Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Huhtikuu 28, 2013, 23:00:44 ip

Otsikko: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 28, 2013, 23:00:44 ip
Tänään ajoin tämän kauden ekat ajot Calilla ja kuinka ollakaan, alkoi kytkin luistaa... Luistaa ainakin 4- ja 5-vaihteilla kun tarkoaa lisää hanaa. Äkkiä opin olla turhaan kuormittamatta kun kotiinkiin oli vielä 300 km. Oli sitte aikaa miettiä... Syksyllä ei luistanut ja nyt heti. Eikä koskaan missään pyörässä aiemmin vaikka aikaa ja matkaa on mopojen kanssa menty. Laitteella ajettu 48 tkm eikä vaijeri ole tiukalla.

Aattelin ajaa rauhallisesti toukokuun loppuun kun Cali menee sitten taas vajaaksi 3 kuukaudeksi talliin odottamaan syyspuolen rientoja ja tällä aikaa raplaisin kytkimen kuntoon.

Onko olemassa mitään kikkakolmosta vai luistaako se vain kuluneisuuttaan, mikä sinänsä kuulostaa aika oudolta.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2013, 06:46:34 ap
Voisikos siitä kytkinkopan reiästä kurkistaa, ettei ole öljyinen kytkin? Takastefa esim pettänyt?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 29, 2013, 09:29:42 ap
Tuohan se mieleen tuli ja kuikuilinkin mahdollisia öljyvuotoja ulkopuolelle asti. Eihän se kytkin taida paljon tarvita kun alkaa lipsumaan. Aikanaan, vuonna 2000, kaverien R 1100 RT ja K 1200 LT alkoivat lipsua samalla Espanjan reisulla ja RT:llä ajettiin vielä ekan lipsumisen jälkeen noin 20 tkm ennen kuin avasimme sen. LT:llä ajettiin Ranskasta kotiin ja meni takuun piikkiin mutta viipyi korjaamolla muistaakseni todella luvattoman kauan.

Pitäisikö korjata heti vai muutaman tuhannen kilsan jälkeen kun on seiskissa muutenkin? Tietysti pitäisi mutta hyvällä onnella toimii kesäkuulle asti.   
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2013, 11:19:20 ap
Vanhat kaksilevyiset kytkimet ainakin sietivät öljyä oikein hyvin. Sitä piti tulla kytkintilaan liki tulvimalla että sitä joutuisi kytkinlevyihin asti. Yksilevyinen kytkinmalli on melkolailla identtinen kaksilevyisen kanssa että en usko kastumiseen. Jos niin on käynyt niin on myös pyörän alla melkomoinen lätäkkö öljyä. Kytkintila ei ole tiivis vaan siellä on reikä pohjassa.

Itse suuntaisin tutkimukset hydrauliikan ja painelaakerin toiminnan suuntaan ensin. Ensinnäkin se on helpompaa ja jos ko kapineet jumittavat vika ei silti välttämättä ilmene kahvaan asti. Toisinaan on löytynyt vika suoraan kytkinesteestä: on lisätty vääränlaista nestettä ja sekoittuessaan ne sakkautuvat ja tukkivat kanavia paluusuuntaan.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2013, 11:46:01 ap
Onko -06 Calissa hydraylinen kytkimen käyttö?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2013, 11:50:59 ap
Sorppa, ajattelin näitä nykyisiä malleja. Lienee nimimerkki NorgeGTL hämännyt.
Silti sama juttu mutta kytkinvaijerin ja painelaakerin toiminnan varmistaminen. Joskus on myös vaihteiston takana sijaitsevan kytkinvivun akseli jumitellut.
Ja Californioissa on aina kaksilevyinen perinnekytkin joka kestää ja kestää. Koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa kytkinlevyjä kulumisen vuoksi. Aina on jokin muu syy mutta ei vielä noilla kilometreillä jos ei ole harrastanut keulittelua tai täyskaasulähtöjä.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 29, 2013, 12:32:23 ip
Tutkitaan... Nimimerkin vaihto ei liene tarpeellista eikä ehkä toivottavaakaan sen mukaan minne sattuu tuulemaan. Olkoon tuo nyt ensimmäisen Kutsin muistoa kunnioittavaa. En olisi arvannutkaan, että käyttömekanismissa voisi etes olla jotakin rassattavaa. Toisaalta ainahan siellä on missä on liikkuvia osiakin.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 29, 2013, 13:00:35 ip
Lainaus
että käyttömekanismissa voisi etes olla jotakin rassattavaa

