Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Korkki - Heinäkuu 23, 2013, 21:51:43 ip

Otsikko: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Korkki - Heinäkuu 23, 2013, 21:51:43 ip
Hello.
Tänään motarilla sportti sammu yhtäkkiä. No, sain tienposkessa sen käymään ja sain ajettua  muutaman sata metriä rampille kunnes taas sammu. Onneksi huoltikselle oli lyhyt matka ja kävin ostaa vesipullon ja tankkasin siihen bensaa. Bensat tankkiin ja taas käynnisty ja sain ajettua tankille. Bensamittari osoitti sammuessa vielä kolmanneks alimmalla viivalla eikä valokaan palanut. Tuolloin ajattelin kuitenkin, että jos se ei bensaa siltikään saa ja sillähän tuo näytti korjaantuvan.

Kävin tuon tapauksen jälkeen heittää 450km:n lenkin ja hyvin toimi, en tosin uskaltanut mittaria päästää valumaan yhtä alas  ;)

Nyt illalla vasta hokasin katella vikakoodit ja Dashboard Erroreissa oli 08:ssa X M:n kohdalla. Eli oil pressure failure muistissa. Mutta tuostahan ei tiedä onko se tullut tänään vai joskus aiemmin, tosin en kyllä ole mitään outoa aiemmin havainnut.

Onko näitten bensamittareiden osalta mitään tietoa tai huhuja ettei ne aina näyttäs oikein?

Ja pyörähän on 1200 Sport vm -12.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 23, 2013, 22:25:53 ip
Se 08 "oil pressure failure" ruksiintuu sinne melkein aina öljynvaihdon yhteydessä. Voi toki käydä noinkin: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3785.msg25413;topicseen#msg25413   Mutta ei tuo koodi tuommosta hyytymistä aiheuta. Mittaristo kyllä loistaa varoitusvaloja jos paineet katoaa.

05 koodi on fuel sensor fault joka mullakin aina joskus on ruksittuna. Vaikka mittari toimii. Saattaahan tuo toki jumittaakkin mutta sitten pitäisi olla tuo koodi. Kai. Näyttääköhän guzzidiag mitään virhettä...?

Ei mulla bensamittari ainakaan oikein näytä. Uutena näytti-> alkas takuta-> vaihdettiin anturi(+pumppu+suodatin) takuuseen-> näytti hetken oikein-> alkas takuta taas. Mutta ei se totaalisen jumissa ole ollu.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 23, 2013, 23:25:49 ip
Mulla (Breva 1100) on mittari pelannut mutta toimii epälineaarisesti: 3/4-osamatkan täydestä alkaen pääsee per viivanväli 50 km mutta viimeisen pitkän viivan jälkeen viisari putoaa melko nopeasti ja polttoaineen loppumisen varoitusvalo syttyy. Silloin pääsee enää noin 70 km. Siltä osin ei ole tullut ongelmia. Polttoaineen heiluminen tankissa vaikuttanee siihen että ajossa mittari näyttää totuutta enemmän. Mittarissa on erittäin suuri vaimennus koska viisari ei heilahtele äkillisesti.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Heinäkuu 30, 2013, 11:07:15 ap
Mulla myös takkuaa. Kun tankkaa täyteen, näyttää että bensaa on n. 4/5. Joskus hetken ajettuani voi näyttää täyttäkin. Loppuosa menee niin ikään epälineaarisesti. Maken mukaan ei kannattanut vaihtaa takuuseen, juurikin yllä olevan kokemuksen vuoksi. Nollaan aina tripin tankattuani varmuuden vuoksi, n. 400 km uskaltaa päästellä.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 30, 2013, 12:25:23 ip
Varmaan suurin syy näille mittariepätarkkuuksille lienee siinä faktassa, ettei tankki ole paikallinen, neliskuutio. Nuo leilit kun tahtoo olla suht monen muotoisia ja liikkeessä. On varmaan järkevintä suhtautua aina varauksella pyörän mittariin. Oma pyörä omassa ajossa kyllä aikanaan opettaa, miten pitkälle milläkin ajotyylillä pääsee.
Etsikääpä jostain käsiinne BMW-kuskien tuskailua GS:n mittarin kanssa, Guzzisien harmit ovatkin ylläettäen aika pieniä  ;D
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 01, 2013, 13:13:26 ip
...Mutta ei se totaalisen jumissa ole ollu.

Vaan eilen mittari jumahti 3/4 asentoon. Heräsi ainakin hetkeksi eloon kun tankkasi täyteen. En kyllä tajua miten se voi noin tehdä, ei se koho voi sielä nalkkiin jäädä.

linkki:   http://www.wendelmotorraeder.de/shop/index.php?cPath=1_9_13120_13121_13151
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 01, 2013, 14:41:27 ip
Ei kai tuo anturi ole mekaaninen eli siellä liikkuu koho?
Calissahan tuo on sähköinen, eli anturi on vastuselementti, jonka vastus muuttuu lämpötilan muuttuessa. Ja bensa sitä jäähdyttää. Kun pinta laskee, niin vastus vähän lämpenee ja sen sähkövastus muuttuu. Se sitten näytetään joko valolla tai viisarilla. Tuollainen konstruktio on periaatteessa hyvä, halpa ja tarkka - jos se vain tehdään hyvin. Mutku tässäkin tulee hinta vastaan; pitää olla halpa.
Olen kaivellut netistä sopivaa anturia niin, että se vaihtamalla saisi mittarin tehtyä. Itse mittariksi käy halpa volttimittari, jonka asteikka vaan vähän modataan. Teknisesti Kalervon pala...
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Korkki - Elokuu 01, 2013, 14:46:55 ip
Nonni, eli normimeiningiltä siis vaikuttaa jos mullakin kyse oli vaan mittarin jumimisesta. Pitääpä seurailla miten tuo jatkossa toimii mutta tuon tripin mukaan kuitenkin voi tankkaustarvetta arvioida, ainakin niin kauan kuin se pelaa  ;)
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 01, 2013, 18:42:04 ip
(http://1.bp.blogspot.com/-wMhOdbE4W8k/UXvpTs_9o2I/AAAAAAAAIfU/dXu2KQdJPRU/s1600/Breva_tankki_polttoaineanturi.jpg)

