Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Kesäkuu 17, 2013, 09:50:34 ap
-
Nyt ei ole Kutsin osa mutta toisenmerkkisessä italossani löytyi Ecun vikakoodeista tuollaisesta pukki.
-
Olisko ihan moottorin pyörimisen haistava kampuran asentoanturi.
-
Uudemmissa Guzzeissa on anturi, joka tunnistaa että "nyt meni kuppi nurin" ja lyö moottorin seis. "Kaatumistunnistin". Äänestän sitä, vaikka Guzzista ei ole kysymys. Edit: arvelen että jää vikamuistiin ja löytyy Guzzidiagilla.
-
Arvaan, että kyseessä on Aprilia Pegaso tms. Kyseessä on anturi, joka tunnistaa missä kulmassa mopo seisoo. Eli on kaatumistunnistin. Jos mopedi on pystyssä ja koodi on päällä, pitää vikaa etsiä anturista tai taas kerran kaapeloinnista (liittimet ja johtimet).
-
Miksipä se tip over sensor tekisi ecuun muistiraidan? Turn tarkoittaa suomenkielellä kuitenkin pyörimistä. Aika kova vaatimus teillä, jos sytytyksen katkoon tarvitaan ihan useampi pyörähdys ;D
-
Kyllä se turn tarkottaa suomeksi myös kääntymistä eikä tarvi niitä kääntymisiä olla kuin yksi, esim. kadunkulmassa kääntyminen on turn.
-
Miksipä se tip over sensor tekisi ecuun muistiraidan
Tälläiset tiedot näkyvät Guzzidiagin tilaikkunassa uudempien Guzzien kohdalla (veikkaan 5AM alkaen): Kaatosensori aktiivinen / Kaatosensori ei aktiivinen. Vikailmoitukset ovat koodattuja samaisissa peleissä ja niitä oli "hirmuinen määrä", voi jäädä muistiin tai sitten ei?
kadunkulmassa kääntyminen on turn
Kyllä kai siellä sitten kuskilla sytyttää kadunkulmassa että oikealle vai vasemmalle. Mutta vain, jos moottorissa on kynttilä, jonka voi sytyttää (eikä sada, että on tikut kuivia) eikä kuskilla ole jäänyt ryyppyhana auki. Ja takapenkkiläinen laulaa että "roll me over, lay me down and do it again".
-
Edelleen pysyn kannassani;
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?205879-I-have-the-ECU-turnover-sensor-error (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?205879-I-have-the-ECU-turnover-sensor-error)
-
Tai:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?234015-Shared-Knowledge-Turnover-Sensor-Error-33 (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?234015-Shared-Knowledge-Turnover-Sensor-Error-33)
-
Aprilian sivuilla vikakoodiin liittyi se ettei pyörä käynnistynyt. Vikakoodi estää bensapumpun toiminnan. Oliko tällainen oire tämän kysymyksen alkuperäisessä laitteessa. Aika salaperäinen oli tuo aloitus. Vois pikkuisen enemmän reilusti avata ongelmaa ettei tarvitse kaikkea mahdollista alkaa arvuuttelemaan. Esim kertoa merkin ja mallin ja mitä oireita asiaan liittyy tai ei liity. Jos kaikki toimii normaalisti, mutta vikalamppu palaa, niin sekin on hyvä tietää.
-
Pegasoni on räkinyt, paukuttanut putkessa ja hyytynyt pari kertaa, että on pitänyt kuljettaa kärryllä kotiin. Tutkin vikakoodeja ajotietokoneesta ja kolmen muun jäljen lisäksi oli mainittu ko. sensori. Muut olivat Ecun system power, crank axis sensor ja dashboard error DSB 02, joka liittyy virta-avaimen tunnistamiseen. Vian etesintää olen harrastanut muutaman päivän ja epäily on kuitenkin puolan suunnalla kun tuntuu, että kipinät olisi hukassa kun niin terävästi välillä nykii.
-
Noilla Apriliafoorumeilla tuo sama koodi on yhdistetty puolaan ja polttoainepumppuun. Eli kyseessä lienee jonkinlainen yleisvikakoodi, joka annetaan kampuran asentoanturivikana, vaikka vika ei just siinä olisi.
