Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Syyskuu 24, 2013, 20:50:19 ip

Otsikko: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 24, 2013, 20:50:19 ip
Vuosina 2002-2005 aloittelin Gutsipyöräilyn v 65:lla,vm88.Entinen Espanjan poliisipyörä.Isompaa kuitenkin teki mieli ja siirryi Caliaikaan.Seisonut siis 8 v kuivassa navetassa.Nyt tarkoitus saada ensi kevääksi liikenteeseen.Käyntiin on saatu kun polttoainejärjestelmä putsattu perusteellisesti pari kertaa.Käy tyhjäkäyntiä mutta ajossa pätkii,ei kestä yli 3 tonnin kierroksia.Tuntuu että kummasskin sylinterissä vuorotellen käyntihäiriöitä.Uudet tulpat mustuu nopeasti.Pyörässä on kärjetön sytytys.Onkohan ongelma polttoaine vai sytytyspuolella ?
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2013, 21:58:38 ip
Tutkipa nokka-akselin päässä oleva sytytysanturin kunto ja sen johtimien liittimet.
Sen verran vanha malli että sen anturin alla lienee vielä keskipakosäädin joka voi olla ruostunut jumiin tai vaseliinit ovat kovettuneet eikä sekään toimi. Toisaalta se ei aiheuta pätkimistä. Mutta huoltokohde kumminkin.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2013, 22:26:34 ip
Harvemminhan seisotuksen jälkeen enemmän saa soppaa. Itse tarkastaisin ensimmäisenä tulpanjohdot ja niiden liitokset, sekä todeta ryyppyjen toiminnan.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 25, 2013, 22:24:54 ip


Ettei vaan sitä ihtiään tankissa  ;D

Meinaat sitten ruuvata koko talven ( lievää ironiaa  ;D )
Saako tankki ilimaa ??

MR
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 26, 2013, 20:11:16 ip
Harvemminhan seisotuksen jälkeen enemmän saa soppaa. Itse tarkastaisin ensimmäisenä tulpanjohdot ja niiden liitokset, sekä todeta ryyppyjen toiminnan.

Suomennappa tämä ryyppy ?  Keskisuomen murre on niin erikoinen.

Eli kaukoparantaminen ei ole auttanut.  Jos pyörää ajettu lyijyllisellä polttoaineella viimeksi, voiko käydä laihalla ?
Neuloja nostettu toiseksi alimmaiseen hahloon.
Kaasareita putsattu ja ilmaa saa . Tunturi mopon hanat . . Riittääkö läpivirtaus ?
Millainen on V65 ennakonsäätö ?.
Jos vetää paremmin pienellä vaihteilla, niin sopan saantikysymyskö on ongelma ?

Jos näihin saisi selvitystä ensiksi

Kaverin kaveri
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 26, 2013, 20:22:08 ip
Siinä pyörässä lienee PHBH30 kaasarit. Niissä on totutusti jumittavat rikastimen/ryypyn luistit. Näitä operoidaan vaijerilla. On siinä kaasarin kupeessa, muistaakseni yhdellä ruuvilla ylhäältä päin kiinni. Tosi helpot irrottaa, purkaa ja putsata.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 26, 2013, 21:54:51 ip
Onhan niitä luistimia tullut irroteltua kaasarin purkamisen yhteydessä.Täytyy vielä kerran ne irroittaa ja tutustua mikä niissä jumittaa jos jumittaa.Neulojen nosto mielestäni hieman auttoi,jaksoi jo jolkutella 90 km vauhtia vitosella mutta ei jaksanut kiihtyä.Uudet tulpanhatut ja tulpat vaihdettu.Johtoja ei pysty vaihtamaan kun ovat kiinteät puolasta.Muuten pyörä tuntuu todella hieman erilaiselta Calin jälkeen .Kevyt käsitellä ja olisi mukava nurkkapyörä.Jarrut kyllä paskat Caliin verrattuna.Pyörään on tehty vaihdelaatikko,kytkin ja kardaaniremontti.Osa ainakin pyörästa on siis  kunnossa.Motomatti sääti pyörää joskus 2000 luvun alkupuolella ,silloin pyttyjen puristukset olivat ok.Kovin olen katsellut Gutsikuvia saadakseni vinkkejä miten pyörääni laittaisin.Nyt se on perusv65:n yhdenistuttavalla penkillä.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 26, 2013, 22:28:51 ip
Vanha konsti on kokeilla onko seos kohdallaan: ajetaan isohkolla vaihteella kaasu levällään ja vedetään ryyppyä varovasti päälle. Jos vauhti kiihtyy hetkeksi on seos laihalla sillä kierrosalueella. Tästä voidaan päätellä että seos on laihalla, mutta vähemmän, alemmillakin kierroksilla. Joko se keskipakosäädin on huollettu? Huom! Se menee kahteen eri asentoon paikallensa mutta vain se toinen asento on oikea.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 26, 2013, 22:41:00 ip
Nää sähkölaitteet on mulle aika hepreaa .Sinun sivuillasi olevan näköistä keskipakosäädintä pyörässäni ei ole.On punainen kehys missä pyörii akselissa varsi.Kehyksessä on kaksi vastakkaista kosketuspintaa.Alla ilmeisesti säätölevy.En ole uskaltanut koskea.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 26, 2013, 23:02:11 ip
Onko tuossa kärjetön sytty siis vai kärjet?
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 27, 2013, 10:03:22 ap
Elektroninen sytytys,ei kärkiä.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 27, 2013, 10:31:33 ap
Mikähän sen sytytyksen merkki/valmistaja on? Onko alkuperäinen vai jälkiasennettu? Joko liittimet ja maadoitukset ja muut sen tyyppiset kohteet on tarkistettu/kunnostettu?

