Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Lemans11 - Toukokuu 14, 2013, 10:51:46 ap

Otsikko: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Lemans11 - Toukokuu 14, 2013, 10:51:46 ap
Moro,olen uusi jäsen ja heti kärkeen pari asiaa.

Löytyykö mistään päin Euroopppa korotuspaloja tai korkeampaa clip on sarjaa ?
Mistä edullisen hyytelöakku ?
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 14, 2013, 11:53:54 ap
Tervehdys,

Minulla on ollut kaksi suoraa erilaista "super-bike-pappatankoa", ensin LSL musta ja sitten alkuperäinen V11 Sport Cafe "kullitettu".  Varsinkin jälkimmäinen mielestäni mukava (selkä suorana).  Siihen saa vielä alkuperäisvaraosana viralliset kiinnitysosat, joilla tanko on 100% eristetty (värinä) yläkolmiosta.  Joutuu poraamaan suuret reiät.  Nyt kokeilen alkuperäisiä clip-on tankoja, ajovakaussyistä.

Clip-on tyyppiset:
Kuvassa on saksalaisella V11 kuskilla Verlicchi tangot, Moto Spezial kiinnitysosat iskunvaimentimien putkiin.  Ovat kuulemma vankemmat kuin ”Däs” –tangot, jotka ovat kalliit ja himotut (säätyvät hyvin monipuolisesti) ja jotka kuulemma mahdollisesti katkeavat jos pyörä kaatuu.

Alkuperäiset ovat Tommasellit, ehkä niiden valikoimasta löytyy jotain ?  Alkuperäisvaraosana ei saa enää clip-on tankoja. Nehän olivat vanhemmissa V11 malleissa yläkolmion alapuolelta iskareissa kiinni ja uudemmissa yläkolmion yläpuolelta, kuten arvelen 2003 LeMans mallissa olevan. Siitä ei voine korottaa kun erikoisratkaisuilla.

Däs: http://www.daes-mototec.com/index.php/shop.html (http://www.daes-mototec.com/index.php/shop.html)
(Lenkerstummel, Moto-Guzzi V11)

Täällä lopussa on mainittu ne kolme kauppanimeä (kaksi eri tuotetta) jotka sopivat olemassa olevaan tilaan: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2777.75 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2777.75)
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Lemans11 - Toukokuu 14, 2013, 13:37:16 ip
Grazie,nopeista vastauksista,näillä mennään,kunhan saadaaan ensin talo maalattua.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 14, 2013, 14:33:11 ip
Stormilta löytyy LSL:n tuotteita, esim:

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/ohjaustangot-ja-paatypainot/clip-on-ohjaustangot/lsl-sport-match-clip-on-kiinnik-offset-high-39mm/ (http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/ohjaustangot-ja-paatypainot/clip-on-ohjaustangot/lsl-sport-match-clip-on-kiinnik-offset-high-39mm/)
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 14, 2013, 15:11:12 ip
...ja muistetaan, että sitten Suomessa ei moisilla clip on tangoilla saa ajaa tieliikenteessä  ;D
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 14, 2013, 15:55:18 ip
Jos clip-on-tangot ovat tyyppikatsastetussa pyörässä alkuperäiset niin saa käyttää. Yllättävän monessa sporttipyörässä näkyy olevan.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 14, 2013, 16:17:52 ip
Niin järjellä ajateltuna tuntuisi saavan vaihtaa alkuperäiset clip-on tangot tarvikkeisiin ja käytännössä luultavasti ei puututa asiaan.
Vai meinasitko Matti, että esim. LSL clip-oneja on tyyppikatsastettu joihinkin pyöriin?

Pykälä on vähän hölmösti kirjoitettu: ...ohjaustangon saa vaihtaa toisenlaiseen yksiosaiseen. (ei sanatarkka lainaus).
Olisiko tulkinta niin, että mikä tahansa clip-on katsotaan samanlaiseksi ohjaustangoksi?
Kuten vaikkapa erimerkkinen rengas, kunhan on pyöreä ja musta...ja oikean kokoinen?
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 14, 2013, 22:02:05 ip
Joskus riitti tarkempaankin syyniin sellainen, että laittoi clip-onien pulttien väliin ohuen latan. Eli asennettuna sisempien pulttien väliin olis sillaksi laitettu ohkoinen latta. Ai kantanut mitään voimia, mutta oli "yhtenäinen".
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Isa-Masa - Toukokuu 14, 2013, 22:17:43 ip
    Hello!

