Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 19:08:14 ip

Otsikko: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 19:08:14 ip
Siitä kun viimeksi säätelin jackalin ruiskutuksia sun muita, on kulunut hetki, eikä silloin M15 purkista saanut edes luettua mitään.

Sitten tuli guzzidiag ja päästiin lukemaan asioita ja kun kärsivällisesti odotettiin kun gurut tekivät töitä, saatiin työkalut M15 parametrien säätöönkin. Arvostan suuresti gurujen työtä.

Nyt, juuri tällä hetkellä, juuri tällä läppärillä luen oman Jackalini karttoja koneelle.

Vaan mistäpä sitä aloittaisi karttojen säädön? Pari pientä muutosta kun koneelle on tehty...

- tuplatulppaus
- avarretut kanavat
- isompi pakoventtiili
- laskettu puristus (nyt 8.3)
- erittäin avarat pakoputkilot
- vapaavirtausilmansuodattimet

Enemmän kaikkea ja kun narskahtaa, puoli kierrosta takaisin? :)
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2013, 19:14:16 ip
Onhan sulla jossain röörissä vielä lambda käytössä? Laita lambdanäyttö sarveen niin ei tarvitse ihmetellä vaan toimia sen mukaan.

Muistanet että kapeakaistainen näyttää liian rikkaalla laihaa ja liian laihalla myös laihaa. Kylmää lambdaa ei kannat uskoa ja kuuma lambda antaa helposti liikaa laihentavan palautteen. Laajakaista paree. Suosittelen tätä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja/
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 19:20:09 ip
Onhan sulla jossain röörissä vielä lambda käytössä? Laita lambdanäyttö sarveen niin ei tarvitse ihmetellä vaan toimia sen mukaan.

Muistanet että kapeakaistainen näyttää liian rikkaalla laihaa ja liian laihalla myös laihaa. Kylmää lambdaa ei kannat uskoa ja kuuma lambda antaa helposti liikaa laihentavan palautteen. Laajakaista paree. Suosittelen tätä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja/

Toisessa röörissä on vielä lambada. Vasen lambada otti kontaktia runkoputkeen ja tuhoutui.

Kiitos  suosituksesta. Tarkistan tilin saldon ja saatan ostaa.

Tämäpä kiintoisa. On peruskartta ja kakkossylinterille delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin; alunperinhän noilla on ollut tekemistä toistensa kanssa, mutta eipä juuri enää (alkuperäinen ilmanputsari heivattu mäkeen, tilalla kaksi erillistä).


Edit: Kertokaas, viisaat, 1) tarkoittaako tuplatulppaus että kipinää voi myöhentää? 2) Mitä iloa myöhemmästä kipinästä on matalilla, keski- ja korkeilla kierroksilla?
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 19:53:53 ip

Edit: Kertokaas, viisaat, 1) tarkoittaako tuplatulppaus että kipinää voi myöhentää? 2) Mitä iloa myöhemmästä kipinästä on matalilla, keski- ja korkeilla kierroksilla?


Alkuperäisen kartan pistin talteen ja kokeilen uteliaisuuttani: nollasin kakkossylinterin delta-kartan, panin ruiskukartan laaksot täyteen (bensaa!) ja sytytystä kautta linjan 2 astetta myöhemmäksi. Töräytän kartan sisään ja käyn koeajolla. Harmi kun ei ole mitään mittareita (rpm, lambda) tällä hetkellä, mutta eiköhän tästä saada jotain viksua aikaan 8-)

edit: oho, lähti käyntiin uudella kartalla! Pikkaisen jänskätti kun ohjelman näyttöön tuli teksti "erasing" :) menenpä kokeilemaan :)
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2013, 20:00:39 ip
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 20:26:43 ip
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?

Ohos. Olen häkeltynyt moottorinsäätö-skillzeistäni.

Sokkona pistin "tälle alueelle vähän lisää soppaa, tälle alueelle vähän enemmän ja tälle pikkaisen" ja tosiaan kautta linjan syttyä kaksi astetta myöhemmälle ja kakkos-sylinterin delta-kartta nollille.

Pyörä lopetti kaiken sen mikä siinä on vtuttanut siitä asti kun riisuin ahtimen pois. On nimittäin ollut taajamanopeuksilla erittäin häiritsevää yskettä ja pauketta, välillä imu- ja välillä pakopuolella. Tänäänkin sitä kiroilin kun ajelin tallilta kotio.

Vaan eipä yski enää (kuin ihan vähän just yhdessä tietyssä kohtaa), 90% huonosta käytöksestä on nyt poissa!

