Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Reima - Heinäkuu 24, 2013, 12:07:41 ip

Otsikko: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Heinäkuu 24, 2013, 12:07:41 ip
Ciao Ragazzi,

Onko porukoilla vinkkiä isolohkon maalipinnan fixaukseen sopivasta maalista?
Aikanaan Stonen kupliva ja hiiltynyt maalaus meikattiin Motoitaliassa, mutta Make kertoi maalin aikanaan olleen tehtaalta tullutta maalia, jota ei enää ole ainakaan Piikkiössä. Sain vinkin Makelta HD:n käyttämiin maaleihin, mutta oman kylän harleiparkinsson myymälässä Porintien varressa minua katsottiin kuin uutta kuuta, kun menin liikkeeseen Guzzi-vetimissä kyselemään ja ei-oota tarjottiin ja oli niin vaikeeta (ehkä olisi ollut toisin, jos olisi ollut rispektikamat päällä... ;))

Automaaleja edustavasti firmasta Tuusulasta sain tämän vastauksen:
"Hei.
 Meiltä ei valitettavasti löydy täydellistä ratkaisua tuohon. VHT:ltä löytyy ns. ryppymaali maali (Wrinkle), mikä on pinnaltaan enemminkin satiinikiiltoinen, eli liian kiiltävä tuohon tarkoitukseen. VHT:ltä löytyy myös mattamustaa lohkoväriä (Engine Enamel), mutta se on taas pinnaltaan sileä. Molemmat tuotteet ovat pakattuina spraypulloon ja sinänsä soveltuvat kyllä tuollaiseen kohteeseen."


Reima
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: kaide - Heinäkuu 24, 2013, 12:42:53 ip
Kuuluiskohan tämä tekniikkapalstalle? Mites ois ihan tavallinen sylinterimusta: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Maalit-ja-lakat/Moottorimaali-367409/, http://shop.motonet.fi/fi/tuote/609699/Kuumankestomaali-musta-400ml-600C tai http://shop.motonet.fi/fi/tuote/609703/Kuumankestomaali-musta-400ml-350C
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 24, 2013, 15:05:40 ip
Edellä mainitulla VHT Wrinkle-maalilla tulee tämän näköistä:
(http://1.bp.blogspot.com/-Qcj2oM1piNs/T_RsdH3CSxI/AAAAAAAADKg/3341Z8D5U2Y/s400/IMG_0198a.JPG)
Mielestäni ei ollenkaan hullumpi pinta. Kyseistä maalia on eri väreissä.
Ei ehkä sovi paikkaukseen mutta erinomaisesti jos maalaa kokonaan.
Ei likaannu helposti vaikka sitä ei voikaan vahata. Vaikka on ryppyjä mutta itse maalin pinta on sileä.
Koko lohkon maalaamiseen menee ehkä kaksi purkillista. Joutuu maalaamaan monesta suunnasta.
Ohut kerros ei rypisty.

Lohkon ja sylinterien maalaukseen ei tarvita kuumankestomaalia. Ihan tavallinen maali kestää. Vain sylinterikansi tarvitsee kuumankestomaalin ja siinäkin vain pakoaukon seutu.

Alumiinin maalaaminen on enemmän tuurin peliä. Ei tarvita kuin pieni aukko maalin alla olevaan alumiiniin ja korroosio lähtee vauhdilla. Nopeammin kuin jos olisi paljas alumiini.

Kauniimman pinnan saa kun ensi hiekkapuhaltaa, sitten pinnan tasoitus ja tiivistys isolla lasipallolla puhaltamalla ja viimeksi pähkinärouheella tai vastaavalla pinnan kiillotus. Näyttää siltä kuin olisi maalattu hopeamaalilla.
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Heinäkuu 24, 2013, 16:46:33 ip
Moro,
kiitos Kaide ja Matti vinkeistä.
Nuo Biltema-Motonetin maalit ei ole pahan hintaisia kokeiltavaksi.
Oliko tuo VHT:n tuote kalliskin?

Ajattelin itse kraaputella ja maalailla meikkauksena, suurempaan hiekkapuhallusprokkikseen en ajatellut ryhtyä.

Japelta toki sain vinkin tästä: www.tkettunen.fi, Huoltopalvelu T. Kettunen Ky, joka tekee mp-harrastajille maalaus- ym. hommia.

