Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Sami - Syyskuu 22, 2013, 20:29:02 ip

Otsikko: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Sami - Syyskuu 22, 2013, 20:29:02 ip
Onkin tässä Brevassa hiukan konstikasta tuo öljymäärän tarkistaminen. Muutaman kerran homman tehnyt niin, että apuri pitää pyörää pystyssä, mutta olisihan tuo kätevä pystyä yksinkin tekemään. Ohjekirjan mukaan keskituellekaan pyörää ei voi laittaa vaan molempien renkaiden oltava maassa.
Millaisia proseduureja olette kehitelleet? Pyörä keskituelle ja x cm paksuinen lankku jomman kumman renkaan alle? Vai kyykkien pyörän sivulla, toisella kädellä stongasta kiinni ja toisella ruuvataan tikkua auki? Ei kuulosta kovin turvalliselta...

Ohjekirjan mukaan öljymäärä tarkistetaan lämpimänä, vähintään 20 km ajon jälkeen. Kone sammuksiin ja tarkistus. Tarkoittaako tämä, että taso tarkistetaan heti, vaiko normaalit muutaman minuutin odottelut kuten aiempien mopojeni manuaaleissa on ohjeistettu?
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: gotler - Syyskuu 22, 2013, 20:40:21 ip
Miten niin "hiukan konstikasta"?? Kyllä se on minusta konstikasta. Turhan helppo olisi ikkunasta katsoa.
M U T T A kohta tähän antaa minulle joku palautetta, ettei se saa niin helppoa olla, eikä sellainen kuulu oikeaan Guzziin. Olkoon sitten niin.

Itse en Grison kanssa niin hirveän tarkkaa temppuilua tehnyt öljyn tarkastuksen kanssa. Kun olen lenkin ajanut ja pyörää hetken seisottanut pystyssä (keskitukea ei ole) ja jos tikku kastuu suunnilleeen merkkien väliin, niin silloin on kaikki kunnossa.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 22, 2013, 20:43:49 ip
Sportista katon öljyt niin että tikku pois ja kuivaus, hyppään pyörän päälle istumaan ja pidän suorassa ja tökkään tikun takasin ja otan pois. Sportissa kun sitä ei tarvi ruuvata pohjaan asti. Eikä siinä ole keskitukea. Siinäpä se, ei rakettitiedettä. Kone saa olla kylmä tai kuuma, sama sielä tikussa aina on. Eikä Guzzi öljyä vie, joskus jos muistaa niin voihan ne kattoa.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Jukka Laine - Syyskuu 23, 2013, 08:32:34 ap
Hiekkamaalla kun tunkee keskituelle, niin etunen ei paljoa maasta nouse. Ite olen keskituella kattellu öljyn tason ja kun tikku kostuu kohtalaisen määrän niin soon hyä siite. Ei ole desintarkkaa tuo öljymäärä.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: McStadey - Syyskuu 23, 2013, 09:52:39 ap
Wild Guzzi foorumilla joku oli karhentanut öljytikun viilalla ja merkannut tikun varteen oikean öljymäärän siten, että öljyt voi mitata kylmänä ja sivutuelta. On itelläkin ollut aatoksissa mutta toteutus on jäänyt vielä odottamaan.

Öljyä katosi omasta pyörästä aluksi hissuksiin ja öljynvaihdon yhteydessä löytyi vuotava tiiviste suodattimen kiinnityspultista. Sen jälkeen on öljyt pysyneet sisällä.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2013, 11:14:31 ap
Perinteisesti Guzzin isolohkossa öljytikun ala- ja yläviivan väli on ollut noin puoli litraa.
Öljytilan koko vaihtelee, mallista riippuen 3 ja 4 litran välillä. Eli jos öljytikun alapää edes kastuu hieman voi turvallisin mielin ajatella että voiteluöljyä on riittävästi. Sitä voi sitten öljylähteen kohdalle osuessa lisätä sinne viivojen puoliväliin asti.

Suurempi ongelma vaikuttaa olevan että öljytila täytetään aina yläviivaan tai jopa sen yli. Sillä tavalla saadaan moottori hukkaamaan/vuotamaan öljyä.

Tietääkseni Guzzin moottoreista vain V10-moottoriset vaativat että öljymäärä on koko ajan ylärajassa ja silloinkin vain jos pyörää käyttää rata-ajossa tai ajaa muutoin voimakkaasti kiihdytellen.

