Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: HessuL - Kesäkuu 05, 2013, 18:17:11 ip
-
Aloitetaanpas oikein uusi aihe uusien oireiden kunniaksi, vaikka potilas on (valitettavasti) uusvanha tuttu ::)
Liekö kuumuus sekoittanut jo pyöränkin kun Quota alkoi tänään sammuilemaan kesken laukan; täydessä vauhdissa kerrasta poikki ja parin sekunnin moottorijarrutuksen jälkeen takaisin tulille ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ???
Ilmiö alkoi toistumaan noin 15-30 km:n välein. Pienemmässä vauhdissa tai esim. risteykseen tultaessa oireen iskiessä sammui kakomalla tai heti laakista, jos veti kytkimen eikä mäkistarttiin ollut tarpeeksi vauhtia.
Sammuttuaan lähti sitten pienen sahauksen jälkeen normisti käyntiin ja toimi samoin normisti seuraavaan stoppiin asti :'(
Oireet toivat mieleen 25 v. sitten Suzuki DR 600:sen, joka eräällä reissulla oireili tankkauksen jälkeen lähes samoin; tankin korkista lähtenyt korvausilmaletku oli kierteellä eikä tankki saanut ilmaa. Se oli silloin se...
Tänään oireet alkoivat vasta reilun 120km:n ajon ja noin 30 km tankkauksen jälkeen. Mäkistartti vaiheessa mitkään varoitusvalot eivät pala ja paikalleen sammuessa ne syttyvät ja sammuvat käynnistyksen jälkeen normaalisti .
Eipä taida tällä vehkeellä uskaltaa rautaperseajoa lähteä yrittämään vaikka aikomus oli; v#×#¥¥aa jos menee hyvä ajo pieleen teknisen vian vuoksi >:(
-
sulaneet piuhat akkuun kiinni; Guzzi käy ja kukkuu
Kyllä tuntuisi että tuon aikaisemman tarinan lauseen takana jossain se varsinainen vika on. Käytöshän on samanlaista kuin jos tappokytkintä painaisi. Jostain sähkö kertakaikkiaan irti-katki-poikki aika-ajoin. Johto jossain "melkein poikki" tai liittimen kontakti huono tai tappokytkin pätkii. Harmi kun johdoissa on tuota selkeää yleisvikaa. Jos ecu saa tiedon "saa käydä" tätä varten olevalta releeltä (jota ohjaa vaikka tappokytkin ja sivuljalka), sekin voisi olla ehkä syypää.
-
mulla oli lähes vastaavanlainen ongelma le mansissa, kunnes hävis virta kokonaan. vika etsittiin ja löydettiin, kulunut virtalukko, kannattaa uusia jos on väljä.
-
Kompaan handeskia, Millessä on kolmas tai neljäs virtalukko menossa. Yksi alkoi aikoinaan oireilla Norjan reissulla niin, että alkoi katkomaan käyntiä ylämäessä, ilmeisesti renksussa roikkuvat avaimet muuttivat mikroskooppisesti asentoaan... ei ollut ekalla kertaa ihan helppo paikallistaa vikaa kun se esiintyi satunnaisesti joskus. Jotenkin sattumalta se kuitenkin paljastui.
-
Meillä ei ole mennyt vuosikymmenien aikana yhtään virtalukkoa (paitsi kerran Opelista).
Näillä eväillä:
-Virta-avaimen kanssa ei saa roikkua mitään painavaa, kuten toisia avaimia.
-Öljyäminen monitoimiöljyllä muutaman viikon välein.
-Sateen uhatessa parkissa lukko peitetään mukana pidettävällä tarkoitusta
varten tuunatulla suojakorkilla.
-
Tuo raskaan avainnipun ongelma on tosi. Lukkoa ei ole rakennettu naulakoksi. Näissä vanhemmissa Guzzeissa on kuitenkin oma avain virtalukkoon, ohajuslukkoon, satulalukkoon ja tankkiin. Lisäksi tulee nippuun laukkujen ja rosvouksenestoketjun munaluokon avain. Nippu on kuin vanginvartijalla ja jossain sekin on pidettävä.