Ei sitä tiedä onko keskipakosäädintä jos ei ota sytytysantureita irti ja katso sen säätölevyn alle. Merkitse nykyinen ennakko että voit palauttaa sytytyksen ajoituksen samaan asemaan missä se on ollut. Tai hanki stroboskooppi. http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=ajoituslamppu
Voit sen avulla säätää sytytyksen kohdalleen.

Toki voi olla niinkin etevä ja nykyaikainen sytytys siinä että sytytyksenohjausboxissa on erikseen ohjelmoitu ennakot kierrosluvun mukaan. Silloin siellä antureiden alla on tyhjä tila.
Anturissa ei ole sen ja pyörijän välissä mitään kosketuspintaa. Niissä pitää aina olla välys jonka suuruus löytyy huolto/korjaamokäsikirjasta.

Yleisesti ottaen nuo muovikuoriset anturit eivät ole ikuisia ja saattavat päätyä epämääräiseen toimintatilaan ennen kuin sytytys loppuu kokonaan. Toimii esimerkiksi kylmällä säällä moittettomasti mutta lämpötilan noustua alkaa pätkimään.

Tässä yksi mahdollinen korvaava komponentti: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Ignition/Electronic-ignition-system/Dyna/Electr-Ignition-Dyna-S-small-models-V35-V65::2770.html
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 27, 2013, 10:41:34 ap
Tutkitaan lisää kun ehditään.Valitettavasti nyt työ häiritsee harrastusta.Kiitos neuvoista.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: kaide - Syyskuu 27, 2013, 10:49:50 ap
Ilmansuodatin tukossa?
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 27, 2013, 20:49:25 ip
Käy tukkoisesti vaikka kaasareiden kurkut auki.Pyörässä on espanjalainen Motoplatin sytytysjärjestelmä.Pyörä on ollut Espanjassa poliisipyöränä ja ainakaan Suomessa järjestelmää ei ole asennettu.Pyörä tuli Suomeen riisuttuna poliisivarusteista.Vielä kerran putsaan kaasarit.Äsken kun avasin toisen kaasarin,pieni suutin joka tulee bensakupin pohjasta oli tukossa.En tiedä onko vaikuttanut käyntiin.Toisen vielä avaan viikonlopun aikana.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 27, 2013, 21:19:31 ip
Avaa myös neulaputket. Niiden ja rungon väliin mahtuu uskomaton läjä sontaa. Ruuvaantuvat auki pohjasta, kun pääsuutin on poistettu edestä.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MotoJussi - Syyskuu 27, 2013, 21:49:35 ip
Ultraäänipesuri tuli hankittua, niinikään Biltemasta. 109e ja kaipa sillä jotain tekee. Kaasuttimet tykkää jos niitä putsaa,  varsinkin jos on olleet monta vuotta parkissa ilman että bensaa olisi laskettu pois kohokammioista.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 29, 2013, 12:32:58 ip
Taas kerran kaasarit purettu ja putsattu.Varsinkin toisen kohokammion pohjalla oli paskaa.Ja koeajolle .Ensimmäistä kertaa pyörä toimi  ajettavaksi.Alakieroksilla vetää jopa vitosella.Motomatin ohjeen mukaan vitosella kaasu auki ja ryyppyä. Alkoi kiihtymään hetkeksi.Selvästi kestää nyt enemmän kierroksia ja tuli ajettua 50 km lenkki.Mutta edelleen ongelmana on iso vaihde ja kahvaa auki ...veto heikkenee.Ongelmanako laihanako käy? Mikä avuksi ? Pääsuuttimessa oli numero 200.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Targa 2 - Syyskuu 29, 2013, 16:26:42 ip
Jos kaasuttimissa on toistuvasti ylimääräistä tavaraa, on sitä varmasti muuallakin. Eli polttoaineletkuja seuraten kaasuttimien kyljissä polttoaineliittimien alla verkkosihdit. Toinen suodatin polttoainehanan imuputken ympärillä tankissa. Tankissa oleva varsinkin joskus ollut umpeenmuurautuneena. Rajoittaa tehokkaasti bensankulutusta ;D
 
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 29, 2013, 16:55:57 ip

Haulla " gutsin kaasari " on paljon tietoa.


