hydrauliset venttiilien nostimet. Silloin voi hetken olla välykset suuret.
Muuten ei pitäisi kuulua yhtikäs mitään sivuääniä.
-
Eikös kirjoittaja tarkoitanut tässä sitä normaalia "kolinaa" kiertokangista/kampiakselista (?), joka kuuluu kunnes öljynpaineet on taas saavutettu ensimmäisen kerran öljyjen- ja suodattimen vaihdon jälkeen. Sama ääni, jonka kerrotaan kuuluvan niistä malleista, joissa öljynsuodatin kierretään ylöspäin kiinni (ei öljypohjaan), kun suodatin löystyy hiljalleen (koska vanha tiiviste jäi alle ja nyt on kaksi) ja päästää lopulta paineet pois kesken ajon...
Itse olen aina startannut jonkun aikaa tappokytkin alhaalla siinä toivossa, että öljyä kulkeutuisi jo pelipaikoille ennen ensimmäistä käynnistystä - lieneekö tästä oikeasti hyötyä? Muuten ei kai auta kun pidättää hengitystä sormet korvissa tuo ensimmäiset sekunnit...
Muuten kolina (4711) voi olla hyödyksi öljynvaihdossa, varsinkin vaihteistoöljy tuoksuu mielestäni ikävälle...
-
Kolina siis loppui ja öljynpaineet nousivat?
-
Näin teki ja käy nätisti. Heti piti muistella mihin vasara tms. unohtui...
-
Kyllä sitten on vikaa jos kampiakseli pitää kolinaa ilman öljynpainetta tai sen kanssa. Enpä ole moiseen ilmiöön ikinä törmännyt paitsi rikkinäisessä koneessa.
Kertokaahan lisää kyseisestä asiasta kun mulle aihe on ihan uusi.
Suodattimen voi täyttää (pitää täyttää) ennen asennusta öljyllä silloin kun asennussuunta on alhaalta ylöspäin.
Öljypohja-asenteisissa suodatin täyttyy öljyllä itsekseen kun malttaa hieman vartoilla täytön jälkeen.
-
Jos kolina kuuluisi kampurasta, pitäisi sen olla jo aika väljä laakereiltaan. Öljyfilmi on kuitenkin suht ohut siellä laakeripintojen välissä. Hankala kuulematta sanoa, mikä äänen on päästänyt. Varsinkaan kun ei tiedä minkä laatuisesta kolinasta on kyse. Eli naputtava, kilisevä, kolkuttava jne.
Mutta jos moottori ei pitele mitään outoja ääniä kiihdytyksessä tai moottorijarrussa yms, niin en jaksaisi huolestua.
-
Olisinko ehkä vasta 5 kertaa vaihtanut öljyt ja suodattimen Guzziin (2xCali, 3xV11), mutta muistelen silti että aina ennen kuin öljynpaine noussut ensimmäisen kerran, moottorin ääni on "koliseva". Luulin että jos ei ole öljynpainetta, moottori "kolisee" aina kun öljykalvoa ei ole siellä, missä sen pitäisi olla.
Kappasi vain, tarkistin sekä (V11) 2001 käyttöoppaan että 2001 korjausoppaan: Vain (ammattilaisille tarkoitetussa) korjausoppaassa sanotaan "Fill a new filter cartridge using the prescribed oil".
Rivikäyttäjälle tarkoitetussa käyttöohjeessa sanotaan: "Unscrew the filter cartridge using the same tool and replace it with an original cartridge. It is recommended to perform the operation described above at our dealer locations."
Onkos tuo nyt laitaa, se, joka tietoa tarvitsee - hänelle sitä ei kerrota (loppukäyttäjä), kehotetaan vaan viemään auktorisoituun huoltoon. Se, joka sen tietää muutenkin, sille se vielä uudestaan muistutetaan (ammattilainen). En minäkään ole suodatinta täyttänyt. Startilla olen pyrkinyt pyörittelemän ennen käynnistystä...
-
Maailma on pahan paikka. Jos loppukäyttäjä rikkoo itse koneensa tekemällä itse niin se on lähinnä hänen ongelmansa ja varaosavalmistajan/kauppiaan etu. Valmistajallehan ei siitä mitään vastuuta tule. Merkkihuollolta taas edellytetään huolto-ohjeiden noudattamista.
Tuo suodattimen täyttö juontaa omalla kohdalla sieltä saakka kun oli eka luokalla ammattikoulussa ja opiskelin autonasentajaksi. On päivänselvää että suodatin täytetään aina öljyllä koska niin siellä opetettiin. Autonasentajan hommia en sitten kuitenkaan ryhtynyt tekemään mutta opin ainakin tuon. Syy miksi suodatin pitää täyttää on se että liukulaakerointi (kuten liki kaikissa autoissa jo silloin) ei siedä pyörimistä metalli metallia vasten ja joka kerta kun näin käy tapahtuu normaalikulumiseen nähden voimakasta kulumista.
Vaikka monta neuvoa olen jakanut niin enpä tiennyt tätä kertoa aiemmin kun olen pitänyt sitä päivänselvänä asiana aina kun öljyjä vaihdetaan. Ja luullut muidenkin tietävän.
-
Itselläni ei ole autoasentajan koulutusta, mutta täytän silti filsun öljyllä vaihdettaessa.
Ei tavallisessa öljynvaihdossa kannata olla hysteerisenä akseleiden pyörimisestä kuivana toisiaan vasten. Jos öljy on laskettu lämmitetystä moottorista saman päivän aikana, on laakereiden välissä öljykalvo, joka suojaa siihen asti että pumppu tekee painetta.
-
Kolkotusta se oli mutta nyt normiajossa ja -käytössä ei ole mitään erikoista. En ole huolestunut. Oli vaan niin ennenkuulumaton ääni.