Polttoaineenmäärämittarin anturi on tuonnäköinen Brevassa, Norgessa, Sportissa ja varmaan Grisossakin. Kuva on tilansäästösyistä vaakakuva. Muutoin kapine seisoo kokolailla pystyssä.'

Tankin sisällöstä yleensä: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 01, 2013, 19:01:10 ip
Se on toi anturi aikain saatossa muuttunu.

breva 1100      http://www.wendelmotorraeder.de/shop/index.php?cPath=1_8_5876_6499_6526     

1200 sport   4v   http://www.wendelmotorraeder.de/shop/index.php?cPath=1_9_13120_13121_13151
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 01, 2013, 20:14:51 ip
Tuohan selittääkin erilaisen toiminnan: erilainen anturi...
Näyttää kovasti samanlaiselta kuin Ducateissa on ollut.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 01, 2013, 21:06:53 ip
Mikä tuon patukan toimintaperiaate?
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 26, 2013, 00:16:57 ap
Mitähän nuo Norjalaiset sekottaa bensaansa? Nimittäin sportin mittari näytteli ihan omiaan heti kun ekan kerran tankkasi rajan tuolla puolen. Eikä ollut eka kerta kun näin tapahtuu vaan kolmas!  Ja taas kun ajoi pari tankillista ruottalaisten bensalla niin mittari toimii normaalisti. Ihme juttu, ei käsitä.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 26, 2013, 12:07:51 ip
Kalanmaksaöljyä! Möller...
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2013, 13:35:30 ip
Sitä Mölleriä Norge varmaan lupsuttelisi ilolla. Tuottaisi varmaan ylimääräistä voimaakin  ::)
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Syyskuu 16, 2013, 10:39:59 ap
No niin, keksin eilen tutkailla vikakoodeja, ECU oli puhdas mutta seuraavat DSB:t löytyi minultakin:

Ruksi M -kohdassa eli jossain vaiheessa ollut vikana
02: Immobolizier failure: Key code not read (Key not present or transponder not working)
05: Fuel sensor failure
08: Oil pressure failure

Edelliset luettuani tuo bensa-mittari satuilee, anturin voisi vaihtaa joskus....

Mutta mitä meinaa tuo 02?

Ja ilmeisesti 08 syntyi öljynvaihdon yhteydessä, kannattaako anturi vaihtaa?
Ja kun ruksi ei ollut kohdassa A eli aktuelli, niin tulkitsenko että nuo kaikki toimii
eli nyt eli ei mitään toimenpiteitä?


Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 16, 2013, 10:49:10 ap
02 = ajonestohäiriö: avaikoodia ei saatu luetuksi. (Avain ei läsnä tai vastaanotin/lähetin ei toimi.)

Bensamittarin anturissa ei välttämättä ole vikaan vaan vika voi myös olla sen sähköisessä piirissä.

Öljynvaihdon yhteydessä voi ilmetä hetken öljynpaineen puutetta kun suodatin ja kanavisto on tyhjänä mutta moottori käy.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Syyskuu 17, 2013, 10:05:04 ap
Onko kellään ollut tuota 02=ajonestohäiriökoodia ja mitä siitä on seurannut?

Vedän koodit nollille ja katson palaavatko.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 30, 2015, 21:00:15 ip
Tuli ajellessa mieleen tämä vanha ketju bensamittarin näyttämistä.

Sportin mittari liikkuu enää välillä 3/4-1/4. Päivällä tankkasin 21,5 litraa ja mittari näytti ennen tankkausta että 1/4 jäljellä. Ennen mittari oli pohjassa ja valo paloi kun tankkiin mahtui noin 19L. Ja täytenä näytti nyt sen 3/4. Paree ajella taas tripin mukaan.
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 30, 2015, 22:01:12 ip
Eikös Sportissa o sama mittari ko Brevassa?
Mulla näyttää kyllä ihan oikein mutta ei aivan lineaarisesti. Kolmannestankista tyhjäksi menee viisari tosi äkkiä. Tosin silloin on jo takana yli 300 km. Kun hälyvalo syttyy on matkaa bensan puolesta jäljellä noin 70 km. Kun oikein nätisti ajelee jostain mettäväliltä ihmisten ilmoille. Muutoin pääsee noin 50 km.

Sellainen erikoisuus on että kun tankin tankkaa täyteen ja käynnistää niin mittari näyttää hetken aikaa ennen tankkausta olevaa tilannetta mutta ajon edistyessä ryhtyy näyttämään täyttä.

Mennäviikon bensamittarisovellusta mutta Californiaan: http://www.motomatti.fi/2015/04/carillofornia-trike-polttoaineen.html
Otsikko: Vs: Sportti hyyty - mut toipu kuitenkin
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 30, 2015, 22:46:08 ip
Sama mittari mutta eri anturi.