MR
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 29, 2013, 18:01:57 ip
Ryypyn veto päälle ja hetkellinen kiihtyvyys on se merkki että pääsuutin on liian pieni tai jossain on tukosta.
Nykybensassa on sen verran "petäjäistä" että se teho/tilavuussuhde on alempi kuin noin 15 vuotta sitten. Tarvitaan hieman isompi suutin ja sytytysennakkoa hieman lisää. Kokeilemalla selviää.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 29, 2013, 18:08:38 ip
Nuo pikkusiivilät bensan sisääntuloissa oli omassa yhtenään täynnä töhkää. Pari filtteriä letkuun korjasi asian.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 29, 2013, 20:23:00 ip
Pääsuuttimessa oli numero 200.

Kuulostaa kauheen isolta ja piti oikein kattoa kirjoista, Guzziology antaa V65:lle pääsuuttimen kooksi 105. Kaasari siis 30 millinen PHBH?
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 29, 2013, 20:56:25 ip
Ei se voi koko olla. Itsellä ollut 750:ssa 165:t kiinni ja niillä tuli putkesta mustaa kaasuttamalla. Olisko ruuvattu jonkun muun merkin suuttimet ja koko ei täsmää Dellortojen mitoituksen kanssa.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 30, 2013, 02:46:14 ap
30 vuotta hullujenhuoneella työskentely ei ole antanut parasta valmiutta ymmärtämään Dellortojen toimintaa.Nyt yövuorossa perehtynyt vanhoihin teksteihin ja alkanut hieman ymmärtämään kaasuttimen rakennetta.Kohon sulkemassa suuttimessa oli numero 200 eikä pääsuuttimessa.Opetteluksi menee mutta v65 onneksi turvallinen kohde,ei ole isot rahat kyseessä vaikka kuinka tyrii.Täytyy vielä avata kaasuttimet ja suuttimet.En nähnyt suuttimissa mitään numeroa,onko niissä? Kaasari on PHBH30. Saako Suomesta ?
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Syyskuu 30, 2013, 06:56:24 ap
Googletin..näköjään saa.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 30, 2013, 07:58:04 ap
Hei

Stein & Dinsen kaasarin varaosalehden kuvassa on suutin kokoa 120.
Eli pitäisi kyllä numero löytyä. ja vanha koko...että tietää ostaa oikean koon .Kierre tyypissä kokoa M5 ( korjatkaa jos olen väärässä )
Suomestakin saa alle 4 € / kpl

Mr
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 30, 2013, 09:45:34 ap
Kuten varmaan Google kertoi, Moposport myy Phbh:n varaosia. Itsellä kevyt kattaus pääsuuttimia. Otti aikansa, että löytyi oikea koko.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 30, 2013, 10:06:04 ap
Vanhoihin suuttimiin pitää aina suhtautua hieman varauksella: sen lisäksi että niissä voi olla kaikenlaista kiteytymää ja saostumaa niitä voi olla ronkittu rautalangalla tai suurennettu poranterällä, tms.

Jos alkuperäinen suutinkoko on ollut sen aikaista bensiiniä varten esimerkiksi 100 (tarkoittaa millimetrin sadasosia eli on yksi millimetri ja alkuperäisessä DellOrto-suuttimessa numero on aina stanssattu suuttimen päätyyn) voi nykypolttoaineelle tarkoitetun suuttimen koko olla 110 - 125 väliltä. Riippuu hieman siitä millaisia ominaisuuksia pyörästään hakee. Nykybensiinillä myös luistineulan muoto pitäisi olla hiukan erilainen mutta vanhakin vältää jos ei ole pahasti soikeaksi kulunut. Sitä nostamalla/laskemalla voi hakea parasta kaasuun vastaavuutta.

Tuolla jo aiemmin mainittiinkin tärkeä toimenpide: pääsuuttimen yläpuolella on neulaputkeksi tai nousuputkeksi nimitetty osa. Sen varressa on pieniä reikiä joiden pitää olla avoimia mutta ne pitää puhdistaa varoen etteivät rassatessa suurene. Materiaali on pehmeää pronssin tapaista seosmetallia.

