Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Reima - Toukokuu 09, 2013, 22:35:57 ip
-
Onko kokemusta tai vinkkiä jälkiasenteisesta kaistanvaihtovilkusta?
California EV:n vilkussa on melkoinen viive ennenkuin välähtää.
Mikäli muistan oikein Norgessa vilkun toiminta oli nopeampaa.
Onnistuuko vain releen vaihdolla?
Reima
-
Vertaile samanlaiseen kun tulee tilaisuus. Releestähän se vilkun temperamentti tulee. Muistathan, että moottoripyörällä ajettaessa pelkästään suuntamerkki kädellä annettuna riittää (ihan virallisesti tieliikennelain mukaankin). Sen nopeempaa ja tehokkaampaa ei oo. Tuntuu, et näist on ollu juttua jossain toisaalla ::)
-
Kyllä mun Calissa suht vinhaan aloittaa vilkkumisen. Olisko sulla rele vaihtoa vailla?
-
Moi!
Voihan vilkkureleessä olla vikaakin, mutta ajatus niin nopeista ohituksista ettei relettä kerkiä odottelemaan, pelottaa!
Varsinkin, jos tilanteeseen liittyy yksikin toinen ajoneuvo kuin oma ja ohitettava. Vilkku ajoisssa päälle ja varoitusväläys pitkillä. Vasta sitten tarkkaavainen, mutta ripeä ohitus.
Itse pyrin tähän, jotta olisin vielä huomennakin ajelemassa.
T. Kimmo
-
Kaistanvaihdossa on mukava muistisääntö: VVVV eli Vilkutus, Vaikutus, Varmistus, Vaihto.
Joo...ei aina ole tähän aikaa / mahiksia.
Mutta tuollaisesta voi olla hyötyä:
http://motogadget.com/de/elektrik/digitales-blinkrelais-m-flash/m-flash-blinkrelais.html
En ole kokeillut, mutta näyttää varsin viisaalta vekottimelta. Ja asennus on yksinkertainen ja helppo.
-
Grazie mille, kiitokset kommenteista.
Pitääpä ensi viikolla Guy:n kanssa katsoa, kun vien Calin polttoaineanturin korjaukseen.
Ei ole tarkoitus mitään nopeita ohituksia tehdä, mutta normi kaupunkiajossa ja kehätiellä olisi turvallisempi tunne, jos vilkku heti syttyisi eikä mieti...
-
Ajelen olettaen, että kukaan ei vilkkua näe tai siihen reagoi.
-
..jaa sähkömiehet -mitä pitää muuttaa ? V11 vilkku kun alkaa "tyhjällä" sitten vilkku , tyhjä , vilkku jne kaikissa muissa omistamissani laitteissa toimii vilkku , tyhjä , vilkku
-KG-
-
Releestähän se vilkun temperamentti tulee
Olisko sulla rele vaihtoa vailla
V11:virtalukko antaa sähköä vilkkujen sulakkeelle, jonka kautta se jatkaa vilkkureleelle ja siltä edelleen kahvan vilkkukytkimelle. Sen jälkeen ei ole kun lamput, rele pätkii sähköä.
-
Vilkun rele on lämpörele, joka toimii niin, että kun virta kulkee kärkien kautta releen ollessa vetäneenä kärjet lämpenevät ja sitten irtoavat. Jäähdyttyään taipuvat takaisin, jolloin vilkku taas palaa. Ensimmäisen kontaktin viive tulee releen käämin virtapiirissä olevasta vastuksesta, joka hidastaa magnetisoitumista. Virta kulkee releen kautta ja vilkku toimii niin kauan kunnes katkaisija käännetään off-asentoon.
-
niin se varmaan toimii , mutta miksi vilkutus alkaa (V11) tyhjällä ? Liikenne ympyrässäkin pitää ennakoida vilkun päälle laitto.
Kuinka sen saa toimimaan normaalisti??
-KG-
-
Eikös "elektroninen vilkkurele" ole ratkaisu? Voisi kuvitella, että näissä on kärki aina kiinni, eli valo syttyy heti ja sitten 0,X sekunnin kuluttua kärjet aukevat 0,X sekunnin ajaksi "elektroniikan ohjaamana", ilman että tarvitaan vastuskuormaa (hehkulamppujen lankoja tai lisävastuksia, nämä asiat opin meidän nuorelta herralta muinoin, kun hän oli mopo- ja kevari-iässä).
Esim: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/481894/0 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/481894/0), sähkökuvan mukaan vilkkureleessä käy "vain yksi johto", eli liittimiä on kaksi niin kuin tässä releessä (omaa kokemusta tästä releestä ei tosin ole).