Voitelusta sen verran, että eräässä tähtinokkaisessa automerkissä tuo virta-avain-naulakko aiheutti aikoinaan ongelmia ja siihen ropleemaan ei kuulemma missään tapauksessa saanut käyttää voiteluspraytä. Selitys oli, että kun avain ja haitat kuluvat niin siitä kertyy hienonhienoa metallilastua lukkopesään ja kun siihen spruutataan öljyä sekaan niin saadaan puuroa, joka haittaa lukon toimintaa enemmän kuin kuivat hiutaleet.
Noista meillä loppuunkuluneista virtalukoista on lukon pohjalla olevat kosketinnastat menettäneet toimintakykynsä. Yksi lukko kuumeni möhkäleeksi Lahden moottoritiellä ja siitä jatkettiin matkaa Macaiverin tyyliin johdonpäitä yhteen kiertämällä ja tökkimällä Pärnuun asti, jossa ostettiin autotarvikeliikkeestä tavallinen keinukytkin joka teipattiin stongaan. Sillä pärjättiin seuraavat pari viikkoa ihan hyvin.
-
Ihan vinkkinä; kannattaa käyttää ponneaineetonta öljyä, lukkohuollon heppu, että ko aineet hapettavat messinkiä..
-
Jos yhtään lohduttaa, niin Quota 1000 tekee samaa...
Viime kesänä pyörä pätki pari-kolme kertaa, muuten toimi mainiosti. Nyt on pätkinyt viimeiset pari-kolme päivää useamman kerran per ajelu. Erehdyin pesemään pyörää alkuviikosta, tykkäsi siitä varmaan huonoa.
Oliko se nyt niin, että tämä ei ole vika, vaan ominaisuus?
-
Stonen lukko pätki joskus. Avasin sen. Puhdistin elektroniikkaspraylla, jossa ei ollut yhtään voiteluainetta. Se pesi lukon ihan puhtaaksi. Lisäksi puhdistin lukon pohjan erityisen huolella. Sen jälkeen kokosin ja asensin takas. Avaimen hahlosta hyvä laatuista "ompelukoneöljyä" reipas annos ja hyvin pelitti. Samaa kaavaa olen käyttänyt Specialissa.
CRC:ta - sitä perinteistä - ei kannata käyttää mihinkään, jossa on sähköä. Se saattaa olla hyvä ruosteenirrotin, mutta eipä juuri muuhun. Olen muutenkin huomannut, että ihan vanha kunnon tippakannu on hyvä ratkaisu moneen kohtaan. Nuo pruuttapurkit vain ovat niin helppoja... Lukkosula, jota on jäänyt tallin hyllylle, ei kannata missään tapauksessa käyttää. Siinä on yleensä spriitä ( vast. ), joka ei tee hyvää lukolle muuten.
-
Eipä sammuile enää kesken ajon; ei nääs lähde enää ollenkaan tulille kun on tallin nurkkaan päässyt lepäämään >:(
Syy starttaamattomuuteenkin on selvä eli tällä kertaa on kokonaan kipinä hukassa ! Ainakaan tulppiin sitä ei saa aikaiseksi perinteisellä - tulppa pois ja hatun varassa pytyn kylkeen kiinni - menetelmällä ??
Virtalukolta virta kyllä etenee ihan kaavion mukaisesti niille releille kuin pitääkin aina avaimen asennosta riippuen, joten sen pohjassa tuskin syyllinen lymyää...
Näyttää tuo nykypyörissä oleva ECU vahvasti ohjailevan noita sytkille meneviä virtoja joten alkoikin tuossa jo valmiiksi pelottaa että ei kai vain vika ole nyt pesiytynyt sinne; saattaa tulla entistä kalliimmaksi tuo korjaaminen.. ???
-
Kuten olen jo aiemminkin jankuttanut: ECU on harvoin syyllinen. Sen maadoituksen toiminta voi kyllä olla syypää. Siinä on ulkopuolinen johdin runkoon boxin kiinnitysruuvin alta lähtien. Sen kunnon (johtavuuden) tarkistus ja kun se on katsottu niin kaikkien liittimien puhdistus ja toiminnan tarkistus sulakerasiaa ja relesiltaa unohtamatta. Niin suuttimien kuin puolienkin toiminnan osalta ECU toimii maadoittimena eli sieltä ei lähde jännitettä lukuun ottamatta pyörän joidenkin komponenttien viiden voltin järjestelmää.
