Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Heinäkuu 29, 2013, 12:21:15 ip
-
Oli näköjään lukittu tuo aihe "Isompi akku...", joten pitää aloittaa sama asia uudestaan.
>> En tiä mitä sillä Timo Ev:llä on Bilteman akkuja vastaan kun <<
Eipä minulla ole sinänsä mitään kenenkään akkuja vastaan. Olen vain tässä vuosien mittaan todennut, että halvalla ei saa juuri koskaan hyvää. Ei B***masta eikä T******talosta...
Sikälikin, kun olen ihan työssä sähkötekniikan parissa, niin mm. komponenteissa tuo hinta näkyy ihan selvästi.
Se on toki totta, että monesti halpa tehdään samassa tehtaassa kuin se kalliimpi. Siinä on vain se tilanne, että se kalliimpi tehdään eri materiaaleista tai jopa eri tuotantolinjalla. Tämä on tullut ilmi hyvin monesti esim. johdonsuoja-automaateissa eli ns. automaattisulakkeissa.
Joskus ostin hädissäni Golfiin ( ww.auto.golf ) halvalla Honkonkikaupasta akun, joka kesti jopa lähes vuoden. Ja oikea akku olisi ollut vain vähän kalliimpi.
Tuo hinta-asiahan on niin, että monesti se halvan ja hyvän välinen hintaero on "häviävän pieni". Ihan kuin kertomukseni siitä, että hyvin tehty remppa pyörässä vie vain hetken pidempään, kuin hätäinen söhellys.
En tuomitse mitenkään kenenkään päätöksiä hankinnoista ja hinnoista tai laadusta. Kukin tehköön mieleisellään tavalla. ( Ajaahan jotku vetokettinkipyörilläkin... ;) )
Ja ihan kohta Poroholmaan!
Ja vielä muutama paikka risteilyyn.
Rannalta ei lippuja saa yhtään halvemmalla...
-
Ja kommenttina tuohon egonin Biltema happoakkutiedusteluun:
Ei taida enää nykyään olla kovasti suosiossa nuo hapotettavat lyijyakut. Suljetut ja geeliakut ovat niitä joita on pyörissä jo vakionakin.
Vastauksen puute voi johtua ylläolevasta syystä.
-
Juuh, mutta nyt on uusi happopatteri paikallaan ja startti pyörii kuin vimmattu.
-
Tänään just ostettiin uusi Smf-patteri Biliksestä rouvan pyörään. Edellinen kesti puoli kesää ajoa ja melkein vuoden seisotusta. Ei ottanut sähköä vastaan. Oli eka kohdalle osuneista bilteman tavallisista akuista, joka hyytyi.
-
Joo... happoakku on rautaa....
Pistin 30 Ah Vartan eläkkeelle ( n. 10 v ) ajoleikkuriin. Vanha E- Tec ei jaksanut pyörittää.
Mutta Vartalla melkein ajaa ettei moottori on käynnissä.
Tunnustan ...että ostin Bilteman Geeliakun ( 19 Ah ) kun nuita "kaatoja" ajatellen, ei hapot lorahda housuille ja on keveempi nostaa pyörä pystyyn .Paljon pienempi ja painaa 6.6 kg. Mutta en usko että geeliakku kestää pyörässä 10 v.. taisi olla ainutlaatuinen Varta.
Mr
-
Taisi olla Varta ajalta kun Varta oli vielä Varta? ???
Mulla kesti nyky-Varta mopossa vuoden - ja oli vielä kallis. >:(
-
Onko mahdollista , että jo varastoissa nämä "nykypäivän uudet" akut huononee ennenkuin ne ovat myytyjä moottoripyöräkansalle,
varsinkin pitkän ajan varastoissa esim. Kiinassa tai Taiwanissa? esim auringonpaisteessa tai vuosia huoltoaseman hyllyllä.
Ehkä valmist.päivän merkintä olis aiheellinen - tai paras ennen ......... Vähän niin kuin elintarvikepakkauksessa -
Kukaan ei halua ostaa "vanhaa tavaraa" jos ei saa riittävän suuria hinnanalennuksia.
