Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: pukn - Heinäkuu 02, 2013, 23:27:56 ip
-
Kiitos jo etukäteen avusta.
Calin vanteelle ilmestyi tänään peräöljyä ja tarkemmin kun katsoi, oli sitä kerennyt sinne tulla jo jonkun aikaan. Tyhjennys-, tarkistus- ja täyttöpultti on siistejä, eikä vuoto näytä sieltä tulevan. Vissiin menee stefat vaihtoon, vai? Onko tuo perän ylin pultti huohotuspultti? Voiko sen jotenkin tarkistaa/ elvyttää?
Lisäyksenä sen verran että seisoessa ei tunnu vuotoa olevan. Eilen cali vanhus (vm.-88) kyyditsi n.200 kg. elävää lihaa turvallisesti pienen lenkin, voiko rasitus olla osasyy?
-
Ei se ainakaan vakiona ole "huohotuspultti".
Stefa vaihtoon ja kädet kyynärpäitä myöden ristiin että pitää. Jos vuoto alkaa uudestaan on perärempan aika.
Normi ajolenkin jälkeen kärsiikö kättä pitää peräkopan päällä? Paljonko mittarissa? Liikaa moskaa propussa?
Mulla on sama ongelma -95 calissa, uusi stefa pitää hetken ja sitten taas on vanne sotkussa. Ajettu +300 k. Ja liian kuumana pyörii.
-
Minun Calissa ( vm 2008 ) ei ole huohotuspulttia. Täyttötulppa on "sokea". Tässä kuulemma huohotus suuntautuu kardaanitunneliin. ( Motomatti tämän tietää varmasti. )
Ajoin eilen pitkän lenkin ja kosketin perää. Tuntui hieman lämpimältä, joten se oli max +50ast. Siis normaali.
Tosin tuollahan on vasta ajettu ~92´000 km, joten ei se saakaan olla epänormaalissa tilassa.
Eikös tuon stefan vaihtaminen ole kuitenkin aikas helppo juttu? Varsinaiseen vaikeaan eli shimmaukseen ei kaiketi ole tässä tarvetta rempan jälkeen...
Minä kun edellistalvena lisäsin injektiopruutalla laakerivaseliinia takalaakereihin ( Rovaniemen jutun takia ) ', niin se tuntuu valuvan lämmetessään söpösti ihan hiljalleen tuhrien perämurikkan alaosaa.
Mutta ei se ole kuin esteettinen juttu. EIKÄ aiheuta lahkeiden tai renkaan pesua... ;)
-
Jep, taitaa tosiaan stefa vuotaa. Tästähän olikin juttua taannoin.
Moto Matin oivallisia ohjeita:
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-peravaihde-vuotaa.html
-Mika
-
Samalla kun aiot vaihtaa huulitiivisteen, siinä tapauksessa että vuoto on takapyörän puoleisessa tiiviteessä, on enää pieni vaiva mutta iso hyöty ottaa perävaihde kokonaan pois paikoiltaan eli irti kardaanitunnelista ja iskunvaimentimesta. Näin tulee tarkistetuksi kardaanitunnelin ja kardaanin takapään spooriholkin kunto. Tietenkin puhdistus myös. Perä ja kardaanitunneli ovat samaa "öljytilaa" mutta siellä kardaanitunnelissa tahtoo kosteus tehdä tuhojaan. Puhdistus ja hiukan sitkostettua vaseliinia niin sekin kohta tulee kuntoon ja ennaltaehkäistyä matkan keskeyttävä vika.
Tässä kardaaniasiaa: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Ja kun kerran on päässyt alkuun niin tämäkin on samalla tehtävissä: http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html
Jos haluaa koko toisiovoimansiirron katsoa pitää takahaarukka irrottaa: Siten pääsee käsiksi ristiniveleen ja sen kannatinlaakeriin.
http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html
Jos on uudemman tyyppinen "pitkällä nivelellä" oleva kardaanin nivel niin siihenkin on keinonsa:
http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html
Ei pidä välittää että kyse on triken kardaanista tuossa edellisessä artikkelissa: se on edelleen samanlainen kuin soolopyörässä.
