Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: - Kesäkuu 20, 2006, 04:14:40 ap
-
Tervehdys
Voitteko suositella, mistä akkua 70-luvun alun V7:aan? Yhden firman löysin Helsingistä, jolla olisi hyllyssä suunnilleen oikean kokoinen (eli aika iso) 32 Ah akku, mutta tingittynäkin hinta olisi nykysatasen. Saa tietysti olla tyytyväinen, että yleensä löytyy, mutta mahtaisiko olla mitään edullisempaa vaihtoehtoa? Joo, paitsi tietysti se , että olisin lataillut sitä edellistä talven aikana...
Kaj H
-
En tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on fyysistä kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen 30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60 eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin Suomen oloissa.
-
Kiitos tiedosta. Löysin nyt Bonnin akuille myyjän Sipoosta, ja hintaluokka oli todella mainitsemasi. Vielä en ehtinyt käydä paikalla.
Moottoripyörän akulle manuaali antaa melkoiset mitat, pituuskin 230 mm, ja sen aikaiseksi painoksi mainitaan 13 kg. Mahtaakohan nykyteknologia olla sen keveämpää?
Kaj H.
-
Minä laitoin Californiaan Bilteman lyijyhyytelöakun. Hiukan piti akun päällä olevaa muovieristettä loveta, mutta muuten mein mukavasti paikalleen. Hyvin on toiminut, taisi olla 60€ paikkeilla hinnaltaan, tai hiukan alle.
-
Itte aattelin korvata californiasta 30Ah akun kahdella 12Ah akulla.
Kävin jo shoppaamassa Oolraitista, oli poistohyllyssä pari euroa kappale.
Raha ei ole pääpointti vaan se ettei omaan caliin oikein sovi se 30Ah "vakiokokoinen" ja että kaksi pienempää on helpompi laittaa paikalleen (ei tarvi purkaa puolta pyörää).
Tukeva rinnankytkentä ja identtiset akut; saattaa jopa toimia. Lähinnä pointtina se että "ei kai sillä akulla niin väliä, kunhan on niin iso kuin paikalleen sopii ja mahdollisimman hyvä ja mahdollisimman halpa" :)
MotoJussi & California Jackal
-
Ei se Varta tunnu olevan enää sen kummoisempi merkki kuin muutkaan, mutta kyllähän niitä amppeereita se 30 olisi hyvä löytyä.
Akkujen fyysiset mitat lienee hieman pienentyneet takavuosista, koska esim SP-tonnisessa jää 30 amppeerisen vartan laiton jälkeen sen verran tyhjää tilaa akkukoteloon, että täytyy laittaa pätkä kakkosnelosta lisäksi jos meinaa sitä alkuperäistä kumista kiinnityspantaa käyttää.
TunturiTT wrote: En tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on fyysistä kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen 30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60 eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin Suomen oloissa.
-
Bilteman akun, siis perinteisen lyijyakun ja alkuperisen akun yhdennäköisyys oli huikaiseva. Väittäisin saman tehtaan tekeleeksi, tosin myynnissä oli vain malli, jossa navat väärin päin. Sanoisin siis Vartan ja Bilteman laadun olevan samaa luokaa, ellei sitten sekundaa ja priimaa leimata eri merkillä tms, mutta tuskin tällaista bulkkitavaraa mitenkään testataan, kun se vielä hapotta myydäänkin.
-
TunturiTT kirjoitti:
En tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on fyysistä kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen 30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60 eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin Suomen oloissa.
Kyllä sua on nyt vartakaupassa kusetettu, ei ne 30:set täällä lakeurella ainakaan maksa kun sen 60-70 rahaa.
-
Siellä teillä päin on sitten erireiluja kauppiaita, täällä nimittäin kaksi eri liikettä (JAS ja Akku-Neliö) tarjosivat Vartaa 120€/kpl, tinkiminen johti hintaan 100 euroa. Se oli silti minulle liikaa, joten ostin tämän BONNin sillä edellä mainitulla 60 rahalla.
Sähkövehkeistä en juuri muuta tiedä, kuin että sähkö on suolaista ja savu pyritään pitämään sisällä, joten annan muiden päätellä onko 30Ah paras ratkaisu mun ritsaan. Hyvin tuo pyörittää ainakin. Eilen tosin käsi lipsahti käynnistinnappulalta kesken startin ja SuperLario käynnistyi hätäpäissään saman tien, kerkesi pyörähtää ehkä 3/4 kierrosta... Että melkosta sahuuta vaativat käynnistyäkseen nuo Italian paripyttyiset. :D
Ikkala wrote: Kllä sua on nyt vartakaupassa kusetettu, ei ne 30:set täällä lakeurella ainakaan maksa kun sen 60-70 rahaa.
-
Joo. En määkään Hämeenlinnassa maksanu 30 Ah Vartasta kun 60€. Samaten kaveri toiseen Libanonin Guzziin.
-
vm.81 850 Le Mansiin laitoin Exiden 24 Ah akun. Akkusalolla (Tpe Lielahti)hapotettuna 52 euroa, ihan OK hinta. Kestävyydestä en osaa vielä sanoa mitään, pyöräyttää masiinan iloisesti käyntiin ainakin näin uuden karheana. Isompikin akku olisi varmaan mahtunut, kokeilen kumminkin josko tuolla pärjään.
Tommy Wee