Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: herrapii - Elokuu 01, 2013, 20:55:28 ip

Otsikko: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: herrapii - Elokuu 01, 2013, 20:55:28 ip
Mitä ehdotetaan seisontaan polttoaineen kanssa pitäskö tyhjää tankki vai laittaa joitan sekaan?
Seisonta-aika olis parikolme vuotta ja paikka kuiva/lämmin talli....
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 01, 2013, 21:05:25 ip
Tankki täyteen pienkonebensaa. Tai 98:a ja stabilaattoria. Ja piripintaan täyttö. Kannattaa varmaan käyttää hetken aikaa tuolla soosilla, niin samaa kamaa on sitten letkuissa yms.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: MotoJussi - Elokuu 03, 2013, 09:55:05 ap
Tankki täyteen pienkonebensaa.

20 litraa, 4 euroa litra, vai mitä se on :)

Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 03, 2013, 11:45:13 ap
Moi.
Nesteellä pienkonebensaa myydään muutamilla asemilla mittarista nimikkeellä 4T.
Viimiksi ostin Helsingistä Eläintarhan huoltikselta €1,99/l.
Myös Porvoosta, Jyväskylästä ja Tampereelta pitäisi löytyä.
4T bensaa myyvät asemat löytyy netistä, voipi ottaa jerrykannun mukaan jos autoilee
sopivan huoltiksen ohi.
Tai voihan sitä suoraan tankkiinkin tankata. Eikä haise eikä maistu miltään.
(Ei ollut mainos)

Pekka
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Ekku - Elokuu 03, 2013, 18:32:08 ip
Tankki täyteen pienkonebensaa.

20 litraa, 4 euroa litra, vai mitä se on :)



Tuossa pari päivää sitten herättelin SP:n tulille parin vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Oli vanhat bensat tankissa. Alkoihan se käymään kunnolla, kun purki kaasarit ja liotteli ja puhalteli paineilmalla paikat puhtaaksi.

Mielummin maksan jatkossa siitä pienkone-bensasta, kun teen tuon työmäärän uudelleen.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: MotoJussi - Elokuu 03, 2013, 23:51:59 ip

Mielummin maksan jatkossa siitä pienkone-bensasta, kun teen tuon työmäärän uudelleen.

Ymmärrän hyvin. Tuo kiinalainen 2T-moposkootteri, mikä tuolla pihalla on, ei toennut ilman UÄ-pesua, kun se oli jätetty nukkumaan pariksi vuodeksi edellisen omistajan toimesta.

Silti pitäisin mielessä muutkin ratkaisut. Muun muassa tuo moottorisaha mikä tuolla on parvekkeella, ei lähde käyntiin noilla "pienkonebensoilla". Keväällä kiskoin itseni hikeen sitä käynnistellessä, turhaan. Kun vaihdoin tankkiin normaalit 98-bensat, lähti härveli parilla nykäisyllä.

Luojan kiitos guzzissani on ruisku, ei tarvitse miettiä mitä tankkiin laittaa, kunhan siinä on jotain bensaan viittaavaa. Jo ennen puristusten laskua tuli kokeiltua 76-oktaaninen, ja pyörähän pelasi ihan normaalisti...
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Guzzr - Elokuu 04, 2013, 08:55:45 ap
Vanhoihin moottoripyörien käynnistämisessä (esim. keväällä)on hyvää käyttää:

Apuakku (iso ) + johdot.

Bensiini"apu" - usein teen näin; Kastelen koneen sytytystulppien kärkiosat bensalla - ja taas uusi käynnistysyritys .

   - Ja tietysti käyttää "talvisäilytysaine" tankissa (ja muissa osissa) talven aikana.

Terv. guzzr
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 04, 2013, 09:33:28 ap
Jussille;
Kaverin 2t trimmeri taasen ei suostunut toimimaan millään muulla, kuin pienkonebensalla. 95:llä ei edes käynnistynyt ja 98:lla rötäsi.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: tramp - Elokuu 04, 2013, 12:38:55 ip
Miten olis sininen "pilleri" ?  ;) ::)
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 04, 2013, 12:40:26 ip
Jäykistyy pian Cali entisestään!!  :o
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Targa 2 - Elokuu 04, 2013, 22:52:13 ip
Samansuuntaisia havaintoja bensojen eroista, eli vanha Sach-Dolmar saha vaatii omat kaasuttimen säädöt vaihdettaessa normi 2T-bensasta pienkone 2T-bensaan ja päinvastoin.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: McStadey - Elokuu 05, 2013, 15:33:44 ip
Mitä ehdotetaan seisontaan polttoaineen kanssa pitäskö tyhjää tankki vai laittaa joitan sekaan?

