Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Juhku - Huhtikuu 28, 2013, 23:11:10 ip

Otsikko: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: Juhku - Huhtikuu 28, 2013, 23:11:10 ip
Vintage Cali hörähti hienosti käyntiin talven jälkeen, mutta pientä ongelmaa sähköpuolella...jarruvalo ei toimi ja vasemman puolen etuvilkku palaa jatkuvasti, kun kytkee päälle. Ja vasen takavilkku ei toimi lainkaan. Oikean suunnan vilkuissa ei ole mitään ongelmaa. Jarruvalon polttimen tsekkasin ja näytti olevan kunnossa. Oisko joku maavika? Mahtaako näillä olla joku "yhteismaa" kun molemmat tökkii vai mistä pirusta pääsisi eteenpäin? Kiitokset jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 29, 2013, 08:25:28 ap
Jos toisen puolen vilkku toimii ok, niin rele on kunnossa. Releessä on yksi kärki vilkutukseen ja katkaisijalla vain valitaan kumpaan johtoon sähkö menee.  "Remputa" hetki katkaisijaa, jotta mahd. lika poistuu/vähenee. oinen hyvä konsi on vaihtaa releeltä lähetvät villkujohdot ristiin ja tutkia mikä on tilanne. Rele on kirkas pyöreä purkki, jossa kolme johtoa.

Palaako se etuvilkku aina, kun kytket virran pyörään? Jos, niin saa sähköä muualta - tosin epäilen tätä, koska takavilkku palaisi samalla tavalla, kun on samassa johdossa.
Takavilkun maa on samassa karvassa, kuin takapään muutkin valot, jotta siinä ei taida...
Takavilkun polttimo ehjä? Mullakin joskus kaksi perättäistä vikaa, joten ajatuksella...
Etuvilkku palaa kirkkaasi? Jos himmeä, niin saattaa olla maakarvassa ( tai muissakin ) sen verran huono liitos, että lamppu hehkuu, mutta releen bi-metalli ei reagoi liian pieneen virtaan.

Monesti näkee liikenteessä auton, jossa esim. jarruvalot vilkkuvat vilkun tahdissa tms. vekkulia. Kyseessä on maadoitusvika. Ja kun tämä pyöräsähkö on edelleenkin vain 12 volttia, eikä se juuri hyppää...

Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: Juhku - Huhtikuu 29, 2013, 10:48:41 ap
OK, kiitos vinkeistä. Yritän tutkia lisää. Takavilkun polttimo seuraavaksi.

Ja varmaan maadoitusten ja releen tsekkaus....jos se rele voi toimia "osittain"....


 













Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2013, 11:23:18 ap
Arvaan että takavilkun polttimon toimimaan saamisen jälkeen alkaa vilkuttamaan myös etuvikku. Kaksiliittiminen vilkkurele vaatii tietyn kuorman vilkuttaakseen ja yksi lamppu ei välttämättä tätä homma tee mutta kaksi lamppua tekee. Tarkoittaa myös että on käytettävä ohjekirjan mukaisia lamppuja.

Jarruvalon suhteen epäilyjärjestys: lamppu palanut, katkaisijan liittimessä vikaa, katkaisijassa vikaa. Vika voi olla em tapauksissa vain oksidoitumisesta johtuvaa ja puhdistamalla paikkoja vikakin poistuu.

Jarruvalokatkaisija lienee tässä tapauksessa painekytkin. Yleismittarin vastusmittauksella on helppo selvittää katkaisjan toiminta suoraan se liittimistä.

Tyypillisiä "kevätvikoja" jotka ovat usein yhteydessä talvisäilytyspaikan olosuhteisiin.
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 29, 2013, 14:39:46 ip
Litra kahvia ja järki alkoi kulkemaan:
Palanut takavilkun polttimo pienentää releen bi-metallikuormaa sen verran, että vilkkutoimintoa ei synny.
Joten yksinkertainen syy saattaa olla tuolla.

Matti kerkesikin näköjään ensiksi.
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: MakikEr - Huhtikuu 29, 2013, 15:35:11 ip
Terve,

Oman Vinttagen vilkut kiukuttelivat viime keväänä käyttöönoton jälkeen, tosin niin ettei toinen etuvilkku toiminut lainkaan ja takavilkku paloi kaiken aikaa kun vilkun kytkin oli sille puolelle käännettynä.  Syynä oli ajovalon takana olevien johtimien liiallinen kiristyminen takoa käännettäessä ja tästä johtuva liittimen irtautuminen etuvilkun sisältä. Kannattanee tarkistaa tämäkin mahdollisuus vaikka vika ei sinulla ilme samalla tavalla kuin minulla.

