Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Kesäkuu 03, 2013, 14:59:48 ip
-
Nyt alkaa pikkuhiljaa "grisoo".
Aiemminkin sama ongelma Brevan kanssa startin suhteen, eli alkoi vain nakuttelemaan startatessa. Loihde lausuman neuvoja mulle, jotta karstaa kenkien ja napojen välissä tai akku vetää viimeisiään.
No uuden akun ostin viime vuonna (Exide) ja kylä hyvin koko viime kesän jytäsi.
Talven latasin akkua "älylaturilla" useampaankin otteeseen. Hyvin toimi n. kuukauden verran huhtikuussa käyttöönoton jälkeen. Sitten alkoi se naksuttelu taas - muutaman kerran naksuttelua ennen kuin starttasi.
No viilasin taas kenkiä otsa ruvella puhtaaksi samoin kuin akun napojaja kas -startti löytyi muutamaksi päiväksi
ensinykäsyllä. Mutta tänään muutaman onnistuneen kertalaakin jälkeen ilmeni, että vasta viidennellä pyrähti käyntiin. Alkaa olemaan jo hermo pinnassa laitteen suhteen. ??? :'(
t. Make
-
Tuttu tarina, Exide tuli Brevaan ostettua ja olisiko nyt sitten toinen tai kolmas kesä sillä meneillään ja aamuisin usein naksutellaan vaan. Verneri kertoi, että alkuperäinen Yasa on paras ja kai ainoa akku alkuperäiskokoisena, jolle voi Brevassa odottaa muutaman vuoden käyttöikää. Se sitten maksaakin parin halpisakun verran.
-
Tuttu tarina, Exide tuli Brevaan ostettua ja olisiko nyt sitten toinen tai kolmas kesä sillä meneillään ja aamuisin usein naksutellaan vaan. Verneri kertoi, että alkuperäinen Yasa on paras ja kai ainoa akku alkuperäiskokoisena, jolle voi Brevassa odottaa muutaman vuoden käyttöikää. Se sitten maksaakin parin halpisakun verran.
Moi!
Toi ei nyt enää aamukäynnistyksiinkään enää liity. Tänä aamunakin l'mpöä hyvin ja hyvin starttasi vuoden vanha akku. Muutaman pysähdyksen jälkeen startti reagoi vasta 5. kerralla.
Olen melkoisen tahtovainen suorittamaan kirurgisen operaation ja ohittamaan releen/relee + boxin "suostumuksen", koska määrätyllä hyppyliitännällä saa startin ilman kahvanappiakin. Tietenkin olisi parempi yhdistää se itse starttipiuhoihin. :o
-
Onpa varmaan ollut käynnistäjässä vika (itse), sillä starttinappulaa ei tarvitse kuin hieman koskettaa ja antaa sen jälkeen tietokonelogiikan hoitaa loput. Aiemmin otsa rypyssä painanut starttia ja tuloksena naksaus ja 7 sekunnin odottelu seuraavaan rytistykseen :D Nyt on kertalaakista lähtenyt käyntiin jok'ikinen kerta ;D
-
Starttinappia siis vain "liipaistaan". Useimmiten käynnistysprosessi alkaa välittömästi mutta ei aina: voi mennä muutama sekunti liipaisusta ja vasta sitten startti pyörähtää. Voi käydä myös siten että ensimmäisellä starttauskerralla ei tapahdu käynnistystä ja hetken hiljaisuuden jälkeen tapahtuu uusi yritys ilman starttinappiin koskemista. Näin ainakin 1100 Brevassa.
Jos käynnistysprosessi epäonnistuu eli pyörityksen jälkeen ei kone ole käynnistynyt suoritetaan seuraavaa: annetaan olla virta päällä mutta painetaan tappokatkaisija pohjaan kymmeneksi sekuntiksi ja vapautetaan jälleen. Sitten uusi yritys. Tappokatkaisimen painallus ja pieni odotus resetoi käynnistysprosessin ja palauttaa alkuarvot.
Vasemmalla puolella kahvan kupeessa on valitsinappi (tai joissain mallissa kaksi) josta voi halutessaan näpelöidä ajotietokoneen näyttöön akkujännitteen. Jos sen näyttämä on alle 11,5 Volttia niin järjestelmä ei suorita käynnistystä. Silloin akku laturiin jos mitään vikaa ei tarvitse/voi epäillä.
Käynnistys voidaan suorittaa hätätilassa ohittamalla käynnistysjärjestelmä mutta siitä jää jäljet vikalogiin ja takuuasioissa voi tulla silloin ongelmia. Muutoinkin ECUn toimintojen ohittaminen on haitallista: voi syntyä jännitepiikkejä tai pakokaasujärjestelmän vaurioita. Tätä koskee sama sääntö kuin mäkistarttia: sitä ei tule tehdä.