Hitsi että oon taitava. Vielä kun saa lambadat käyttöön ja jostain tiedon kierrosnopeudesta, tuosta tulee vielä ihan kelpo peli.

edit: kotipihalla säätelin, ei siellä ketään muita ollut.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2013, 20:34:33 ip
Kerrohan, kauanko kestää imaista moottorinohjauksen "sielu" tietsikalle OBD:n kautta? Entäs päivitys? Siksi sitä kai kutsutaan kun et yöllä tee....
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 20:36:24 ip
Lienee hyvä etsiä jostain joku ammattilaisten tai muuten taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio jonka syöttää ECUlle. Tiedä sitten onko sillä paljoa merkitystä, onko koneen puristukset 10:1 vai 8.3:1 ...

Saapi antaa vinkkejä. Harmi kun oma kopio Guzziologystä on vieläkin kateissa :I Pitänee hankkia uusi.

Tällaisen jo löysin: http://www.motoguzzisales.co.uk/pdf/E_MG_PB5FI_08.pdf
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 20:37:32 ip
Kerrohan, kauanko kestää imaista moottorinohjauksen "sielu" tietsikalle OBD:n kautta? Entäs päivitys? Siksi sitä kai kutsutaan kun et yöllä tee....

Datan lukeminen kesti yllättävän kauan, oisko ollut noin 10 minuuttia.

Datan kirjoittaminen meni alle minuutissa. Sen verran nopeaa että voinee luontevasti tehdä miniläppärillä tien laidalla.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 20:48:31 ip
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?

Enemmän soppaa == turvallista. Myöhempi sytytys ?= turvallista?

Liian aikainen aiheuttaa huonolla tuurilla nakutusta, liian myöhäinen vain potentiaalin haaskausta?

" If the ignition spark occurs at a position that is too advanced relative to piston position, the rapidly expanding air-fuel mixture can actually push against the piston still moving up, causing knocking (pinging) and possible engine damage. If the spark occurs too retarded relative to the piston position, maximum cylinder pressure will occur after the piston is already traveling too far down the cylinder. This results in lost power, high emissions, and unburned fuel." http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_timing

Hmm. Toisaalla taas kirjoitetaan: "Ideal ignition settings will allow your engine to run the maximum amount of timing at all engine speeds without detonation" http://www.chevyhiperformance.com/howto/97438/#ixzz2Vk8I0X2Q

Eli optimi olisi "niin aikaiseksi kuin voi, mutta ei vielä nakuta". Toisen tulpan lisääminen ei siirtänyt paloa niin aikaiseksi että nakuttaisi, joten myöhentäminen ei sekään välttämättä vaikuta juuri mitenkään juuri mihinkään. Voisi olla parasta laittaa lisää ennakkoa niin paljon kuin uskaltaa, kunhan ei missään oloissa nakuta?

Tämä vaikuttaa tolkulliselta: http://www.autospeed.com/cms/article.html?&title=Getting-the-Ignition-Timing-Right&A=109132
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2013, 21:09:02 ip
Ekun Centaurossa oli silloin joskus säädetty tuolla tavalla korvakuulolla "kohdalleen". Oli joka paikassa liian paksulla. Kunnolla säädettynä sitten käynti parani joka alueella. Eli säätele miten säätelet ajettavaksi ja varaa rulla-aikaa. Muuten menee vaan turhaan rahnaa bensaan ja tulppiin. Tarttuu varmasti myös harrastuksen haju vaatteisiin..
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 21:16:07 ip
Ekun Centaurossa oli silloin joskus säädetty tuolla tavalla korvakuulolla "kohdalleen". Oli joka paikassa liian paksulla. Kunnolla säädettynä sitten käynti parani joka alueella. Eli säätele miten säätelet ajettavaksi ja varaa rulla-aikaa. Muuten menee vaan turhaan rahnaa bensaan ja tulppiin. Tarttuu varmasti myös harrastuksen haju vaatteisiin..

Yeah. Persdyno ei ole tieteellisen tarkka työkalu. Vaan julmetusti parani nyt tuolla hihasta tempaistulla säädöllä. Muuttui ihan eri vehkeeksi. Tuolla on nyt kiva ajaa.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2013, 21:20:05 ip
Jep. Itsekin viime kesänä harjoittelin Commanderin säätöä. Ajoa, säätöä, ajoa ja säätöä. Kun sitten oli omasta mielestä kohdallaan, tehtiin oma kartta monilta osin uusiksi dynossa. Ne keskialueen osakaasut on lähes mahdottomia saada oikeasti kohdalleen ilman seosmittausta rullaa vasten.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 09, 2013, 21:23:10 ip
Jep. Itsekin viime kesänä harjoittelin Commanderin säätöä. Ajoa, säätöä, ajoa ja säätöä. Kun sitten oli omasta mielestä kohdallaan, tehtiin oma kartta monilta osin uusiksi dynossa. Ne keskialueen osakaasut on lähes mahdottomia saada oikeasti kohdalleen ilman seosmittausta rullaa vasten.