PS. Laitoin tämän topicin tälle otsikolle, kun tämä tuntui enemmän kosmetiikalta kuin tekniikalta  :D
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Elokuu 02, 2013, 12:22:04 ip
Ciao,

Porakoneeseen liitetyllä teräsharjalla enimmät kuplat pois ja pinnalle Motonetin 600-asteen mustamaalia, lopputulos ihan tyydyttävä - en kuitenkaan aio jäädä alalle... ;D

Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Elokuu 02, 2013, 12:23:03 ip
Toinen puoli:
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Camn - Elokuu 02, 2013, 12:30:41 ip
Lainaus
Motonetin 600-asteen mustamaalia
Tämä oli siis vakiotavaraa, mattana?  Ei sitä "karkeaa", missä lie jotain "hiekkaa" seassa?  Tein vastaavan liikkeen öljypohjalle talvella, ei kestänyt kauaa etupyörän hiekkapuhalluksessa. Pitänee toistaa huolellisemmin ensi talvena ja "oikealla" maalilla, arvelen?
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Elokuu 04, 2013, 11:55:40 ap
Juu, maali oli tätä Kaiden suosittelemaa:
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/609699/Kuumankestomaali-musta-400ml-600C

Ihan kelpo lopputulos.

Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: pukn - Elokuu 05, 2013, 13:46:47 ip
Puritko Reima pyörää paljon ennen maalausta? Sama urakka olisi mullakin edessä, runkoakin pitää maalata. Vai onnistuuko tuo huolellisella teippauksella ja suojaamisella?
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: Reima - Elokuu 06, 2013, 10:37:05 ap
Ciao,

En ottanut muuta pois kuin EV:n kromikoristeet astinlautojen takaa ja tuunatut jalkasuojat.
Leveällä maalarinteipillä suojasin sylinterit, kopat, sähköosat ym.
Ihan spraysuihkulla ohuin kerroksin maalaus. Maali kuivui nopeasti kosketuskuivaksi.

Reima
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: VAHVA - Elokuu 10, 2013, 09:49:22 ap
Moikka

Et hionut ollenkaan teräharjan jälkeen joten maali peitti epätasaisuudet?
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: kaide - Elokuu 10, 2013, 21:01:24 ip
Poroholmassa voi todeta tilanteen. En kiinnittänyt huomiota asiaan kun kävin siellä. Kyseessä on kuitenkin mattakarkea viimeistely alu(miini)nperinkin.
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: vepu - Kesäkuu 13, 2018, 09:15:43 ap
Siistiä työtä tehnyt Reima. Miksiköhän lohkossa yleensä on nämä omituiset (neliö) rivotukset?
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2018, 11:28:42 ap
Rakenteellisia jäykkäreitä. Sileänä pitäisi valun olla paksumpi, että olisi yhtä jäykkä rakenne.
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2018, 12:47:05 ip
VHT Wrinkleä on nykyisin vaikea löytää tai sitä ei ole markkinoilla lainkaan. Syy: Reach-asetus joka luokitteli sen siviilikäyttöön liian myrkylliseksi.
Lohkon ja sylinterien maalaukseen ei tarvitse olla kuumankestävää maalia. Moottorin ulkoiset osat, sylinterikannen pakoaukon ympärystää lukuun ottamatta, eivät ole niin kuumat etteikö tavallinen maali kestäisi ja pysyisi.

Lohkon ulkopuolen "lokerikkoisuudesta": Guzzilla on päädytty ulkopuoliseen tukirakenteeseen kun taas monet muut valmistajat ovat sijoittaneet tukirakenteen lohkon sisäpuolelle. Ulkopuoli on silloin silkoinen. Kyse on valutekniikasta. Myös 5-vaihteisen vaihdelaatikon kuoreen on tulleet jäykkärit jälkikäteen.

60-luvulla isolohkon ulkoinen rakenne oli hyvinkin sileä: vain pystysuuntaisia jäykisteitä oli tehty sylinterien alapuolelle. Vuosien saatossa jäykkäreitä on lisätty. Esimerkiki 1400-mallin koneissa on jo moninkertainen määrä jäykisteitä esimerkiksi California 1100-malleihin verrattuna. Jälleen mustaksi maalattuna.
Kolmen vuoden jälkeen ei ole ilmennyt maalivaurioita, vielä.

Vasta yhden käytössä olleen, alunperin, isolohkoisen 750-koneen lohkon murtuman olen nähnyt ja sekin oli saanut kyytiä melkoisesti kilpakäytössä.

Olen myös nähnyt, kustomointitarkoituksessa, että 1100-koneen kaikki vaakasuuntaiset tukirakenteet oli koneistettu pois. Sievän näköinen eikä kerää likaa. Ehkeipä omistajansa ota ihan kaikkea tehoa koneesta ulos....
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2018, 13:30:19 ip
Eiköhän tuo ole hintalapun kautta mietitty. Vähemmän menee alumiinia lohkon valamiseen, kun rivoittaa pinnan ja ohentaa muuta rakennetta. Ja onhan siinä enemmän pinta-alaa jäähtyä.
Otsikko: Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
Kirjoitti: vepu - Kesäkuu 13, 2018, 14:33:27 ip
Tämä ns. kustomointi minullakin kävi mielessä että siitähän saisi kivan näköisen kun vetäs laikka puneisena ripoja pois