Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Lightfoot - Kesäkuu 21, 2006, 19:42:56 ip
-
Minulla on nyt kaksi Guzzia, GT ja LM. Kumpaakaan en ole onnistunut nostamaan keskiseisontatuelle - GT:n kyllä autotallissa ilman pakoputkistoa ja jotain muuta kevennystä. GT:n ostin heebolta joka on ruumiinrakenteeltaan ja pituudeltaan minua heiveröisempi. Kuitenkin se heebo saamieni kuvien mukaan seisotti pyörää aina keskituella. Jostain olen lukenut, ehkä GT:n koeajokommenteista, että kampeamalla samanaikaisesti taaimmaista jalkatapista jalalla, nosto onnistuu. LM on melkoisen kallellaan sivutuella, jopa niin, että pelkään pyörän kaatuvan. Meillä on tässä kahden muun pyöräilijän kanssa muodostunut tavaksi pysäköidä samaan paikkaan kaikki kolme pyörää. Jos minun pyöräni on tuossa rinteessä ylimpänä ja kaatuu, niin sittenhän kaatuvat kaikki.
Muistelen vuosien takaa, että Jammu 650 tai 750:ssä seisontatuki oli sellainen, että siinä oli eräänlainen "piikki" ja siitä kun jalalla painettiin niin pyörä nousi oitis pystyyn ilman hauiksen pullisteluja.
Yksi ja ehkä tärkein pointti kysymyksessäni on se, että öljyn määrän tarkastuksessa pyörä pitäisi olla suorassa. Kaikki ohjeet otan kiitoksella vastaan.
Tässä samalla haluaisin mainita, että olin eilen Turuus käymässä. Tulin puolenyön jälkeen ja lähtiessäni Turussa satoi niin paljon, että laitoin sadehaalarin päälle. Haalari olikin käsittämättömän tiivis ja kotiin tullessani olin hiestä märkä.
Helkkarin hyvät fiilikset - sataa tai paistaa niin aina yhtä mukava harrastus!
-
Hoi
Lemmari menee tosi helposti keskiseisontatuelle kun vetää hiukan vauhtia taaksepäin ja samalla polkee napakasti tuen vivusta alas, jalkojen taivutettu muoto ja painaminen vivusta toimii ikään kuin "sorkkarauta" eli vipuvarsi kasvaa loivasti koko ajan. Keskiseisontatuki on hiukan massiivisen näköinen taivutuksineen, mutta toimintaidealtaan nerokas ja samalla kevyt käyttää. Tässä ei tarvitse voimaa vaan tekniikka!
Voiman tarvetta voi verrata pyörään jossa on suorat keskiseisontatuen jalat. Näissä voiman tarve on suurimmillaan ensimmäisillä senteillä, ennen kuin jalka alkaa nousta pystyyn ja menee yli keskikohdan. Itse olen suorittanut empiirisiä kokeita voimantarpeesta yrittämällä nostaa Kawasaki 750 H2:ta jalalle, en jaksa vetää (=nostaa) pyörää yksin jalalle vaikka se on 20 kg kevyempi kuin Lemmari!
Omassa Lemmarissa oli sama ongelma, eli pyörä oli toisi kallellaan sivutella ollessa, nostin iskunvaimentimen putkia kolmioissa ylöspäin. Tämä tietenkin vaikuttaa jotenkin ohjausgeometriaan, mutta en ole huomannut mitään mullistavaa.
Jos on keskiseisontatuen suunnittelijalla ollut geoemetria hallussa, niin sivuseisontatuen suunnittelija ei vastaavasti hajuakaan, jalka on alhaalla ollessaan aivan liian lähellä pyörän keskilinjaa, jolloin pienikin kohouma tai monttu muuttaa pyörän seisontakulmaa tosi paljon. Jalan pitäis olla paljon pitempi ja "aueta" kauemmaksi pyörän keskiviivasta.
-
Se keskiseisontatuki on suunniteltu siten, että ei tarvitse nykiä yhtään. Nouset pyörän päältä, jos kädet ylttää, pidät molemmat kädet tango(i)ssa, avaat seisontatuen ja nouset koko painollasi sen jalan taakille. Samalla hieman notkistat polviasi ja siirrät omaa painoasi taaksepäin. Tangosta ei tarvitse kuin ohjata.
