Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MPR3soft - Toukokuu 14, 2013, 01:27:48 ap
-
ZZR:N mittariin tuli 500 km täyteen, kun vein äitienpäivänä Porista Laviaan repullisen ruusuja ja istutin ne tyttäreni äidin haudalle.
Olen nyt asunut Porissa vuoden ja eläkeläisen elämä on yllättäen huomattavasti edullisempaa, kuin Laviassa, josta neljänä viimeisenä vuotena ajoin Poriin salille ja muille asioille 3-5 kertaa viikossa.
Tutuksi tullut mutkatiepätkä oli routavaurioiden osalta huonossa kunnossa, mutta kunhan totuttelemme toisiimme, niin uskon uuden moponkin tarjoavan nautittavaa vääntöä ja tehoa myös vielä tuntemattomillakin pätkillä.
BB1:n jälkeen Kawa tuntuu vielä lauhkealta ja ponnettomalta, koska totutusajo (meidän molempien) on vielä vaiheessa.
Anssi sai VILLIHEVOSEN luonteen omaavan BB1:n ja myösi itsekin yllättyneensä miten tiukasti "ohjaksista" oli alkuun pidettävä kiinni, jos halusi mennä sinne mihin oli tarkoitus :o
Pitkän talven aikana puuhastelin salilla treenaten eri laitteiden täysien vastuspakkojen kanssa 6-8 toiston sarjoja. Ristikkäistaljassa "jättiläissarjana" tulevalta videolta on nähtävissä aika monta liikettä. Aattelin saada Kawan ylös, kun on ollut tapana kaadella kaikki mopot ainakin kerran kummallekkin kyljelle 8)
https://plus.google.com/photos/102464933727710545711/albums#photos/102464933727710545711/albums/5876017709998273553/5876017731960719970
Koski-Lavia mutkatie:
http://www.youtube.com/watch?v=5Oqw1t_5uAY
t.arska
http://www.arskashobbies.com/moottoripy%C3%B6r%C3%A4ily.htm
-
Eikö vain ole ketterä pyörä kokoisekseen? Kannattaa heti miten säätää alusta omalle painolle sopivaksi, paranee ajettavuus entisestään.
-
Porin messuilla kävin istumassa ja räpelöimässä viimevuotisen ZZR:n hallintalaitteet ja totesin mitoilleni käypäseksi. Kaupat tein ennen uusien pyörien maahantuloa.
Varsinaisen testiajon tein vasta Lavian reissulla.
Eli ne tavanomaiset väistöt kaistan leveydellä ja koko tien leveydellä, jota edeltää tarvittaessa jarrutuksella saada vauhtia pois. Totaalipysähtymistä eri nopeuksista en vielä totutusajon ollessa kesken ole päässyt vertaamaan, mutta uskon BB1:n kanssa oppineeni ilman apsien apua nimimerkkini mukaisilla renkailla pysäyttämään pyörän lyhyemmällä matkalla kuin kawan apseilla.
Routavaurioinen vanha tie ilmaisi jousituksen säädön ja kevennyksen (persausta ylös) tarpeen, vaikka ensisijaisesti oli tarkoitus väistää töyssyt ja kuopat.
Kawa on 50 kiloa painavampi kuin edellinen mopo, mutta on todella kevyt ja helppo käsiteltävä, kun istut satulassa ja käytät moottoria liikkumiseen.
Jos joutuu ahtaassa paikassa siirtämään ja kääntelemään seisaaltaan pyörää, niin se on ainakin näin alkuun hankalaa, kun tangon päät painuvat aivan tankin kylkeen etupyörän ollessa kääntyneenä ääriasentoon, eikä ole oikein mitään mistä ottaisi kiinni. Ainakin luistavalla alustalla on turha yrittää satulalla istuen saada pyörää jaloilla työntäen vähänkään ylämäkeen. Se on hiinä ja hiinä, että molemmat kantapäät yltävät tukevasti maahan yhtäaikaa. Täytyy osallistua salilla enemmän venytyksiin ja keskittyä jalkoihin ;D
Korvien välissä oleileva 18 kesäinen poikaviikari pisti kokeilemaan hetkellisesti myös vääntöä ja hakemaan kierroksia milloin "hevoset alkavat hirnumaan" ja kokemuksen perusteella ZZR vastaa ennakko odotuksia 8)
Kunhan tutustumme paremmin ja saamme yhteisiä kilometrejä muutaman tuhannen lisää, niin meillä tulee olemaan kivaa tässäkin kokoonpanossa 8)
-
Taitaa olla Zetorissa huomattavasti pidemmät vaihteet kuin BB1ssä?
BB1n vaihteet saisi olla pidemmät, on meinaan tuota vääntöä sen verran, että rivakassa kiihdytyksessä saa olla vaihtamassa vaihdetta suht tiheään 8).
-
Oikeassa olet Anssi.
Vääntö on se, joka tekee BB1:stä parhaimpia pyöriä mutkatieajoon ;D
Vitosta tarvitsi harvoin ja jos vaihde oli kutosella, niin silloin se oli jo matka-ajoa enkä ollut silloin enää mutkatiellä 8)
Jos en muista väärin, niin ykkösellä ylsi reilusti yli satasen nopeuteen ja kakkoselle vaihtaessa keula oli kevyt.
Ajoin reilun koeajon Diavelilla. Viikon lopun Bemarin RR1000SS:llä ja katselin muitakin lähes ratapyöriä paperitietojen avulla.
Kaikissa oli samaa vikaa - eivät sovellu mutkatieajoon, koska väännöt alkavat kymppitonnin molemmin puolin ja tehot 14000 kierroksen paikkeilla.
Aja niillä sitten parhaimmilla vääntö- ja tehokierroslukualueilla - sehän tarkoittaa ettet voi koskaan käyttää kakkosta suurempaa vaihdetta mutkatieajossa :'(
Lopulta moottorin vääntö- ja tehotiedot pisti valitsemaan ZZR:n. Vasta sisäänajon jälkeen tiedän yllänkö samaan nautintoon kuin aikoinaan BB1:sellä.
Olet jo kokeillut huippunopeuden, joten tiedät ettet tarvitse pidempiä välityksiä Suomen teillä ja ei ole ollenkaan häpeä, että pyöräsi on vieläkin yksi parhaimmin kiihtyvistä pyöristä ensimmäisillä kymmenillä metreillä. Jos haluat ajaa kolmeasataa, niin meidän pitää vaihtaa taas pyörät keskenämme ;D
-
Jep Jep, juuri palasin mutkateiltä naatiskelemasta. Välillä oli keula ylhäällä, välillä perä irti kun kiihdytteli räväkämmin. Vaatii siis opettelua vielä ennen kun on täysin perillä BB1:n kaasukahvan maksimi kääntönopeudesta. Mutta mielummin näin, koska vääntöä on hyvä olla reservissä. Maksiminopeudet on kokeiltu, eikä noita nopeuksia enää tarvitse kokeilla, vähemmälläkin pärjää.
Kaverin Hajapusa pysyy varmasti takana 0-160kmh kiihdytyksessä, mutta siitä eteen päin hajapusa menee ohi... Mutkateillä Hajapusalla ei ole toiveitakaan pysyä kyydissä, on kuulemma raskas ja hidas ohjattava. Zetori on kuulemma näiltä osin huomattavasti parempi pyörä ja kuulemma sitä alavääntöä löytyy Zetorissakin. Voisi kuvitella että Zetori on hyvä monikäyttöpyörä niin radalle, mutkatielle, maantielle kuin moottoritiellekin.