Talvipäivien ratoksi tästä pidettiin tarinaa: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4108.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4108.0)
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 29, 2013, 16:23:04 ip
Tuttua tarinaa oikeastaan BMW-kaudeltani, jolloin muutaman kerran tuli purettua kytkin. Kerran vain omasta ja sekin vain silkasta uteliaisuudesta. Tuolloin tuli säädeltyä tuota vipua ja vaijeria oikein työntömitan kanssa. Pitääpä ihan tarkistaa. Tosin se, että miten se alkoi talviseisokin aikaan?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 29, 2013, 17:21:33 ip
Tähän liity mitenkään, mutta...
>>Nimimerkin vaihto ei liene tarpeellista...<<
Yritin joku vuosi sitten vaihtaa TimoEv:n TimoNorge´een, mutta tuomioksi tuli "nuorisopyörä".
Jäi sitten tekemättä, kuten muistetaan...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2013, 17:50:55 ip
Jos kytkimen tuntuma koko liikeradalla on normaali, en uskoisi että jää kantamaan. Siis vivusto tai käyttötanko. Jos se jumittaisi vähän auki, pitäisi kahvassa tuntua vähän tyhjää alkuun.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 30, 2013, 09:13:50 ap
Kytkin tuntuu käsituntumalta aivan normaalilta ja eílen kävin pyörän alla ja sielläkin kytkimen käyttövivussa oli hieman välystä kuten vissiin pitääkin... höh...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 30, 2013, 09:38:46 ap
Muuan vanhan liiton guzzimies joskus kertoili kuinka loppuun kulunut kytkin tuo vielä reissulta kotiin. Pyörä kyljelleen ja kytkinkopan huuhtelu coca colalla.... ;D  Ei kuulemma luista hetkeen. Tiedä sitten...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kvlm - Huhtikuu 30, 2013, 10:10:52 ap
Motomatin linjoilla , todennäköiseltä tuntuisi että vivusto jumittaa jostain. Kytkinhän kestää normaali ajoa kuten autossa. 200tkm nyt ainakin ilman että edes alkaisin epäillä levyjen kuntoa (kuluneisuutta)


-KG-
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 30, 2013, 10:28:43 ap
Ei kuitenkaan ylimääräistä välystä vivustossa, laatikon päässä? Eli ei se akselin läpi menevä tanko jumittele?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 30, 2013, 10:33:03 ap
Mekanismissa jumittavia kohteita ovat: vaijeri, joka on helppo tutkia: sen tulee kulkea kuoressaan herkästi, kytkinvivun saranatappi: voitelun puute tai hapettuma aiheuttaa kankeutta ja viimeisenä painelaakerin painimen O-rengas: sen kitka sylinterinsä seinämiin: voitelun puute, tai hiekkaa/hapettumaa sylinterissä. Nämä voi tutkia mitään sen isommin purkamatta. Vain kytkinvipu ja -vaijeri pitää irrottaa. Puhtaus on tärkeää ettei painelaakeri saa asennushiekkaa sisuksiinsa. Samalla tulee sen kunto katsottua.

Jos painelaakerista eteenpäin on vikaa, kuten työntötanko kytkinakselin sisällä tai vika itse kytkimessä kuten kytkinlevyn kitkapinnan irtoaminen. Se edellyttää jo enemmän purkamista. Se ei ole vaikeaa mutta työlästä. Tuleepa katsottua sitten koko kytkin perusteellisesti.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 30, 2013, 11:58:06 ap
Ihan normalilta tuntui mutta pitää illalla nostaa kissa eli Cali hoitopöydälle, paneutua asiaan, löysätä koko systeemi, koettaa olla hukkaamatta sitä jousta ja makustella.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 01, 2013, 21:43:40 ip
Taitaa olla moottoriöljyllä osuutta asiaan kun reiän kumitulppa oli kostea ja koneen alla myös kosteaa nelikanttisen reiän likellä... JoukoS toimi HelpDeskinä, josta kiitos.