Omilla mitoillani (100kg/188cm) Lario nousee jalalle vaikka nopeasti tempaisemalla, vaikken pyörän päältä nousisikaan.
Ei kannata rempoa sarvista huoltiksella tai parkkipaikalla, sillä saa vain huvittuneita katseita ja pyörän kaataminen on todennäköisempää.
-
En tiedä mitä Lempparia Lightfoot tarkoitti, mutta nelosen keskituki toimii kuten Kari selitti. En sitä nyt ihan kyllä köykäiseksikään sanoisi. Esim omassa tallissani pysäköin sen mielelläni viemärikaivon kannelle, joka on muutaman sentin muuta lattiaa alempana. Pyörä näyttää sivutuella ollessaan niin hurjalta, että sivulliset aina pelkäävät pyörän kaatuvan, itseltäkin meinaa joskus usko loppua. Painopiste on kuitenkin niin alhaalla, että kyllä se pystyssä pysyy, kunhan vaan alusta on pitävä. Pehmeä ruohikko tms. on sitten eri asia. Caleissahan on muuten tosi mahtava sivutuki, se ylettää melkein metrin päähän keskilinjasta.
Vai on sullakin Kari H2.
-
Hoi Aapo
Ilmeisesti sinullakin on H2 tallissa. Itselläni ko. peli on ollut vuodesta 1974 ja ajossa joka kesä, nyt tosin Lemmarin oston jälkeen ajelut ovat jääneet vain muutamaan savujen ottoon kesässä. Lemmari on nyt ykköspyöränä neljättä kesää, hankin sen keväällä -03 Italiasta, vuosimalli 1987 ostos onnistui ainakin 101 prosenttisesti.
H2:en on ollut tarkoitus "museoida" mutta eipä ole saanut tuota(kaan) aikaiseksi, pyörä on omasta mielestäni tarkastuskunnossa kun vaihdan alkuperäisen ohjaustangon ja palautan jalkatappien kiinnityksen alkuperäiseksi.
On tuossa ajossa vieläkin vanhempi Kawasaki, eli 85cm J1T vuodelta 1967 ja museorekisteröity 2000 luvun alussa. Eipä tuollakaan paljoa kilometrejä kesässä tule. Tulee aina noustua LM:n selkään kun lähtee ajelulle.
-
Titaniumia keskituelle vedettäessä on kyllä keskityttävä siihen hommaan,vasemmalla kädellä ohjaustangosta ja oikealla tarakan sivuraudasta kinni ja kunnon nykäisy koko painolla niin menee kyllä melko vaivattomasti jalalle. Sivutuki taas on aivan omaa luokkaansa se kun lukittuu molempiin suuntiin ja on tarpeeksi pitkä ja loivassa kulmassa sitä monet kanssamotoristit kateellisena ihastelevat (ei guzzistit).
-
Californiaa keskituelle nostettaessa on olennaista nostaa takaa, ei siis yrittää puskea taakse. Jonkun verran voimaa siinä kuitenkin tarvitaan, mutta ei se normaalikokoisella miehellä voimasta kiinni jää. Voisin olettaa saman toimivan LM:ssäkin jos siiinä on joku hantaaki mistä ottaa kiinni!
-
Lemppari oli kyllä melko helppo saada keskituelle ,eikä edes tarvinnut voimaa ainoastaan tekniikkaa ja rohkeutta.Möhköä olen yrittänyt n.20v nostaa/vetää keskituelle mutta ei vieläkään massa/voima riitä eli aina joutuu turvautumaan ulkopuoliseen apuun.
-
Minulla on tuollainen pikkuguzzi, painoa vain 180 kg. Nostan sen aina keskituelle, koska sivutuella se näyttää siltä, että se kaatuu. En tiedä onko omintakeinen tyyli tuossa nostamisessa, sillä teen sen satulaa kiertävästä takaraudasta. Helposti menee eikä tarvita paljoakaan voimaa.