Tuotehaun mukaan pienmoottoribensiiniä löytyy mittarista näillä asemilla:
Neste Oil Helsinki Eläintarha, Nordenskiöldinkatu 22, 00240 HELSINKI                   
Neste Oil Jyväskylä Tourula, Tourulantie 2, 40100 JYVÄSKYLÄ                    
Neste Oil Porvoo Asentajantie, Asentajantie 4, 06150 PORVOO                    
Neste Oil Tampere Lielahti, Lielahdenkatu 2, 33400 TAMPERE                    
Neste Oil Turku Satakunnantie 191, Satakunnantie 191, 20320 TURKU
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: I.H. - Elokuu 05, 2013, 16:35:28 ip
Mulle on riittänyt loraus Masinolia sekaan.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 05, 2013, 22:12:25 ip
Moottoriöljyä, reilusti. ;D
Lemppari viimeiksi vähän kakisteli kun oli pari vuotta seisonut samat ysikasit+öljyt (tilkka pohjalla) tankissa, mutta lähti kumminkin.
Kun sai tuoretta tavaraa tankkiin toimi taas kuin ennenkin.
Tänäkesänä sama juttu NTX:n kanssa. Tankki vain oli niin tyhjä että kaadoin heti pohjalle pari litraa tuoretta
tavaraa. Starttasin käyntiin ja ajoin huotikselle tankaamaan.
Molemmissa hanat kiinni säilytyksen aikana, silloin tällöin avattu sen verran ettei kaasuttimet kuivu kokonaan.
Ei käynnistetty välillä. Eikä huollettu. Akkuja yritetty ladata satunnaisesti mutta eivät ottaneet virtaa vastaan kuin
muutaman minuutin.
Tallissa talvella n.+10C.
Silloin kun vielä jaksoin rassata noita kaiket talvet, oli käyntiinlähtö aina keväällä paljon suuremman
"sahaamisen" takana.

Pekka

Otsikko: Kuivuuko paikat?
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 06, 2013, 08:47:16 ap
Suunnittelen tulevana talvena tehtäväksi isoa huoltoa. Kun otan tankin pois, niin bensahan haihtuu kaikista paikoista pois.
Onko asiassa huotla esim. pruutan tai pumppuyksikön kuivumisesta tms.? Lähinnä tiivisteet ja semmoset?
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 06, 2013, 11:55:11 ap
Niissä Guzzi-malleissa joissa on ulkoinen polttoainepumppu on ilmennyt pumpun jumiutumista. Tuskin tankin sisäisessä pumpussa taphtuu näin kunhan tankissa on lientä.
Itse huolehdin pumppujen toiminnasta, koska omistan useita "ruiskupyöriä" sekä etanolilla että bensiinillä toimivia, käyttämällä virrat päällä muutaman kerran talvessa.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 06, 2013, 15:14:33 ip
Mulle on riittänyt loraus Masinolia sekaan.

Eiköhän nykybensassa ole tuota tenua ihan tarpeeksi jo itsessään..
Otsikko: Vs: Kuivuuko paikat?
Kirjoitti: VAHVA - Syyskuu 06, 2013, 11:29:03 ap
Suunnittelen tulevana talvena tehtäväksi isoa huoltoa. Kun otan tankin pois, niin bensahan haihtuu kaikista paikoista pois.
Onko asiassa huotla esim. pruutan tai pumppuyksikön kuivumisesta tms.? Lähinnä tiivisteet ja semmoset?

V11 ohjekirja neuvoo tyhjentämään juuri tankin jos laitaa pyörän "lepäämään" pidemmäksi aikaa. Itsellä on tarjoitus myös ottaa tankki pois nyt pitemmäksi ajaksi joten olisiko tästä bensattomuudesta haittaa vai pitäisikö vain tehdä tarvittavat toimenpiteet ilman tankkia ja sitten kuitenkin talveksi tankki täytteen lisäaineen kera?
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 06, 2013, 22:19:00 ip
Lainaus
V11 ohjekirja neuvoo tyhjentämään juuri tankin
Kokemusta ei ole kun kolmesta talvesta ja aina on kaikki jäänyt pesun jälkeen niine hyvineen (10-16 C varastointilämpötila). Keväällä on toiminut normaalisti. Nyt kun on tiedossa, että V11 tankit ovat alkaneet kasvaa paikoin pituutta nykybensoilla, tuntuisi loogiselta, että bensaa ei siellä kannattaisi siis turhaa seisottaa  ???
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 06, 2013, 22:31:51 ip
Juu, piripintaan täyttö koskee peltitankkisia.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: McStadey - Lokakuu 02, 2013, 11:40:04 ap
Kertokaapas viisaammat. Kannattaako mopolle etsiä lämmin säilytyspaikka, jos vaihtoehtona on kylmä "pihavaja". Eli sateelta ja tuiskuilta suojaa, sen verran harva että tuulettuu hyvin.