Yleensä ottaen Guzzin voimansiirto on hyvin kestävä mutta huollon laiminlyönti, kuten noissa blogikirjoituksieni tapauksissa on kyse, aiheuttaa aivan turhaa ja ennenaikaista vikautumista. Mikään em toimenpiteistä ei kuulu normaalin huolto-ohjelman piiriin vaan työtehtävät on tilattava erikseen tuntitöinä. Onneksi nuo ennaltaehkäisevät hommat sujuvat myös kotiasentajalta teemalla "tein itse, säästin".
-
Matti on ihan oikeassa tuon huolto-ohjelman suhteen.
Ja sekin on huomattava, että se perämurikan huolto ei ole raketin rasvausta kalibroiduin työkaluin, vaan ihan Kalervon pala ( Peace of Gace ). Aikaa menee rauhallisesti tehden n. tunti.
Eikä tarvitse tehdä kuin "joskus tai jouluna" eli keväällä tai joka toinen kevät...
Minä irroitin kesän korvilla koko takahaarukan ja edelleen kardaanin tarkistaakseni ristinivelet ja kannatuslaakerin. Aikaa meni - kun en ensin oikein osannut - nelisen tuntia, mutta nyt sekin menisi nopeammin. Eniten meni aikaa kardaanin saamiseksi laakereineen takaisin paikalleen. Piti käyttää kikkaa n:o 6...
Kaikkiaan näissä italiattarissa on hyvin vähän sellaisia huolto- tai tarkastuskohtia, jotka vaativat erikoistyökaluja tai -osaamista.
-
Lisään vielä varoituksen sanan tuohon edelliseen: sitten kun menee sinne perään syvemmälle ja ottaa esimerkiksi irti perän laipan ja ne paperitiivisteet sieltä sitten irtoilee niin pitää tietää että ne ohuet paperitiivisteet ovat perän hammasvälyksen shimmauksen hienosäätöä. Joskus on vain yksi paperitiiviste mutta toisinaan on useita päällekkäin. Se vielä rassaa että paperitiivisteitä on eri vahvuisia.
Kun perän irrottaa kardaanitunnelista niin pinioniakselin laakeripesä akseleineen lähtee vetämällä irti perävaihteesta. Pesän saa paikoilleen missä asennossa vaan mutta oikeita asentoja on vain yksi. Uudemmissa perissä asennon näkee päällekin päin mutta vanhemmissa oli hyvin mahdollista laittaa laakeripesä väärin ja silloin öljynkierto laakereille estyy.
Pinionakselin laakereissa ei saa olla havaittavaa päittäis- eikä poikittaisvälystä. Jos on niin hammaskosketus on huono ja perä kuluu nopeasti. Välys säädetään shimmien avulla ja säädetylle välykselle on olemassa kiertomomenttiarvo.
Nämä tiedot siksi että perä on yksi kokonaisuus ja jos yhtä asiaa säätää niin toisetkin arvot muuttuvat. Tuurilla näppituntumalla säätäen tuskin tulee hyvää perää.
-
Nuo osat varmaan saa purettaessa merkittyä, että menevät aiemmille sijoilleen. Siis jos päätyy tutkimaan sisälmyksiä tarkemmin.
-
Totta maar.
Shimmilevyjen kanssa saa olla tarkkana ettei jokin niistä jää pesun jälkeen pesuvadin pohjalle piiloon. Ovat meinaan joskus liimautuneet niin toisiinsa että lukumäärä voi hämärtyä.
Ootko,TTT, aikonut tehdä eri välityksiä eri ratoja varten? Guzzilta löytyy perävaihteiden rataspareja eri välityssuhteilla lukuisa määrä.
Edellyttää toki että on perän kuoria läjä käytettäväksi. Mutta vaihto on nopeaa. Veikkaan että ketjuvetoisen pyörän rasvanäppiasentajan välitystenvaihtohomma kestää helposti pidempään.
Välityksiä: 7/33, 8/33, 9/32, 11/32, joitakin muitakin muistaakseni on mutta ei siviilimalleissa. Tarkemmin tietänevät JLMeccanicalla.