Että älkää ottako siitä öljytikun näyttämästä niin kovin suurta painetta. Kunhan öljyä koneessa on niin se riittää. Mutta ei liikaa.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 23, 2013, 11:29:13 ap
Lainaus
Tietääkseni Guzzin moottoreista vain V10-moottoriset vaativat että öljymäärä on koko ajan ylärajassa ja silloinkin vain jos pyörää käyttää rata-ajossa tai ajaa muutoin voimakkaasti kiihdytellen.
Koskee myös V11 mallia. Vuoristossa ajelevat saksalaiset täyttävät 4 litraa. Muussa tapauksessa jos kiihdyttää ylämäessä ratvakkaasti, raapaisee pumppu ilmat ja punainen palaa. Jenkit ja aussit tuntuvat suosivan "Roper Plate" -ratkaisua. Pete Roper on vamistanut rst -välilevyä, joka asennetaan öljypohjan yläpuolelle. Muistaakseni sen "välilaipan" väliin. Tarviaan siis pari uutta tiivistettä. Välilevy estää öljyn roiskeet ja liikkeet niin, että myös pienemmällä tasolla (jopa tehtaan suositusmäärällä) pärjää. Mutta melko yleinen konsensus tuntuu olevan, että 4 litralla voi huoletta ajaa V11 mallilla. Olen ajanut 2 kesää nyt 4 litralla ja aina kyllä löytyy muutama kymmenen senttilitraa öljyä imukanavan pohjalta syksyllä mutta tämän "kerrotaan olevan normaalia".

PS. Miksi levyssä lukee "motomatti australia"...
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2013, 11:40:39 ap
Lainaus
PS. Miksi levyssä lukee "motomatti australia"...

Meitä on paljon...
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 23, 2013, 14:09:32 ip
Itsellä ei Brevaa ole, mutta tässä tapauksessa on hyötyä pitkistä raajoista. Pystyn tarkastamaan öljymäärän satulassa istuen.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Sami - Syyskuu 24, 2013, 21:52:27 ip
Kiitoksia kaikille vinkeistä, täytyy itsekin kokeilla josko ulottusin satulasta käsin tuon homman hoitamaan..
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2013, 22:01:03 ip
Hanki tällainen ja upota sen runko pihasoraan sopivaan paikkaan.
http://www.motomatti.fi/2012/01/helppokayttoinen-seisontatuki.html
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: BrevaHessu - Syyskuu 24, 2013, 22:26:15 ip
Biltemassa vastaava etupyörätuki 49,50. Käy 16-21 tuuman renkaille.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: BrevaHessu - Syyskuu 24, 2013, 22:28:50 ip
Sori, hinta on 39,90.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2013, 22:29:58 ip
Vastaavaa hommaa hoitavan pukin tekee parista kakkosnelosen pätkästä lähes ilmaiseksi.
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 25, 2013, 10:18:00 ap
Sportista katon öljyt niin että tikku pois ja kuivaus, hyppään pyörän päälle istumaan ja pidän suorassa ja tökkään tikun takasin ja otan pois. Sportissa kun sitä ei tarvi ruuvata pohjaan asti. Eikä siinä ole keskitukea. Siinäpä se, ei rakettitiedettä. Kone saa olla kylmä tai kuuma, sama sielä tikussa aina on. Eikä Guzzi öljyä vie, joskus jos muistaa niin voihan ne kattoa.

Tämä oli hyvä vinkki, heti kokeilin ja hyvin toimii. Helppo kuin mikä! Kiitos vinkistä!  :)
Otsikko: Vs: Öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 07, 2013, 23:02:33 ip
”Kaikki Tonti mallit -06 saakka ja kaikki ”Spine” –mallit: mittatikku kierretään täysin pohjaan.”

 =>  Mutta tämä oli mielestäni mielenkiintoista lukea: että tilavuudella olisi myös merkitystä...


Ensimmäisissä LM850 malleissa ja sen edeltäjissä ei ollut vielä öljyp ohjan välirengasta, se jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljytaso olisi heilahdellut, vaan siksi että moottorit pumppasivat öljyn ulos. Korotusrenkaan avulla tilavuus kasvoi – enemmästä ei tuolloin ollut kyse. Ensimmäiset ongelmat heilahtelevista öljytasoista kiihdytyksen aikana alkoivat 1996, kun Sport 1100ie tuli markkinoille jäähdyttävän öljypohjansa kanssa. Sama öljypohja, mikä on käytössä kaikissa Centauroissa, Daytona RS:ssä ja V11 malleissa. Sport 1100ie:n edeltäjät, Sport 1100 kaasutinmalli ja Daytona 1000, niissä oli öljypohja kuten Tonti –runkoisissa eikä ongelmia ilmennyt heilahtelevan öljypinnan kanssa, vaikka täyttömäärät olivat 3 tai 3,5 L.

Kun asiakkaat alkoivat valitella vilkkuvista öljynpainevaloista kiihdytyksen aikana, siirryimme tuolloin huollossa korottamaan öljymäärän 4 litraan. Sen jälkeen ei valituksia enää kuulunut. Kokeiluissa jopa 4,5 L öljymäärällä ei ollut ongelmia, edellyttäen että paluuletkut ja koko huohotusjärjestelmä oli auki ja kunnossa.

Roper –levystä, jos asentaa jotain tämän tapaista, vähentää samalla tilavuutta *). Paine ja muut painevaihtelut jotka siellä esiintyvät ja mellastavat, eivät voi rauhoittua niin kun on suunniteltu. Ollaan taas samassa jamassa kuin 40 vuotta sitten, ilman välirengasta. Näitä asioita olisi ajateltava, ennen kuin asentaa välilevyn…
"

*) Ymmärrän tuon niin että välilevy ”katkaisee” yhtenäisen tilavuuden ja tilavuudeksi jää vain välilevyn alapuolinen tila.