Halpisakkujen käytöstä: muita en ole käyttänytkään ja aikansa nekin pelaa: lyhimmillään kauden mutta useimmiten 2 - 4 kautta.
1100 Brevaan laitoin keväällä kalsiumakun. Sellainen jossa lyijylevyt on korvattu kalsiumilla. Kokeeksi. 14 Volttia/13 Amppeerituntia. Brevan laturi ei pysty pitämään sitä ihan täynnä mutta se ei ole vielä haitannut. Lataus suoritetaan ylläpitolaturin "pakkasasennolla" Jos se on tarpeen. Kuukauden seisonnan jälkeen keskikesällä ennen ajoon ryhtymistä latasin ylläpitolaturilla varoiksi. Ajotietokone ja ajonesto kun syövät sähköä hiljalleen.
-
Vasemmalla puolella kahvan kupeessa on valitsinappi (tai joissain mallissa kaksi) josta voi halutessaan näpelöidä ajotietokoneen näyttöön akkujännitteen. Jos sen näyttämä on alle 11,5 Volttia niin järjestelmä ei suorita käynnistystä. Silloin akku laturiin jos mitään vikaa ei tarvitse/voi epäillä.
Mitäs Breva tekee jos vain sitkeästi pitää starttinappia pohjassa kun akku on lähes finito? Sportti nimittäin pyörittää sen minkä akku jaksaa kun nappi vaan on pohjassa. Lähtee käyntiin hyvinkin heikolla akulla. Onkohan tuota automatiikkaa muutettu jossain välissä.
-
Ainakin meidän Breva tekee sen, että vain naksahtaa, ei ala edes yrittää pyörittää. Jos on halpismallin apukaapelit niin niistäkään ei välttämättä ole apuja, ei kuulemma tule tarpeeksi amppeereja läpi jos on ohutta pelliä nipsuttimet. Malli on siis 06. Jos joku keksii miten systeemin saa pois pelistä niin otan neuvot kiitollisena vastaan.
-
Apukaapeleitakaan ei ohjeistuksen mukaan tule käyttää. Laturilla akku täyteen. Jos akku ei anna riittävästi käynnistysvirtaa eikä jännite ole yli 11,5 volttia niin on vikaa akussa tai latausjärjestelmässä tai pyörä on seisonut pitkään niin että akkukaapelia ei ole irrotettu. Kuukauden seisokki tarvitsee ylläpitolaturin tai ainakin maakaapelin irrotuksen akusta. Epäkuntoisella akulla kikkailu voi johtaa isompiin vaurioihin. Esim 1100 Brevaan sopivien akkujen hinta alkaa n. 40€ lukemasta. Että ei voi olla kustannuskysymys uuden akun hankinta. 13 Ah akku riittää Brevaan.
Aivan toinen asia on sitten starttimoottorin kunto. Solenoidin toiminta ja sen kärkien kunto. Samoin tietenkin kaapelien ja niiden kiinnitysten kunto vaikuttaa.
Asiaa on käsitelty useassa yhteydessä.
Akusta: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4274.0
Startista: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4081.0
Ja lisää: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4204.0
Tämä akku/käynnistysasia tuntuu olevan tapetilla tämän tästä. Järjestelmän säännöllinen huoltaminen ja aika-ajoin tarkastelu pitää kyllä laitteet toiminnassa.
-
>> Tämä akku/käynnistysasia tuntuu olevan tapetilla tämän tästä. <<
Niinpä! Eipä tuo akkuasiakaan ole, kuten olen todennut, mikään osta halpa - kytke - unohda. Erityisesti niissä "tietokonepyörissä", jotka eivät herää jos akussa ei oo riittävästi puhtia.
Mielestäni tässä on mentävä ihan oikean akkukaupan tiskille. Siis sellaisen, jossa tiedetään muutakin kuin hyllyväli ja hinta...
Onko sitten oikea kohta säästää, jos jostain Bili-Bali -kaupasta saa 20 kymppiä halvemman akun, kuin oikeasta akkuliikkeestä. Kukin sen ihan itse päättää.
Onhan tuo ero sentäs pari-kolme askia Norttia tai kolme kotipizzaa... ;)
-
Erityisesti niissä "tietokonepyörissä", jotka eivät herää jos akussa ei oo riittävästi puhtia.
Tässä kohtaa ei ole haitaksi, että on 15XX -eculla varustettu kulkine. Taisivat olla 2012 Calit viimeiset tällaiset? Ei ole "ajotietokonetta" mittaristossa, joka pistäisi hulinaksi jos jännite järjestelmässä putoaa. Ei kai se asia voi ecusta kiinni olla, koska sama 5AM on kaikissa näissä "ajotietokone" / "carc" -malleissa, joista nyt on puhe? Ja monissa muissakin kulkineissa (Ducati, Morini). Sähkökaaviosta sen tietty näkisi: mikä ohjaa starttirelettä viimeisenä?
