Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Heinäkuu 21, 2013, 17:04:03 ip
-
Onko vaihdelaatikon peränpuoleisen huulitiivisteen vaihdon takia moottori otettava irti ?
Vai onko muita tapoja ?
Mr
-
No eihän nyt moottoria aina tarvitse irrottaa: Rungon kyllä. Tai lähinnä takapään nosto niin ylös että vaihteiston takapää on hyvin näkösällä.
Tässä ohjeistusta. Pätee vaikka ei ole samasta mallista: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100Spt_DayRS_Cent_Ate%28GB_D_NL%29.pdf
Johtuu siitä että tuossa on paremmat kuvat.
Se huulitiiviste on niin syvällä että voi tuottaa vaikeuksia saada se irti ja takaisin kunnialla jos ei irrota takakantta. Kun tuon takamutterin avaa on siellä seuraavaksi paljon pientä osaa: kuula ja välysprikkoja nopeusmittarin anturin matopyörästä. Tarkkana siinä ne kaikki ei näy räjäytyskuvissa. Takakannen paperitiiviste on myös todennäköisesti uusittava. Samalla voi katsoa painelaakerin kunnon ja sen tiivistyksen. Samoin kytkimen työntötangon ja vaihdevivun tiivisteet. Muutenkin vaihteiston sisälmys näkyy selkeästi. Laakereiden kuntoa voi myös tarkastella.
-
Onko vaihdelaatikon peränpuoleisen huulitiivisteen vaihdon takia moottori otettava irti ?
Vai onko muita tapoja ?
Mr
Mulla tuli tuo sama kysymys eteen kun tulin viime lauantaina BellaItaliasta. kotiin päästyäni tunsin vaihteistiöljyn (kuin kissan kusi) katkun nenässäni, niinhän se oli, öljyä Titaniumin äänenvaimentalla, haitarikumissa ym. Mutta mulla heräsi kysymys tuosta vaihdellatikon huohotuksesta ja siellä on huohotusventtiili kuvassa no 27 (breather valve).Onko tuo joku ylipaineventtiili joka avautuu kun paine vaihdelaatikossa nousee tarpeeksi vai onko tuosta suora yhteys ulkoilmaan letkun kautta ? Ja voiko se mennä tukkoon tai epäkuntoon, aiheuttaen vuodon tiivisteestä no 2, vaikka se olisikin ehjä ?
-
Varmaksi en muiden mallien kohdalta mene sanomaan mutta California 3:ssa huohotin on suora väylä vaihteistoon. Kaikissa malleissa ei ole lainkaan kyseistä huohotinta, joissakin menee letku ilmanputsariin, joissakin vain vaihteiston taa letku. Letku tekee koukkauksen runkoputkien tasalle. Mallieroja on kovasti.
-
Jos laatikossa on oikea määrä öljyä ja ei vettä, niin ei sinne niin paljoa painetta tule, että öljyä heittäisi.
-
hei
Ei taida olla monessa vanhoissa letkua.... ei ainakaan SP:ssä.
ja taitaa puuttua kardaaniputken "juorureikäkin"
Mr
-
ja taitaa puuttua kardaaniputken "juorureikäkin"
Se reikä on varustettu kierteellä ja siellä kierteessä on ruuvi joka pitää kardaanin kannatinlaakerin pesässään. Kyse on ns pitkästä nivelestä. Lyhyen nivelen kannatinlaakeri on kiinni lukkorenkaalla.