Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: VAHVA - Syyskuu 09, 2013, 08:44:35 ap
-
Moikka
V11 tankin alapinnalla on kaksi identtisen näköistä venttiiliä joitten oletan olevan korvausilmaa/huohotinletkua varten. Huohotin letku oli vain valitettavasti valmiiksi irti.
Onko siis merkitystä kumpaan venttiiliin huohotinletkun kiiinnittää? Toinen venttiileistä oli vielä hapettunut umpeen
-
Onko siis merkitystä kumpaan venttiiliin huohotinletkun kiiinnittää
Kuskin paikalta yljäältä alas katsottuna (tankki paikallaan) oikean puoleinen on tankin hengitys, siitä tulee muutama tippa polttoainetta jos pyörä on parkissa tankki täynnä auringonpaisteessa. Tämä yhde kulkee mustalla letkulla alas, päättyy tyypillisesti öljypohjan tasolla niputettuna öljypohjaan menevään metallimutkaan (moottorin huohotusjärjestelmän öljyn paluu).
Toinen (vasen) on tankin täyttöaukon "ylijuoksu". Se on pääasiassa sade- ym. vettä varten. Sade- ja pesuvesi pääsee kertymään täyttöaukolle ja kun tankin korkin avaa, vesi holahtaa tankkiin (jos tämä ylijuoksu ei toimi). Täyttöaukon tasossa on reikä, joka johtaa myös tankin läpi (putki näkyy hyvin täyttöaukosta) alas sinne toiseen letkuyhteeseen. Tässä ei alunperin ole tehtaan jäljiltä letkua (poislukien mallit "USA"), vaan on ajateltu että ei haittaa vaikka joskus vähän vettä lirahtaa runkoputken päälle ja siitä eteenpäin, mihin sitten valuukin. Jos lipsahtaa reilusti bensaa tankatessa "yli", se pääsee valumaan samaa reittiä. Laitoin itse tähän yhteeseen kirkaan muoviletkun ja johdin sen myös alas. Tankkia irrottaessa/takaisin laittaessa näiden kanssa saa tietty näprätä.
Toinen venttiileistä oli vielä hapettunut umpeen
Jos tätä ei rassaa auki säännöllisesti, näin käynee kaikilla. Oli myös minulla tukkeessa. Täältä sain erinomaiset ohjeet, vieläkin muistelen hyvällä... Tankin alapinnan liittimen voi kiertää auki ja sen jälkeen "rassata" putken auki. Itse liitin, se metalliosa, saattaa vaatia kovaakin työstämistä (poran tapaisella) mutta muoviputkeen on tuo hyvä konsti: vanha kaasu- tms. vaijeri. Se poraan ja crc- tms. tavaraa mukaan ja porausta/rassausta vaijerilla molemmista suunnista. Lopuksi paineilmalla läpi ja kun putki on auki, tavaksi suihkauttaa nämä linjat paineilmalla läpi silloin tällöin (samoin kuin Motomatin vinkki siitä että myös moottorin huohotuksen paluuputki öljypohjaan kannattaa aina suihkauttaa läpi kun öljypohja on irti, V11 mallissa on vain yksi paluuputki ja sen on syytä pysyä auki ettei kondenssivettä kerry "öljysumun nesteyttäjänä" toimivaan runkoputkeen - aiheuttaa korroosiota).
-
Moikka
Kiitos jälleen hienosta ja selventävästä vastauksesta. Pääsen illalla taas talvisäilytys "fixauksessa" eteenpäin.
-
Onko tuossa manuaalinkuvassa nuo E ja F kirjainpallot väärinpäin?
-
Tankkia päältä katsottaessa, kuski omalla pukillaan, kädet tagolla:
E = oikealla puolella (breather pipe)
F = vasemmalla puolella (USA/vapors blow-by, EU/veden poisto täyttökorkilta)
Ylempi valokuva on otettu ”tankin takaa”, katsotaan alhaalta ylös. Tankin etupäässä näkyy hahlo, jossa urat etupään kumeille (joiden varassa tankin etupää on). Workshop Manual kuva = sama oikea puoli kuvan ylälaidassa. Esim. 2002 alkaen tullut polttoainepumpun laippa kuvan ylälaidassa. Kuskin pukilta katsottuna se on oikealla alhaalla.
Asia selviää lopullisesti, kun tankki on käsissä ja molemmat reiät auki. Paineilmalla kun puhaltaa käy selville mistä ilma poistuu.
-
Pari kuvaa Calin tankin täyttöaukon ylivuotoputkesta tankin sisällä.
-
V11 tankin sielunelämä vaikuttaa jotakuinkin identtiseltä pikku-brevaan verrattuna, paitsi että Brevassa kummastakin liittimestä lähtee letku alas. Samalla tavoin aukon ylivuodon venttiili oli hapettunut umpeen. Tuo tankin hengityksen putki oli kovettunut ja mennyt poikki juurestaan, liekö etanolipitoista bensaa sen verran tullut silloin tällöin... Jätin toistaiseksi kummatkin kytkemättä.
Mieltä jäi kuitenkin askarruttamaan, että miten nuo tankin sisällä menevät putket, onko niitä syytä uusia joskus, ettei sadevesi sitä kautta menisi tankkiin jos putki rikkoutuu?
