Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: IlkkaH - Kesäkuu 18, 2013, 15:46:01 ip
-
Terve, harkitsen moisen hankkimista. Anturit kampiakselin päähän vai virranjakajaan? Kokemuksia? Suosituksia?
- Ilkka H.
-
Molempiin tapauksiin on olemassa laitteita. Niin kampiakselille kuin virranjakajan sisään. Kampiakselin päässä kun lymyää se kiilahihnapyörän niin noin äkkiseltään siihen joutuisi tekemään lisäosia joita ei laturilliseen myöhemmän malliseen tarvitse tehdä.
Virranjakajan osalta on olemassa yksi haitta: jakoketju/ratasjakopää (riippuu versiosta) aiheuttaa jonkin verran välystä, samoin nokka-akselin takapäässä oleva virranjakajan kulmavaihde. Kärjet saa kyllä pelaamaan hyvin mutta sen alla oleva keskipakosäädin on jossain määrin kuluessaan aiheuttamassa vääristynyttä sytytyshetkeä eli käytännössä tehottomuutta.
Silti tekisin niin että tyhjentäisin virranjakajan kaikista mekaanisista hilkkeistä ja laittaisin anturoinnin sinne ja itse sytytyslaitteen muistiin hyvän sytytyskäyrän.
Eli kyseeseen tulee ohjelmoitava digitaalinen sytytysjärjestelmä. Muita pitäisin rahojen tuhlaamisena.
Tässä parin vuoden takaista tietoa omassa blogissani:
http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html
Kaikesta paras olisi kuitenkin laittaa keskipakosäädin ja muutkin osat virranjakajasta kuntoon ja säästää rahat muuhun.
-
Olen joskus harkinnut myös kärjettömän systeemin laittamista GT850 -73 pyörääni. Sitten luin Greg Benderin omia kokemuksia, ja luovuin ajatuksesta ainakin toistaiseksi. http://thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_loopframe_electrical.htm#gtb_electronic_ignition_-_alternatives
Greg oli alkuun tyytyväinen kärjettömään systeemiin, mutta sitten laite vaan kärähti pari kertaa ja kaveri kaivoi lopulta vanhan kärkisysteemin takaisin palvelukseen.
Omassa pyörässäni jännitteet tahtoi olla epävakaan tuntuisia Boshin tasavirtalaturin aikaan. Lieneekö syy ollut laturissa vai säätäjässä. Ajovalopolttimot olivat kuitenkin kovin lyhytikäisiä. Luulen että Benderillä on saattanut olla samankaltainen asia takana, ettei kärjettömän elektroniikka oikein kestänyt.
Myöhemmin vaihdoin laturiksi Hitachin vaihtovirtalaturin, jossa säädin on integroitu laturiin. Nyt jännitteet ovat tasaisia ja mm. polttimot pitkä-ikäisiä. Uskoisin myös että kärjetön systeemi toimisi ja kestäisi nyt hyvin. En kuitenkaan ole nähnyt asiaa kovin tärkeäksi, koska kärjellinen jakaja on pelannut niin varmasti. Keskipakosäätäjän jouset kyllä pitäisi jo uusia, jos niitä uusia jousia vielä jostakin löytäisi. Itse Marelli jakaja taitaa olla sama laite, joka oli ollut joskus Fiat 500 autoissa. Sellaisia uusia saattaisi myös löytyä jostakin vielä vara-osina.
-
Komppaan GeeTeetä,
Kärjellinen sytytys on erittäin varmatoiminen ja vähäisellä huollolla toimiva zydeemi. Omassa ajohistoriassa on yhden kodensaattorin mykistyminen 22 Guzzivuoden aikana. Jos virranjakajan nokka-akselin pitää voideltuna niin kärkien säätötarve on ällistyttävän pieni, luulen etten ole itte kajonnut siihen kuin muutaman vuoden välein, uudet kärjet olen tainnut vaihtaa kerran koko aikana. Plussapuolena on ehdottomasti se, että jos kuitenkin käy niin, että kipinä menee piilosille jossakin keskellä ei mitään, niin vian paikallistaminen ja korjaaminen käy kuitenkin melkein missä tahansa.