Tällä kertaa mulle riittää ei-täydellinenkin kartta. Kunhan on jouheva ja kohtuullisen tehoisa eikä yski eikä vie kohtuuttomasti polttoainesta. Just nyt ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin. Vaikka mieli kyllä tekisikin...
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 09, 2013, 23:44:19 ip
Hats off for MotoJussi !
Ekana otit Guzzidiag -yhteyden ja kukaan muu ei ole ilmoittautunut että olisi  a) lukenut kartan ecustaan  b) muokannut sitä  c) syöttänyt sen takaisin ecuun, cool 8).

Lainaus
delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin
Nyt kun muokataan olemassa olevaa, Weber-Marelli/Guzzi -isnöörien meidän puolestamme päättämää järjestelmää, on vaan mentävä sen mukaan. Tuon deltakartan kerrotaan olevan tarpeen, koska sylintereiden hengityksessä on ilmeisesti yllättävän paljon eroa. Imukanavissa eri pituus ja mitä hienoja nimityksiä käyttivätkään, termodynaaminen ero, taisi olla? Ihanteellista olisi tietysti että olisi lambdat molemmissa alkukäyrissä ja optimoisi ensin "pääsylinterin" ja sitten deltakartalla toinen samohin arvoihin.

Lainaus
Sokkona pistin "tälle alueelle vähän lisää soppaa, tälle alueelle vähän enemmän ja tälle pikkaisen
Pois tieltä puut ja männynkävyt... minä olen niin hienohelma että en tohtisi sokkona. Mutta Dynossa ja kokenut mies vieressä... Suurin työ lienee saada dynomies yhteistyöhön kun muutetaan suoraan Guzzin karttoja? Ihan joka jätkä ei ole tottunut muuttamaan myös syttykarttoja. Onneksi ecuun kirjoittaminen ei vie paljoa aikaa. Niistä ruiskukarttojen numeraalisista arvoista ei ole päästy ihan täyteen varmuuteen, ne eivät ole suoraan ruiskujen aukioloaikoja. Kannattaa muuttaa niitä vaan matemaattisesti.

Lainaus
taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio
Olen siinä käsityksessä, että tuplatulppaus tehdään yleensä sen vuoksi, että ensin on nostettu puristuksia ja muokattu palotiloja ja kone alkaa nakuttaa ellei ole kahta tulppaa ja sytytykset myöhäisemmällä. Sinun tapauksessasi käsitin että kaikki on tehty alun perin ahtimen vuoksi? Ei mahtane löytyä noin uniikkiin (ahtimelle optimoitu moottori ilman ahdinta) koneeseen valmista sopivaa karttaa.

Lainaus
ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin
Maksanee ehkä sen Motomatin linkin mukaisen näyttönikaleen hinnan? Ja Matillahan oli yhteyksiä myös dynorintamalla. Kohta tulee myös 5AM luku- ja kirjoitustyökalu ja sitten voi olla, että em. henkilöllä on myös oma Guzzi työn alla, synergiaetuja?  Pessimistinä veikkaan että vaikka nyt Cali vetää mukavammin, tulee pakoputkesta sutta ja sekundaa. Ei kannata Roomaan lähteä dynotta.

PS.
Kahlaa tarina "Miksi muuttaisin moottorinohjausjärjestelmää" läpi, sieltä saattaa löytyä joitain sopivia vinkkejä?
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 10, 2013, 22:20:08 ip
Hats off for MotoJussi !
Ekana otit Guzzidiag -yhteyden ja kukaan muu ei ole ilmoittautunut että olisi  a) lukenut kartan ecustaan  b) muokannut sitä  c) syöttänyt sen takaisin ecuun, cool 8).

Nooh, kyllähän tuon on joku muu jo jossain muualla tehnyt.


Lainaus
Lainaus
delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin
Nyt kun muokataan olemassa olevaa, Weber-Marelli/Guzzi -isnöörien meidän puolestamme päättämää järjestelmää, on vaan mentävä sen mukaan. Tuon deltakartan kerrotaan olevan tarpeen, koska sylintereiden hengityksessä on ilmeisesti yllättävän paljon eroa. Imukanavissa eri pituus ja mitä hienoja nimityksiä käyttivätkään, termodynaaminen ero, taisi olla? Ihanteellista olisi tietysti että olisi lambdat molemmissa alkukäyrissä ja optimoisi ensin "pääsylinterin" ja sitten deltakartalla toinen samohin arvoihin.

