Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Le Mans 91 - Elokuu 26, 2013, 14:25:02 ip
-
Tervehdys kaikille Guzzikuskeille!
Tuli hankittua monen japsipyörän jälkeen Moto Guzzi Le Mans -91
Tähän mennessä olen ollut pyörään tyytyväinen, mutta tuo osien hankinta
tuottaa hankaluuksia eli mistä olette hankkineet osat Guzziin, lähinnä nuo
kotimaiset osatoimittajat kiinnostaa. Nyt kun meni tuosta omasta kaasuvaijeri
niin mistähän tuo löytyisi parhaiten?
-
Eiköhän se, parts@motoitalia.fi vielä toimita osia,eli tuleva entinen maahantuoja.
-
Tervetuloa muiden guzzismiin sairastuneiden pariin.
Vielähän tuon Motoitalian pitäisi osat toimittaa.
Mutta tulevaisuutta varten; Saksasta tulee suht vikkelään kamat-> Stein Dinse ja ebay seurantaan.
-
Kiitos tiedosta!
Pitääkin laittaa heti sähköpostia Moto italialle, jospa
heiltä löytyisi tuo vaijeri ja kentie samalla jotain muutakin varaosaa
-
Tervetuloa Italian Timantin omistajien Jaloon joukkoon! :D
Osia saa Stein Dinseltä, Theo Lamersilta, Ebaysta hyvin näppärästi.
Onkos siinä muuten kaksi vaijeria, kuten Calissa? calissahan on ikäänkuin veto- ja työntövaijerit, jotka käyvät ristiin ja lisäksi ilman toista voi ajaa, kunhan se "vetovaijeri" on käytössä.
Muutenkin kannattaa ( aina ) käytetyn pyörän ostamisen jälkeen huoltaa ja tarkistaa pyörä kunnolla; Öljyt, jarrupalat, suodattimet, tulpat, polttimot jne. Saa mielenrauhan, jottei tarvitse matkalla miettiä, että onkohan jarrut kunnossa jne. Guzzihan on sikälikin upea omistaa, että ihan tavalliseen huoltoon ei tarvitse mitään merkillisiä kaluja ja kommervenkkejä.
Niin...ja jos ei joku homma onnistu / ole tiedossa, niin Motomatti tietää. Vaikka vain kissa elää kiitoksella... ;)
-
Jos ei ole Suomessa juuri nyt saatavilla:
Saksalaiset ostavat melko paljon myös täältä (melko sekavat sivut): http://www.collmann.eu/index/index.php (http://www.collmann.eu/index/index.php).
Täällä on ilmeisen ammattitaitoista porukkaa ja osat hyvälaatuisia/korvaavia parempia mahdollisesti tarjolla: http://www.hmb-guzzi.de/shop/index.php?language=en&XTCsid=6941d00a86ed43bbbd1e07e96d060d8c (http://www.hmb-guzzi.de/shop/index.php?language=en&XTCsid=6941d00a86ed43bbbd1e07e96d060d8c)
Täällä on hyviä hajotuskuvia kuten jo mainitulla Stein-Dinsellä: http://www.wendelmotorraeder.de/shop/index.php?cPath=1&osCsid=8jlee7f3dgmtr7tk6cvf2eugccoe53nu (http://www.wendelmotorraeder.de/shop/index.php?cPath=1&osCsid=8jlee7f3dgmtr7tk6cvf2eugccoe53nu)
Ja täältä Workshop Manual -korjaamo-opas omaan käyttöön:
http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm (http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm)
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_tonti.htm (http://www.thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_tonti.htm)
-
Kiitokset noista linkeistä korjausoppaisiin.
Onkin tuota tullut huollettua nyt sen pari päivää
Ihmetystä aiheutti tuossa tuo pirun jäykkä kaasukahva
Myyjä sanoi, että tahtoo olla noissa vanhemmissa tyypillistä
sain mukaan toiset jouset luisteille, ei niin jäykät kuin nuo
paikallaan olevat ilmeisesti. No kunhan vaihdan nuo jouset
niin näkee sitten onko apuja siitä.
