Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Kesäkuu 17, 2013, 09:50:34 ap

Otsikko: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: NorgeGTL - Kesäkuu 17, 2013, 09:50:34 ap
Nyt ei ole Kutsin osa mutta toisenmerkkisessä italossani löytyi Ecun vikakoodeista tuollaisesta pukki.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 17, 2013, 10:13:37 ap
Olisko ihan moottorin pyörimisen haistava kampuran asentoanturi.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 17, 2013, 10:25:11 ap
Uudemmissa Guzzeissa on anturi, joka tunnistaa että "nyt meni kuppi nurin" ja lyö moottorin seis. "Kaatumistunnistin". Äänestän sitä, vaikka Guzzista ei ole kysymys.  Edit: arvelen että jää vikamuistiin ja löytyy Guzzidiagilla.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 17, 2013, 10:43:11 ap
Arvaan, että kyseessä on Aprilia Pegaso tms. Kyseessä on anturi, joka tunnistaa missä kulmassa mopo seisoo. Eli on kaatumistunnistin. Jos mopedi on pystyssä ja koodi on päällä, pitää vikaa etsiä anturista tai taas kerran kaapeloinnista (liittimet ja johtimet).
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 17, 2013, 12:06:21 ip
Miksipä se tip over sensor tekisi ecuun muistiraidan? Turn tarkoittaa suomenkielellä kuitenkin pyörimistä. Aika kova vaatimus teillä, jos sytytyksen katkoon tarvitaan ihan useampi pyörähdys  ;D
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: BMW - Kesäkuu 17, 2013, 12:20:02 ip
Kyllä se turn tarkottaa suomeksi myös kääntymistä eikä tarvi niitä kääntymisiä olla kuin yksi, esim. kadunkulmassa kääntyminen on turn.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 17, 2013, 13:27:21 ip
Lainaus
Miksipä se tip over sensor tekisi ecuun muistiraidan

Tälläiset tiedot näkyvät Guzzidiagin tilaikkunassa uudempien Guzzien kohdalla (veikkaan 5AM alkaen): Kaatosensori aktiivinen / Kaatosensori ei aktiivinen. Vikailmoitukset ovat koodattuja samaisissa peleissä ja niitä oli "hirmuinen määrä", voi jäädä muistiin tai sitten ei?

Lainaus
kadunkulmassa kääntyminen on turn
Kyllä kai siellä sitten kuskilla sytyttää kadunkulmassa että oikealle vai vasemmalle. Mutta vain, jos moottorissa on kynttilä, jonka voi sytyttää (eikä sada, että on tikut kuivia) eikä kuskilla ole jäänyt ryyppyhana auki. Ja takapenkkiläinen laulaa että "roll me over, lay me down and do it again".
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 17, 2013, 15:35:05 ip
Edelleen pysyn kannassani;
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?205879-I-have-the-ECU-turnover-sensor-error (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?205879-I-have-the-ECU-turnover-sensor-error)
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 17, 2013, 15:37:06 ip
Tai:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?234015-Shared-Knowledge-Turnover-Sensor-Error-33 (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?234015-Shared-Knowledge-Turnover-Sensor-Error-33)
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 17, 2013, 17:15:56 ip
Aprilian sivuilla vikakoodiin liittyi se ettei pyörä käynnistynyt. Vikakoodi estää bensapumpun toiminnan. Oliko tällainen oire tämän kysymyksen alkuperäisessä laitteessa. Aika salaperäinen oli tuo aloitus. Vois pikkuisen enemmän reilusti avata ongelmaa ettei tarvitse kaikkea mahdollista alkaa arvuuttelemaan. Esim kertoa merkin ja mallin ja mitä oireita asiaan liittyy tai ei liity. Jos kaikki toimii normaalisti, mutta vikalamppu palaa, niin sekin on hyvä tietää.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: NorgeGTL - Kesäkuu 18, 2013, 18:13:04 ip
Pegasoni on räkinyt, paukuttanut putkessa ja hyytynyt pari kertaa, että on pitänyt kuljettaa kärryllä kotiin. Tutkin vikakoodeja ajotietokoneesta ja kolmen muun jäljen lisäksi oli mainittu ko. sensori. Muut olivat Ecun system power, crank axis sensor ja dashboard error DSB 02, joka liittyy virta-avaimen tunnistamiseen. Vian etesintää olen harrastanut muutaman päivän ja epäily on kuitenkin puolan suunnalla kun tuntuu, että kipinät olisi hukassa kun niin terävästi välillä nykii. 
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 18, 2013, 18:41:26 ip
Noilla Apriliafoorumeilla tuo sama koodi on yhdistetty puolaan ja polttoainepumppuun. Eli kyseessä lienee jonkinlainen yleisvikakoodi, joka annetaan kampuran asentoanturivikana, vaikka vika ei just siinä olisi.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 18, 2013, 21:39:41 ip
Liittyy tälläiseen turvallisuusjärjestelmään: http://www.romoto.com/ats/
Ihan vaan esimerkkinä, koska Aprilian järjestelmästä en pikaetsinnällä löytänyt tarkkaa tietoa. Turn over meinaa ympäriajoa eli kaatumista. En jankkaa enempää tästä aiheesta.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: Peki - Kesäkuu 18, 2013, 21:43:43 ip