Kävin just kokeilemassa (V11). Vilkun valo syttyy (edessä, alkuperäisen kaltainen hehkulangalla varustettu poltin) n. 0,5 sekunnin kuluttua siitä kun kytkin napsahtaa toiseen laitaan. Sen jälkeen vilkkuu vajaan sekunnin välein (>0,5sek, <1 sek). Takana on ledivilkut, vilkkurele on tässä joku muu kuin alkuperäinen (siirsin sen istuimen sivuun muovin alle aikanaan, en pääse nyt suoraan katsomaan tyyppiä).
Täällä väritetty V11 sähkökaavio: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/2004_V11_Sport_Catalytic.gif (http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/2004_V11_Sport_Catalytic.gif)
Vilkkurele on Nro. 21.
Edit 12.5: vilkun valo syttyy samalla hetkellä, kun vilkkukytkimen sivuttain liikkuva "painike" naksahtaa paikalleen sivulle asentoon "vilkuta" = kun vapauttaa sormen painamasta sitä.
-
Noita vilkkureleitä on tosiaan kahta lajia, eikä siihen taida vaikuttaa se onko kyseessä bi-metalli vai
elektroninen. Toinen malli aloitaa pimeällä jaksolla ja toinen valoisalla. Kumpi on kyseessä ei taida
selvitä varmasti kuin kokeilemalla.
Mitä ihmeen merkitystä tällä on? :o
Pekka
-
Kun katsoin tuota V11 sähkökuvaa kompastuin siihen että vilkun merkkivalolle mittaritaulussa ei tule ollenkaan maata. Sitten täytyy olla niin, että kun aina jompaan kumpaan merkkivalon lampun hehkulangan puoleen pätkii plus jännite vilkkujen ollessa päällä, niin valo maadoittuu sitten aina sen puolen vilkkujen polttimoiden kautta, joka ei ole käytössä (polttimon läpi maata)? Jos molemmat samanpuolen polttimot ovat palaneet, merkkivalo ei voi toimia?
Sitten tuli muutos (taas veikkaan n.2003 "kat") niin että latauksen merkkivalo jäi pois ("Shindengen" lataussäädin) ja tilalle tuli toinen vilkun merkkivalo. Nyt kaaviossa on selkeästi myös maa molemmille merkkivaloille.
[Kuva liittyy näihin]
PS.[Ei kuvaa]
Tuolta Timon linkistä löytyi työlään näköisen asennuksen vaativa "rele" kaistanvaistovilkuille sillä edellytyksellä että vilkkukytkin kahvassa muodostuu kahdesta painonapista: "vilkku vasemmalle/vilkku oikealle". Lyhyt napin painallus = 3 x vilkku. Pidempi = 10 x vilkku. Vielä pidempi = pysyvä vilkku, pitää kuitata pois samasta napista. http://motogadget.com/en/electrics/flasher-relay-for-push-buttons-m-relay/m-relay-blinkrelais-fur-taster.html (http://motogadget.com/en/electrics/flasher-relay-for-push-buttons-m-relay/m-relay-blinkrelais-fur-taster.html)
-
Tuo eka vilkkuvärkki asennetaan suoraan releen sijaan samoihin johtoihin.
Tuosta HiFi-malli vattii enemmän työtä. Lisäominaisuutena on, että se tarvitsee toimiakseen tällaisen:
http://motogadget.com/en/griff-taster/push-button-controls-m-switch/m-switch.html
Tai jonkin vastaavan. Lisähuomiona ennen pikatilausta kannattaa huomioida, että - ainakin minulla - Calin stonga on 32mm ( 11/4") ja tuo sopii 1" tai 22mm standardiin. Onhan toki stongan päät 22mm, mutta tilaa ei ole...
Tästä linkistä löytyy toinen mahdollisuus, joka on sikäli parempi, että se sammuttaa vilkun 20s kuluttua. Joten ei jää vilkku päälle.
>> The m-Stop can also be used as FLASHER RELAY WITH AUTOMATIC DEACTIVATION! Security feature! <<
http://motogadget.com/en/electrics/break-light-modulator-m-stop/m-stop-bremslichtsteuerung.html
Hintaa on vähän enemmän, mutta asennus yhtä helppo. LED-lampuille näköjään vaatii kuormitusvastuksen.
Ja eikun vilkuttelemaan...
-
Ostaisin kopallisen erimerkkisiä orkkistyyppisiä vilkkureileitä ja niistä valitsisin mieleisen.
-
Minua tämä vilkkuasiakeskustelu ihmetyttää. Mihin tarvitaan niin nopeasti reagoivaa vilkkua kuin keskustelussa on vilahdellut.
