Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Elokuu 29, 2013, 11:22:41 ap
-
Rosso Mandellon kytkin alkoi rahista myös tyhjäkäynnillä koskematta kahvaan, joten remonttia pukkaa. Tuntuivat suosittavan V11lemans.com-forumilla nurinkurista lähestymistä, eli takaosa pyörää irti vaihteisto mukaanlukien.
On muuten huomattavan työläs ja aikaaviepä prosessi jos vertaa ns. ortodoksiseen metodiin, eli putket ja piuhat irti ja kone alas. No, tuleepa kokeiltua kerran noinkin päin ja saahan siinä putsattua ja rasvattua paikkoja joihin ei muuten ylety.....
-
Ja eikös siinä käynytkin juuri niin, että runkoa on nostettava vaihteiston yläkorvan kohdalta tommoset 5-10 senttiä, eli koneen etumainen kiinnitys löysälle ja taljalla ylös, muuten vaihdeboxia ei saa liikkumaan tarpeeksi taakse. Ilman kattoankkuria joutuupi mielikuvitus töihin!
-
Menetelmä on tullut tutuksi jo Tonti-runkoisista. Riippuen toimenpiteestä nostetaan rungon etu- tai takapäätä.
Tosin spine-runkoisista on moottori-voimansiirtopaketin laskeminen, tai siis rungon nostaminen, helpointa. Pikkulohkoisissa malleissa myös. Esimerkiksi ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä kannattaa hieman nostaa rungon etupäätä ylös. Muutoinkin insinööri Tonti on pikkulohkoisen tapauksessa tehnyt oivalluksen: runko tukeutuu voimansiirto-moottori-pakettiin siten että vain muutaman pultin avaamisella jää koko setti alkaen takapyörästä moottoriin yhdeksi osakonaisuudeksi.
Tämän vuoksi Guzzihenkilön tallissa on aina katossa tukeva koukku tai kaksi.
-
Koukkua ei ilmestynyt, nostopuomi kuitenkin.(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1184814_10201848168514217_1987297043_n.jpg)
-
Kykkin on purki, eikä ole enää mikään ihme, että piti runsasta ääntä ja vähäistä/olematonta toimintaa:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1234513_10201865858956467_517224902_n.jpg (https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1234513_10201865858956467_517224902_n.jpg)
Toisen kitkalevyn keskiosa oli repeytynyt kokonaan irti!
-
??? Ei olekaan Rosso Mandellon alkuperäinen 1-levyinen "RAM" alumiinisine vauhtipyörineen, joku on jo vaihtanut sen kaksilevyiseen. Paljonkos kestikään, eikös vakiokytkimen pitäisi kestää sen "100.000 km". ???
-
Noita kyseisiä hentoisia levyjä ei pitäisi laittaa kuin korkeintaa California-malleihin ja niihinkin vain jos ei ole järeämpää mallia saatavilla. Samaa vaivaa:
http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html
Saatavilla on järeämpiä täysin umpinaisia levyjä jotka ainakin itsellä ovat kestäneet ahdetussa Centaurossa jo 120.000 km.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-disc-MG-big-model-new-version-Surflex::1084.html
-
Tilasin jo eilen Stein-Dinseltä uuden kytkinpaketin umpilevyillä. Paketissa tulee myös mukana keskiöratas, vanha todennäköisesti on ollut syypää
repeämiseen koska hammastuksessa näkyy melkoiset kulumisurat.
-
hammastuksessa näkyy melkoiset kulumisurat
Vauhtipyörän puoleisia hammastuksia voi koittaa viilata matalemmiksi jos siellä puolen on merkittäviä lovia. Välilevy jos hannaa vastaan niin kytkimen irrotus on nihkeää ja pyörä pyrkii ryömimään ja/tai lähdöistä tulee hyppylähtöjä. Keskiön uusiminen on viisasta. Samalla pitää vaihtaa kytkinakselin stefa. Se ei välttämättä tiivisty kunnolla uuden keskiön pintaan. Mutterin kanssa sietää olla varovainen irrottaessa jos aikoo käyttää saman uudelleen. Siellä keskiön ja kytkinakselin välissä on myös O-rengas.
-
Tossa Stein-Dinsen paketissa on mukana myös uusi keskiömutteri ja se lukkoprikka. Vauhtipyörän sisähammastuksessa oli melkoisesti kitkalevyistä irronnutta jauhoa, mutta hammastus ei ollut kulunut.
Pieni ongelma on nyt kytkinjousien ja painelevyn paikalleenlaitto, kone kun on paikoillaan rungossa eli vauhtipyörä on vertikaali. Harkinnassa on pienenpieni pikaliimatippanen pitämässä jousia paikoillaan vauhtipyörällä....Hmmmmmm....
-
Pieni ongelma on nyt kytkinjousien ja painelevyn paikalleenlaitto
Kerron salaisuuden: vesipumppu- tai muilla järeillä pihdeillä taivutetaan puristamalla jousen viimeistä kierroksen puolikasta hieman niin että se asettuu välilevyssä oleviin syvennyksiin tiukasti. Lisäksi pitää olla tarkkana asentaessa että jousien toiset päät osuvat varmasti vastaaviin koloihin vauhtipyörässä. Keskiöpultti prikkoineen on välttämätön työväline horisontaaliasennossa tehtävään kokoonpanoon. Eikä saa unohtaa työntötangon vastinkuppia keskiöstä!