Toki toki. Tehtaan jäljiltä. Vaan kun nyt tilanne on totaalisen erilainen. Ei ole enää edes samaa "vakio" lämpötilaeroa kuten esimerkiksi ducateissa ja harley-fergusoneissa. Siksi vedin nollille, kun takuuvarmasti ei ole enää sama kuin silloin joskus uutena. Jos saan tuplalambdat ja pääsen penkkiin, saattaa tilanne muuttua.

Lainaus

Lainaus
taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio
Olen siinä käsityksessä, että tuplatulppaus tehdään yleensä sen vuoksi, että ensin on nostettu puristuksia ja muokattu palotiloja ja kone alkaa nakuttaa ellei ole kahta tulppaa ja sytytykset myöhäisemmällä. Sinun tapauksessasi käsitin että kaikki on tehty alun perin ahtimen vuoksi? Ei mahtane löytyä noin uniikkiin (ahtimelle optimoitu moottori ilman ahdinta) koneeseen valmista sopivaa karttaa.


Jep. EIköhän tässä jotain keksitä. Mitä, en vielä tiedä. Todennäköisesti pistän takaisin vakioksi kipinäkartat näin alkajaisiksi.

Lainaus
Lainaus
ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin
Maksanee ehkä sen Motomatin linkin mukaisen näyttönikaleen hinnan? Ja Matillahan oli yhteyksiä myös dynorintamalla. Kohta tulee myös 5AM luku- ja kirjoitustyökalu ja sitten voi olla, että em. henkilöllä on myös oma Guzzi työn alla, synergiaetuja?  Pessimistinä veikkaan että vaikka nyt Cali vetää mukavammin, tulee pakoputkesta sutta ja sekundaa. Ei kannata Roomaan lähteä dynotta.

Hei, se kävi ihan päin pyllyä olevilla kartoilla siellä Roomassa ja yski ja paukkui jokaisessa taajamassa ja pääsi perille ja tuli takaisin, eikä tulpat ja pakoputket nyt niin kovin pahoilta näyttäneet. Vain hieman harmaat. Ei se voi olla nyt huonompi.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 12, 2013, 22:32:34 ip
V11LeMans.com palstalla aletaan myös lämmäteä Guzzidiagille. Samat osaajat levittävät sielläkin tietoa.  Tässä otteita sieltä jotka liittyvät miettimiisi kohtiin.

1. Mitä ruiskukartan arvot ovat
"Actually it's just the hex value in the bin file. Multiply it with 64.5 and you'll get a value in micro seconds - - Weber Marellis sum up the different map values (temp, barom., oil) to get the final 'ontime' - -  I think it's easier/better to compare just the overall look of the maps, using the graphs of either TunePro or Excel.  The value is the hex value in the map of the 15M, and related to duration."

2. Tuplatulpista
"Did you change your advance curve for the dual-plugging? Yes. Went from 34 to 32 degrees."
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 13, 2013, 07:35:19 ap
V11LeMans.com palstalla aletaan myös lämmäteä Guzzidiagille. Samat osaajat levittävät sielläkin tietoa.  Tässä otteita sieltä jotka liittyvät miettimiisi kohtiin.

Hyvä näin. Diag, Reader ja Writer on hieno homma.

Lainaus
2. Tuplatulpista
"Did you change your advance curve for the dual-plugging? Yes. Went from 34 to 32 degrees."

Tämä on tätä miettinyt ja tullut tulokseen että "ei oo heleppoa" ja että "ei oikein voi ottaa malliakaan mistään" kun tuplatulppaus, jos mihinkään muuhun ei kosketa ja kone oli alunperin optimaalisissa säädöissä, voisi tarkoittaa juuri pientä ennakon vähentämistä.

Mutta kun kaikkeen muuhunkin on koskettu, ennenkaikkea puristukseen. Aiheesta on kirjoitettu (Starttaamiseen liittyen) mm. näin:

Lainaus
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&title=Getting-the-Ignition-Timing-Right&A=109132:

Engines with a low static compression ratio of 8:1 will accept an ignition advance of anything from 0-20 degrees without kick-back. A 10:1 compression ratio will reduce this to 15 degrees, 11:1 to around 10-12 degrees, while race engines using very high compression ratios of 12-13:1 can sometimes tolerate no cranking ignition advance at all.

samoin kuin

Lainaus
At light loads - as are used in normal everyday cruise conditions - an ignition advance of 40 degrees or more will improve responsiveness and economy. This advance can be used successfully on many engines - even those with an 11:1 compression ratio, if they are being run on high octane fuel.