Eikö vilkuttamisella ilmaista aietta siirtyä sivuttain tai aietta kääntyä? Vilkun voi siis laittaa hyvissä ajoin päälle kun aikoo vaihtaa kaistaa ja katsella siinä vilkutuksen aikana mihin ilmestyy ajoneuvon mentävä tila turvallisesti. Vilkuttaminenhan ei tarkoita sitä että vilkun syttymisen jälkeen olisi pakko kääntyä tai siirtyä sivuittain.
Jos taas kiertoliittymässä ei ehdi vilkuttaa poistumisreittiään on tilannenopeus liian suuri.
Tiedän että jotkin vilkkutyypit ovat hitaita aloittamaan mutta kun sen tietää niin voi vipua kääntää hieman aikaisemmin.
-
Kysymys onkin turvallisuuden tunteesta.
-
Ei ajeta tunteella vaan taidolla...
-
Sellaisia salamavilkuttajia valitettavasti liikku tien päällä. Sekä pyörillä, että autoilla on joillain tapana livauttaa vilkkua ja samalla vauhdilla tuupta toiselle kaistalle. Käytännössä siis samalla käden liikkeellä.
Täällä Jyvässeudulla, linja-autot ilmaisevat halukkuutensa pysäkiltä poistumiseen kuten edellä. Heillä tosin on tilinauha herkässä, jos lähtevät ilman vilkkua liikkeelle. Kymmenisen vuotta sitten ottivat sen kannan, että kuljettaja joka lähtee pysäkiltä vilkuttamatta, saa potkut. Tai ainakin riittävän pitkän "ilmaisen" vapaan. On vaan melkoinen villin lännen meininki, kun vilauttavat vilkkua ja samalla ponnaavat liikennevirtaan. Täällä kun kuljettajat saavat pitää pakollisia taukojaan tai hoitaa kuskinvaihdon pysäkillä, niin ei aina voi olla varma, lähteekö tuo tuosta just vai onko paussilla.
-
voi,voi -kyllä nyt tunnen itseni idiootiksi inttäjäksi... Suurin haitta on kun ei pysty morjestaan/kiittämään vilkulla vain vipua käyttämällä , pitää vielä silmällä seurata se yksi väläys ennen vivun palautusta.
-KG-
-
Voi hyvä veli -KG-, jos yhtään lohduttaa niin minäkin tunnen itseni aika yksinkertaiseksi tässä joukossa - perussimppeli asiani oli vaan miksei pyörän vilkku pelitä niinkuin tojotassa ??? ;)
-
Ei kai tässä kenenkään pöljäksi kannata itseään tuntea. Asiallista keskustelua.
Mutta kannattaisiko hommata vaan se uusi rele? Jos toimisi. Kävin kokeilemassa omasta Jackalista ja ei muuten sekään lähde valolla liikkeelle, vaan ikään kuin puolikkaalla pimeällä :o En ollut ikinä muuten niin tarkasti asiaa tarkastellutkaan.
-
Sellaisia salamavilkuttajia valitettavasti liikku tien päällä. Sekä pyörillä, että autoilla on joillain tapana livauttaa vilkkua ja samalla vauhdilla tuupata toiselle kaistalle. Käytännössä siis samalla käden liikkeellä.
Vaikka pyrin laittamaan aina vilkun hyvissä ajoin ennen kääntymistä, salamavilkutusta voi sattua ihan "vahingossakin": Ajeltiin kerran vaimon kanssa vieraalla maalla ja tultiin keskellä peltoja kuuden risteyksen liikenneympyrään. Näköesteitä ei ollut mihinkään suuntaan, ja sainkin ympyrään tullessa sen turvallisen käsityksen, että ympyrään ei ollut tulossa meidän lisäksi ketään muita , ei oikealta, ei vasemmalta, ei takaa, eikä edestä. Täysin tyhjä ympyrä. Vilkaisin gepsiä ja sain sen käsityksen, että on kierrettävä hiukan ja sitten ulos. Kuitenkin, kypäräpuhelimesta kuului vaimon komento: Oikealle pitää mennä! Tökkäsin vilkun oikealle ja käänsin samalla "komennon" suuntaan. Oikeaan peiliin en ilmeisesti kerennyt vilkaista, tai sitten siitä ei näkynyt mitään liikettä. Samalla auton äänitorvi huuti mielettömästi aivan vieressä ja auto pyyhkäisi oikealta ohi meihin nähden varmaan tuplavauhtia ja niin läheltä, että ei montaa senttiä rakoa ollut. Auto ohitti oikealta osin pientareen kautta, sora pöllysi ja kuskin nyrkki heilui. Ja katosi hirveätä vauhtia horisonttiin. Kiire tuntui olevan. Meillä ei kiirettä ollut ja pysähdyttiin hetimiten huuli pyöreenä ihmettelemään, että mistä ihmeestä se auto tuli?
