Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Toukokuu 28, 2013, 09:02:53 ap
-
Cali 2008 vas. teleskoopin ylämutterin juuresta hieman huohottaa öljyä. O-rengas on ilmeisesti viallinen.
Liitteenä kuva.
1) pystyykö uuden pujottamaan vain löysäämällä isoa mutteria ja nostamalla sen ylös? Eli venyykö ja palautuuko riittävästi?
2) tietääkö kukaan o-renkaan mittoja
Vuoto ei ole mikään iso, lähinnä pöly kostuu mutterin juuressa.
-
Kun pyörä on keskituella ja etupyörä ilmassa on jousen kuormitus pieni ja koko tulpan voi ruuvata pois. Linja tulpasta ylöspäin pitää olla vapaa. O-renkaan kokoa en valitettavasti tiedä. Irrotetusta vanhasta O-renkaasta ja urasta voi mittoja mittailla.
-
Ei kovin monella kierteellä jää kiinni, että o-renkaan saa vapautettua. Samalla vaivalla pois asti. Jos on keskipönkkä, niin pyörä sille ja moottorin alle palikka, että etunen nousee.
-
Kyse oli siitä, että saako uuden renkaan pujotetuksi yläpuolelta tarvitsematta irroittaa koko mutteriasetelmaa siten, kuin ao. kuvassa oli. Kyllähän tuon avaaminen onnistuu, eipä siinä mitään.
Ja tietenkin siitä, että minkähän kokoinen tuo rengas on. Kun olisi tietysti hyvä olla uusi rengas vieressä kun avaa, ettei tartte ensin avata, sitten mitata, sulkea, ajaa kauppaan, ajaa tallille ja avata taas yms. kivaa ja mukavaa...
-
Itse availin Jackalista pari viikkoa sitten korkit, olisinpa tiennyt, niin olisin mitannut. Kyllä pitäisi kestää yli pujottaa. Kun on varovainen, ettei leikkaa mihinkään reunaan. Tuo kaulus tuossa voisi olla terävähkö.
-
Tietenkin purat pumput osiin. Tarkastat ja vaihdat kuluneet tai vioittuneet osat. Viimeisenä tippa öljyä O-renkaaseen ennen kiertämistä, niin säilyy sekin ehjänä.
-
No niin, homma tehty. Vaikenta oli uskonpuute... :-\
Verneriltä ohimennen o-renkaat, rapiat 1€ / kpl. Työ olikin helppo; Tunkilla moottorin alta etupyörää ilmaan, ettei ole painoa. Sitten molemmin puolin kiristävät kuusiokoloruuvit auki. Sitten se pieni ilmaruuvi pois. Isolla 36mm kiintoavaimella varovasti sitä isoa mutteria auki - lähtikin helposti - ja o-rengas tuli näkyville. Pienellä ruuvarilla vanha pois ja uusi varoen venyttämällä paikalleen. Mutteria hyvin varovasti kiinni ja vot! Ilmaruuvin reiästä pienellä pruutalla vähän öljyä - korvakuulolta.
Siinäpä se!
Ostin ko. tarkoitukseen B-liiteristä ao. kiintolenkin 6,60€. Halpa, mutta tähän riittävä.
-
Asiantuntemus ja itseluotto sekä erikoistyökalujen määrä ylittivät jälleen tähän astiset saavutukset!
-
Samalla vaivalla olisi varmaan hypännyt korjki käteen astikin? Ei siinäkään mitään olisi menettänyt. Hyvä kun tuli hoidettua.