-
Tavallisen polttomoottorin kipuraja öljyttä käyttämisessä on noin 2 minuuttia. Se ei välttämättä aiheuta kiinnileikkaamista, mutta öljykalvo rikkoutuu ja pieniä täppejä alkaa tulla liukupintoihin ja moottorin odotettavissa oleva käyttöikä lyhenee. Öljypumpun tuottama öljynpaine on kiertoöljysysteemissä varmistamassa että öljy tulee laakereille. Varsinaisen voitelukalvon aiheuttaa pyörimisliike. Pumpun painama öljy tietenkin osaltaan vie lämpöä laakereista, mutta useimmat moottorit toimivat ihan hyvin matalillakin öljynpaineilla. Monet meistä ajelevat kesäisin tuntikausia nelitahtimoottorilla, jossa ei öljypumppua ole lainkaan ja hyvin ne vaan pelittää (Briggs&Stratton).
-
On ihan eri asia onko moottori liukulaakeroitu vai vierintälaakeroitu. Vierintälaakeri ei tarvitse painevoitelua muutoin kuin että se on jossain sellaisessa paikassa minne roiskevoitelu ei yllä.
-
Ohi aiheen; Briggsissä on muuten liukulaakerit. Sekä ylhäällä, että alhaalla. Olen niitä varmaan sata purkanut/korjannut ja kovin montaa väljälaakerista ei ole tullut vastaan. Lisäksi laakerointi on porattu suoraan alumiinivaluun.
-
enpä tiennyt tätä kertoa aiemmin kun olen pitänyt sitä päivänselvänä asiana
Minustakin päivänselvä ja aikaisemminkin olen tuon kuullut. Ei vaan ole tullut tehtyä ???, ehkä Calista opittua. Usein kun on jotain purettuna, eikä ole aikaisempaa kokemusta - pitää vaan tehdä niin kuin oikeaksi ymmärtää (ja Workshop Manual tai tämä foorumi yrittää kertoa). Sen jälkeen asia onkin sitten "korkeemman käres", lähteekö henki "oman käden kautta" vai ei. Moottoripyörässä on esim. autoon verrattuna (4 pyörää) useita kriittisiä paikkoja, joiden varassa se henkikulta ymmärtääkseni on. Kuten nyt vaikka joissakin malleissa reaktiotangon pultti, takajarrusatulaa paikallaan pitävä rakenne jne.
-
Tunnustus: Tänään en löytänyt Guzzin öljynsuodatinavainta mistään... Ettei se vaan ole just se...
-
:o
-
Kolinan syy oli epäilemäni suodatin avaimen unohtuminen. Siellä se makasi kyljellään suodattimen vieressä. Oli saanut osuman kai kiertokangesta kun oli hieman kolhulla. Siitä se kolina...
-
Ohhoh! Onneksi avamessa lie sen verran painoa, että tyytyi pötköttämään paikallaan. Jos olisi liikkeellä ollut, niin jälki olisi ollut varmaan aika karua..
-
Mulle on sattunut vain kerran että on ollut öljypohjassa ylimääräistä. Jos ei totaalivaurioita lasketa. Omistaja epäili että öljynpaineanturi on rikki. Se vaihdettiin mutta öljynpainetta ei löytynyt. Painetta kuitenkin oli edellisen öljynvaihdon jäljiltä ollut koska pyörällä oli ajettu melko paljon sen jälkeen. Löytyi öljynsuodattimen tiiviste. Ilmeisesti öljynvaihdossa oli asettunut vanha ja uusi tiiviste päällekkäin ja ehkä pitänytkin jonkin aikaa. Kyseinen California II vaihtui liikkeessä japanilaiseen pyörään kun omistajansa ei siihen enää luottanut. Oli sama liike jossa oli edellinen öljynvaihto tehty. Ko tamperelaista firmaa ei ole ollut enää yli 15 vuoteen olemassa. Kaveri siis "palautti" olettamansa vian. Missähän lienee ko pyörä nykyään? Valkoinen väriltään. Juuri muuta en siitä muista.
-
Eräässä autossa oli mulla joskus ylimääräistä öljypohjassa. Tein moottorinvaihdon ja piti vanhasta koneesta ottaa öljypohja uuteen mottiin. Irrottaessa öljypohja kolisi. Sieltä löytyi kaksi ja puoli runkolaakeripukin pulttia.. Ihme ettei ollut alkanut väristä ja katkaista kampuraa. Niin taas kävi yhdelle Perkinsille kun ajelin sitä kotiin päin.
-
Tää oli kyllä hauska tapaus!
Onneksi ei isompaa vauriota syntynyt ilmeisesti.
On niitä kirurgeillekin unohtunut työkaluja potilaisiin..
-
Useimmissa pyörissä vastaava ei ole edes mahdollista. Ei edes vanhassa K-Bemarissa, jossa avaimen unohtumisen huomaa viimeistään kun koettaa sulkea suodattimen luukkua. Itse asiassa tämä oli ensimmäiseni, jossa se voi käydä ja heti kävi. Muuan tuttu tuossa endotti jo jotakin Vuoden öljynvaihtaja -pokaalia...
-
Vuosia sitten tarkastin öljyn määrää LM IV ajoon lähtiessä , -tikku oli irronnut korkista. Jäi lähtemättä , tikku vaurioitumattoma ö-pohjan pohjalla.
-KG-
-
Olisiko ollut tällainen? Tämä on ostettu muistaakseni Stein Dinseltä ja
tikku jäi käteen kuvan päiväyksen mukaan v. 2008.
-
Tuostahan saa vielä toimivan kalun kun kiinnittää tikun lujasti tulppaan.
-
Niinpä. Luulisi että olisi valmiiksi sellainen.