Kauankohan kestää ennen kuin jättää tielle?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 01, 2013, 23:37:43 ip
Voiko ensiapuna lorottaa tenttua tai muuta puhdistavaa kytkimeen jos tulee hätä...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 02, 2013, 00:13:07 ap
Itse saattaisin kokeilla jotain öljyä poistavaa puhdistusainetta. Esim bilteman tms moottorinpuhdistussprayta. Ei ne ainakaan enempää pahenna kytkintä.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 02, 2013, 09:23:28 ap
Onko mennyt liikaa öljyä vaihhon yhteydessä. Ylimääräinen vuotaa kytkimelle. Lääkkeeksi käy, että laskee ylimääriset pois. Kytkin alkaa pitää jonkun ajan kuluttua, kun öljy palaa pois. V10:ssä riittii pari kertaa reilusti kaasua moottoritievauhdissa.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 02, 2013, 11:27:16 ap
Periaatteessa ei ole mahdollista koska 3 litraahan sinne menee suodattimen kanssa... eikö? Ellen sitten ole kaatanut vanhasta muistista Norgen 3,6 litraa. Pitääpä tarkastaa öljyn pinta ja vaikka laskea pois osa ja seurata asiaa.

Tuo kävi jo aiemmin omassakin mielessä kun muistelin olleen joskus puhetta jostakin pyörästä, joka oli sille herkkä.   
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 02, 2013, 12:12:59 ip
Öljyä voi vuotaa vain moottorin käydessä stefan välistä. Öljytaso on reilusti kampikammiossa alempana kuin ko. tiiviste.

Toinen mahdollinen vuoto paikka on kaksi alinta runkolaakerin pulttia , mitkä on porattu lohkosta läpi ja vaativat teflonteipin tai liiman väliin. Nämäkin jäävät öljytason yläpuolelle eli öljyä voi vain tihkua kierteen läpi silloin kun k-kammiossa on painetta => moottorin käydessä.

-KG-

Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 02, 2013, 17:25:37 ip
Ilman omaa kokemusta, pelkästään "ihan itse luettuna" muistan tapauksista referoidun, joissa syynä oli vuotava nokka-akselin laippa (onkos sellainen myös vauhtipyörän puolella?) ja huohotusjärjestelmän "lähtö", josta öljyä valui alaspäin kytkimelle.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 02, 2013, 17:46:39 ip
Juuri nuo Camnin mainitsemat kohdat voivat vuotaa syystä tai toisesta kampiakselin huulitiivisteen ohella. Lisäksi vuotolistalla ovat takapään laakerituen kehällä olevat kiinnityspultit joiden kierre saattaa yltää kampikammion puolelle. Öljy vuotaa kierrettä myöden halukkaasti.
Tietysti laakerituen laipan tiiviste kampikammiota vasten voi vuotaa.

Kuvassa näkyy huohotinputki laippoineen, keskellä puolikas nokka-akselipesän päätylaippaa ja huohotusöljyn paluuputki vasemmalla. On syytä myös tarkistaa että noihin putkiin liitetyt letkut eivät vuoda murtuneisuuttaan tai että klemmarit on löysällä.

Kampiakselin takalaakerin tukilevyn pulttejakin näkyy pari.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 02, 2013, 20:37:20 ip
Tuota tulppaa voisi kuvata samoin kuin auton moottorin lohkojen ns pakkastulppia. Ne ovat loivasti kuperia tai koveria, mistä päin katsotaankin, ja ovat prässätyt aukkoonsa siten että kuperaan alueeseen on jäänyt pikku jännityspotentiaali. Mukailevat siten lämpötilaa ja metallin laajenemista. Yleensä pitävät tiiviisti mutta isku tai suuri lämpötilaero voi tulpan irrottaa. Usein on käytetty myös ympäröivän metallin tyssäystä tulpan reunan vierestä kiinni pysymisen varmistamiseksi mutta ei ilmeisesti Guzzin tapauksessa.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 02, 2013, 21:49:39 ip
Varmaan kannattaa tässä samassa tutkia huohotuksen toiminta ja putkien ynnä letkujen kunto.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 03, 2013, 11:18:18 ap
Viikonloppuna ajan noin 800 km. Toivottavasti toimii.

