Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Kesäkuu 06, 2013, 00:35:51 ap
-
http://www.cycleworld.com/2013/06/04/new-moto-guzzi-liquid-cooled-v-twin-engine-work-in-progress/ (http://www.cycleworld.com/2013/06/04/new-moto-guzzi-liquid-cooled-v-twin-engine-work-in-progress/)
(jutun kuvassa nykyinen ilmajäähdytetty moottori)
140 hv, 1300 ccm, vesijäähdytys. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä per sylinteri. Vaihteisto pyörii päinvastaiseen suuntaan kampiakseliin nähden.
Täysin uusi 90 asteen vesijäähdytteinen V-Twin työn alla Federico Martinin johdolla, valmis 2015. Enää ei Carcanon kuuluisan konstruktion jalostamista, vaan una täysin uusi storia... Jos kerran suunnittelu tapahtuu Noalessa, olisiko mukana käytetty kokemuksia viimeisestä 2-sylinterisestä Aprilia RSV (1000R) –moottorista (2004-2010). Ilmanotto on samaan tapaan sylinterien välistä.
Liitteeksi vielä taas kerran se viimeinen konsepti:
-
Uskon sitten kun näen... :)
-
Loppuu mielenkiinto siinä vaiheessa kun puhutaan vesijäähdytyksestä :P
-
Itse pidän myös ilmajäähdytyksestä mutta en katso vinoon öljy- tai muuta nestejäähdytystä. Ilma sen nesteenkin jäähdyttää. Valitettavasti moottoriin tulee helposti lisää painoa ja monimutkaista tekniikkaa nestejäähdytyksen mukana. Nykyinen trendi näkyy kuitenkin olevan että vain palotilan ympärillä on nestejäähdytys ja nestettä on vain muutama desilitra. Jäähdytinkenno voi taasen olla kaksitoiminen ja sen sisällä omissa kanavissaan kulkee niin jäähdytysneste, moottoriöljy kuin ilmakin. Lisäksi tarvitaan vielä ilman liikkeen tehostamiseen sähköistä tai mekaanista tuuletinta silloin kun ajoviimaa ei ole.
-
No se lämpö siirtyy korkeamman tehollisen paineen moottorista huonommin ilmaan, kuin veteen. Kansi varsinkin noissa tehokkaasti toimivista moottoreista lämpiää reilummin. Helpompi hallita nesteellä.
-
Suurin haitta ilmajäähdytyskoneella on varmasti tyhjäkäynnillä kuumassa ilmastossa ja tehonotto moottorista.(Vesijäähdyt. näyttää sallia suurempia tehoja ja kierroksia)
Muistan kerran Ranskassa: Oli 35 astetta ja pitkiä autojonoja kapealla tiellä ennenkuin tulin keskisuureen kaupunkiin(ei ohitusmahdollisuuksia) . Le Mans moottori kävi KUUMAA, jouduin pari
kertaa pitää taukoja tien vierellä ja jännitti (kestääkö moottori?)(Olisi ollut kivaa tai vähemmän jännitystä siinä vaiheessa jos alle olis ollut vesi"pyssy"-kone.
Mp-tallissa ovat muuten 3 vesijäähd. koneita ja se pojan kevein italialainen tuottaa niin hyvin kuin 95 hv 750-moottorilta. Ne eivät ole vaatineet paljon huoltoa. Ainoastaan GL 1000,n
vesipumpun vaihto + tiivisteet on tehty.
140 hv,nen Guzzi sporttimatka-mp kyllä kiinnostais jos kaikki muut ominaisuudet ovat hyviä ja vaihtoraha sopiva ja ajofiillnki koelenkillä ;D