Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: McStadey - Heinäkuu 26, 2013, 10:20:49 ap
-
ORG-foorumilta tarttui näköpiiriin juttu mustasta sytytystulpasta. Toissapäivänä vaihdoin tulpat ja olivat kyllä kierteiden alkua myöten mustan noen peitossa. Aikalailla tuon näköiset kuin tuolla "karstoittuminen". Tulppien vaihtoa tosin edelsi 10km hidasta matelua pienillä kierroksilla, joten kovinkaan luotettavaa analyysiä ei ilmeisesti voi tehdä...
http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/diagnoosi/vauriojaeljet/
Taidan ajella kauden loppuun uusilla ja kurkata sitten syksyllä vielä...
-
Mustaan tulppaa on olemassa eri syitä jotka ovat kohtuullisen helppoja erottaa toisistaan:
Yleiset syyt:
1) Oljyä palotilassa
2) Seokset pielessä
3) Väärä tulpan lämpöarvo
4) Puristukset puuttuu
5) Sytytys pielessä
Syiden syyt:
1) Huohotusjärjestelmässä vikaa, ilmanputsari tukossa, ohipuhallusta sylintereissä, väljät venttiilinohjurit, muu öljyvuoto sylinteriin.
2) Kaasuttimen/ruiskun säätö pielessä, ilmansuodatin tukossa.
3) Liian kylmä tulppa moottorin ominaisuuksin/ajotapaan verrattuna.
4) Venttilivika, ohivuoto sylinterissä, kannentiivisteen vuoto öljytilaan, venttiiliajoitus pielessä, tukkoinen ilmansuodatin.
5) Kipinä tulee tulppaan liian myöhään jolloin palaminen epätäydellistä.
On niitä muitakin syitä mutta tuossa yleisempiä mustan/karstoittuneen tulpan kohdilta.
-
Eli ensimmäiseksi kannattanee kurkata ilmanputsariin. Nopeasti vilkaisten Wild Guzzi foorumilla joku väitti homman onnistuvan myös ilman tankin irroittamista, eli ei pitäisi kai olla paha homma?
-
Nykyaikainen bensa ja hissutteluajo ovat yleisimmät tulpan mustaamissyyt.
-
Ei tuo nyt tarkemmalla tarkastelulla niiin mustalta näytä, reunoilla on karstaa mutta hissuttelin matalilla kierroksilla ennen vaihtoa... Muuten olivat kyllä sen näköiset että varmaan teki ihan hyvää vaihtaa, se 8€ ja 2min tuohon menikin... Enpä mitään muutosta ole toisaalta pyörän käynnissä huomannu vaihdon jälkeen.
(http://i.imgur.com/90zhmMX.jpg)
-
Kuvan tulpat olivat ihan ok.
Karsta/noki on ongelma jossa sitä on keskielektrodin keraamieristeessä tai tuossa maaelektrodissa. Kuvan tulpissa ne ovat aivan ok väriset ja elektrodit eivät vielä ole edes kipinän syömät, joka näkyisi esim. keskielektrodin reunojen pyöristymisenä. Mutta koska uudet tulpat eivät paljon maksa niin samallahan ne vaihtaa niin kuluvat tulpanreiän kierteet uusilla puhtailla tulpilla vähemmän.
Guzzin tulpat mustuvat yleensä toispuoleisesti ainakin vanhoissa yksitulppamalleissa. Siinä näkyy selvästi miten palotilassa seoksen muodostuminen ja palaminen ei ole ihan optimaalista. Mutta niinkuin sanotaan, ei hjuuva, mutta normaal.
- JuhaV
-
Jatkan tähän vanhaan ketjuun. :)
Kävin eilen Jämsässä Guzzin valtuutetulla huoltoliikkeellä kysymässä huollon ja osien saatavuutta ja samalla mahdollisuuksia säätää Nevadan syttyä kun ne tulpat ovat olleet aina uudesta asti sametin mustat ja nokiset.
Kyllä se huolto ja osat heillä järjestyy ja säädötkin pystytään tekemään. Hieman ihmettelin heidän huolto-ohjelmaansa, mistä lie saaneet vai keksineetkö itse. Heidän huoltovälisuositus oli 10 000 km ja Nevadan mukana tulleessa käsikirjan aivan selkeässä ohjelmassa se on 7500 km. Sitä olen noudattanut. Myös huollon sisällössä on pieniä eroja, joten päädyin tilaamaan "yksilöidyn" huollon. Siis huoltoa tilatessa puhelimessa luettelen toimet, jotka pyydän tekemään, ja pyydän samalla unohtamaan vanhat maneerinsa tämän laitteen kohdalla. ;)
Joo... ne sytytystulpat. Kun asiansa hyvin osaava huoltomies kuunteli murheeni hän otti tulppa-avaimen ja katsoi ne tulpat. Yllätys oli melkoinen kun ne olivatkin kalpeat kuten tuossa edellä kuvassa ne vaaleammat. Itse vaihdoin ne 5000 km sitten ja silloin ne olivat tosi mustat. Tulpan tyyppi on sama käsikirjan käskemä malli. Bensiini on ollut samaa ja mitään säätöjä ei ole tehty.
