Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Lightfoot - Kesäkuu 18, 2006, 09:33:08 ap
-
Tässä tuli tarinaa yhden nuoremman sukulaispojan kanssa, että hän ei saisi edes ajaa moottoripyörää vaikka auton ajokortti onkin. Näinhän se on, en vain ole asiaa ihmeemmin miettinyt kun itse ajoin moottoripyöräkortin 23.2 1972. Silloinhan kortti oli sellainen vihkomallinen. Kovin harmittaa kun siitä ei ole enää jälkeäkään. Moottoripyöräkortin myötä sain auton ajokortin ajamalla vain puolet normaaleista ajotunneista eli siis melko halvalla. Ajoinkin sitten kuorma-autokortin enkä ole ajanut metriäkään kuorma-autolla kortin saatuani.
Mutta, vähän korpeaa kun ajokortissa on mp:n kohdalla sama päivämäärä jolloin sain autokortin, ei siis sitä päivää jolloin sain oikeuden ajaa moottoripyörää.
Tässä on nyt pollattu Guzzilaisia monella tapaa, toivottavasti tästä ei kukaan pahastu.
-
Kukapa pahastuisi - ei ole pakko vastata.
-
Itse hankin ajokortit samalla tavoin. Moottoripyöräkortin ( KT ) vuonna -78 ja kuorma-autokortin vuonna -80. Minulla näyttää olevan nykyiseen ajokortiin merkittynä oikeat päivämäärät eri ajo-oikeuksien suhteen, eli A:n kohdalla on tuo vuoden-78 päiväys. B:n ja C:n kohdalla on vuoden -80 päiväys ja vielä tuon EU:n myötä haetun BE:n kohdalla on vuoden -96 päiväys. Päättymispäivä kaikissa ajo-oikeuksissa on sama.
-
Itse hankin ajokortit samalla tavoin. Moottoripyöräkortin ( KT ) vuonna -78 ja kuorma-autokortin vuonna -80. ...............
Eikös tuohon aikaan (-80) tullut oikeus moottoripyörällä ajoon jos ajoi pelkän autokortin?
-
Lightfoot wrote: Eikös tuohon aikaan (-80) tullut oikeus moottoripyörällä ajoon jos ajoi pelkän autokortin?
Kyllä tuli moottoripyöräkortti auton ajokortin mukana. Tuo KT-kortti olikin kevarikortti ( kevytmoottoripyörä ja traktori ), jonka sai ajaa 16 vuotiaana niin kuin kai nykyisinkin.
-
Lightfoot wrote: Eikös tuohon aikaan (-80) tullut oikeus moottoripyörällä ajoon jos ajoi pelkän autokortin?
Kyllä tuli moottoripyöräkortti auton ajokortin mukana. Tuo KT-kortti olikin kevarikortti ( kevytmoottoripyörä ja traktori ), jonka sai ajaa 16 vuotiaana niin kuin kai nykyisinkin.
Niin, minä ajoin takaa kolmea vaihtoehtoa:
1. Kun 16-vuotiaana sai ajaa moottoripyöräkortin - harjoittelu ominpäin valkoisen kolmion kanssa. Tämähän vaihtoehto lakkautettiin nimenomaan joskus -72/-73.
2. Em. vuosien jälkeen kun ajoi 18-vuotiaana AB-kortin sai oikeuden ajaa myös moottoripyörää.
3. Nykytilanne jossa AB-kortti ei oikeuta ajoon moottoripyörällä vaan se ajo-oikeus on hankittava erikseen. Mikä sitten on ikäraja pyöräkorteille tässä vaihtoehdossa? Onko se kevarille 16 ja moottoripyörälle 18?
-
Lightfoot wrote:
Niin, minä ajoin takaa kolmea vaihtoehtoa:
1. Kun 16-vuotiaana sai ajaa moottoripyöräkortin - harjoittelu ominpäin valkoisen kolmion kanssa. Tämähän vaihtoehto lakkautettiin nimenomaan joskus -72/-73.
Tuo lakkautusvuosi ei pidä paikkaansa. Minä nimenomaan ajoin tuolloin vuonna -78 tuon KT-kortin harjoitteluluvalla ( möllinkolmiolla ) ominpäin ilman ainuttakaan ajotuntia. Kortin saamiseen tarvittiin ajoharjoittelun lisäksi käsittelykoe, kirjalliset ja inssi.
-
Lightfoot wrote:
Niin, minä ajoin takaa kolmea vaihtoehtoa:
1. Kun 16-vuotiaana sai ajaa moottoripyöräkortin - harjoittelu ominpäin valkoisen kolmion kanssa. Tämähän vaihtoehto lakkautettiin nimenomaan joskus -72/-73.
Tuo lakkautusvuosi ei pidä paikkaansa. Minä nimenomaan ajoin tuolloin vuonna -78 tuon KT-kortin harjoitteluluvalla ( möllinkolmiolla ) ominpäin ilman ainuttakaan ajotuntia. Kortin saamiseen tarvittiin ajoharjoittelun lisäksi käsittelykoe, kirjalliset ja inssi.
Lakkautusvuodesta minä en ole varma. Kaverini joka ajoi kortin pari viikkoa ennen minua, hän on monasti todennut meidän olleen niitä viimeisiä.
Silloin kun minä kortin ajoin, ei ollut mitään käsittelykoetta, vain ajoa tarkastajan auton perässä ja varmaankin kirjalliset.
Tuolloin -78 olisitko voinut ajaa 16-vuotiaana mp-kortin vaiko vain tuon kevarin?