Mutta tiedämme kaikki: Moto Guzzit ovat vähän kalliimpia , mutta laatutavaraa , sekä ovat kestäviä ja täällä voimaa piisaa vuosikymmeniä kovassa käytössäkin. 8) 8) 8)
-
Ihmettelen miksi kaverit laittaa paskoja akkuja pyöriinsä.Itselläni kummassakin Kustissa valmishapotettu itävaltalainen Banner 30 Ah.Painava mutta kestää talven pakkasetkin parilla latauksella.Ja edullinen,74 euroa.Kaksi ensimmäistä akkua kesti 10v.Painavia ovat mutta toimivat.Mulle on ihan sama,painaako akku Calissa 5 vai 10 kg.
-
Mulla kesti se edellinen akku joka oli Varta, ja kallis, kolme ajokautta. Ei auttanu hyvä hoito, ei vaan enää pitäny virtaa sisässään. Eli edelleen kysyn: Mitä etua tai lisäarvoa saa maksamalla merkkiakusta maltaita kun halpisakku on nyt kohta kestäny saman kun se kalliskin. Näitä lyhytkestosia kallita akkuja on nykysin paljo liikkeellä. Se korkeempi hinta vaan ei näytä enää tarkottavan parempaa laatua.
-
Ihmettelen miksi kaverit laittaa paskoja akkuja pyöriinsä.Itselläni kummassakin Kustissa valmishapotettu itävaltalainen Banner 30 Ah.Painava mutta kestää talven pakkasetkin parilla latauksella.Ja edullinen,74 euroa.Kaksi ensimmäistä akkua kesti 10v.Painavia ovat mutta toimivat.Mulle on ihan sama,painaako akku Calissa 5 vai 10 kg.
En ole vieläkään paskaa akkua ainakaan Biltemasta saanut. Rouvan pyörän käynnistymättömyyden syyksi paljastui lopulta käynnistäjän erhe (itse olin 50 kilsan päässä), eli turhaan ostin uuden. Nyt ostanut biltemasta kuuden pyörän akut ja hyvin rokkaa. Ainoa sysipaska akku oli saksalainen Bonn akkuliikkeestä. Maksoi pari kymppiä Vartaa vähemmän ja kesti juuri takuuajan yli..
-
"Merkkiakulla" ja halpisakulla oli hintaeroa pari kymppiä, joten sen merkitystä en halua liioitella. "Merkkiakulle" luvattiin takuuta puoli vuotta, eli jos ensi keväänä on voltit kateissa niin egon marssii taas akkukauppaan pari seteliä taskussaan. Mutta sellainen asia pisti silmään vasta kotona uuden akun pahvilaatikossa, että siinä on jossakin lipareessa numerosarja, josta erottuu kummallisen tuttu nelinumeroinen yhdistelmä 2010. Minua ei se haittaa vaikka valmistusajankohta olisi viime vuosituhannella jos vaan akku on ylipäätään sellainen kapine, joka ilman happoja säilyy käyttökelpoisena vuosikausia. Säilyyhän se kuulemma kääretorttukin, miksipäs ei sitten akku?
-
Akun huohotus, onko huhotuksella merkitystä, mulla tuo huohotusletkun liitin katkesi ja on nyt ilman tuota letkua. Kysymys kuuluukin paljonko akusta poistuu kaasuja ja onko tuo letku tarpeellinen ?
-
Lyijy-happo-akun huohotin on tarpeellinen: akku latautuessaan erittää palavaa kaasua joka on saatava johonkin hukattua ettei akku poksahda halki.
Se että letku puuttuu aiheuttaa sen että akusta mitä todennäköisemmin vuotaa hieman akkuhappoa ulos hallitsemattomasti: Se on omiaan ruostuttamaan rautaa, pilaa kromauksen ja tummentaa ikävästi rosteri-osatkin.