-
Liittyy tälläiseen turvallisuusjärjestelmään: http://www.romoto.com/ats/
Ihan vaan esimerkkinä, koska Aprilian järjestelmästä en pikaetsinnällä löytänyt tarkkaa tietoa. Turn over meinaa ympäriajoa eli kaatumista. En jankkaa enempää tästä aiheesta.
-
En minäkään oikein usko, että tuolla vikakoodilla on mitään tekemistä kampiakselianturin kanssa. Kyllähän se kaikesta päätellen viittaa nimenomaan siihen kaatumisanturiin, eikös sen nimenomaan katkaise sytkyn ja polttoaineensyötön? Kampiakselianturi puolestaan ei ihan hirveästi ole tekemisissä sen enempää polttoainepumpun kuin puolankaan kanssa. Lisäksi en muista koskaan nähneeni, että kampiakselianturiin viitattaisiin termillä "turn over sensor".
Sinänsä hiukan akateemista tosin, sillä vianhan ei tarvitse olla tuossa anturissa, vaan tuo vikakoodi voi oireilla muistakin syistä. Ihan kuin noissa Aprilia-foorumin jutuissa.
-
Joo, en minäkään viitsisi jankata, mutta kun tiedän Aprilian käyttävän kaatumisanturista nimeä TIP OVER SENSOR, ei mitään turn over. Turning on moottorin pyörimistä kuvaava termi..
https://www.google.fi/search?q=tip+over+sensor+aprilia&oq=tip+over+sensor+aprilia&aqs=chrome.0.57j0l2j62l2.9791j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 (https://www.google.fi/search?q=tip+over+sensor+aprilia&oq=tip+over+sensor+aprilia&aqs=chrome.0.57j0l2j62l2.9791j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8)
-
Voi kunpa samasta osasta käytettäisiinkin aina samaa sanaa saman firman tuotteissa. Tai edes samassa tuotteessa. Helpottaisi nimittäin meikäläisen hommia aika paljon. Tuossa on todennäköisesti joku vain sattunut kirjoittamaan sen eri tavalla eri sanomaan, ihan normaali ilmiö. Ei noiden vikakoodien terminologiaa mitenkään hirveästi hierota.
Turn over (ja varsinkin turn) voi tarkoittaa sen verran paljon muutakin kuin moottorin pyörimistä, ettei siitäkään kannata vielä ihan mahdottomia tulkintoja tehdä.
-
Kynttilää pidetään vakan alla, jotta mahd moni osallistusi tehtaan huoltokursseille. Siellä kaikki salaisuude kerrotaan ja näytetään kädestä pitäen. Näihin meidän amatööriasiantuntijoiden keskusteluihin ja etäparannussessioihin ei aina voi luottaa vaikka hyväntahtoisesti parhaamme yritetään.
Pegasossa (vm 2006) on osa, jonka nimi on Bank Angle Sensor. Saattaa olla sama osa, kuin otsikossa. Tässä koestusohje:
3 BANK ANGLE SENSOR
Voltage to be measured (across yellow/green and black/blue
cable)
Less than 65° slant 0.4 ~ 1.4 V
More than 65° slant 3.7 ~ 4.4 V
Note: the sensor correct operation can also be checked via
the instrument panel.
Ja takapenkkiläinen huutaa TURN ME ON ja The Sweet TURN IT DOWN http://www.youtube.com/watch?v=uFLtFHTzNv8
-
Nyt menee ihan OT, mutta aika pitkään menee Guzzin anturilla tajuta että pyörä on nurin. Viikko takaperin kaadoin pyörän pihalla lievään alamäkeen ja pyörä kävi kyljellään muutaman sekunnin ennen kuin sammui juuri ennen kuin ehdin tappokytkimelle.
-
Jostain syystä ei sammu heti. Olisikohan varotoimi virhetoiminnon varalta? Olen ehtinyt sammuttamaan virta-avaimesta oman pyöräni mukun jälkeen. Anturia on helppo testata: ottaa sen irti kumikiinnikkeestään. Laittaa koneen tulille ja ryhtyy kääntelemään kaatoanturia. Ei vain ole tulluksi tehtyä. Vikaantuessaan saattaa olla salaperäisten käyntihäiriöiden lähde.