Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: rimpjar - Huhtikuu 27, 2013, 15:13:38 ip
-
Noniin täytyy sitten hommata kanssa nuo kahvalämmittimet, ja kysymys sitten tuleeko ne alkuperästen kahvojen päälle mistä on purettu pehmusteet vai mikä ne on vai onko ne kokonaan uudet kahvat.
Ps. lukekaa rivien välistä en osaa paremminkaan tuota kysymystä muotoilla Suomeksi ???.
-
Biltemassa on kahvakumit jotka asennetaan alkuperäisten tilalle. On myös olemassa edullisia tarroja jotka liimataan alkuperäisten kahvojen alle. Tosin vain kaasukahvan puoli niistä on tehokas. Oikea puoli lämmittää vain hiukan koska sen lämpö pakenee sarvea myöden pois.
Muista jättää oikeaan kahvaan reilusti johtoa että liikekuorma jakautuu pidemmälle matkalle.
-
Noitahan on periaatteessa kahta tyyppiä: Helpompi toimii siten että alkuperäiset kahvakumit irroitetaan paikaltaan (kytkinpuoli ohjaustangosta ja kaasukahvan puoli kaasukahvan päältä joka pyörii ohjaustangon päällä. Kumien sisäreikä eri kokoinen) Pitää usein käyttää jotain puikkoa jota työntää kumin ja tangon väliin jotta kumi irtoaa metallista/muovista. Sitten tarvike kahvakumit paikalle. Niissä on sisäänrakennetut vastukset. Hankalampi vaihtoehto (tosin vähän halvempi) on laittaa noiden omien kahvakumien ja tangon väliin tuleva vastus. Sen asennus ainakin kuulostaa vaikeammalta. En ole kokeillut. Öljyjä tai rasvoja ei kannata käyttää irrotuksessa tai kiinnityksessä, vaikka se tulisikin mieleen. Sitten vastusten kahvoista tulevat johdot pujotetaan siten etteivät ole kauhean rumasti näkyvissä tai ahtaudessa. Muista kaasukahvaan riittävästi löysää, että kapula kiertyy. Noiden lämmittävästä vaikutuksesta ei olla yksimielisiä. Toiset tykkää mutta toisten kädet palelevat entiseen tapaan selkäpuolelta. Olisikohan näihin hyvä käyttökäsine jokin sellainen malli jossa selkäpuolella hyvät toppaukset ja kämmenpuoli tuntoherkkää ohutta nahkaa. Itsellä kokemusta lämmitettävistä kahvoista vasta noin 100 km. Kas, Mattikin ehti jo...
-
Ja kannattaa sitten laittaa rele sinne virtajohtoon. Yhdessäkään asentamassani setissä ei vakiona sellaista ole mukana.
-
Nyt minulle tuli tuhannentaalan paikka kysyä: miksi rele? En ole sähköinsinööri ja kuitenkin ymmärrän esim. vilkkureleen ja lämpöreleen tarpeellisuuden. Tätä en kuitenkaan oikein ole sisäistänyt. Tässäkin on kohtuu hyvä esimerkki että kahvanlämppärisetit tulee ilman relettä mutta ilmeisesti olisi hyvä että niissä olisi rele...
Kausi korkattu, eilen melkein kilometri lippis päässä ja tänään vähän toistasataa kilometriä kypärä lippiksen tilalla.
-
Siksi, että virta ei tule kahvoille kuin pyörän käydessä tai sähköjä ei ole otettu kahvoille esim pyörä hengettömistä johdoista. Oikosulun tai muun häiriön sattuessa ei tuhoudu pyörän sähköjörjestelmä..
-
SULAKE! SULAKE! Ettei tapahdu katastroofia...
Rele on hyvä asentaa myös - kuten jo kirjoitettu on.
Järjestys: Akku - sulake - rele. Releen vetoon ( kelalle ) jännite sellaisesta johdosta, jossa sähkö vain pyörän käydessä tai kun on virta päällä.
Näin illalla päälle jäänyt lämmitin ei aiheuta aamulla voimasanojen runsasta käyttöä. :-X :'(
Ja toistaen itseäni; Kunnon liitokset ja riittävän paksuja johtoja...