Mä hommasin sporttiin Odysseyn akun pari vuotta sitten Akku-palvelu Häkkiseltä 145.€
On pressiis sama kun orginaali, joka mulla pelitti moitteetta ekat 12.v.
Uuden epäilivät kestävän enää 6-7.v (laatu ei saa olla liian hyvä..??),mut kelpaa mulle jos toimii edes sen 6-7.v.
Joku akku-jobbari "netti akku" tai jotain trokaa kans samaa. On kuulemma tilaustuote.

         T.Isä-Masa
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 15, 2013, 07:31:35 ap
Joskus riitti tarkempaankin syyniin sellainen, että laittoi clip-onien pulttien väliin ohuen latan. Eli asennettuna sisempien pulttien väliin olis sillaksi laitettu ohkoinen latta. Ai kantanut mitään voimia, mutta oli "yhtenäinen".
Erikoinen tulkinta, yhtenäinen ohjaustanko minusta tarkoittaa päästä päähän yhtenäistä putkea - clip-onithan ovat kaksi pätkää ja siksi pitänyt sellaisina tyyppikatsastaa.(?)
Tyyppikatsastuksen mukaisuuden pikkutarkkuus ei ole minulle selvää siinä mielessä, että salliiko minkä tahansa valmistajan clipareiden käytön vai pitääkö olla OEM osat?
Tieto lisää tuskaa ja epätietoisuus tekee vielä kipeämpää  ;D
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 15, 2013, 10:34:57 ap
Kerkesin hieman tutkiskelemaan tankoasiaa. Pyörän alkuperäiset clip-on sarvet saa vaihtaa ilman katsastamista samalaisiin esimerkiksi vaurioitumisen vuoksi. Ei siis erilaisiin clipareihin. Clip-onit saa vaihtaa yhtenäisiksi sarviksi myös.
Tässä lainaus MMAF:n sivuilta:
Lainaus
Ohjaustangon tilalle saa vaihtaa toisen mallisen edellyttäen, että uusi stonga on yksiosainen, riittävän jäykkä ja täyttää muutoin ohjaustangosta annetut määräykset. Alkuperäisen, kaksiosaisen clip-on tangon tilalle ei siis epäloogisesti saa vaihtaa toista kaksiosaista clip-on tankoa.

Koko juttu muutoskatsastamisen tarpeesta kun tehdään muutoksia: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0

Yleensä ottaen tuolta MMAF:n sivuilta löytyy vastaus liki kaikkiin katsastus, rakennemuutos ja lakiasioihin liittyvistä asioista.

MMAF painottaa osaamistaan parhaana moottoripyöräteknisenä asiantuntijaorganisaationa Suomessa. Suurin osa tämänhetkisestä voimassa oolevasta moottoripyörälainsäädännösta on MMAF:n hallinnon tuotantoa ja Smoton edelleen valtionhallintoon hyväksyttäväksi toimittamaa.

Tällä hetkellä MMAF:n hallintoa vetävät ns Bomber-skenen edutajat. Aiemmin siellä oli enimmäkseen pitkäkeulaharrastajia. Yhdistyksen uskottavuus on korkealla tasolla niin Trafin kuin myös Liikenneministeriön virkamiesten piirissa.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 15, 2013, 11:45:33 ap
Säädökset tuppaa vähän muuttumaankin tässä ajan mittaan.
Tänään katsurilla käydessä kokonaismassa-asiaa ihmettelemässä taas, näkyi uusissa ohjeistuksissa olevan maininta, että ohjaustangon saa vaihtaa toisenmalliseen aika väljillä reunaehdoilla eli tangosta clip-oniin ja toisinpäin - muutoskatsastus tietty silloin tarvitaan.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 15, 2013, 12:03:57 ip
Säädökset tuppaa vähän muuttumaankin tässä ajan mittaan.
Tänään katsurilla käydessä kokonaismassa-asiaa ihmettelemässä taas, näkyi uusissa ohjeistuksissa olevan maininta, että ohjaustangon saa vaihtaa toisenmalliseen aika väljillä reunaehdoilla eli vaikka tangosta clip-oniin ja toisinpäin - muutoskatsastus tietty silloin tarvitaan.
Tanko ei vain saa osua runkoon.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 15, 2013, 12:13:28 ip
Ohjauksen kääntökulmaa voi rajoittaa, niin ei tarvitse tangon kulmasta tinkiä kaikkea. Loppujen lopuksi kovin vähällä kääntökulmalla tulee toimeen. Täysratalaitteet tietenkin erikseen.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 15, 2013, 13:23:33 ip
Kääntökulmat sun muut tekniset ratkaisut on triviaaleja juttuja verrattuna lakien ja asetusten kanssa painimiseen - pykälät joskus tekee sinänsä järkevästä toimenpiteestä kielletyn ja sille ei sitten mitään voi...
Perkules, kun menin muutoskatsastusta suunnittelemaan.
Nyt joudun vaihtamani nopeusmittarinkin tarkistuttamaan, onneksi paikallispoliisi on palveluhenkinen ja tuttu komisario lupasi pyytää jonkun konstan sen tekemään  :) katsuri sanoi paljon mittareita poliisin lapuilla katsastetun.
Oma-aloitteisesti aloin näprätä dB-killereitä putkiin jo ihan oman ajomukavuudenkin vuoksi 8)
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 16, 2013, 08:10:28 ap
Nyt siis L-luokan ajoneuvojen esim. moottoripyörien rakentelua säätää laki 1078/2009
Ohjaustangosta todetaan toisen luvun 9§:ssä näin:
9 §

Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset

1. Ajoneuvon ohjaustangon saa vaihtaa toisen malliseen. L7e -luokan ajoneuvoon jossa on ohjaustangon sijasta ohjauspyörä, saa vaihtaa ohjauspyörän ja ajoneuvoon saa tehdä ohjauslaitetta koskevia muutoksia auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 12 §:n mukaisesti.

2. Mitä 7 §:ssä säädetään rungosta, koskee soveltuvin osin myös pyöräntuentalaitteita ja ohjaustankoa.

7§ säätää hitsaamisesta ja muusta korjailusta.

eli aika vapaasti saa toimivia ohjaustankoratkaisuja nykyään sitten rakennella.  :)
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: VAHVA - Kesäkuu 17, 2013, 15:45:02 ip
Stormilta löytyy LSL:n tuotteita, esim:

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/ohjaustangot-ja-paatypainot/clip-on-ohjaustangot/lsl-sport-match-clip-on-kiinnik-offset-high-39mm/ (http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/ohjaustangot-ja-paatypainot/clip-on-ohjaustangot/lsl-sport-match-clip-on-kiinnik-offset-high-39mm/)

Voiko tähän settiin laittaa siis orginaalista clip-on tangot?
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Ykä - Kesäkuu 17, 2013, 23:02:22 ip
Saa ja voi jos ne ovat 22 mm putket ja sopivan pituiset, että mahtuu kahvat tilpehööreineen.
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: VAHVA - Kesäkuu 20, 2013, 13:28:50 ip
Voisiko tässä olla yksi vaihtoehto V11 ajoasennon korottamiseen

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Clip-ons/Tom-Clip-on-set-Jointed-adjustable-54-22mm::3116.html
Otsikko: Vs: V11 Lemans 2003 clip on
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 20, 2013, 16:06:40 ip
Tommaselli on alkuperäisosien toimittaja.
http://www.domino-group.com/en/catalogue/twoPieceHandleBars_List.aspx (http://www.domino-group.com/en/catalogue/twoPieceHandleBars_List.aspx)

Kumma etä after-market osat ovat ihan toisen näköisiä kuin alkuperäiset eikä listoista löydy Guzzin V11 mallia. Sekin lienee mietittävä asia, että mikä on tuon iskarin päähän tulevan klemmariosan korkeus. Alkuperäiset ovat yleensä aina matalammat => iskareita joutuu nostamaan ylemmäs, enemmän läpi yläkolmiosta kun kiinnitysosan korkeus kasvaa. Keula painuu alemmas, mikä vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin sen, mitä fysiikan lait määräävät. Omassa tapauksessa keula on nykyisin kaikki säädöt huomioiden 27 mm alempana kun viime kesänä. Ihme että en koe mitään kovin radikaalia eroa...
 
5°, TÜV-hyväksytty, Tyyppi "OFFSET-HIGH"
http://www.stein-dinse.biz/Komplettangebot/Duc-Artikel/Duc-Stummellenker-Satz-54mm-silber-OH::173582.html (http://www.stein-dinse.biz/Komplettangebot/Duc-Artikel/Duc-Stummellenker-Satz-54mm-silber-OH::173582.html)
 
Tätä tarjosivat minulle, LSL noissakin näkyy lukevan.

Ja se Verlicchi (3 eri korkeutta saatavilla): http://radicalguzzi.com/an_einbauteile (http://radicalguzzi.com/an_einbauteile)