Toinen ihmetyksen aihe on, että kuinkas saisi tuon ajovalopolttimon
helpoiten vaihdettua vai pitääkö ottaa tuo kate irti, että pääsee polttimoon käsiksi?
-
Terve.
Omassa calissa oli ostettaessa myös tajuttoman jäykkä kaasukahva. Yli 50 km. ajoa ei pystynyt lepäämättä tehdä.
Vika löytyi kahvan puolelta, oli aikaisempi omistaja vaihtanut sellaisen kaasukahvan, missä oli vaijerille kaksi eri kiinnitys reikää peräkkäin.
Sen kun paikkaa vaihtoi, ongelma katosi täysin.
-
Samalainen kahva on minullakin tuossa eli vaijerille on kaksi kinnitysreikää peräkkäin
Pitääkin kokeilla tuota paikanvaihtoa kunhan saan ensin uuden vaijerin
-
Hoi
Eikö vuoden 91 Lemmarissa ole kaksi kaasuvaijeria, oma kummallekin kaasuttimelle?? ainakin 87 LM 4:ssä on oma vaijeri kummallekin.
Lemmarin kasukahva on uutuuttaan tosi jäykkä johtuen jämäköistä palautusjousista. Kahvaa voi keventää kun palautusjousia lyhentää kierroksen pari. Samalla kannattaa katsoa että vaijerit, päällykset, lähtevät juohevasti kaasutimelta, koska vaijerit "törmäävät" sylinteriin josta seuraa se, että vaijeriin tulee terävä mutka heti kaasuttimelta lähtöön. Hyvin öljytyt vaijerit auttavat myös kummasti.
-
Jouset vaihdettiin jossain vaiheessa jäykemmiksi koska isoilla avauksilla paine-ero pyrki jumittamaan luistit yläasentoon. Siksi on raskasta ja aina raskaampaa mitä isompi kaasutin.
Vanhempi teräspiraalivaijerinkuorimallinen pitää voidella hyvin niin toimii. Uudemmat teflon-johteiset vaijerit eivät tarvitse voitelua.
-
> Eiköhän se, parts@motoitalia.fi vielä toimita osia,eli tuleva entinen maahantuoja. <
Verkkaiseen tuntuvat lukevan sähköposteja, kun ei ole mitään kuulunut entisen kanta-asiakkaan tilaukseen...
-
Juu kummallekkin kaasuttimelle on oma vaijerinsa, kahvalta lähtee yhdellä vaijerilla n.10cm pitkä pätkä
josta sitten jakautuu kahdeksi.
Lyhensin noita jousia muutaman kierroksen ja on nyt vähän herkempi tuo kaasukahva, mutta ei palauta
tyhjäkäynnille niin nopeasti kuin ennen.
Minulla onkin näköjään tuossa nuo teflon-johteiset vaijerit eli ilmeisesti on joskus uusittu nuo vaijerit.
Soittelin tuonne Guzzi-huoltoon Piikkiöön ja kertoi kaveri, että parikertaa viikossa lukevat sähköposteja
Motoitalian porukat eli ensiviikolla olisi toiveita saada tuohon uudet vaijerit.
Nyt on vaan sellainen perinteinen patentti eli ruuvattava nippa on vaijerin päässä kaasukahvalla
ja kestänyt ainakin toistaiseksi.
Tuli vielä tuossa mieleen, että tarkoititko motomatti noilla jousilla niitä luistin jousia?