Pelasi kuin Buick! Ensi viikonlopun paikkeillareilu tonni lisää kokeilua...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2013, 22:16:20 ip
Näpertelin erään Californian kytkimen parissa joitakin tunteja.
Otin muutaman kuvankin: http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 13, 2013, 11:07:32 ap
Mikä auttoi luistamiseen, vai itsestäänkö korjaantui?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: egon - Toukokuu 13, 2013, 16:16:29 ip
Tuollainen kytkinlevyn navan irtoaminen näyttää kyllä varsin omituiselta vauriolta. Joka tapauksessa se on väsymisvaurio, mutta ajoliikkeestä ei pysty syntymään niin isoja voimia, että ne pystyisivät ydintämään kasvavia säröjä noin moneen ja leveään kannakseen. Minusta tuossa saattaa olla juurisyynä levyn napaboorin rakastuminen kytkinakselin napakappaleeseen jossain elämänkaaren vaiheessa. Jos kyseiset boorit ovat olleet hyvin yhtä puuta niin joka kerran kun kytkintä käytetään, se pystyy pullistamaan napaa tasossa sisään ja ulos, josta syntyvä muodonmutos nitkuttaa kannaksia ja aikaa myöden aiheuttaa särön muodostumista joustaville alueille, edellyttäen tietysti että levy on sen verran kulunut, että se hengittää kun painelevyä liikutetaan. 
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 13, 2013, 22:01:06 ip
Oli niin tai näin niin noi hennomman malliset levyt poikivat keskiöstään liki poikkeuksetta ennen kuin levystä on pinta loppunut. Ei tuo ollut ainoa vaihtamani. Malleja talliltani romuloorasta löytyy useita joista on murtuma lähtenyt alkuun. Olen säästänyt noita uuden mallin levyjen keskiöitä ja arvelin niittaavani niitä vanhojen mutta ehjien levyjen keskiöihin. Ei siinä juuri säästöä synny mutta sairaseläkeläisen ajankulua kyllä.

Tuohonkin blogissani olleeseen pyörään sovittiin tulevan talven aikana laittaa paksummasta materiaalista tehdyt levyt. Olettaisin että kytkinpölyllä on osansa kytkimen toiminnassa. Lähinnä haitallista. Painelevy ja välilevy eivät oikein kulje spooreissa jotka ovat täynnä kovettunutta pölyä. Pölyn pois saamiseen kytkimen sisältä ei oikein ole muita keinoja kuin purkaminen. Kykimen äänettömyys voi olla seurausta pölyn olemassaolosta. Ehyt kytkin pitää avattuna aina jonkinlaista kilkatusta. On ominaisuus, ei vika.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 14, 2013, 23:50:05 ip
Vieläkin toimii reilun 2 tkm ajon jälkeen kun ei vedättele. Kevätpäivillä vielä pitäisi käydä, jonka jälkeen pitäisi paneutua asiaan.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Kesäkuu 01, 2013, 11:40:21 ap
Cali menee nyt seisontaan elokuulle asti ja eilen kävin vielä vasiten testailemassa kytkintä. On korjautunut ajan saatossa ja nyt pitää jo melko räävittömästi vedätellä, että luistaisi. Ainakin 140 asti pitää hyvin. Eli toistaiseksi kytkimen aukaisu jää odottamaan. Oliko luistaminen vain jolklakin tavalla talven seisokista johtuvaa.... mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 03, 2013, 11:08:31 ap
Päässään helpolla, jos oletetaan ,että siellä oli hieman liikaa öljyä talven aikana. Öljyä tihkui kytkimeen, joka sitten palaa luistatuksissa pois. Pari kunnon kiihdysajostarttia tai kaasu täysille suurimmalla vaihteella maksimiväännön kierroksilla ylämäessä niin, että luistaa jos luistaa.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 03, 2013, 20:58:36 ip
Sitä öljyä pitäis olla ihan älyttömästi liikaa, että ylettäisi pinta kampiakselilinjalle..
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 20, 2013, 10:25:05 ap
Täytyy lisätä tähän ketjuuun vielä viimeiset kuulumiset Calin kytkimen tiimoilta. Elo-syyskuun vaihteessa käytiin etelä Norjassa ja kytkin piti ettei mitään kaikissa mäkilöissä. Hieman hirvitti lähteä nousemaan Lysebotnista tunnelia pitkin kun en ollut ihan varma. Ei kuitenkaan ongelmia kuten ei loppusyksynäkään. Quota sen sijaan vuotaa sivutuella seisoessaan melkoisesti vaihteistoöljyä alleen tallissa. Murheiden summa on kai sitten vakio.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 20, 2013, 17:15:22 ip
>>...Lysebotnista tunnelia pitkin...<<
Se olis muuten rattoisa paikka hoitaa konevikainen California ihmisten ilmoille ja huoltoon...Huh!  :'(
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 20, 2013, 19:41:53 ip
Norjan autoliiton tiepalvelu toimii loistavasti. Nimim. kokemusta on.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 20, 2013, 20:01:56 ip
Lainaus
Quota sen sijaan vuotaa sivutuella seisoessaan melkoisesti vaihteistoöljyä alleen tallissa.