Jos puolat ja suuttimet saavat jännitettä napoihinsa (useissa malleissa samalta releeltä) virran ollessa päällä niin siltä osin asia alkaa olemaan kunnossa.
Quotan suhteen itsellä oli opiksi laittaa ohjausakselin ohi kulkevat johtimet uudelleen sijoitellen ja väljemmin: niissä ilmeni kulumaa ja peräti yksi katkos: Aina oikealle jyrkästi kääntäessä meno loppui.
Ammattikoulussa sähköopin opettaja opetti että "jos johto on poikki ei virta kulje ja päinvastoin". Tällä tiedolla ollaan menty ja katkoksia etsitty ja löydetty.
-
Eikö siis vieläkään ole metsästetty katkennutta johtoa? Eikös sitä ehdotettu jo siinä aiemmassa ketjussa?
-
mulla on tämmönen systeemi avaimiin, virta avain on salvan takana ja kiluu yksin lukossa ja muut on taskussa mutta kun ei aja ovat kaikki yhdessä
-
Hauskaa Juhannusta!
Kävin tänään Jussiajelulla Guzzilla, kuten asiaan kuuluu. Peruslyhyt lenkki, 30km Kähtävälle saunomaan ja saman verran takaisin. Matkalla Quota päätti sammahtaa noin kymmenen kertaa, joten pakko kai se on uskoa, että ominaisuus on muuttanut muotoaan viaksi.
Vika ilmenee siten, että virta pyörästä katkeaa yllättäen ja pyytämättä kesken ajon. Nyt vian yleistyttyä sanoisin mutulla, että tämä tapahtuu yleensä kaasua vääntäessä, harvemmin tasakaasulla ajaessa. Yleensä juuri kun on ohittanut auton, ja tänään teki muutaman kerran tienvarresta kiihdyttäessä, kakkoselle-kolmoselle pääsin ja uudestaan tien varteen avainta vääntelemään... Tosiaan, vika korjaantuu, kun kääntää virrat avaimesta pois ja takaisin, jonka jälkeen starttaa normaalisti.
Juhannusillan ratoksi purin virtalukon ilmoista ja Fostersista nauttien. Putsailin lukkoa sähköosien puhdistusaineella pariin kertaan ja jätin nyt yön yli kuivumaan. Aamulla (jos vaimoke antaa luvan...) voitelemaan ja kasaamaan. Toivottavasti saan jatkoajan myös koeajoa varten.
-
Koskahan mun Quota alkaa pätkiin kun näitä ei kovin montaa taida olla "härmässä" ::) toivon ettei.... Tuo "alkukaasun" herkyys vaan vähän nyppii, siihen ei vaan tahdo tottua kun ajelee muillakin pyörillä. Nyt taidan heittää juhannuslenkin jonnekkin varsinaissuomeen kun kelitkin suosii.
Ps. Pidän aina Quotan vesisateelta suojassa (huppu tms. jos ei tallissa), jotta noita virtalukkoharmeilta välttyis. En tiedä auttaako, mutta ei ainakaan vesi pääse sieltä sotkeen italiaanon virtoja.
Hyvät jussinjatkot kaikille.
T. Quatamiäs
-
Se pitää säätää pois se pintakaasunykiminen.
-
http://mphcycles.com/tuning-the-guzzi-efi/ (http://mphcycles.com/tuning-the-guzzi-efi/)
"
Poor old Quota, it got a bad rap because of the fact that most of them run bad as delivered. This is again due to an air imbalance. The Weber factory claims that these are set on a flow bench and are perfect. NOT. The earlier method of providing a balance was with the bypass screw on the right side of the TB. It should be closed lightly and never be opened again. Ever.
"
Tämän mukaan Quotan imukurkut poikkeavat muista ja eivät voi toimia oikein, jos ilmaruuvi ei ole aina täysin suljettu.
-
Meinaako tuo säätö jotain Ecun-kartan "säätöä" tai jotain muuta. Joskus mietittiin kaasuvivun geometrin muutosta jotta vivun liike kaasukahvaan "pidentyisi". 8).Muuten menee mukavasti 82tkm mittarissa.
