Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: McStadey - Toukokuu 10, 2013, 08:57:01 ap
-
Hej, onkos jollain vinkkiä miten nopeusmittarin sisään kulkeutuvan veden kanssa kannattaisi menetellä? Onko tuo helppo tiivistää itse vai menenkö Bike Worldiin itkemään notta tehkää jottai? Viikon siis pyörä (Breva 750 '05) ehtinyt minulla olla ja ensimmäisten sateiden jälkeen huomasin keskivahvaa huurtumista nopeusmittarin alareunassa.
-
Antaisin Bike Worldille tilaisuuden ennen kuin alkaisin itse ropaamaan. Aika arvokas osa tuo mittari on ja hajoaa lopullisesti ajan kuluessa, jos kosteus pääsee vaikuttamaan. Se pitää kuitenkin ottaa pöydälle ja purkaa osiin, että saa varmasti selville mistä vuotaa ja sitten tiivistettyä. Vaan taisi viime kesänä V10:n Veglia Borletti rankkasateen jälkeen mennä tilapäisesti huuruun.
-
Samaan aikaan toisaalla (V11 mittarit):
Muualta napattua:
"Kierroslukumittarin huurtumista on melkein kaikilla, jotkut ovat jopa sitä mieltä, että se on ominaisuus. Jos kierroslukumittari ei huurru, se ei ole alkuperäinen... liittyy Vegliaan. Omalla kohdallani kierroslukumitari vaihdettiin 3 kertaa - mikään ei muuttunut."
Oma:
Tiivistettiin vuosi sitten talvella (oli samalla kaverilla Saksassa joka käämii/korjaa niitä). Ei muutosta, osoitinneulan väri vaalenee tosin... Juurikin samanlainen valkoinen Veglia kun vaikka Motomatin turbocentaurossa.
-
Ehkä kannattaa seurata jonkun aikaa miten nopeasti huurut häviää. Ehkä ei ole tilapäisistä kostumisista moksiskaan.
-
Miten nopeasti huurut häviää
Niin, ei tullut mainittua että ilmiö liittyy toki ilman kosteuteen. Aamulla, illalla, sateella. Taas sitä samaa sarjaa "pikku juttu - mutta harmittaa sentään".
-
Toisaalta jos aletaan hermeettiseksi tiivistää jälkikäteen, niin silloin kosteus ei tuuletu mittarista.
-
V11:n kierroslukumittaria ei ole yritettykään tehdä ilmatiiviiksi ja se huurtuu aina, jos
on kylmää ja kosteaa. Ilmeisesti ulkoilman jäähdyttämä lasi (muovi) on se mittarin kylmin kohta,
johon kosteus tiivistyy.
Ei ole tullut yritettyä tiivistämistä. Voi kuvitella, että hirveän vaivan seurauksena vesi
edelleen pääsisi sisään, mutta ei enää ulos.
-
V11:n kierroslukumittaria ei ole yritettykään tehdä ilmatiiviiksi
Mutta kun nopeusmittari vaikuttaa kaikella tapaa samanlaiselta, miksi se ei sitten huurru koskaan? Pitäisi kai tehda miniatyyri ram-air ilmanotto kierroslukumittarille, samalla käämi jäähtyisi...
-
Eipä ole tullut tutkittua sen tarkemmin. Voisi kyllä kuvitella, että enemmän
lämpiävä mittari huurtuisi vähemmän. Ehkä mekaaninen nopeusmittari käy
kuumempana kuin sähköinen kierroslukumittari.
-
Ehkä mekaaninen nopeusmittari käy kuumempana
Taisi mittarikorjaamo Palanto sanoa että juuri ne muovirattaat ovat ainakin Veglia -merkkisissä kuluvia. Eivät mahda kuumentua.
Aika arvokas osa tuo mittari on
Ja näihin vanhempiin ei saa uutta millään rahalla, esim. juuri tämä Centauro/V11 valkopohjainen Veglia (nopeusmittarin vaijerin lähtö alennusvaihteen kera, jäi pois alkaen n. 2003 V11 mallista).
Ei ole yritettykään tehdä ilmatiiviiksi
Miksi ei sitten huurru Centaurossa, samat mittarit (vai huurtuuko)? Eikös Caliloissa hyö liene samanoloiset mittausvermeet, ei huurru? Taitavat olla niitä "Guzzijuttuja", ovat sattuneet maailmankirjat ja pyörän palikat sellaiseen järjestykseen, että näin nyt vaan käy. Muutenhan sitä ajeltaisiin jaappaninpojan vain suhinaa pitävillä vehkeillä?
-
Calissa ja Centaurossa käytetään samoja kelloja. Ei ainakaan oman Calistimen nopeusmittari huuruile sisäpuoleltaan. Kierroskelloahan ei Jackalissa ole.
-
Calissa ja Centaurossa käytetään samoja kelloja
MM:n Centaurossa näytti silmämääräisesti olevan tasan samat mittarit kun omassani. Ja kun uusia ei saa ja korjaamiseen tarvittavia osia on vähemmän ja vähemmän harvojen korjausfirmojen nurkissa, joskus noiden käyttö kai siten loppuu kokonaan ja on tyydytävä muihin ratkaisuihin.
Kurkkasin mitä S-D sanoo valkoisista Veglia Borletti –mittareista:
02767200 Kierroslukumittari „Cal EV/V10/V11/“, uusi numero 03767200 =>03767201=> “Part no longer available”.
02761500 Nopeusmittari ”Cal.1100 EVO/Jackal/V10/V11” => “Part no longer available”.
-
Se on sitten yritettävä kahlata Ebayta ja purkaamoita maailmalta. Jos omani joskus kajahtaa, sovittelen paikalle Acewellin tms korvaavan yksikön.
-
Huurut hävisi muutamassa päivässä, tuossa välissä oli kyllä yösateita muutamaan otteeseen... Ehkä mä vielä tarkkailen tilannetta.
-
Mulla oli Vintagen (vm 2006) kiekkamittarissa samaa huurtumisongelmaa. Vaihdettiin takuuseen uuteen ja ongelma häipyi sille tielleen.
Nero Corsassa (vm 2005) samat oireet syyskelillä. Olkoon. Tulkitsen ominaisuudeksi.