Monilta jää huomaamatta akunostokiiruussa se että jos akun navat ovatkin oikein päin mutta huohotusletku sattuukin olemaan akun vasemmassa reunassa niin se vaikuttaa akun toimintaan. Jos sivuseisontatuki on vasemmalla niin akun huohotus pitää olla oikealla.
Nykyisin moottoripyöriin ei enää asenneta kyseisen laisia akkuja joissa olisi "irtaallaan nestettä". Kaikki sellaiset akkumallit ovat korvattavissa suljetuilla ratkaisuilla ja valikoima niissa on jo isompi kuin "antiikkiakuissa".
-
On minullakin katkennut tai irronnut huohotusletku muutamia kertoja, mutta kaipa akun sisältä uhkuu enimmäkseen kaasua, eikä kovin paljon haponroiskeita, koska ainoa hapettuma minkä olen satulan alla havainnut on plussanavan kaapelin kiinnitys. Se pitää ajoittain puhdistaa ja koettaa suojata jollain vaseliinin tapaisella. Vetyä tosiaankin hönkiin sieltä ulos, mutta tulikos sitä nyt purkaessa vai ladatessa vai sekä että?? On meinaan, yksi traktorin akku elämän varrella posahtanut kun sitä yritettiin viimeisillä voimilla houkutella pyörittämään dieselin käymään. Jostain se sai silloin kipinän ja poks. Ilmeisesti tuo letku on tarpeellisempi jos akku on kovin tiiviissä tilassa. Autojen tai traktoreiden akuissa ainakaan meillä ei ole letkuja.
-
Monissa (ainakin japanilaisissa) pyörissä on akkukaukalossa paikka huohotinputkelle, joka on vedetty alas asti. Välttyy pitkässäkin juoksussa hyvin happohuuruilta ja roiskeilta. Ei siis saa niitä ainakaan rungolle tms.
-
Akun latauksesta, kun lataat akkua sen ollessa pyörässä, pitääkö + tai - navan johto irroittaa latauksen ajaksi ?
-
Ei tarvitse katkaista pyörän sähköjärjestelmän piiriä jos ladataan asianmukaisella laturilla. Uusimmissa malleissa siitä on jopa haittaa (Ajotietokone unohtaa joitakin tiedostoja muististaan.) Virrat pitää luonnollisesti kytkeä pois virta-avaimesta että lataus onnistuu nopeammin.
Latauskaapelit kytketään niin että maajohto laitetaan ensin johonkin rungon tai moottorin paljaaseen metallipintaan ja plus johdin akun plusnapaan tai jos akku on hankala tavoittaa niin käynnistinmoottorin + napaan.
-
Mulle on kyllä opetettu, että ensin plus, sitten maa. Silloin ei tule räpsyjä tai kipinää.
-
Akun latauksesta, kun lataat akkua sen ollessa pyörässä, pitääkö + tai - navan johto irroittaa latauksen ajaksi ?
Ctekin laturin mukana tuli kaabelinpätkät, joissa päissä on lenkit ruuveille pysyväisluonteiseen asennukseen + napaan ja maahan. Toisessa päässä on liitin, jolla korvataan leualliset kaabelit.
-
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena? Hukkasin nimittäin joskus akkua vaihtaessa ja silloin ei saanut irrallaan.
-
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena? Hukkasin nimittäin joskus akkua vaihtaessa ja silloin ei saanut irrallaan.
En tiedä, omakin puuttui äsken laturin laatikosta... mutta näpsä mies tekee sellaisen helposti itse.
ctekin sivuilta löytyy tuollainen, mutta liitin on niin moderni, että ei käy vanhaan xs3600:aan
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Connect%20Eyelet%20M6
-
Mulle on kyllä opetettu, että ensin plus, sitten maa. Silloin ei tule räpsyjä tai kipinää.
Juu ja multa tuli aivopieru: Noin tietenkin, plus ensin.
-
kaabelinpätkät, joissa päissä on lenkit ruuveille pysyväisluonteiseen asennukseen
Mutta hyvä isä kuitennii, sulaketta ei ole! Itse laitoin pysyväisluonteisesti autoon. Eristys jos hiertyy plus johdosta... palaa koko peli herkästi... Koetin toimia TimoEv:n oppien mukaan(?) ja laittaa sulakkeen niin lähelle plus napaa kun mahdollista.