-MakikEr-
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 30, 2013, 10:34:27 ap
Kerrotko, Juhku, vian selvittyä mikä siellä oli vaivana?
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 30, 2013, 10:51:35 ap
Eiköhän tuo johda palaneen takavilkun suuntaan. Maadoitusvika jossain aiheutta yleensä ihan mitä tahansa oireita, muttei ainakaan itselle ole tuollaista tullut vastaan. Kerta se olis ensimmäinenkin..
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: Juhku - Toukokuu 02, 2013, 19:41:43 ip
Vaihdoin takavilkun polttimon ja toimi hetken ja sitten vika palasi uudelleen. Suhautin CRCtä akkutilassa olevaan liittimeen, josta piuhat menevät taakse. Vilkut toimivat sen jälkeen ok. Jarruvalon johtoon tulee virta liittimelle asti, mutta vain etujarrulla. Eli liitin ainakin menee uusiksi, mutta taitaa vikaa olla muuallakin, kun takajarrun valokatkaisija ei näytä toimivan. Tarina jatkuu...
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 02, 2013, 20:31:18 ip
Niin se vain on että kosteus, väärät materiaalivalinnat liittimissä, pitkä seisonta-aika ja ennakoivan huollon puute tuottaa kaikenlaista pientä häiriötä.

Nuo liittimien naaras- ja urospuolten keskinäinen materiaaliero, kun siihen vielä lisätään kosteus, synnyttää potentiaalieron eri materiaalien välille ja tapahtuu hapettumista. Joskus itse liitinpinnit ovat ihan kunnossa mutta pinnin ja johtimen välinen liitos voi olla johtamattomassa tilassa. Samoin liikkeestä rasittunut johtimen kiinnitys liittimeen voi olla tehokas häiriölähde: joskus toimii, useimmiten ei. Eli tärinä- ja taivutteluherkät liitokset sisältävät edellä kuvailtuja vaivoja. Hapettuman synnyttämä ylimenovastus pahentaa salakavalasti tilannetta ja jostain tulee savu pois.

Taannoin oli entinen sotapyörä hoivissani. Se oli seisonut käyttämättömänä vuosikymmenet. Toki siinä oli myös huoltamisesta johtuneita selkeitä vikoja mutta varastoinnin aikana oli syntynyt useita vikoja.

Tuossa alla kuvaus mitä kaikkea asiantuntematon varastointi ja puutteellinen huolto tekee käyttövarmuudelle. Toisaalta oastajan etu kun saa ostaa "romua" huutokaupasta pikkurahalla.

http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi-kaasuttimien-kunnostus.html
http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi-katsaus-sahkolaitteisiin.html
http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi.html
http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi-sytytyslaitteet.html
http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi-keulan-maadoitus.html
http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi_20.html

Valokuvat antavat hieman väärän käsityksen: suurin osa kuvista on otettu vasta osien pesun ja kunnostuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 02, 2013, 21:56:58 ip
Todennäkösesti se takajarru kytkin lähtee toimimaan liittimen ja johdon puhdistuksella/korjauksella. Etujarrussa olevat kytkimet yleensä rikkoutuvat herkemmin. Olisiko syynä alttiimpi sijainti luonnonilmiöille.
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 03, 2013, 08:28:58 ap
Irroitin Calista takavalojutun kokonaan. Hämmästyin johdossa olevaa liitintä. Se oli hyvässä kunnossa paikasta ja etenkin rakenteesta huolimatta. Meinasin vaihtaa Superseal-liittimeen, mutta ei sattunut olevaan 5-napaista hyllyllä, niin jäi tekemättä.
Täytyypi tuohon kesän aikana, jos viitsii tai muistaa...
Otsikko: Vs: Vilkku ja jarruvalo...
Kirjoitti: Juhku - Toukokuu 03, 2013, 20:58:12 ip
Jep, kyllä molemmat jarruvalot heräsivät henkiin. Laitoin sähkökapineisiin tarkoitettua crc:tä kaikkiin liittimiin jotka osuivat kohdalle. Jalkajarrun katkaisin odotutti vähän pidempään ennen kuin lähti pelaamaan. Kiitokset kaikille vinkeistä ja vihjeistä jälleen kerran.