-
Siinä mielessä kiinnostaisi vaikka varaperä eri välityksellä, kun Jackalissa on ymmärtääkseni pisin välitys kaikista Tonteista. Lisäksi muistaakseni kaksi isointa vaihdetta on välitetty muita pidemmäksi. Isoin vaihde on liian pitkä käytettäväksi radalla, potku ei riitä. Asiahan parani jo jonkin verran tuossa omassa, kun vaihdoin takakumin profiilin matalemmaksi.
-
pyörällä on ajettu vasta noin satatuhatta km. Peräkoppa ei kyllä kuumene, pystyy helposti pitämään kättä vaikka pitemmänkin lenkin jälkeen. Pientä voaamis ääntä on havaittavissa kun moottorijarruttaa, mutta en ole siitä ollut kovin huolissani. Pitänyt vaan guzzin ominaisuutena... Tänään kävin heittää pienen lenkin ja ei ainakaan nyt vuotanut. Iikkalan mainitsema laakerirasva voi kyllä olla munkin vuodon syy. Keväällä vaihdoin takarenkaan jolloin lisäsin sinne peräkopan sisään hampaisiin reilusti rasvaa. Olisiko kerrankin hyvä tuuri ja se sieltä olis tihkunut pois? Pitää vielä käydä huomenissa ajaa pitempää lenkkiä ja katsoa miten käy.
-
Nyt on päästy taas pyörän kimppuun saunan kosteusvaurion korjauksesta. Liitteenä kuva perästä. Luulen että vuoto on sama kun motomatin kuvissa. Kokeilen vielä puhistaa ton kaikesta paskasta ja antaa seistä hetken. Jospa sitten vuoto näkyisi selvemmin. Ainoa vaan että menin jo laskemaan öljyt pois.
Voiko tuonne laittaa tavan moottoriöljyt väliaikaisesti?
-
Ei se ala vuotamaan jos ei aja. Eli tarvitsee syntyä lämpöä ja painevaihteluita.
Näyttäisi olevan runsaasti vaseliiniäkin. Sitä on hyvä siellä olla mutta pienempikin määrä riittäisi. Lisäksi vaseliini näyttää likaiselta.
Toissapäivänä juuri katseltiin kun erään tutun Californian vanteella oli rasvaa mutta se johtui liiallisesta vaseliinin käytöstä spooreihin. Lisäksi kitkavaimentimeen oli mennyt samaa tavaraa. Eli remonttia sekin tiesi. Lähinnä purkua, pesua, uudelleen voitelua ja kokoonpanoa.
Jos takana on paljon kilometreja niin tiivisteen vaihto on ajankohtainen jo pelkästään ennakoitavuussyistä.
-
Uloin tiiviste on nyt irroitettu ja siitähän löytyi reikä. Kiitos taas neuvoista. Maanantaina pitää soittaa taas piikkiöön ja tilata osa.
-
Puhdista vanha ja käy sen kanssa laakeriliikkeen tiskillä. Siellä niitä on. Ihan standardikamaa.
-
Vois ostaa yhden hyllyyn, niin se ei ikinä hajoa.
-
Noniin, tiiviste vaihdettu ja nesteet on pysynyt toistaiseksi sisässä. En vaan voinut edes unelmoida miten halvalla tämä vika korjattiin, kiitos teille neuvoista.
-
Kerro nyt muillekin mistä osa(t) ja miten toimit?
-
Elikkä vaihdoin uloimman tiivisteen, jonka sain etolasta hintaan 8.90€ ja öljyä oli vielä jäljellä viime vaihdosta. Itse vaihto oli helppoa kuin heinän teko. Katsoin Matti sinun sivuilta kuvat ja ohjeet, ei tuon selkeämmin voi ohjeita saada. Nyt olisi suunnitteilla aloittaa talvella suurprojekti pyörän kanssa. Runko ja moottori alkaa olemaan aika kuppasen näköinen. Ruostetta siellä täällä ja mustasta moottorista on alkanut maali irtoilemaan. Jos purkaisi pyörän ja vähän ehostaisi paikkoja, tulisi tehtyä kunnon remontti samalla joka paikkaan. Ihan käsihän mää vielä olen näiden remonteissa, mutta eikös sitä tekemällä opi... Ajo asentoakin pitäis jotenkin modata, matkaa ajaessa kun paras paikka on ajaa takapenkin päältä. Tuntuu että sarvet on liian lähellä.