Puusta katsoen voisi näyttää siltä että jos puristusta on vähennetty, voisi ennakkoa lisätä. ... taitaa selvitä vain kokeilemalla :)

Toiseen suuntaan:

Lainaus
http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php
If the mixture density is changed due to for example boost or higher compression ratio, the spark has to be ignited later to hit the same optimal point
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2013, 10:40:40 ap
Tuo alkuperäisen järjestelmän sytytyskartan muokkaaminen on uutta, koska sitä on kai tehty tähän asti vain täysin uusien, kolmannen osapuolen järjestelmien kohdalla. Vain ani harvoilla on ollut (kalliit) työkalut alkuperäisen ecun datan muokkaamiseen.

Siihen vahaan risaan ecuun kannattaa yrittää syöttää uusi softa. Tätä ovat kehittäjät tehneet sujuvasti ja hyvin ovat Guzzin koneet käyneet täysin toisen pyörän kartalla. Ellei sitten ole joku komponentti rikki (mikä lienee todennäköisempää). Jos on 15RC ecu (kattimallit), Paul Hollannissa osaa ottaa lambdan kokonaan pois pelistä jos hänelle lähettää sen *bin -failin muokattavaksi.

Vakiosoftaa saisit varmasti Guzzidiag -kehittäjiltä, mutta siitä ei liene mitään iloa, sellainenhan sinulla jo on jemmassa.

Tää oli toisaalla jo: https://www.dropbox.com/sh/znw3dz34cse6pp1/o9BeRbg-E9/Moto%20Guzzi (https://www.dropbox.com/sh/znw3dz34cse6pp1/o9BeRbg-E9/Moto%20Guzzi)
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 13, 2013, 18:47:57 ip
Tuli tuossa ajellessa mieleen, että osaiskohan sitä rakentaa dataloggerin.

Ottaisi pohjaksi raspberry pi - palikan. Siihen sitten analoginen lambda-signaali sisään samoin kuin rosvoliitin sytytykseltä (josta voisi laskea kierrokset) ja toinen rosvoliitin TPS:n johdoilta.

saisi kerättyä dataa vaikkapa seuraavasti:
<aikaleima> <RPM> <TPS> <lambda>

Jälki(tai miksei jo logatessa)prosessoinnissa voisi sitten mäpätä TPS-jännitteet kaasukapulan asennoksi ja lambda-jännitteen seokseksi.

Voisi sitten ihmetellä, missä kohtaa on ollut minkäkinlaista ja siitä viisastuneena saisi ehkä laitettua seoksia kohdallensa.

Onhan niitä dada-loggereita tietty valmiinakin, mutta olen vähän miettinyt, että voisi Pi-palikan käyttöön tutustua yleissivistyksen takia, ja tuossahan olisi ihan oikea keissi.

Ihan niin pitkälle tuskin uskaltaa ajatella, että säätäisi automaattisesti karttaa eräajoina kohdalleen.

Edit: En tiedä, riittäisikö arduinossa puhti moiseen puuhaan, mutta raspberryssä todennäköisesti helpostikin.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2013, 19:06:49 ip
Eikös tuo toimisi excel-softalla, jos siihen ajelisi noita arvoja taulukkoon. Pystyyn TPS, vaakaan kierrokset ja jokainen ruutu kuvastaisi näiden tilanteiden Lambdaa? Bberryynkin saanee excel-johdannaisen? Voisi rassata tietämyskoneella tulokset..
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 13, 2013, 19:09:25 ip
Eikös tuo toimisi excel-softalla, jos siihen ajelisi noita arvoja taulukkoon. Pystyyn TPS, vaakaan kierrokset ja jokainen ruutu kuvastaisi näiden tilanteiden Lambdaa? Bberryynkin saanee excel-johdannaisen? Voisi rassata tietämyskoneella tulokset..

Tuossa kohtaa oltaisiin jo voiton puolella. Ensin pitäisi saada se dada logattua. Jälkiprosessointi on sitten ihan oma juttunsa.

edit: Bberry? Minä ajattelin kyllä ihan raspberry pi:tä. Mikä on bberry?
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 13, 2013, 19:17:51 ip
Toisaalta taas, jos on yhtä paljon näppiosaamista kuin minulla ja enemmän rahaa kuin minulla, voinee shopata vaikka:

http://www.innovatemotorsports.com/products/ssi_4.php datanuuhkija 130 USD
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php laajakaistalambda 199 USD
http://www.innovatemotorsports.com/products/pl1.php dataloggeri 99 USD

... jolloin saanee ihan oikeasti toimivan ratkaisun, eikä tarvi polttaa sormiaan juotoskolvissa.