-
Kaasu siis hidastuisI? Jos toistepäin, niin siihen löytynee lööke, jos kahvarunko on sama, kuin Calissa.
-
Meinaako tuo säätö jotain Ecun-kartan "säätöä
Ei, kun kirjoittaja on sitä mieltä, että Quota ES:n yksikurkkuinen ratkaisu on ainutlaatuinen (tuohon aikaan) ja läpät eivät ole alun perinkään (imu)balanssissa vaikka Weber tehdas on kertonut ne imupenkissä säätäneensä. Kirjoittaja on edelleen sitä mieltä, että ilmaruuvi on käännettävä kiinni ja pidettävä kiinni, aina. Sitten säädetään imubalanssi 3000 rpm kohdalla ja tyhjäkäynnin balanssin pitäisi olla myös ok. Jos ei ole, säädetään tps ja CO.
-
Just, eli kaasun pitäisi hidastua! TPS- on säädetty sallittuihin arvoihin. Muuten ei nyi, pätki eikä paukuta. Bensaa kuluu ihan kohtuudella ja tulpienkin väri ihan ok.
Noi säädöt ovat siten jo meikäläisen tietotaidon ulottumattimissa, mutta varmaan vois tsekata jossain?
-
eli kaasun pitäisi hidastua
Minä ymmärän asian niin (Quotaa en tunne), että tämä ilmaruuviasia vaikuttaa eniten tyhjäkäynnin tasaisuuteen (molempien kasuläppien kautta tasaisesti sama ilmamäärä, koska toispuoleinen ilmaruuvi ei ole pelissä mukana enää ollenkaan). Omassa ainakin loppui (viime kväänä) saksanmestarien jäljiltä possahtelevä ja pätkivä tyhjäkäynti ja moottori muuttui singeriksi kun ostin imumittarit ja opettelin perusasiat itse. En tiedä miten paljon ruiskukoneissa ilmaruuvi vaikuttaa normiajossa. Kaasun hidastaminen ei mielestäni onnistu kun a) mekaanisella muutoksella (kahvaa kiertäessä vaijeri liikkuu vähemmän) b) ruiskutettavan polttoainemäärän muutoksella suhteessa kahvan kääntämiseen (Power Commander tms, ecun karttojen muuttaminen). Jos kyse on pelkästään monia vaivaavasta äkkipikaisuudesta ihan ensimmäisillä kahvankääntömilleillä, keino b) lienee se oikea. Progressiivinen "vaijerin vetoa lisäävä" mekaniikka olisi kyllä mielenkiintoinen, se viimeinen 1/2 kierrosta ei kuitenkaan niin isoja enää käytännössä meinaa. Omassa on vaijerin päälle kaksi eri kiinnitysreikää ikään kuin eri ympyrän säteellä. Onkohan tarkoitus että näillä voi säätää kahvan kiertymisen määrää? Laitoin ylempään, joka on kuvan kohdan "D" yläpuolella sillä ajatuksella että kahva kiertyy vähemmän.
PS.
Olikos se 1100 ES ? Sitten on ecu 15M ja MotoJussi on ainut joka on tunnustanut osaavansa muuttaa karttaa (Guzzidiag työkalut), kysehän on vaan siitä että ihan ensimmäisillä kahvan kääntymisen asteilla alussa bensaa reilusti vähemmän... taitaa vaan mainittu Guzzisti sijaita etelämpänä kun sinä?
-
Tuotahan voi hidastaa siten, että hommaat toisen sisäputken siihen kaasukahvaan ja ohennat sitä pylpyrää, jota vasten kaasuvaijeri kulkee. Vaikka millin kerrallaan ja kokeilee vaikutusta. Se sisäputki on n. kympin arvoinen osa.
-
Ei sammuile Quota enää, knock on wood. Virtalukon putsaus ja johtojen niputus vähän siistimmin, niin nyt on pari lyhyttä ilta-ajelua mennyt ilman ongelmia.
Jos näin hyvin homma etenee, niin sitähän voisi vaikka aloittaa viikon päästä lomansa parin-kolmen päivän moporeissulla...