Saako tuota johtoa muuten nykyään tarvikkeena
Kyllä olen Mot___tissä nähnhyt ihan valmiina "merkkivaraosana" hyllyn päässä.
-
Onko tietoo kuinka yleisesti Guzzeissa on geeliakku ja kuinka ovat pelittäneet, mulle on kerrottu että kun simahtavat tulee se kertaheitolla ennalta hiipumatta. ja kuinka niitä ladataan esim. talvella ?
-
EV:n akku hyytyi eilen kuin puun takaa, en lähde enempää tutkimaan sen sielunelämää, käytetyssä ei mitään käsitystä minkä ikäinen.
Onko porukoilla kokemusta tällaisesta Motonetin virtalähteestä Caliin:
http://shop.motonet.fi/fi/varaosat/1308/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/1100cc#Sahko-ja-polttoaine
Hinta on edullinen, mutta kestääkö puolet siitä ajasta kuin kaksi kertaa kalliimpi ?
Nim. Huomenna akkukaupoille...
-
Stonessa oli silloisen myyjän vaihtamana muistikuvani mukaan "ei suorakaiteen muotoinen" Varta (voin muistaa väärinkin). Mutta merkittävästi isompi kuin miltä tuo kuva näyttää. Caliin taitaa mahtua valtava akku? Yllättävää että tuo Vartan hakukone antaa myös tämän isomman.http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881 (http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881)
Subjektiivinen näkemys eikä perustu vuosien kokemukseen; Odyssey PC925L on paras ja varmaan kallein. En tiedä onko kokonaistaloudellisesti edullisin. Niissä on se hyvä puoli, että antavat hirmuisesti starttivirtaa ja ne pysyvät parhaiten kunnossa kun niitä ei hoida. Täysin suljettu, oliko lasikuituun imeytetyt hapot. Esim. http://akkunetti.fi/lyijyakut/odyssey-battery-mp-ralli/pc925-odyssey-drycell-battery (http://akkunetti.fi/lyijyakut/odyssey-battery-mp-ralli/pc925-odyssey-drycell-battery)
Nää on nyt uusinta hottia ja ainakin Saksassa "Sporttimiehillä" (V11, 1100Sport, Daytona) testikäytössä. Kallis & takuu 1 ajokausi mut "ei bal paina": http://akkunetti.fi/lyijyakut/mp-liion-akut/akku-84wh-12v-ltx20hl-liion- (http://akkunetti.fi/lyijyakut/mp-liion-akut/akku-84wh-12v-ltx20hl-liion-)
-
Onko tietoo kuinka yleisesti Guzzeissa on geeliakku ja kuinka ovat pelittäneet, mulle on kerrottu että kun simahtavat tulee se kertaheitolla ennalta hiipumatta. ja kuinka niitä ladataan esim. talvella ?
Tietoa tuli tänään kun oltiin rouvan kanssa palaamassa Tuusniemestä. Hyvinkään kohdalla niin kone yskäsi pari kerta ja sitten loppu käynti. Se oli laaki ja vainaa. Tällä kertaa se ei ollut bensaletku vaan akku otti ja kuoli, kesken ajon. Onneksi AL -turvan kautta hinuri paikalle, mopo Vantaalle ja Aviksesta Skoda perseen alle ja kotiin. Huomenna auton palautus, mopoon uusi akku ja sitten Brandtille tilaamaan Wingi ;D Akku oli se Bilteman edullinen ja laadukas, toimi hyvin ihan loppuun asti eli n. 16kk.
-
Tuotaa...mites ihmeessä matka katkeaa äkillisesti, jos akku simahtaa? Akku voi simahtaa vaikkapa sisällä olevan levykontaktin katketessa tärinässä, niitä on kyllä sattunut.