Perusmallin DellOrton rakenne on niin yksinkertainen ja toiminta niin varmaa ettei sitä pilaa kuin epäpuhtaudet tai väärät säädöt. Kaasuttimien keskinäinen balanssi on tärkeää hyvän käynnin kannalta mutta sitä ei kannata enää tässä ketjussa läpikäydä: niin monta kertaa se on jo tullut aiemmin esiin. Sama asia tyhjäkäynnin säädön suhteen.

Niin ja tämä nykyinen polttoaine jota vielä vanhastaan bensiiniksi kutsutaan tykkää hieman suuremmasta sytytysennakosta kuin on alkuperäinen suositus.

Tekniikkatietoa löytyy aiemmista keskusteluista hakusanalla sekä myös Gruppon pääsivulta:
http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=35
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 30, 2013, 14:24:51 ip
Omaa säätäessä huomannut, että ainakin avoimilla piipuilla suuttimia saa suurentaa ihan useamman pykälän ja neula saisi olla jyrkemmällä kulmalla varustettu. Varsinkin kun nuo PHBH:t eivät pidä sisällää kiihotuspumppuja.
Lisäksi nykybensalla putkesta saa reilusti kaasutettaessa tulla tupraus mustaa savumerkkiä. Toimii parhaiten ja ei vastoin luuloa tuki tulppaa (nelikärkiset omassa).
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 01, 2013, 15:37:06 ip
Suuttimet tuli ja ruuvasin uudet 110:t paikalle.Lupasi, sitten paukahti putkissa.Ei käynistynyt.Vanhoja suuttimia tutkimaan..vesipaperilla päät puhtaaksi..paljastui numero 38..eikun uusia tilamaan.Voi perkele.
Ainakin tulpat kastu.Kaasari on PHBH30 BS.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 01, 2013, 16:27:25 ip
38 on vakiotyhjäkäyntisuutin. Ei ihme että kastu tulpat.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 01, 2013, 17:31:02 ip
heheh...opetellaan...
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Lokakuu 01, 2013, 18:59:05 ip
Suuttimet tuli ja ruuvasin uudet 110:t paikalle.Lupasi, sitten paukahti putkissa.Ei käynistynyt.Vanhoja suuttimia tutkimaan..vesipaperilla päät puhtaaksi..paljastui numero 38..eikun uusia tilamaan.Voi perkele.
Ainakin tulpat kastu.Kaasari on PHBH30 BS.

Onko tuo jonkun skootterin kaasutin  ??.... Sivussa on pari jousipönnää tappia.
Luistin säädölle ja toinen ilmaruuvi...  vaikuttaako se vain tyhjäkäyntipuolelle ??
Pääsuutin on varmaan pohjassa .

Taitaa mennä taivasosuus ennen kevättä....  ;D

MR
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 07, 2013, 08:47:05 ap
Kaasareiden suutinkoko oli 105 ja vaihdoin ne 115.Pyörä toimi hetken iloisesti mutta ei riemua kauan kestänyt.Vasen puoli pimeni..ei kipinää.Kokeilin ristiin puolilta ja selvästi vika on vasemmalla puolella.Kannattaako vaihtaa puola vai suosiolla vaihtaa sytytysjärjestelmä ? Vanhoja tekstejä selatessa ymmärsinköhän oikein Motoplatin olevan ongelmaherkkä?Oikealle puolelle puola on vaihdettu,silloin tulppa alkoi kestäämään.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 07, 2013, 12:29:23 ip
Lainaus
Kannattaako vaihtaa puola vai suosiolla vaihtaa sytytysjärjestelmä?

Jos vika on puolassa niin sen vaihtaminen on edullista. Jos vika on sytytyksessä muualla niin sitten kannattaa miettiä millaisen nykyaikaisen sytytyksen pyörään asentaa. Johdot, liittimet ja maadoitukset pitää tutkia tietenkin ensin ettei pikkuvian takia ryhdy hankkimaan kalliita rasioita.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2013, 13:39:55 ip
Mulla tuossa omassa pikkulohkossa aina pidemmän seisokin jälkeen saattaa puolat nukahdella kylmänä. Pienellä johtojen herkuttelulla kyllä syttyy sitten. Kaikkien maadoitusten puhdistelulla parani merkittävästi. Omassani on kyllä kärjet, mutta kunnon maadoitusta se kärjetönkin tottelee.
Otsikko: Vs: v65 käyntiongelma
Kirjoitti: MarkkuEVP - Lokakuu 08, 2013, 19:08:07 ip

Vasen puoli pimeni..ei kipinää....

Uteliaisuuttani kyselen:
Voiko puolaa mitata kotioloissa ja pitääkö puolien olla Motoplatin alkuperäinen puola ?
 Vai onko pätkiminen vasta pienen käytön kuluttua...eli käy käynnistettäessä molemmilla pytyillä ? 

MR