No. Tää on tätä.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2013, 19:21:04 ip
No niin, pikaisesti luin, että tarkoitat ameriikkalaista älypuhelinta Blackberryä. En ole ihan parhaimmillani.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2013, 19:25:20 ip
En muuten ihmettelisi, vaikka Suomesta löytyisi joku, joka yksinkertaisen koodin vaikka Android-puhelimeen.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: kvlm - Kesäkuu 13, 2013, 19:49:27 ip
Herranen aika :o

enään ei ymmärrä yhtään mitään... ennen korjailtiin vehkeitä Työkaluilla mitä löytyi Pakista

Aion silti todennäköisesti käyttää joskus näitten kehittäjien luomuksia jotenkin hyväkseni ,-Kiitokset jo etukäteen..

-KG-
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2013, 20:01:46 ip
Tunturi TT:n Jackalin, kvlm:n V11 lisäksi myös minun kulkineessani on tuo 15M ecu, jonka kohdalla on kaikki "Guzzidiag" -palikat olemassa, ja joiden toimivuuden MotoJussi on todistanut. Kun tällä varustuksella olevat Guzzit muodostanevat enemmistön kaikista ruiskupeleistä, alkaa markkinoita jo olla meitä neljää merkittävästi enemmän. Kannattaa osaajien pyörittää ajatusta edelleen mielessään...

Entäpä edullinen Windows -padi (vaikka käytetty), jotta myös kaikki muu hoituu yhdellä ja samalla laitteella. Guzzidiag -analyysi, datan imurointi ja muokkaaminen ja lopuksi syöttäminen ecuun? Vielä lisävarusteena mokkula, jonka avulla se näyttää imukurkkujen alipaineen, niin saa imutasapainon samalla kertaa kohdilleen.

Motomatti valmistanee tarvittavat välijohdot tps:lle (valmiita ei ole saatavilla), että homma on siltä osin "plug and play". Tässä on kaavat tps:n millivolttien muuttamiseksi kaasuläpän avautumiskulmiksi (jotka esiintyvät Fuel Map -kartoissa):

LA GUZZITHÈQUE:
Epälineaarisen PF3C potentiometrin ”kulmakohta” on 30 ° kaasuläpän avautumiskulman kohdalla (= 3300 mV, kun 0° = 150 mV).

Millivoltit kaasuläpän asteiksi 0-30°: Asteet =  (mVolt - 150) / 105

Millivoltit kaasuläpän asteiksi > 30°: Asteet =  (mVolt - 2450) x 3/85
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2013, 20:06:08 ip
Tuo loggerihan voisi lukea suoraan millivoltteja, Mattihan lie kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi, joten olisi helppo katsoa vaikka taulukosta.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2013, 20:49:41 ip
Lainaus
kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi

Juu, vehje on olemassa jolla saa toistaiseksi kaikki tutuimmat TPS:t kartoitetuksi. Keksintä, suunnittelu ja toteutus itse.

(http://1.bp.blogspot.com/-nfvbP0NvJMs/UIlP8BurFwI/AAAAAAAAGdI/CmDhVsIAL1w/s320/TPS_testeri.JPG)

Muille "ei-vielä-vastaan-tulleille" TPS:lle pitää kiinnitys- ja akselointitapansa mukaan rakentaa adapteri. Myötä- ja vastapäivään mittaaminen sujuu myös. Sekä vastusarvo vs kulma.

Oikeastaan joku saisi tehdä mulle sovelluksen joka piirtää suoraan X ja Y -akseleille tietokoneen näytölle. Jännitearvon saa suoraan laitteesta, kulma-arvon joutuu näpyttämään. Nopeuttaisi hommaa melkoisesti.

Samalla laitteella löytyy myös TPS:n "pimeät" kohdat koska käyttöpyörän välitys on todella tiuha "matopyörä".
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 13, 2013, 21:49:35 ip
Tuo loggerihan voisi lukea suoraan millivoltteja, Mattihan lie kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi, joten olisi helppo katsoa vaikka taulukosta.

kolme inputtia:

1) sytty = pulssi. näiden välit mittamalla ja laskemalla saa kierrostiedon
2) tpm = jännite.
3) lambda = jännite.

en aio ryhtyä tinaamaan android-puhelimeen piuhoja mihin saa anturit kiinni. jokin valmis alusta (raspberry) johon saa valmiina analogisia inputteja on parempi.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2013, 22:35:38 ip
Guzzidiagissa on Datalogger ominaisuus. Piuhat kiinni, ”Tiedosto-asetukset-lisäasetukset-tee arvoista csv loki” ja läppäri tankki- tms. laukkuun, ja ajoon.
  