-
Kusti seisomaan. Tuosta kun ajosaappalla polkasee ja kädellä takapäästä nostaa niin tyttökin sen saa seisomaan. Hi
Nähty on
-
Piti heti käydä testaamassa californian nostamista keskituelle, ja tekniikkalajiksihan tuo osoittautuikin. Nyt pyörä menee keskituelle tosi kevyesti. Kiitos hyvistä vinkeistä..:D
-
Piti heti käydä testaamassa californian nostamista keskituelle, ja tekniikkalajiksihan tuo osoittautuikin. Nyt pyörä menee keskituelle tosi kevyesti. Kiitos hyvistä vinkeistä..:D
Tämä lämmitti tosi paljon sydäntäni - kysymys ei siis ollutkaan niin tyhmä kuin arvelin. Kiitän kaikkia hyvistä vinkeistä, mutta en usko asiaa oppivani muuten kuin näyttämällä. Yli 250kg vaatii molemmat kädet käyttöön ja molemmat jalat maahan. Asun kadulla joka on tehty kivistä, ei mukulakiviä, mutta ei asvalttiakaan. Katu on myös rinteessä - nousee alhaalta ja laskee sitten toiselle kadulle. Saamieni neuvojen pohjalta päädyin ratkaisuun jonka toteutin eilen, ajan pyörän keula mäkeä ylöspäin enkä poikittain kuten ennen tein.
-
Kusti seisomaan. Tuosta kun ajosaappalla polkasee ja kädellä takapäästä nostaa niin tyttökin sen saa seisomaan. Hi
Nähty on
Voisikohan se tyttö tulla opastamaan miten minä saisin Le Mans 1000 keskituelle? :vau:
-
Jep koitettiin meidän muijan (noin 60 kg) kanssa saako kustin seisomaan ja kyllähän se onnistui pienen ähellyksen jälkeen. Itse seisoin pyörän takana ja pidin pyörää pystyssä että muija sai keskittyä nostoon. Tyttäreni 45 kg ei jaksanut vaikka yritys ja ähellys oli kova
-
Tyttötesti tuli tehtyä. Tyttäreni ( 44 kg ) ei saanut nostettua V35 II:sta keskituelle.
-
Tyttötesti tuli tehtyä. Tyttäreni ( 44 kg ) ei saanut nostettua V35 II:sta keskituelle.
Kiitos Kyösti! Minun tyttäreni on saman painoinen, mutta en antaisi hänen edes yrittää nostaa LM 1000 tai Kyrmyäni. Kaikenkaikkiaan olen mielissäni kuullessani, että asia ei ole ainoastaan minulle hankala.
-
sama vaiva,kys.nevada 750, ajrurilla painoa 75,pituutta vaivaiset 172, ei meinaa us
kallus riittää keskijalalle vetoon,mikä lienee pyörälle kuitenkin parempi asento,siinä
hän on se vetokahva sivussa,käyttääkö kukaan???
-
Ajajan paino 69kg, pituus 174cm. Vm '86 Le Mans nousee keskituelle ihan helposti. Muista, että et kallista pyörää itseesi päin, vaan pidät sen pystyssä vetäessäsi. Alkuun pelottaa, että pyörä kaatuu ulospäin, mutta ei se mihinkään kaadu, kun nojaa jo vedon alussa molempiin keskituen jalkoihin.
Itse vedän lempparin sellaisella otteella, että vasen käsi on kiinni stongassa ja oikea siellä takana olevassa kauhukahvassa. Näin stonga tulee ihan vinoon vedettäessä, mutta se ei haittaa oikeastaan muuta kuin että pyörä yleensä kääntyy hieman parkkeerauksen aikana. Asfaltilla ja betonilla sitä pystyy vielä keskituen varassa kääntelemään.
Le Mansin sivutukea en ole käyttänyt kertaakaan. Aivan kauhea viritys. Pelotti jo kun aikanaan renkaanvaihtaja jätti pyörän hetkeksi sen sivutuen varaan (sama 'ammattilainen' joka veti kaksi jarrusatulan kiinnityskierrettä paskaksi).
-
..............
Le Mansin sivutukea en ole käyttänyt kertaakaan. Aivan ............
Tämä onkin aivan oma juttunsa. Kyrmyn sivutuki ei nouse itsestään ylös. Neloslemmun ei taas pysy alhaalla. Kumpikaan ei tyydytä minua - go figure.