Mikä siis sai mustan noen pysymään poissa? Tuossa taannoin kyselin näitä asioita täällä ja kohtalotoverit neuvoivat ajamaan korkeammilla kierroksilla. Olen noudattanut neuvoa ja alkanut ajaa voittopuolisesti yli 4000 kierroksella. Siis 4-vaihteella 80-tiet ja vain isot tiet 5-vaihteella 100 km/h tai enemmän. Se saattaa olla se pääsyy. Aikaisemmin ajoin isommilla vaihteilla ja matalammilla kierroksilla ja vaihdoin pienemmälle vasta kun männän iskut alkoivat tuntua sarvissa. "Laulava" moottori vastaa kaasuun muutenkin tehokkaammin ja ajo on miellyttävämpää. Olisihan se pitänyt itsekin ymmärtää. ;D
Toinen syy, jota on vaikea todistaa, voi olla ilmanpuhdistin, joka vaihdettiin edellisessä huollossa ohjelman mukaan. Ei se likainenkaan ollut päällisin puolin katsellessa, mutta mistä niitä tietää...
Muuten... Guzzin oman työkalusarjan tulppa-avainta kannattaa käyttää vain hätätapauksessa. Sillä ei tule oikeata kiristysmomenttia.
-
säätää Nevadan syttyä . . . Kyllä se huolto ja osat heillä järjestyy ja säädötkin pystytään tekemään
Utelias kun olen, ihmettelen (hyväntahtoisesti), miten meinasivat Annin saada syttymään nopeammin tai toisella tavalla nykyiseen verrattuna. Ei ole virranjakajaa eikä muutakaan ruuvia, josta vääntää ja merkkihuolto voi ainoastaan syöttää uusimman datan moottorinohjausjärjestelmään, ei muuttaa sytytyskarttoja. Olisi mielenkiintoista tietää: a) onko Anniin olemassa uudempaa päivitystiedostoa moottorinohjausjärjestelmään (V7 ja Nevada MY'09: "V7NEVAD/3L10BN22") , b) tehdäänkö päivitys vakiotoimena aina huollon yhteydessä (kuten käyttäjän kannalta soisi asian olevan, ilman lisämaksua).
-
Eiköhän se syy tulppien puhdistumiseen ollut juuri tuo kierroksilla ajelu. Pidemmän päälle säästää vaihdelaatikkoakin pikkulohkossa.
Eikös se tule tulppa oikein silläkin, kun ohje taitaa olla tulpparasian kyljessä: kierrä tulppa tiivisteeseen astu ja siihen (muistaakseni) varttikierros päälle.
-
Kyllä minäkin utelias olen ja yritin siksi juuri tuota samaa urkkia. Ei ollut aikaa (heidän työaikaansa) vängätä kovin pitkään ja se sytytysennakon säätöperiaate jäi selvittämättä. [retoriikkaa]Kuvittelen sen olevan jonkinlainen EPROM sisällön modifioiminen, mikäli jollain testillä (en tiedä millä) ennakko todettaisiin virheelliseksi, jota suuresti ihmettelisin, tehtaan säädöt sentään. Jos aivan uutta dataa ehdotettaisiin, en varmaankaan suostuisi, ainakaan ilman perusteellisia keskusteluja[/retoriikkaa]. Heillä on kuulema muutettu seosta rikkaammalle joitakin kertoja, mutta sytytyksen ajoitukseen ilmeisesti ei ole ollut tapana kajota. Siitäkin mainittiin, että helposti CO arvo ei enää mahdu direktiiviin jos säätöihin kosketaan (rikastetaan). Siksi se seos niin laiha onkin ja tulppa kalpea, niin kerrottiin. Sitä peukalointia tehdään kai lähinnä niihin koneisiin, joihin on jotain muutakin rakennetta muutettu. [retoriikkaa]Liikkeessähän tehdään tilauksesta sitä mitä asiakas tilaa, kunhan vaan ottaa myös vastuun itse[/retoriikkaa].
[retoriikkaa]Johonkin, ei niin vanhaan, aikaan moottorin ohjaus oli ohjelmoitava logiikka. Bootin pituudesta päätellen eivät ole mikroprosessoreja vieläkään, vai ovatko? EPROM oli se "kiintolevy", jossa oli ohjelma sille logiikalle. EPROM mikropiiri puolestaan oli kannassa emolevyllä. Niitä saattoi siis olla useita erilaisia ja vaihtaminen oli helppoa. En tiedä ajoneuvoista. Mutta useissa muissa järjestelmissä sitä EPROMmia on tullut vaihdeltua ja ohjelmoitua kyllästymiseen asti[/retoriikkaa].
Unohdin mainita siitäkin, että oli siellä Jämsässä aika tarkka mekaanikko kun huomasi yhden löysän ruuvin, jonka räminää olin jo pitkään etsinyt. Oli paljon mukavampi ajaa kotiin kun se räminä oli poissa. ;D
Joo... tulppa kiinni tiivisteeseen asti ja neljännes päälle. Mutta - tiivisteeseen asti - se on tunnettava näppituntumalla ja siinä voi lonksuvalla peltiavaimella ja lyhyellä vääntövarrella tulla erehdys kuten minulle oli tullut ja olen sentään eräänkin tulpan vaihtanut. Turvauduin siihen työkalupussiin vain siksi kun oikea työkalu oli unohtunut ottaa mukaan tallille. ;)
EDIT: Merkkasin retoriikaksi ne kohdat, jotka ovat pelkkää jutustelua ilman ajankohtaista asiantuntemusta, ettei tule väärinkäsityksiä. Olisi ehkä pitänyt jättää kirjoittamatta, mutta - minä ja minun suuri sormeni... ;D
-
Meni niin mielenkiintoiseksi, kirjoitin siitä tuonne "moottorinohjaus" -tarinaan:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4127.165 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4127.165)
-
Kiitti linkistä. ;)