-
Jousien lyhentäminen saattoi olla ihan oikeaan osunut toimenpide, mutta yleisesti kierrejousen jousivakio k kasvaa kun kierroksia vähennetään. Tuo on tuttu juttu, että nykyaikaisemman pyörän jälkeen nämä vaijerivetoiset luistit Dellortoissa tuntuvat jäykiltä. Hyvin luistavien ja linjattujen vaijereiden lisäksi sekin niksi on olemassa, että laittaa hiukka paksummat tupet kahvoihin. Voi tuntua tyhmältä ajatukselta, mutta kyllä se vaan niin on, että hiukan paksumpi kapula tuntuu jotenkin kevyemmältä kääntää kun sen pusertamisessa pääsee vähän helpommalla.
-
Niin, eikös tässä luistin päällä olevista palautinjousista ole ollut kyse koko ajan?
-
Pidemmällä matkalla tällaisesta lärpäkkeestä voi olla apua:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Kaasukaden-lepuuttaja-moottoripyoriin-82170/
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/kahvat-vivut-ja-kahvakumit/muut/apukahva-storm-throttle-power/
EDIT
Kuten MotoMatti kirjoitti: "Jouset vaihdettiin jossain vaiheessa jäykemmiksi koska isoilla avauksilla paine-ero pyrki jumittamaan luistit yläasentoon. Siksi on raskasta ja aina raskaampaa mitä isompi kaasutin."
Usein tämä estetään pakkopalautusvaijerilla, Guzzi valitsi jäykemmät jouset. Kannattanee testailla perusteellisesti että lyhennetyillä jousilla palauttaa kunnolla ettei tule yllätyksiä.
-
En tiedä -91 Lempparista, mutta nelosessa jouset ovat kaasarin ulkopuolella ja rakenne on sellainen, että täyskaasulla jousen voima suuntautuu vipuun nähden niin pienessä kulmassa, ettei se aina jaksa palauttaa luistia takaisin. Siksi niihin vaihdettiin jälkikäteen jäykemmät jouset.
-
Vaihda vaan takaisin orkkisjäykät jouset turvallisuussyistä. Kyllä se tänne vahvistuu viimeistään ensi kesänä.
-
Niin, eikös tässä luistin päällä olevista palautinjousista ole ollut kyse koko ajan?
Luistin päällä olevia jousia en ole lyhentänyt / vaihtanut
Tarkoitin noita jousia jotka tulee sinne kaasareiden ulkopuolelle.
Vaihdoin nuo jouset kokeeksi lyhkäsempiin kun sellaiset sain tuon
pyörän mukana kun sen ostin, mutta ei toiminut niillä niin kuin pitäisi.
Niitä alkuperäisiä jousia lyhensin pari kierrosta ja nyt on parempi.
-
LM IV:ssa ainakaan ei ole luistin päällä palautusjousia.
Omassani tein joskus pienet peltilipareet, joilla siirsin jousen ohjaintapin linjausta siten, että kulma täyskaasulla jäi jyrkemmäksi, jolloin voi vaihtaa ohuemmasta langasta tehdyt hieman pidemmät jouset. Siis jousivakioltaan pienemmät. Kulmamuutoksen takia palauttaa silti myös täyskaasulta.
Edelleen ärsyttää kaasukahvan pitkä liike. Pitäisi vissiin kehitellä jotain, vaikka Lemppari onkin nykyään melkein eläkkeellä.
-
Ranteisiin papua pojat ;)
Noihin kaasareihin on ameriikan vesselit rakennelleet väkipyörän, joka parantaa vaijerin sisäänmenokulmaa ja samalla keventäneekaasua.
-
Keskustelu foorumilla j-kuu 2011 -
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?action=search2
Oli vähän samoista asioista teemana. Mun LM on samanvuotinen punainen - löytyy ehkä gruppo-jäsen. kuvista.
- Sen jälkeen olen kokeillut crusing control - isolla O-renkaalla kun ajaa pitkiä matkoja . Ja toimii, ainakin suoralla tiellä (vähemällä liikenteellä ).
- Kaasukäden lepuuttaja mpyörille ei toimi tällä LM 1000 mallilla , olen todennut.