Näyttöön valitut (8 kenttää) tiedot kirjoitetaan CSV –tiedostoksi, jonka voi avata sitten taulukkolaskimella. Tästä ei synny kuitenkaan suoraan kartoiksi siirrettävää taulukkoa, koska ecuun siirrettävissä taulukoissa vaikuttavat mukana ne monet muut muutettavissa olevat ("Tunable") asiat (Fuel Trims).

15M eculla varustetuissa Guzzeissahan ei tietty ole lambdaa. 15RC ecu (ensimmäiset kattipelit) antaa ulos myös tiedot: ”Lambda (V) ja lambda integraatio”. 5AM ecu: Lambda mV, lambda integraatio, lambdasäätö. Näiden lisäksi voi valita tiedostoon esim. kierrosluku, kaasuläpän asento (asteita), sytytysennakko, ruiskutuksen kesto, öljyn lämpötila.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2013, 22:36:25 ip
Tuohan voisi olla yksinkertaisimmillaan vain kolmen inputin kerääjä, joka mittaisi kaikki kolme arvoa ajan funktiona. Näitä päällekäin tarkastelemalla voisi haarukoida haluamiaan arvoja. Ei koodausta tai mitään (tai siis saada arvot kartalle ajan funktiona..). Sitten vain ajamaan kaikkia mieleen tulevia nopeus- ja kaasukahvatilanteita. Nämä sitten "printaten" ja ja ...
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 14, 2013, 09:29:50 ap
Guzzidiagissa on Datalogger ominaisuus.
...
15M eculla varustetuissa Guzzeissahan ei tietty ole lambdaa.

Näinpä. Ja siksi GuzziDiag-ohjelmasta ei nyt ole apua.

Ajatus kulkee, joten eipä jarrutella turhaan: Jos löytäisi jostain valmiin "jännitemittaus-palikan" USB-väylään, helpottuisi homma kummasti; ei olisi tarvetta kolvata Raspberryn pinneihin lisämoduulia. Raspberryssä on USB-liittimet.

Tätä lienee syytä hieman miettiä. Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan keksiä alusta asti.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Kesäkuu 14, 2013, 09:50:19 ap
Kyllähän noita löytyy. Tuossa yksi halvimmista:
http://www.mccdaq.com/usb-data-acquisition/USB-200-Series.aspx

Hintaan sisältyy tiedonkeruuohjelma:
http://www.mccdaq.com/daq-software/tracerdaq.aspx



Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 14, 2013, 10:08:39 ap
Kyllähän noita löytyy. Tuossa yksi halvimmista:
http://www.mccdaq.com/usb-data-acquisition/USB-200-Series.aspx

Hintaan sisältyy tiedonkeruuohjelma:
http://www.mccdaq.com/daq-software/tracerdaq.aspx


Heh, kiitos linkeistä. Arvelinkin että tuollaisia on olemassa. Nyt herääkin kysymys, kannattaako itse ruveta ähräämään, jos kerran 100 dollarilla saa valmiin :)

Tähän joutuu tutustumaan.

Edit: edustus löytyy Suomestakin: http://www.hantekno.fi/Hantekno.htm Kysyin hintaa ja saatavuutta.
Miksen ole ostanut tuollaista jo kauan sitten??!
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 15, 2013, 18:29:59 ip
Onko erityisesti jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Tilasin tällaisen: https://www.dataq.com/products/startkit/di155.htm

Tästä tulee hauskaa.

Edit: näyttää siltä että yksi digitaalinen input on suoraan kierrosnopeusmittari. tai siis "montako laskevaa pulssia minuutissa" - mittari, joka on sama asia.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 16, 2013, 11:02:14 ap
Tästä tulee hauskaa.

Tein harjoittelukappaleeksi pseudodataa ja näyttää siltä että MS-Excelin avulla tuosta saa oikeinkin kätevästi taulukon siitä, missä on millaistakin seosta. Avainsana on "AVERAGEIFS()" funktion luova käyttö.

Taidanpa näyttää tulokset muillekin, kun pääsen pelaamaan oikean datan kanssa.

Tuolla AVERAGEIFS() funktiolla saa tietenkin vain "tähän soluun" (esimerkiksi "kierrokset 1000-1200, kaasun asento 10-15 astetta") kuuluvien lambda-arvojen keskiarvon näkyviin, mutta kertoohan sekin jo jotain. Kun tekee sopivalla tarkkuudella taulukon, joka vastaa suunnilleen sitä mitä TunerPro näyttää ECUn ruiskutuskartalle, saanee jo aika hyvää vihjettä siitä, miten ECUssa olevaa karttaa voisi koittaa säätää.