Vaan laturi tekee sähköä ja moottori pyörii... Ej jummarra... ??? :o
-
Tämä on melko helppo ymmärtää.
Nämä laitteethan ei lataa tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi risteykseen
kaasu pois niin siinä lepää, eikä lähde työntämällä käyntiin.
Apukaapeleilla voi käynnistää ja matka jatkuu niin kauan
kuin pitää kierrokset yli tyhjäkäynnin.
-
Stonessa oli silloisen myyjän vaihtamana muistikuvani mukaan "ei suorakaiteen muotoinen" Varta (voin muistaa väärinkin). Mutta merkittävästi isompi kuin miltä tuo kuva näyttää. Caliin taitaa mahtua valtava akku? Yllättävää että tuo Vartan hakukone antaa myös tämän isomman.http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881 (http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/search-batteries?ids=530030030A514&application=bike&manufacturerNo=1000183&modellineNo=4858&modeltype=12881)
<snip>
Varta kesti mulla vuoden. Ei ole hyvää saksalaista laatua enää se. :(
-
Varma keino hajottaa sähkölaitteet on käyttää konetta ilman akun kuormaa käynnistämällä väkisin apukaapeleilla tai juoksukäynnistyksellä. Ecu, tasuri, laturin käämit, kaikki ovat vaarassa. Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V. Tämä siinä tapauksessa, että akun sisäinen vastus kohoaa äärettömäksi kontaktihäiriön vuoksi. Toinen ääritapaus on akun sisäinen oikosulku, joka taas polttaa käämit, ylivirta sulattaa tasurin jne. Kannattaa ensin mittailla jännite, ladata, rasitustesti, lataus, käynnistys, latausjännitteen mittailu ja sitten akku vaihtoon ja uudet testit. Harvalla on yleismittari reissussa mukana, joten tiepalvelua paikalle isompien vaurioitten välttämiseksi.
-
Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V
Kai tuollaisiakin säätimiä sitten on. Jos on, niin kyse on karkeasta
suunnitteluvirheestä tai laiminlyönnistä.
Aiemmin kertomani tapaus oli Mille GT:stä, jossa ei mitään ECUja ole,
mutta lamput ja puolat olisivat varmaan kärähtäneet heti yli 20V jännitteestä.
-
Varma keino hajottaa sähkölaitteet on käyttää konetta ilman akun kuormaa käynnistämällä väkisin apukaapeleilla tai juoksukäynnistyksellä. Ecu, tasuri, laturin käämit, kaikki ovat vaarassa. Johtuu siitä, että latausjännite karkaa jonnekin 20-30V.
Tuota...tuota...
Lataussäädin on juuri sitä varten, että järjestelmään ei tuupata älytöntä jännitettä. Ja lataussäädin toimii ikään kuin rungon ja akun napajännitettä mittaamalla. Laturi itsesään tuuppaa huomattavasti korkeampaa jännitettä kuin 12V. En tiedä paljonko, kun en ole koskaan asiaan tutustunut. Se ylimenevä osa vain leikataan pois. Leikkauskohta on ~13,8V
Ja tiedän toki, että akku on oltava kiinni kun kone käy.
Kyse olikin siitä, että miten matka katkeaa poks, jos akku on ns. sökö. Minun vajavaisen ymmärrykseni mukaan pyörän pitäisi käydä ja valojen palaa. korkeintaan hippua hiljalleen...
Sitten jos pyörän sammuttaa, niin käynnistäminen ilman akkua onkin jo ihan eri juttu.
-
Kyllä vanhan ajan kärkipeleillä voi huoleti ajaa jos akku on sökö kun työntää käymään mutta en kyllä tekisi sitä nykypeleillä, toki saattaa olla että ecussa on joku valvonta että jos akku on poissa pelistä sammuttaa toiminnat. Kun akun tasaava vaikutus on poissa niin jännite vaihtelee aika paljon ja radionrakennusosat menee helposti rikki.
Nykyään jos antaa kaapeleilla virtaa niin antavan auton avaimet taskuun niin voi suojella sähkölaitteita, ennen aikaan anatavaa autoa pidettiin käynnissä ja kovilla kierroksilla mutta nykyään siinä on kovat riskit.