- tai toimii se jos vahvistaa letkuklemmarilla - sahaa ensiks uran mihin klemmari sopii. Mutta täyskaasun käyttäessä - ei toimi kun kahvan liike on pitkä.
Suomessa on vain muutamia(ja on ollut) näitä 90-luvun LM- tonnisia.
Onko Uusi guzzikuskin ajopeli mahd. mustanvärinen??
- En muista jos olen vaihtanut ajovalon , täytyy tarkistaa huoltokirjasta-= omasta papereista missä olen kirjoittanut kaikki huollot, korjaukset, varaosat y.m
-
Ja foorumin kesk.aihe oli siihen aikaan Le Mans Historia 1975-1993
;) ;) ;)
-
Keskustelu foorumilla j-kuu 2011 -
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?action=search2
Oli vähän samoista asioista teemana. Mun LM on samanvuotinen punainen - löytyy ehkä gruppo-jäsen. kuvista.
- Sen jälkeen olen kokeillut crusing control - isolla O-renkaalla kun ajaa pitkiä matkoja . Ja toimii, ainakin suoralla tiellä (vähemällä liikenteellä ).
- Kaasukäden lepuuttaja mpyörille ei toimi tällä LM 1000 mallilla , olen todennut.
- tai toimii se jos vahvistaa letkuklemmarilla - sahaa ensiks uran mihin klemmari sopii. Mutta täyskaasun käyttäessä - ei toimi kun kahvan liike on pitkä.
Suomessa on vain muutamia(ja on ollut) näitä 90-luvun LM- tonnisia.
Onko Uusi guzzikuskin ajopeli mahd. mustanvärinen??
- En muista jos olen vaihtanut ajovalon , täytyy tarkistaa huoltokirjasta-= omasta papereista missä olen kirjoittanut kaikki huollot, korjaukset, varaosat y.m
Tuota kaasukädenlepuuttajaa tuli myös kokeiltua, mutta eipä siitä ollut juurikaan apua kun se tosiaan
tahtoo vaan luistaa tuossa kahvan päällä. Tietysti voisi vielä kokeilla tuota klemmarisysteemiä.
Juu musta on tuo minun Le Mans, ostin tämän Oulusta.
Viikonpäivät tämä on minulla ollut ja takana 3000km
-
Ajelin n. 80000km LM IV -86:lla alkuperäisillä palautusjousilla eikä tullut jännetupin tulehdusta kertaakaan. Pisimmät siivut olivat jotain 1000km/päivä enkä muista kaasukahvan häirinneen suoritusta. LM V alkuperäisenä tekee sinusta rautakouran huomaamattasi, kunhan sinunkaupat on tehty.
-
Niille, jotka eivät tunne Lempparin kaasarin rakennetta:
http://www.bevelheaven.com/Products/dellorto/phm.htm
-
Nyt on sitten uudet vaijerit laitettu ja eipä ollut tuosta apuja siihen liian jäykkään kaasukahvaan :(
Kävi pikemminkin päinvastoin eli on vieläkin jäykempi kuin noilla entisillä vaijereilla.
Laitoin sitten kuitenkin sen kaasukahvan apupojan paikalleen eikä luista kun laitoin nippusiteellä
kiristyksen kahvaan, ei muuten tulisi mitään ajamisesta :o
Motoitaliasta tilasin samalla pari kappaletta öljynsuodattimia ja yllätys oli kun tuli mukaan
pari öljypohjatiivistettä ja öljyproppuun myös tiivisteet vaikka en niitä erikseen pyytänyt
No ompahan nyt nuo tiivisteet valmiina jos ei tuo entinen öljypohjan tiiviste lähde ehjänä pois :)
-
Kokeilitko ilman vaijereita, että kahva kääntyy herkästi ja ettei ylimääräistä kitkaa koidu mistään kohtaa. Muistaakseni LM V:ssä on erilainen rakenne kaasukahvassa kuin LM IV:ssä.