-
Lähes kahdenkymmenen vuoden kokemuksella voin väittää, että LM IV pysyy pystyssä sivutuellaan, kunhan alusta on pitävä. Kertaakaan ei ole kaatunut, vaikka näyttää välillä todella hurjalta. Etenkin sivulle retkottavan hihnakiinnitteisen tankkilaukun kanssa. Sopivasti öljyämättömänä sivutuki pysyy alhalla, kunnes jyräyttää koneen käymään. Ne kuuluisat vapinat saavat sen silloin vapautumaan ja nousemaan ylös.
-
Nevadaa en osannut nostaa keskituelle. Yritin vetää taaksepäin - ei noussut. Sitten neuvottiin astumaan tuen "vivun" päälle ja nostamaan kahvasta. Hups! Jo nousi.
Stone nousee ihan näppärästi, kun vain painaa "vivusta" jalalla ja nostaa samalla laukkuraudasta. Paljon suuremman painon takia on näköjään tärkeää painaa tuki ensin maahan ja varmistaa, että tuki todella on molemminpuolin maassa - siis pyörä ei ole vinossa.
Sivujalka on niin pitkä, että se toimii ihan bueno. Joskus vain alusta on niin pehmeä, että se hieman painuu siihen.
-
guzzimies kirjoitti:
sama vaiva,kys.nevada 750, ajrurilla painoa 75,pituutta vaivaiset 172, ei meinaa us
kallus riittää keskijalalle vetoon,mikä lienee pyörälle kuitenkin parempi asento,siinä
hän on se vetokahva sivussa,käyttääkö kukaan???
Nevada nousee kevyesti keskituelle, kun käyttää edellä kerrottuja tekniikoita. Nostokahva on jotenkin alhaalla, joten yleensä tulee avitettua nostoa tarakan raudoista. Pääjippo on kuitenkin elopainon hyväksikäyttö painettaessa keskituen vipuvartta maahan päin ja a´vot!
Aluksi yritin kiskoa sitä ylös raa´alla voimaalla, vaan eihän sitä tarpeeksi... kuulemma tyypillisä aloittelevan motoristin virheitä.
Kimmo
-
Näköjään perinnäistieto GT 850:sen toiminnoista on kadonnut samaa tahtia kuin pyörätkin liikenteestä. Väitän että GT:n keskituelle nostaminen ei tarvitse kuin vasemmnan käden ja oikean jalan harkittua motoriikkaa. Perustelen mutta ensin taustaa asiasta. Aikanaan teknillisessä yleisaikakausilehdessä nimeltä Purje ja Moottori oli koeajo GT:stä, samoin kuin Tekniikan Maailma- lehdessä seitkytkaks tai niihin aikoihin. Silloin luotiin tukeva pohja sille että kansa luulee nykyäänkin että GT on lähes mahdoton nostaa keskituelle. Jommankumman lehden toimittaja, juttunsa mukaan, joutui sairaslomalle yritettyään tätä urotekoa ja toisenkin lehden toimittaja sanoi tuen käytön olevan liki mahdotonta. Niin käy kun ei tutustu kyseisen pyörän manuaaliin jossa asia selitetään sanallisesti:
Pyörä nostetaan keskituelle siten että vasemmalla kädellä pidetään vasemmanpuoleisesta sarvesta pystyasennossa samalla kun oikealla jalalla polkaistaan tuen painimesta keskituki alas niin että se ottaa maahan kiinni. Tämän jälkeen samainen oikea jalka siirretään painamaan keskituen vasemman sakaran päästä jolloin pyörä nousee tuelle kevyesti. Oikealla kädellä voi avustaa mikäli se on tarpeellista. Voimaa suoritus ei vaadi juurikaan vaan nostajan oma paino riittää.
Jos kuitenkaan näin ei käy voi epäillä vikaa. Pyörä on normaalisti keskituella suorassa. Vinous kavaltaa että keskituen saranakohta on kulunut tai korvake vaurioitunut. Itse valurautainen tuki tuskin on taipunut. Myös jousituksen "lysähtäminen" vanhuuttaan tai liian lyhyet takaiskarit saattava aiheuttaa hankaluutta. Jousitus on liian matala jos keskituki ei maata vasten painettuna ei pysy ala-asennossa vaan ponnahtaa takaisin ylös. Poikkeuksen kaikkiin muihin tietämiini pyöriin GT:ssä tehdään tämä jalan siirto painimelta sinne keskituen "keinun" päälle mistä vasta itse nostosuoritus tapahtuu.