-
Tuota...tuota...
Niin, moni asia "ei pitäisi" tapahtua jos laitteet ja komponentit on suunniteltu alusta asti kunnolla. No, kuten tiedämme vaikkemme ehkä kaikki myönnäkään, niin italialaisissa ei ihan aina asiat mene näin ;)
Esimerkki, katso vastaus #4 http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4194.msg29739#msg29739
Eli historia tuntee kyllä useita tapauksia jossa akun rikkoutuminen johtaa ECUn rikkoutumiseen tavalla tai toisella ylijännitteen seurauksena.
Ehkäpä uudemmat ECUt sisältävät paremmin ylijännitteeltä suojaavia komponentteja, ehkäpä eivät.
Eräs sellainen komponentti on esitetty täällä : http://www.thisoldtractor.com/gtbender/print/moto_guzzi_quota_ecu_protection_and_transil_diode_installation.htm
Tuo erikoisdiodi lyö läpi ylijännitteestä ja polttaa sulakkeen siten että ECU ei ehdi nähdä ylijännitettä.
Jos tiedän että akku on rikki, niin en varmasti kyllä yritä ainakaan omia vehkeitä käynnistellä ja ajaa ilman akkua ...
- JuhaV
-
Laturi työntää jopa 80V! Ohhoh! :o
En olisi uskonu... Vaan kaikkea sitä kokee, kun Guzzilla ajaa...
No ihan varmasti tekee pahaa, jos tuo 40-80V pääsee ihan vapaasti pitkin pyörää.
Tuo transil-diodi näyttääkin varsin pätevältä kapineelta. Sehän on ymmärtääkseni supressori, joka toimii kuten varoventtiili.
Pitääpä tutkia asiaa.
-
Kyllä se akku kuoli kesken ajon. Nopeutta noin 80km/h kun moottori sammui. Ensin luulin että bensaletku irtosi, mutta kun sain topattua huomasin että startti ei pyörinyt. Hinurikuskilla oli apukäynnistin jolla saatiin poweria ja kone lähti käyntiin. Tyhjäkäynti olikin ok mutta heti kun vänsi kaasua niin kone alkoi yskimään ja pätki. Pyörä roudattiin Guy Vikströmin pihalle ja diagnoosi oli selvä: akku paskana lisättynä moitteella: halpisakut eivät kestä isojen twinien vaatimaa käynnistysvirtaa vaan hajoavat hyvinkin pian. Tänään hain Yasan 30 Ah:n happoakun Allraitilta. Iso ku faan mutta mahtui juuri ja juuri petiin. Kotiin tultuani tarkistin lataukset ja jotain hämminkiä vielä on, sillä akku ei ollut latautunut kunnolla. Tänään ei jaksa tutkia, ehkä huomenna sitten ???
-
Kolkyt amppeerituntinen ei lataannu täyteen ihan lyhkäsellä ajolla. Paljonko on latausjännite esim 2500rpm:n kohdalla?
-
Ei juuri mitään. Boschilaisen lataus taitaa muutenkin alkaa vasta jostain 2200 ylöspäin..? Muista en niin tiedä (Saprisa yms.).
-
Akkuhan se oli finaalissa, mutta veljeskunnan kierrätys pelaa (Grazie mille Matti!)
Vaihdoin tilalle Matin ex-EV:ssä olleen akun sekä myös tulpat ja lähti käyntiin, mutta kone kävi kuin sepelimylly ja tyhjäkäyntiä ei ollenkaan.
Poistin käytöstä kierrätys-PowerCommanderin ja käynti tasaantui normaaliksi.
Ilmeisesti PC sai kipeetä akun sipatessa ??? Mutta EV lähtee käyntiin kuin palmupuun alta.