-
Jätin toistaiseksi kummatkin kytkemättä
Saako tankki kuitenkin korvausilmaa tyhjentyessään, senhän täytyy normaalitilanteessa tulla juuri tuon "hengitysreitin" kautta, joka siis yhdistää tankin sisäisen ilmatilan "ulkoilmaan" (letkun pää alhaalla). Jos tuo reitti ei ole kytketty mihinkään, mihin pääsee "ylivuotobensa" kuumalla ? Vettä poistava reitti ei liene niin tarpeellinen, minullakin se oli pari vuotta tukkeessa, kunnes tuli vastaan tuo ohje miten availla sitä. On tainut olla rauhoittavia ohjeita siitä, että nykyisillä viinabensoilla ei ole niin nuukaa, jos jokunen millilitra vettä tankkiin holahtaa täyttöaukon reunoilta (koska veden poistoreitti on yleensä pääsääntöisesti tukkeessa).
-
Jätin toistaiseksi kummatkin kytkemättä
Jos tuo reitti ei ole kytketty mihinkään, mihin pääsee "ylivuotobensa" kuumalla ? Vettä poistava reitti ei liene niin tarpeellinen, minullakin se oli pari vuotta tukkeessa, kunnes tuli vastaan tuo ohje miten availla sitä.
to
Ajattelin eka käydä ostamas vähä lisää letkua, mutta voip olla että riittää että laitan tuon ränniputken ehjän letkun siihen bensapuolelle. Se ylivuotobensan letku on tosiaan ollut poikki vähintäänkin sen ajan kun pyörä on minulla ollut, vaikea sanoa kuinka pitkään ennen sitä.. Vesi pääsee nyt suoraan pois, käytännössä runkoputken/ilmanputsarin kotelon päälle. Tankin korvausilma ei ole ongelma mutta ei tuo bensa noissa samoissa paikoissa varmaan hyvää tee pidemmän päälle. Enemmin tosiaan huoletti tuo tankin sisäisen ränniputken kunto, eli jos se hapertuu puhki niin tuleeko täydellä tankilla bensat pikkuhiljaa sitten ulos sitä kautta...
-
Tankki on paikallaan ja venttiilit ja letkut on puhdistettu. Nyt hieman hämmästelen tankista (melko/tyhtäjästä) kuuluvuu mourintaa sen jälkeen kun ottaa virrat pois pyörästä. Letkut ja letkut ja venttiilit pitäsi olla nyt todellakin ok. Mistä tuo ilmiä voisi johtua?
-
Olisiko se sitä korvausilman ääntä? Koitahan ilmeneekö samaa kun on tankin korkki auki?
-
Ok, testaan tämän illalla.
-
Tuotaaa...asiasta mitään ymmärtämättä... Joskus Nevadassa oli semmoinen ongelma, että ajaessa ns. nopeasti pyörä hyytyi. Kun hieman himmasi, niin kaikki oli ok. Lopulta YJE -menetelmän suorittamisen jälkeen selvisi, että tankin korvausilmaletku oli rutussa. Olin nimittäin "pika-pikaa" vaihtanut Nevadan ilmafiltterin ja siksi oli tankki irti. Ja takas laitossa...
Nevadassahan oli se Vaihda-Näppärästi-Odottaessa -tyyppinen ilmansuodatintsydeemi... Vieläkin herään öisin tähän filtteripainajaiseen...
Edit: Kyselyjen vuoksi: YJE = yritä-ja-erehdy ;)
-
Nyt hieman hämmästelen tankista (melko/tyhtäjästä) kuuluvuu mourintaa sen jälkeen kun ottaa virrat pois pyörästä
Nyt kuon tuon mainitsit... Minulla on siis vanhempi versio, jolloin polttoainepumppu ja -suodatin ovat erikseen tankin ulopuolella. Polttoainejärjestelmän paineensäädin (ruiskusuuttimille menevä paine) on "viimeisenä" linjassa, takissa kiinni (uudemmissa integroitu suodattimen kanssa pumppuyksikköön).
Olen myös kuullut tuon ääneen. Juuri nyt kuvittelen muistavani sen niin, että kun tankki on ollut irti (bensaletkut auki) ja polttoainejärjestelmässä (letkuissa) on ilmaa, kuuluu tuo "pöhisevä" ääni kun käyttää pumppua tai se on juuri sammunut. Olen aina tulkinnut sen niin, että siinä ilma poistuu paineensäätimen kautta tankkiin ja kurluttaa joutuessaan bensan sekaan. Ääni poistuu, kun toistaa pumpun käyntijakson X kertaa tai moottori on käynyt jonkun aikaa (polttoainepumppu käy koko ajan samalla).
-
Jos on kyse polttoainelinjassa olevasta ilmasta niin moottori sammuksissa virta päällä tappokatkaisimesta naksuttelemalla saa linjan ilmattua.
Pätee erityisesti niissä laitteissa joissa pumppu on tankin ulkopuolella.
-
Se ilma siellä tuskin on vaarallista. Paine kyllä "ilmaa" järjestelmän koneen pyöriessä. Tietenkin jos pienet äänet häiritsee, niin voihan tuo vaivata.
-
Jos on esim. suodattimen vaihdon jälkeen ilmaa letkuissa niin voi ensimmäinen startti ottaa aikaa vaikka ilma aika haipakkaa suuttimista virtaakin.
-
Pidemmän seisokin jälkeen tai kun letkut on ollut irti, kannattaa muutenkin käyttää muutaman kerran virrat päällä ja pois, että paineet nousee. Lyhentää starttausta reilusti. Mutta ainakin itselleni tämä on automaaginen toimenpide.
-
Kytkin eilen virrat (polttoainepumpun) muutaman kerran tankki auki ja "mourinta" hävisi ainakin toistaiseksi kokonaan. Pumppu ja suodatin on pyörässä tankin ulkopuolella.