Ja kuten tavallista, jos joku tietää asiasta enemmän tai omaa muuten hyviä vinkkejä, on suotavaa opastaa oikeaan suuntaan :)
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 16, 2013, 11:41:51 ap
Lainaus
jos joku tietää asiasta enemmän

Ja pitää muistaa "hyvä työ omaan taloon". Jos joku tai joku porukka kehittää edullisen ja toimivan dataloggerin ja jos vaikka on antaa valmiiksi duunattu Excel, että tällä...  Guzzisteja on Eurooppa täynnään. Koko Guzzidiag on yhden ainoan (ammattilaisen) harrastuksena tekemänsä työn tulosta. Toki testaajia ja innokkaita auttajia on enemmän.

"
03-14.6.2013 Guzzidiag -latauksia: Windows 652, Mac 93, Linux 83. Aktiivisia käyttäjiä arvioidaan olevan yhteensä 300-400. Paljon latauksia maista USA, UK, SF, IT, NL ja DE (kielet, joilla Guzzidiag on saatavissa).
"
Jos 400 käyttäjästä edes 10% haluaa muokata karttaansa, on heti 40 innokasta Dataloggerin käyttäjää :D.  "Guzzidiag suomenkielellä" -ketjua on luettu nyt 8479 kertaa. Jos tuota vertaa Gruppon jäsenmäärään, muutkin ovat sitä lukeneet...  Kun mietit muiden merkkien asiaa harrastavat mukaan, sitten vasta käyttäjiä onkin.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 16, 2013, 12:20:40 ip
Lainaus
jos joku tietää asiasta enemmän
Jos joku tai joku porukka kehittää edullisen ja toimivan dataloggerin ja jos vaikka on antaa valmiiksi duunattu Excel, että tällä...  

No nyt olisi eka versio taulukkopohjasta, johon voi syöttää määrättömästi datapisteitä (rpm, kaasun asento, lambda), ja siitä tehdään 15M karttoja vastaava analyysi sekä piirretään 3D-graafi, josta näkyy seoksen rikkaus eri rpm/kaasu - alueilla.

3D-graafin perusteella siis näkee, missä kohtaa ollaan laihalla, missä kohtaan rikkaalla. Näitä kun silmillä katselee, voinee näppäräsorminen hakkeri säätää pyörän karttaa kohti sopivampia seoksia.

Enää puuttuu oikea data.

Jos jollain on sopivia datasarjoja jemmassa, niin olisi kiva saada kopio.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 16, 2013, 12:53:28 ip
No nyt olisi eka versio taulukkopohjasta,

Saapi osoittaa sormella ja nauraa: http://koti.kapsi.fi/~jsavola/2013-06-16-lambda-tps-rpm.xls

Taulukko toimii tai ei toimi jollakin versiolla excelistä. Jos joku menee rikki, saat pitää kaikki osat.

Jos on vikoja tai tyhmyyksiä, saapi kertoa. Nyt tuossa on siis vain höpöhöpödataa, mutta kun höpödatan korvaa nauhoitetulla, tuo saattaa kertoa jotain hyödyllistä. Tai sitten ei.

edit: käänsin vielä taulukon ympäri, että rpm:t ja kaasun asennot ovat samoin kuin TunerPro näyttää.
Otsikko: Vs: Säädöt kohdalleen
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 16, 2013, 20:24:21 ip
Guzzidiagissa on Datalogger ominaisuus. Piuhat kiinni, ”Tiedosto-asetukset-lisäasetukset-tee arvoista csv loki” ja läppäri tankki- tms. laukkuun, ja ajoon.
  
Näyttöön valitut (8 kenttää) tiedot kirjoitetaan CSV –tiedostoksi, jonka voi avata sitten taulukkolaskimella. Tästä ei synny kuitenkaan suoraan kartoiksi siirrettävää taulukkoa, koska ecuun siirrettävissä taulukoissa vaikuttavat mukana ne monet muut muutettavissa olevat ("Tunable") asiat (Fuel Trims).

15M eculla varustetuissa Guzzeissahan ei tietty ole lambdaa. 15RC ecu (ensimmäiset kattipelit) antaa ulos myös tiedot: ”Lambda (V) ja lambda integraatio”. 5AM ecu: Lambda mV, lambda integraatio, lambdasäätö. Näiden lisäksi voi valita tiedostoon esim. kierrosluku, kaasuläpän asento (asteita), sytytysennakko, ruiskutuksen kesto, öljyn lämpötila.

Camn: ei sulla olisi tallessa jotain logia? Jos, niin laitatko postissa jsavola at gmail piste com.