-
Vain tuo kevarikortti oli mahdollista ajaa 16 vuotiaana tuolloin -78. Käsittelykoe oli keilaratapujottelu ja jarrutus muistaakseni viidestäkympistä kymmenessä metrissä. Inssi oli auton perässä ajoa.
-
Ensin ajelin kesän pari omiin nimiin ilman korttia.Senjälkeen ajelin ns.möllinkilvillä 1970 (Honda 175)mutta ylinopeudesta (40km/h. oli kattonopeus) menetin luvat. Mp-kortin sain kuitenkin seuraavana vuonna siihen aikaan pyöräkuinpyörä oli mp. ja minun oli honda cb 750...
ajokoe oli inssin perässäajelu ja kirjalliset ,kortin hinta muistelisin n.180mk ?
-
Vain tuo kevarikortti oli mahdollista ajaa 16 vuotiaana tuolloin -78. Käsittelykoe oli keilaratapujottelu ja jarrutus muistaakseni viidestäkympistä kymmenessä metrissä. Inssi oli auton perässä ajoa.
Tämä ei siis ollut sinä "1."-aikakautena jota ajoin takaa. Kiitos kuitenkin täsmennyksestä, minä en tiennyt mitä siihen käsittelykokeeseen kuuluu. Herrapiille hatunnosto kun aloitti mp-harrastuksen suoraan Tuutilla. Minä aloitin Honda CB-350 mallia -69. Sen osti mies heiveröiselle tyttärelleen, en ole kuullut tytöstä sittemmin. Mieleeni on kuitenkin jäänyt, että mies kysyi etujarrusta, että ei kait se ole kovin ärhäkkä ja lukitu helposti. Hiton hyvä kysymys, mutta vastaus oli vielä helpompaa - etujarru ei oikeastaan toiminut ollenkaan. Olin silloin liian nuori selvittääkseni syytä, ajaminen oli tärkeämpää.
-
Vuonna 1971 homma meni näin:
-Pyörä Honra CB125 piti hakea kaupasta ilman korttia kun
sellaista ei vielä ollut myönnetty (rikos taitaa olla jo vanhentunut).
-Nimismieheltä piti hakea harjoittelulupa. Se rupesi kyselemään
jotain liikennemerkkejä ja kun kaikki eivät muistuneet mieleen,
pyysi tulemaan viikon päästä paremmalla onnella.
-Harjoitteluluvalla ei saanut ajaa valtateillä.
-Kai sitten oli kirjallinen ja ajokoe. Niistä ei ole mitään mielikuvaa.
-
Siihen aikaan oikein mikään ei mennyt aivan lain
kirjaimen mukaan. Nykyään kaikki on laillista
lukuunottamatta Lempparin äänenvaimentimia
ja lievää ylinopeutta.
Kerrankin poliisit pysäyttivät, kun ajeltiin viritetyllä
ja vakuuttamattomalla mopolla kaksi päällä.
Oli kuulemma liikaa kuormaa ja pitihän siinä sitten
odottaa viisi minuuttia tien poskessa poliisien häipymistä.
-
No kun muistellaan, niin mennään vielä pari vuotta taaksepäin - Ajoin kortin keväällä -69, pyöränä BSA C15 (250 cc) mallia -61 (taitaa jo sieltä olla perua tämä halu ajaa erilaisella kuin melkein kaikki muut ;-)
Onneksi harjoittelupyörä oli niinkin rauhallinen vehje - reippaammalla välineellä olisi voinut tyhmälle sattua vaikka mitä. Tukka hulmuten kaahotettiin menemään..
Teoriakoetta en muista (varmaan sellainenkin oli), mutta ajokoe Turussa tehtiin niin. että inssi vaivautui konttorista kadulle seisomaan, käski ajamaan korttelin ympäri ja parkkeeraamaan (=pysäköimään Suomeksi ) kadun reunaan ja se oli siinä.
Kaijus
-
No mie muistelen että ajettiin se hölmökolmio perässä n.kuukaisi ja se oli että ei saanut ajaa kuin muutamilla kunta alueilla .Sitten oli vielä aikaraja eli klo.20.00 jälkeen ei saanut ajaa ja kyydittää ei saanut.Inssiajo oli muistaakseni niin että jarrutus,pujottelu ja ympyrän ajo keiloja kaatamatta.Ajokoe sitten suoritettiin inssin antamien ajoohjeiden mukaan minä edellä ja inssi perässä.Ja tää oli sillo ku sain sen piikkikortin eli 1977.
-
Vuosi oli 1968. Syksyllä 1967 oli ostettu jonkun ladon seinustalta BSA B 33, viissatanen ykspyttynen vuosimallia 1952 ja isän kanssa rempattu talven aikana kuntoon. Keväällä -68 sain harjotteluluvat joilla sai jyristellä kahta katua ees-taas. Matkaa oli kaikkiaan ehkä kaksi kilometriä. Sitä ajelin kuukauden päivät.Kirjalliset oli rasti ruutuun vaihtoehtoja. Inssiajo ajettiin jonkun autolla inssiä ajavan perässä. Noin kolmen kilsan ajon jälkeen BSA kyllästy touhuun ja leikkas kiinni. Siitä sitte lykkimään pyörää takasin katsastuskonttorille. Hikisenä ja hengäsyneenä tulin konttuurille jossa inssi tähyili kummastuneena oottelemassa. Kysy että "mihkäs sä hävisit sieltä perästä?". No, mä sanoin niinkun asia oli, että kone leikkas kiinni johon insinööri totes että hyvin se siihen asti meni. Sillee se sitte tuli moottoripyöräkortti taskuun. Auton ajokortin ajelin vasta kymmenen vuotta myöhemmin kun emäntä opetti opetusluvilla.