Tämä asia on jatkuvasti tapetilla; eikö silti voisi olla myös johtosarjalla osansa: jos ajotietokone vahtii jännitettä ja johtosarjassa se putoaa erinäisistä syistä (kaapelit, liitokset, liittimet) matkalla ajotietokoneelle, voi joskus jäädä starttaamatta, vaikka ei olisi aihetta jättää starttaamatta. Näin olen ymmärtänyt jenkkien touhut. Tarkoitus on varmistaa, että akun napajännite varmasti aina kulkeutuu todellisena sille kapineelle joka päättää, startataanko vai ei (lähtökohta: akku ei ole vielä kelvoton).
Asiasta kirjoittanut Mike Haven on ymmärtääkseni Guzzidealeri (mphcycles), hänellä pitäisi olla myös kokemusta: Spent some quality time with my trusty Fluke88, when you test the circuits you will be amazed at how much spread there is in the drops. The basic issue is a voltage drop on the positive side
-
Nooh, kyllä akkuja on osteltu kahteenkin pyörään tälle kaudelle, ihan laatupelejä, omalta osaltani tässä ei ole kyse äärimmäisestä säästäväisyydestä. Otaksukaamme, että voi joskus käydä niin, että esim. Brevan ohjauslukon kääntää siihen asentoon että jää parkit epähuomiossa päälle pitemmäksi aikaa. Kun tulee kotiinlähdön aika esim. Littujoen Puttosesta tuore kala kainalossa, niin pyörältä saatu naks naks vastaus harmittaa. Kekseliäs mieli koettaa kaikki keinot ettei tarvitse lähteä jalkaisin kokeilemaan mistä löytyisi apuva.
Sportissa täytyy olla jotenkin erilainen tuo jännitteenvalvonta jos se suostuu yrittämään pyöritystä huonommallakin jännitteellä.
-
Timo-EV se muistaa aina mollata Bilteman akkuja. En oo mikään Bilteman agentti tai muutenkaan fani mutta kyllä juttu on niin ettei se asiantunteva akkukauppa oo tänäpäivänä mikään autuaaks tekevä juttu. Guzzissa kesti asiantuntevasta akkukaupasta ostettu (kallis) Varta akku 3 vuotta. BMW:ssäni kesti asiantuntevasta( lue ylihinnoittelevasta) akku-ja autosähköliikkeestä ostettu (kallis) Varta-akku 2,5 vuotta. Kyllä ne Vartat ennen oli laatuakkuja eivätkä vain kalliita, vaan ne ajat on takanapäin. Enää ei ole mitään taetta että kallis akku on myös hyvä niinkuin ennenvanhaan. Ensimmäinen BMW:heni vuonna 2000 ostamani Varta-akku kesti 7 vuotta. Nyt on kahden kokemuksen perusteella luottamus menny kalliisiin akkuihin. Biltemasta ostamani geelakku on nyt kestänyt jo pitempään kun edellinen Varta. Ja hintaeroa oli kyllä reilusti enemmän kun pari kymppiä. Lisäksi tämä 19 Ah geeliakku pyörittää konetta paremmin kuin edellinen 30Ah Varta koskaan. BMW:ssä huono puoli on se että akku on näkyvissä ja museoajoneuvossa pitäs ulkoasu olla semmonen kun se on ollu uutenaki, joten siihen ostin taas kalliin Vartan. Vanhan akun jätin jemmaan ja rupeen suunnitteleen sen avaamista ja halvan Bilteman geeliakun sijottamista vanhoihin kuoriin.
-
Turpolla on Li-Ion -akku:
http://akkunetti.fi/lyijyakut/mp-liion-akut
Ei toimi pakkasessa, mutta ehkei tarvitsekaan. Käynnistysvirta on suurempi kuin
lyijyakussa ja jännite vähän suurempi. Latausjännite on normaali 14,4V.
Kestävyydestä ei ole kokemuksia.
-
Onkos tuossa li-ionissa sisäänrakennettu turvapiiri tms, mikä on läppärin akuissa ja tabletin akuissa. Estää vissiin vikalatauksen ja kun posahduksen. Vai pitääkö se itse laitella tuohon?
-
Siellä on jotain elektroniikkaa sisällä, en tiedä mitä.
Maksimi latausjännite on 15V, joten ulkoisen lataussäätimen
pitää huolehtia tästä. Kyljessä on testinappi ja 3 lediä,
jotka näyttävät lataustilan.