Saattaapi olla kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri tiensä päässä jos vuotaa kytkinkotelon kautta. Vuoto ole runsasta jos vain on tiivistevika kyseessä.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 20, 2013, 21:20:31 ip
Sieltä kytkinkopan aukostahan sitä herkkua valuu... Vaatii hoitoa. Onko iso homma laakeroida samalla koko loota ja onko siinä jotakin shimmauksia niin kuin esim Pemareissa on?
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 20, 2013, 21:59:55 ip
Riippuu ajetuista kilometreistä ja siitä onko tullut muita vikoja. Laakerit ovat hyvin edullisia rattaiden ja akseleiden hintoihin nähden. Että sikäli on kannattavaa. Mutta ehjiä laakereita ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Yleensä se särkynyt kaksirivinen on varustettu muovisella kuulahäkillä. Häkki kun hajoaa niin kuulat karkaavat. Sen jälkeen ei saa ajaa koska kytkinakselin keskitys ei pysy kohdallaan ja saattaa kiilautua kytkimen keskiön kanssa yhteen ja taipua.
Yhden oppisuunnan mukaan kannattaa laittaa sellainen laakeri jossa on metallinen kuulahäkki. Tosin olen nähnyt sellaisenkin menneen rikki ja silloin vaihteistossa oli seikkaillut paljon metallisilppua.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 20, 2013, 22:08:56 ip
59 tkm ajettu eli ei paljon mitään. Edellinen omistaja oli tehnyt kytkinremontin eli alle 10 tkm sitten. On kai jäänyt varsinainen syy korjaamatta.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 25, 2013, 23:50:33 ip
Selasin tuossa Quotan ohjekirjaa ja ja... Eihän minulle ole vaan käynyt niin, että olen laskenut öljyn pois laatikon sivulla olevasta tarkastusaukosta ja ladannut sitten normimäärän öljyä sisään... Ei olisi ihme jos valuu... Ja onko Calin kohdalla käynyt jotakin samaa. Norgessa asia oli selvä, että laatikon alta laskettiin öljyt pois ja roppu oli vielä hieman hankalasti putkien yläpuolella. Kai näitä pitää välillä opiskella kantapäänkin kautta, että sitten osaa.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 26, 2013, 21:21:15 ip
No joo... Tarkistusruuvi auki ja tulihan sieltä tavaraa... kuten tuli myös kun viimeksi kun olin siitä laskevinani öljyt pois vaikkei ihan näin paljon. Ex omistajan jäljiltä oli siis myös liikaa. Varsinainen tyhjennysproppu onkin aika hankalassa paikassa ja nyt sen löysin kun osasin hakea. Olisi pitänyt lukea ohjeet viimeksikin. Eli kytkimen luiston syy oli ilmeisesti siis vaihteistoöljyn ylitäyttö.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: NorgeGTL - Joulukuu 09, 2013, 12:12:15 ip
Tismalleen sama juttu Calin kanssa...
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 09, 2013, 12:37:36 ip
Näitä sattuu: Toissa vuonna olin tekemässä kotikäyntiä erään guzzimiehen luo kun hän ei saanut pyöräänsä pelaamaan kunnolla. Lähti käyntiin mutta savutti hirvesti ja tukehtui jonkin ajan päästä. Laitettiin uudet tulpat ja kone lähti käyntiin mutta sammutettiin ja mitattiin puristuspaineet. Hyvät paineet. Katsottiin ilmanputsari ja sen kotelossa oikein lillui öljyä. Puhdistettiin koko huohotussysteemi ja laitettiin käyntiin, hienosti kävi.
Lähdin kotiin ja kohta soi puhelin että vika on uusiintunut. Meni se kesä eikä pyörälle sinä aikana tehty mitään. Meni talvikin, mutta keväällä pyörän omistaja oli päättänyt vaihtaa öljyt ja sitä tuli kampikammiosta useampi litra, noin kaksi litraa ihan ylimääräistä. Tätä ihmeteltiin ja kaveri vannoi että ei ole ylitäyttänyt, ei varmasti. Pyörä ryhtyi toimimaan kuin ei mitään vikaa. Myöhemmin selvisi että tämän pyöränomistajan veli oli lainannut vaivihkaa pyörää ja palkkioksi lainasta vaihtanut öljyt. Tämän selvittyä katsottiin sitten muutkin paikat: vaihdelaatikko ja perävaihde olivat myös kantta myöden täynnä öljyä. Vieläpä samaa öljyä kuin moottorissa.
Otsikko: Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 09, 2013, 12:58:35 ip
Se on varmaan ollut traktorimies, yksi öljy kaikkiin paikkoihin.  ;D