-
Ilmeisesti PC sai kipeetä akun sipatessa
Kun se on kiinni siinä ecun ja johtosarjan välissä pitäisi sen kestää siinä kun ecunkin? Kannattaa varmaan kokeilla: a) uudestaan paikalleen b) PC:hen karttasofta uudestaan sisälle ja sitten paikalleen. Olen siinä käsityksessä että kun PC hajoaa, moottori ei käy ollenkaan?
-
Juu, tutkitaan kun ehditään.
-
Kolkyt amppeerituntinen ei lataannu täyteen ihan lyhkäsellä ajolla. Paljonko on latausjännite esim 2500rpm:n kohdalla?
Taas tuli tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Ajomatka oli 160 km joten arvelin akun latautuneen sillä matkalla. Laitoin laturin kiinni yöksi ja nyt tuo näyttää jo paremmalta. Latausjännite 2500 rpm:n kohdalla on 13.95V joten kunnossa näyttää olevan. ;D ;D ;D
-
Isoissa dieseleissä oli tehtaalta mukana kuivavarattu happoakku. Akkuhappoa oli firmassa kanisterissa.
Kuivavarattu akku säilyy periaatteessa loputtomiin hyvänä.
Mutta...hapotuksen jälkeen on akku ladattava mahdollisimman pian ja mahdollisimman täyteen.
Muussa tapauksessa homma ei oikein pelitä. Olen vaihtanut monesti uuden toimimattoman akun, kun asiakas hapotti, vaan ei ladannut riittävän pian.
Eihän se nyt heti ( tunneissa... ) mene pilalle, mutta käytännön sääntö on, että laturi kiinni heti hapotuksen jälkeen.
Muutenkin tuo akun varaaminen on sikäli huolehtimisen aihe, varsinkin jos ajelee vain "kauppareissuja". Tällöin akku ei ehdi latautua täyteen, kun valojakin poltetaan. Silloin saattaa olla hyvä 2-3x kesässä ladata akku "oikealla laturilla". Siitä on sekin ilo, että samalla tulee - pitäis tulla - akun muu kunto tarkastettua.
-
Ehkäpä vahingosta viisastuneena ( ??? ) laitan EV'n akun välillä ylläpitolaturiin (jälleen grazie mille Matille!)
Kauppareissujahan sitä tulee toki ajettua, mitä nyt kerran taisin Raumalle PoroholmaButtin ajaa ;)
Calissa olleen EuroGloben iästä kun ei ollut mitään aavistusta, voi olla että vanhuuttaan lopulta meni.
Tässä topicissa tuntuvat vaan mielipiteet jakaantuvan niinkuin kaikilla keskustelupalstoilla - kahta akkua kun kaupasta ei haluaisi ostaa halpaa ja hyvää.
-
Eri koulukuntia tuntuu olevan. Käytä vaan Matin vanha akku loppuun. Mitä sitä vaihtamaan, kun kerran toimii.
Taas tuli tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Ajomatka oli 160 km joten arvelin akun latautuneen sillä matkalla. Laitoin laturin kiinni yöksi ja nyt tuo näyttää jo paremmalta. Latausjännite 2500 rpm:n kohdalla on 13.95V joten kunnossa näyttää olevan. ;D ;D ;D
Sitten mikä on jännite, kun on ollut ilman latausta n. pari tuntia?
-
Onk ketää survonu Odysseus®-akkumulaattoria Californiaan? Jos on niin mikä akku ja paljon maksoi?
-
Eri koulukuntia tuntuu olevan. Käytä vaan Matin vanha akku loppuun. Mitä sitä vaihtamaan, kun kerran toimii. Taas tuli tehtyä hätäisiä johtopäätöksiä. Ajomatka oli 160 km joten arvelin akun latautuneen sillä matkalla. Laitoin laturin kiinni yöksi ja nyt tuo näyttää jo paremmalta. Latausjännite 2500 rpm:n kohdalla on 13.95V joten kunnossa näyttää olevan. ;D ;D ;D
Sitten mikä on jännite, kun on ollut ilman latausta n. pari tuntia?
Vuorokausi latauksen lopettamisen jälkeen näyttää oleva 12.7V.
-
Sanoisin, että kunnossa on.