-
Siksi, että virta ei tule kahvoille kuin pyörän käydessä
Tulipa taas kreivin aikaan neuvot Gruppon palstalta ihan tilaamatta. Juuri ihmettelin että miksi omassa oli otettu kahvanlämmittimien sähkö käytöstä poistetuista rekisterivalon johdoista. Varmaan juuri tuon vuoksi, että virtaa tulee vain kun pyörä käy. Katsoin just että tuo virtapiiri on "parkkivalot". Lähtee sulakkeelta F6 (5A) ja kulkee valokatkaisijan kautta parkkivaloille eteen, mittarivaloille ja takavaloille. Ei ole sulake koskaan vielä palanut. Meinasin että otan akulta ja oma sulake johtoon...mutta sittenhän ne vois jäädä brennaamaan päälle iäksi...
Releen vetoon ( kelalle ) jännite sellaisesta johdosta, jossa sähkö vain pyörän käydessä tai kun on virta päällä
Pitää jättää releen laitto kesäksi kun nyt on täysi työ saada pyörä kasaan muuten. Releen ohjaus noista samoista rekisterivalon johdoista.
Kysymys:
Minua hirvittää ne johdot, jotka kulkevat akun plus navalta ilman sulaketta "johonkin". Näitä ovat ainakin startille menevä yksi paksu johto (runkoputkia pitkin, tärisee...) ja sulakerasialle virtaa vievät kolme johtoa, sulakkeetta. MM taisi mainita että monet laittavat startille menevän johdon päälle muoviletkun tms. lisäeristeen. Mitä tähän suositetaan? Hätävarjelun liioittelua?
-
Ite päissäni pitäisin tuota suojaamista lähinnä ennakoivana viisautena. Kihnutus kuluttaa ja kun kihnuttaa liikaa alkaa sattumaan. Tietänette tunteen.
-
Eilen asensin kaverin viimevuotiseen TransAlpiin Koosn lämppärit. Helppo homma kun on johdotukset valmiina ja supetkin irtosi ja meni paikalleen hyvin. oikeaan kahvaan piti laittaa hieman tilkettä väliin, ettei pyöri. Rele tuli satulan alle akun viereen. Hetki piti miettiä ohjausvirran ottamista mutta takavalolta sitten kun toimii virtalukon kautta. Johtojen kuljettaminen edestä tankin alta satulan alle teetti myös hetken hommia kun oli niin hankalasti ja ahtaasti kasattu tuo tankin seutu.
Samanlaiset lämppärit laitoin myös Caliin ja Quotaan.
-
Tiukat kahvakumit saa paremmin paikalleet kun kastelee tangon esim Sinolilla. Alkoholi haihtuu välistä nopeasti, mutta toimii asennuksen aikana liukasteena. Mitään rasvaa ei siis kannata käyttää, kuten jo edellä oli mainittu. :)
-
Jos on kovat lämppärit, eli se putki on kovaa muovia, liima toimii myös liukasteena. Laitoin nyt appiukon pyörään Loctiten Hybrid Glue -liimaa. Katsotaan pysyykö.
-
Californiaan laitoin Stormin myyvät Koso-merkkiset lämppärit, 69,00 euroa.
Syöttö suoraan akulta omalla sulakkeella ja välirele väliin, jolle herätevirran ryöstö ajovaloilta.
Releen sai hyvin jemmaan valoumpion sisään (kuten myös lisävalojenkin releen).
Vanhat kahvat leikkaamalla pois ja uudet liukastetta käyttäen tilalle. Kaasukahva vaati tilkkeeksi vähän teippiä, että oli riittävän tiukka.
Hyvin pelaa ja 2-teholla jo kuumat (5-tehoinen säädin).
Säätimen kiinnitys Calin paksuun stongaan onnistui Motonetistä löytyneellä polkupyörän LED-valon kiinnityspannalla (9,90 euroa)
-
Käyttäjäkommentti saatu Saiton kahvoista. Toimii! Säätimen start-asento grillasi kuulemma näpit nopeasti ja tehokkaasti. Ykkönenkin riittänee pitkälle syksyyn.
-
Käynti vaimoväen tai tyttöystäväväen kemikaalivarastolla ja sieltä hiuslakkapurkki (mikäli vielä sellaista käytetään) ja siitä suhaus stongaan ja kumi menee liukkaasti päälle,siis stongan. Hetki odottelua niin hyvin liimautuu kahvat kiinni,ei pyöri tyhjää,mutta lähtee tarvittaessa myös irti
kun tulee kahvakumien vaihto. 8)
latimo