Tekniikkalaji.
mm
-
Tänään viiimeksi ajoin LM 1000:lla. Ja jätin sivutuelle kuten ennenkin (Tämä kuva ei ole kotikadultani). En ole käynyt vielä tarkistamassa seuraavia asioita, mutta tuli mieleeni:
- Olisikohan pyörässäni siirretty jalkatappeja? Kuten kuvasta näkyy niin keskituen tappi on heti jälkimmäisen jalkatapin vieressä.
- Kun sivutuki on ylhäällä, on tuo tuen piikki parin sentin päässä etummaisesta jalkatapista. Kumpaakaan tukea en saa polkaistua alas katsomatta missä se on
- Onko tässä mallissa (tämä vuosimallia -87) kromatut kuskin jalkatapit alun perin?
- Onko keskituessa normaalisti suorakaiteen muotoinen levy? Minulla on ja tuen toinen sakara on kärsineen näköinen ja siihen on kiinnitetty iso vaijerilukko, siis sellainen U-muotoinen joka kiristetään kahdella mutterilla.
Jospa joku kehittelisi sähköisen tai hydraulisen nostimen, napista painaen pyörä nousisi tuelle.
-
Jospa joku kehittelisi sähköisen tai hydraulisen nostimen, napista painaen pyörä nousisi tuelle.
Eikös tullainen ole jo joissakin Bemarin malleissa ja isossa Piaggion skootterissa?
-
Onhan tuo jo keksitty Guzzillakin, kuuluu Norgen varusteluun.
-
Ei näy nuo kuvat. Eikä ole omakaan digikamera kunnossa. Toissapäiväisestä Ahveniston rataharjoittelusta on yksi kuva, jossa '86 vuosimallin Le Mansin keskiseisontatuki näkyy takaa päin. Yritän liittää sen tänne, jos siitä saisit jotain tolkkua. Se on ainakin alkuperäinen.
JuhaV:lle totesinkin Ahvenistolla, etten ikinä saa edes sen vertaa vauhtia, että tuo keskituki raapisi maata. Kotona tutkiessa se oli itse asiassa kulunut jo jonkin verran - en vain ollut huomannut mitään :O:O. Roikkuu mulla ilmeisesti sen verran alempana, että pääsee joustamaan hieman ylöspäin, eikä aiheuta dramaattista sählinkiä.
-
Noi seisontatuet kannattaisi varmaan nostaa/säätää ihan niin ylös putkeen kiinni kuin mahdollista. Siihen kohtaan joka tuppaa ottamaan maakontaktia voi laittaa vaikka paksuseinäisen kumiputken pätkän niin tulee pohjakosketuksesta vähän rauhallisempi ja kuski saa varoituksen ennenkuin takarengas irtoaa vipuvaikutuksen johdosta alta.
Takajousta jäykkäämällä perä vähän nousee ja kallistuvarat lisääntyvät.
Ei muuta kuin polvipalakaupan kautta takaisin radalle :vau:
- JuhaV
JuhaV:lle totesinkin Ahvenistolla, etten ikinä saa edes sen vertaa vauhtia, että tuo keskituki raapisi maata. Kotona tutkiessa se oli itse asiassa kulunut jo jonkin verran - en vain ollut huomannut mitään :O:O. Roikkuu mulla ilmeisesti sen verran alempana, että pääsee joustamaan hieman ylöspäin, eikä aiheuta dramaattista sählinkiä.
-
Lightfoot.
Kyllä sulla on jotkut siirtosarjat polkimille. Kuten Janne K sanoi, hänellä on orkut polkimet.
-
Niinkuin Motomatti edellä kirjoitti, 850GT nousee keskiseisontatuelle yksinkertaisesti polkemalla oikealla jalalla seisontatuen "sakaraa" ja auttamalla samalla vasemmalla kädellä ohjaustangosta ja oikealla kädellä takaraudasta. Ei tarvitse voimaa. Onnistuu helposti. (Jos yrität nostoa oikea käsi ohjaustangossa niin seurauksena on venähtänyt selkä.)
t: Esa P. (nimim. kokemusta on!)