Entä kannattaako akulle ostaa ylläpitolaturi M-kaupasta vai riittäisikö vähän pidempi lenkki ja akku sisään odottamaan? Seisonta-aika linee 5-6 kk, riippuen ensi kevään ilmoista.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2013, 12:35:49 ip
Kuiva mutta vaihtolämpöinen eli lämmittämätön tila on vasta kolmanneksi paras ja toiseksi huonoin säilytyspaikka moottoripyörälle. Siitä huonompi on vain ulkona säilyttäminen.
Vastaväitteitä tietystikin kuulee mutta melko monenlaisesa paikassa moottoripyöriäni säilyttäneenä jotain asiasta kokemusperäisesti tiedän ominen havaintojeni perusteella.

Kun lämpö vaihtelee niin metalliosien lämpötila muuttuu viiveellä riippuen osan massasta. Kun pakkanen lauhtuu suojaksi on se pahin skenaario. Silloin metallipinnoille, niin sisä- kuin ulkopuolisille, kertyy silkkaa vettä ympäröivästä kosteasta ilmasta ja jo aiemmin muodostuneesta huurasta. Erityisesti paljaat teräksiset, alumiiniset, sinkityt, ja kromatut pinnat ottavat itseensä korroosiota. Moottorin ja voimansiirron sisäpintoihin vesi jää tekemään temppujaan sinällään eikä haihdu lainkaan pois. Lisääntyy vain. Vaiva on suurimmillaan syksyisin ja keväisin kun lämpötila vaihtelee nollan kahta puolen.

Itse pyrin pitämään pyöräni tasalämpöisessä tallissa jos se vaan on mahdollista. Aina.

Akun suhteen ylläpitolaturi on hyvä ratkaisu eikä akkua tarvitse välttämättä irrottaa pyörän sähköjärjestelmästä lainkaan. Riippuu akkutyypistä ja sen laadusta kuinka se säilyy yli talven tekemättä mitään. Täyteenladatun ehyen akun paras talvisäilytyspaikka on laittaa se pakastimeen talven ajaksi.

Toisaalta akut ovat nykyään niin edullisia että niiden eteen ei kauheasti kannata vaivaa nähdä. Ylläpitolaturin hinnalla saa jo kaksi akkua....
 
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2013, 12:48:20 ip
Paitsi tuossa ei huomioida sitä, että jos huohotusjärjestelmä on varustettu yksisuuntaventtiilillä, ei koneeseen juuri pääse uutta kosteutta, vaikka lämpötila kuinka humppaisi. Omista pyöristä ei ole keväällä tarvinut kaataa vettä öljytilasta, vaikka lämmittämättömässä tallissa oleilevatkin. Myöskään tuon ikäinen kromi ei olle kovin herkkä ruvettumaan talvisissa olosuhteissa.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2013, 16:55:55 ip
Lainaus
huohotusjärjestelmä on varustettu yksisuuntaventtiilillä

Tänään kuulin että oli juuri kyseinen venttiili ruostunut jumiin.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2013, 18:47:50 ip
No siinä tapauksessa ymmärrettävää.
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Tommi - Lokakuu 13, 2013, 21:59:14 ip
Jos ja kun bensapumppu on tankin sisällä niin onko se millä korkeudella? Meinaan riittäisikö, että menovettä olis muutama litranen talvisäilytyksen ajan, käyttelis virtoja välillä seisonnan aikana, että pumppu pyörähtelisi nätisti. Keväällä sit akun lataus, löis uutta gasoo (98e) sekaan ja tulille?
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 13, 2013, 22:41:11 ip
Entisenä Calikuskina on Workshop Manual vielä koneella:
Otsikko: Vs: apuvinkkiä seisontaan
Kirjoitti: Tommi - Lokakuu 15, 2013, 11:24:13 ap
No ei se näytä ihan pohjalla olevan. Täytyy varmaan jokunen litra olla, että pysyy pumppu nesteessä.  :)