Tänä päivänäkään en tiedä, mistä se siihen tuli, eikä sillä väliä, kun säikähdyksellä selvittiin. Tilanteessa oli monta omaa virhettä ja aiheuttajaa sen salamavilkutuksen lisäksi, mutta jotenkin minulle tuli heti silloin mieleen Calin "hidas" vilkku. Ei ehkä välttämättä olis vaikuttanut tässä tilanteessa, mutta ei kai se nyt herran tähden tekis kenellekkään ainakaan haittaa, vaikka se lähtis vilkuttamaan ilman sitä ensimmäistäkään tyhjää. Parannus turvallisuuteen se kyllä on,
olkoonkin kyse vaikka millisekunneista.
Jouko
-
Omalle Guzzille olisi taas hyvää laitta pari "vilkkuparannuksia" : Nimittäin usein tapahtuu semmosta että vilkku jää päälle muutama kilometri .
(voi olla vaarallista.)
Kerran vilkku toimi vahingossa
50 kilometriä(noin 40 min.). Ja takaajettavat kaverit eivät tykkää. Merkkivalo mittaritaulussa näkyy huonosti auringossa. Ja katkaisija täytyy painaa vilkutt. lopettamiseksi.
Ja hyvää olisi jos kuljettaja itse yrittäis muistaa asian aina ajaessa guzzilla. :-\
GUZZR
-
Verneriltä tulee tänään postissa uusi alkuperäinen vilkkurele, mutta kokeilin Motonetin elektronista vilkkurelettä tyyppi 48-1894 (5,90 euroa sis. alv 24%). tuntuu pelaavan ja sytyttävän vilkun hieman nopeammin. Tämän elektronisen releen elinkaari on mysteeri, miten kestää ???
-
Ei kais sitä voi rikkoa kuin ylijännitteellä? Tai jollain odottamattomalla virtapiikillä.
-
Veikkaan että Ricambi Originale on hitaampi kuin "elektroninen". Mitähän tuo "elektroninen" tosiasiassa tarkoittaa? Onko siellä edelleen mekaaninen liikkuva kärki, joka pätkii yhteyttä ja tuo "elektroniikka" on ainoastaan ajastin (sen sijaan että olisi lämpöön ja vastuskuormaan perustuva perinteinen vilkkurele)? Vai eikö ole mitään mekaanista liikkuvaa kärkeä enää? Ja voihan sitä viivettä tulla myös tangon kytkimestä. Jos se on sellainen, että kärki sulkeutuu vasta silloin kun sormen vapauttaa vivusta (oma mutu on että omassa on tällainen vipukytkin). Siihen tuhraantuu jo 0,5 sekuntia.
-
Joo, enpä lähde elukoiden sielunelämää enempää tutkimaan.
Suurin viive tulee vilkkukytkimen toiminnasta, joka pitää vilkuttaessa reippaasti pohjaan painaa.
Hipaisu ei riitä...
-
Minulle on yleensä riittänyt, kun on edes jotenkuten toimivat vilkut.
Tosin täytyy kyllä myöntää, että Bemarin vilkuissa häiritsee se, että ne kytkeytyvät tietyn matkan päästä pois päältä. Etu on toki se, että eivät jää kilometritolkulla vilkuttamaan, mutta ruuhkaliikenteessä ne usein kerkiävät tipahtaa pois päältä ennen aikojaan.
Minulla ei ole ollut Jyväskylän liikenteen bussien kanssa mitään ongelmia. Niihin vaan pitää suhtautua riittävällä varovaisuudella ja liikenteessä kun isot menevät kuitenkin aina ensin. Tosin ehkä se helpottaa, kun ajaa tuolla kaupungilla taksia lähes joka päivä, niin tietää jo aika hyvin ne pysäkitkin, missä ne yleensä pitävät taukoa.
-
>>>... liikenteessä kun isot menevät kuitenkin aina ensin. <<<
Joitain vuosia sitten matkustin bussilla Vihdintietä Helsingin keskustan suuntaan. Bussikuski lähti aina pysäkiltä
menetelmällä: Rattia vasemmalle, samalla vilkku päälle ja hanaa. Muut väistelivät. Näin mentiin useampi pysäkki
kunnes sitten pysäkiltä jälleen tavan mukaan lähdettiin ja saman tien liinat kiinni. Joku taisi kolautaa nenänsä etummaisen penkin kahvaankin. Samalla voikin seurata kun vasemman puolen ikkunoiden takaa suhahtaa ohi
rivi metrin korkuisia kirjaimia: PEKKANISKA.