En minäkään oikein usko, että tuolla vikakoodilla on mitään tekemistä kampiakselianturin kanssa. Kyllähän se kaikesta päätellen viittaa nimenomaan siihen kaatumisanturiin, eikös sen nimenomaan katkaise sytkyn ja polttoaineensyötön? Kampiakselianturi puolestaan ei ihan hirveästi ole tekemisissä sen enempää polttoainepumpun kuin puolankaan kanssa. Lisäksi en muista koskaan nähneeni, että kampiakselianturiin viitattaisiin termillä "turn over sensor".

Sinänsä hiukan akateemista tosin, sillä vianhan ei tarvitse olla tuossa anturissa, vaan tuo vikakoodi voi oireilla muistakin syistä. Ihan kuin noissa Aprilia-foorumin jutuissa.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 18, 2013, 22:37:43 ip
Joo, en minäkään viitsisi jankata, mutta kun tiedän Aprilian käyttävän kaatumisanturista nimeä TIP OVER SENSOR, ei mitään turn over. Turning on moottorin pyörimistä kuvaava termi..

https://www.google.fi/search?q=tip+over+sensor+aprilia&oq=tip+over+sensor+aprilia&aqs=chrome.0.57j0l2j62l2.9791j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 (https://www.google.fi/search?q=tip+over+sensor+aprilia&oq=tip+over+sensor+aprilia&aqs=chrome.0.57j0l2j62l2.9791j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8)
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: Peki - Kesäkuu 18, 2013, 23:22:24 ip

Voi kunpa samasta osasta käytettäisiinkin aina samaa sanaa saman firman tuotteissa. Tai edes samassa tuotteessa. Helpottaisi nimittäin meikäläisen hommia aika paljon. Tuossa on todennäköisesti joku vain sattunut kirjoittamaan sen eri tavalla eri sanomaan, ihan normaali ilmiö. Ei noiden vikakoodien terminologiaa mitenkään hirveästi hierota.

Turn over (ja varsinkin turn) voi tarkoittaa sen verran paljon muutakin kuin moottorin pyörimistä, ettei siitäkään kannata vielä ihan mahdottomia tulkintoja tehdä.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 19, 2013, 13:17:20 ip
Kynttilää pidetään vakan alla, jotta mahd moni osallistusi tehtaan huoltokursseille. Siellä kaikki salaisuude kerrotaan ja näytetään kädestä pitäen. Näihin meidän amatööriasiantuntijoiden keskusteluihin ja etäparannussessioihin ei aina voi luottaa vaikka hyväntahtoisesti parhaamme yritetään.

Pegasossa (vm 2006) on osa, jonka nimi on Bank Angle Sensor. Saattaa olla sama osa, kuin otsikossa. Tässä koestusohje:

3 BANK ANGLE SENSOR
Voltage to be measured (across yellow/green and black/blue
cable)
Less than 65° slant 0.4 ~ 1.4 V
More than 65° slant 3.7 ~ 4.4 V
Note: the sensor correct operation can also be checked via
the instrument panel.

Ja takapenkkiläinen huutaa TURN ME ON ja The Sweet TURN IT DOWN http://www.youtube.com/watch?v=uFLtFHTzNv8
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: McStadey - Kesäkuu 25, 2013, 09:30:49 ap
Nyt menee ihan OT, mutta aika pitkään menee Guzzin anturilla tajuta että pyörä on nurin. Viikko takaperin kaadoin pyörän pihalla lievään alamäkeen ja pyörä kävi kyljellään muutaman sekunnin ennen kuin sammui juuri ennen kuin ehdin tappokytkimelle.
Otsikko: Vs: Mikä on "Turn Over Sensor" ?
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 25, 2013, 10:39:24 ap
Jostain syystä ei sammu heti. Olisikohan varotoimi virhetoiminnon varalta? Olen ehtinyt sammuttamaan virta-avaimesta oman pyöräni mukun jälkeen. Anturia on helppo testata: ottaa sen irti kumikiinnikkeestään. Laittaa koneen tulille ja ryhtyy kääntelemään kaatoanturia. Ei vain ole tulluksi tehtyä. Vikaantuessaan saattaa olla salaperäisten käyntihäiriöiden lähde.