-
Moi.
snip>>Onkohan esim. Pekalla ollut LeMans:issa rata-ajossa kiinni vakiokytkin?<<
Hämmentävää, mutta en enää muista minkälaiset levyt on nykyään paikallaan, niin kauan on aikaa kulunut kun
on viimeiksi tarvinnut kurkata ;D
Ei kuitenkaan mitään sintteriä.
Mutta alkuperäinen oli saman näköinen kuin tämän ketjun Rosso Mandellossakin. Ja samanlainen vaurio oli tapahtumassa kun sen avasin jossain 110000km paikkeilla.
Siinä seuraavan version levyissä taisi olla "umpinainen" keskiö, en ole varma, mutta yllättäen juuri rata-ajossa
niistä levyistä irtosivat kitkapinnat heti kättelyssä. Tosin moottorikaan ei ollut enää siinä vaiheessa entisellään.
Marko voisit lisätä ketjuun kuvan kytkimen kokoonpanoa helpottavasta "erikoistyökalusta".
Rata-ajossahan kytkintä ei juuri tarvita, mitä nyt liikkelle lähdettäessä ja pienemmälle vaihtaessa.
Pekka
-
LOL. ;D
Tässä tosiaan kuva virallisesta varikkotyökalusta.
(https://lh3.googleusercontent.com/-Ss-JtnO41K8/UhqL7FwUtcI/AAAAAAAAFe4/KItjPHlQbvU/s800/20130824_193416.jpg)
-
Kommenttina erilaisista kytkinlevyistä ja niiden ominaisuuksista:
Kevyellä, rei'itetyllä keskiöllä olevat murtuilevat ajan kanssa. Sitä edistää keskiöspooriin syntyneet kulumalovet. Tapahtuu murtuma joka hiljalleen irrottaa keskiön.
Umpinaisella ja paksummalla keskiölevyllä ei murtumista juurikaan ole tapahtunut mutta se vaikuttaa siihen että kytkinpöly ei pääse pois kytkimen sisältä. Pöly on omiaan aiheuttamaan kytkimen tahmeaa toimintaa ja vaihteiden päälle meno saattaa vaikeutua.
Niitatut kytkinlevyt pysyvät keskiössään jonkin aikaa ihan ok mutta niittaukset löystyvät ajan kanssa. Lopputuloksena kytkinlevyn palasia kytkinkotelon pohjalla.
Liimatut levyt eivät löysty vähitellen vaan meno loppuu kerrasta. Liimaus kyllä kestää normiajoa paremmin kuin niittaus.
Liimatut ja niitatut kytkinlevyt ovat kuin "vyö ja henkselit": kytkinlevyt vaihdetaan keskiön kiinnityksen löystymisen tai murtuman vuoksi.
Ikinä en ole vielä nähnyt että kytkinlevyt olisi vaihdettu kytkinlevyn kitkamateriaalin loppuun kulumisen vuoksi.
Paras lääke kytkinlevyjen kestävyyteen on pitää kytkin sisältä pölyttömänä ja spoorit (keskiön ja ulkokehän) sileinä.
Pikkulohkon kytkinlevyn vaihtosyy on useimmiten se että sysäyksenvaimentimen jouset ovat levykeskiössä hajonneet tai irronneet.
Jos muistan niin täytyykin kaivaa vanhoja levyjä ja kytkimen osia esiin romukopasta: on aika monenlaista vaivaa ilmennyt. Tyypillisiä vikoja on syntynyt kun kytkintä on koottu väärin: välilevy taipunut, kytkinlevy vääntynyt, kiinnitysruuvit menettäneet kierteitään, kytkimen työntötanko vääntynyt, ym vaivaa jotka on pitänyt korjata.
-
Erikoinen juttu sattui kun tilasin S+D:ltä kytkimen osia. Ne myy SD:n omaa kytkinpakettia hintaan oliko jotain 139 eeroa, mutta puhelinpalvelija väitti mulle, ettei se sovi olsinkaan V11:seen ja kehotti katsomaan SD:n mallikohtaisesta varaosalistasta kohdasta V11 Cafe+Ballabio sopivia kytkinlevyjä. No mikäs siellä tulikaan vastaan kun napsautin kuvasta kytkinlevyä: Kyseinen paketti!
Okei, itsekin tiesin ettei vanhan 5-vaihteisen keskiöratas sovi 6-pykäläiseen pituudeltaan, joten siinä täytyy modifioida pakettia, mutta sitten ne väitti, että vanhan vaihteiston keskiörattaan kaulusmutteri ja avaustyökalu on eri kuin kuuslovisen, vaikka juurikin on-lineluettelo antaa samat varaosanumerot.
Nyt on 2 päivää menny juupas-eipäs hengessä. Huomenna sanon niille, että lähettää sen paketin mutta kuuslovisen keskiörattaalla+ tyäkalulla kiitos ja vähän äkkiä!
-
Pienellä ähräyksellä sain uudet kytkinjouset ja painelevyn vauhtipyörän spooreihin, vaan nyt täytyy myllätä aarrearkku läpi ja toivoa, että sieltä löytyy tiuhakierteinen pultti ja prikka painelevyn paikalleen kiristämiseksi. Ei todellakaan Strömsö-projekti!
-
Löysin kyllä 12 millisen tiuhakierteisen pultin, mutta nousu oli kumminkin väärä, kele. Tarttee käydä konepajalta tilaamassa muutamalla eri nousulla, kai niistä joku osuu.
-
Vihdoinkin kytkin nipussa, TI-keskiöintityökalu toimi kuin unelma. Ja sitten vaihteiston takalaippaa irrottamaan!