Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 23, 2013, 20:18:11 ip
-
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-keulan-huoltoa.html
Vanhempi juttu jossa on myös työkalu- ja työtapaniksejä ja joka liittyy myös keulaosastoon:
http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.html
-
Tankin alta löytyy kaikenlaista uutta ja outoa. Hankaluuksia, hienoja rakenteita ja pikkuvikoja.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-ilmansuodatin.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sahkoliittimet.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-laturin-hihna.html
Mietin että mahtaisiko huoltoliike puuttua jutuissa ilmenevien poikkeamien ja vikojen korjaamiseen kuinkakin perusteellisesti normihuollon puitteissa?
Itse kurkistin vasta nyt ensimmäistä kertaa Brevan tankin alle. On huollot jääneet aiemmin hieman pintapuoliselle öljynvaihtotasolle.
-
Huuhtelitko putkia ennen uutta öljyä? Sisällä on kyllä järkyttävä määrä moskaa vaikka pelkät öljyt vaihtaisi.
-
Paljon kiitoksia motomatille Brevan huolto-ohjeista. Todella hyvät ja selkeät kuvat tekstin lisäksi. Täytyy katsoa jatkossa jos yrittäis tehdä itse joitakin noista kohteista. Tosin parempi olla lupaamatta mitään. Ainakin etupään öljyn vaihto näyttää aika vaikealta ja riski hommalta itse tehtynä.
-
Ei kannata pelätä, vaikeinta hommassa on pyörän tukeva ripustaminen.
-
Huuhtelitko putkia ennen uutta öljyä?
Tarkoitatko venttiilikoneiston ja huohotinkammion välisiä letkuja?
Ne tulee tsekattua kunhan otan venakopat auki ja teen venttiilien säädön.
Nyt kun tankki on irti niin pitää tehdä kaikki "tarpeellinen" eli asiat mitä ei voi suorittaa tankki paikoillaan.
Isoin homma lienee kuitenkin korjata polttoainepumpun ym muiden johtimien suojasukan repeäminen irti tankin pohjasta.
Kyseinen vika on tullut arvattavasti silloin kun pyörää korjattiin hirvikolarin jäljiltä merkkihuollossa. Sen jälkeen tankkia ei ole irrotettu ja itse en ole irrottanut sitä koskaan.
Koneöljyt on vaihdettu hiljakkoin eli viime elokuussa. Nyt vaihtuu vain peräöljyt. Vaihteisto saa odottaa vielä vuoroaan.
Edellinen öljynvaihto ja reissuun valmistautuminen: http://www.motomatti.fi/2012/08/oljyn-pikavaihto-ja-survival-pack.html
-
Ainakin etupään öljyn vaihto näyttää aika vaikealta ja riski hommalta itse tehtynä.
Ei kannata pelätä
Lainaan TunturiTT:tä siinä että keulaöljyjen vaihto ei ole mitenkään vaikea operaatio. Varsinkaan kattamattomassa pyörässä. Norgessa on katteet hieman tiellä.
Keula on niin yksinkertainen rakenteeltaan että sen suhteen ei tarvitse pelätä että säädöt tai osat menisivät sekaisin. Tuo yläpään propun avaamis- ja kiristämishomma on ainut jossa voi tyriä jos sitä ei tee asianmukaisesti. Olen nähnyt keuloja joita on kiinnitetty viilapenkkiin ja sitten yritetty avata ylätulppaa. Huonolla menestyksellä: joko teleskooppiputki on mennyt lyttyyn tai ainakin naarmuuntunut. Sen seinämävahvuus ei ole kovin suuri.
Näille teleskoopeille en ole sorvannut sopivaa työkalua eli kahta holkinpuolikasta jolla voi pitää yläputkesta kiinni kun avaan "irtokeulan" ylätulppaa tai isomman remontin yhteydessä joskus myös alapään pulttia.
Guzzien USD-keulat ovat sitten luku erikseen.
-
Guzzien USD-keulat ovat sitten luku erikseen
USD (UpSideDown, ei USDollars...) on siis "käännetty" järjesteys? Vähemmän jousitettavaa massaa, epäpuhtaudet pääsevät paremmin liikkuviin osiin? Tässä liitteen kuvassa USD etujousituksella varustettu moottoripyörä (ratadaytona), luulee olevansa Breva. Sen ecussa on tilapäisesti Brevan kartta, testaustarkoituksissa. Tein nopeaa kuvakartoitusta, USD: Daytona, Sport 1100, V11, Griso.
-
Lähinnä tarkoitin keulaa itsessään. Kun laskee vanhat rasvat pois ja lisää uudet, jää pumppuihin sotkua. Kannattaa huuhdella löpöllä tai halvemmalla öljyllä ennen keulaöljyjä.
-
Tänään tuli sellainen asia eteen että kannattanee muillekin CARC-mallien omistajille tästä tiedottaa ja saattaa alulle "vapaaehtoinen" takaisinkutsu. Tankin sisäinen polttoainesuodatin, jos se on jutussani esitettyä mallia, voi hajota koska tahansa. Sen vaihtaminen ei ole vaikeaa mutta hieman työlästä. Jos tietää tai epäilee että suodatin on kyseistä tyyppiä niin ennen pidempiä ajoreissuja kannataa se vaihtaa kestävämpään versioon.
Blogissani on kuvakertomus aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html
Tässä on ehkä aihetta laittaa tietoa myös niille jotka eivät ole internetin ulottuvilla. Olisiko Il Falconeen hyvä laittaa pieni maininta aiheesta?
Onko tietoa onko muissa malleissa käytetty muovista tai osittain muovista polttoainesuodinta? Saattaa olla riskitekijä matkan jatkumisen suhteen.
Kuvassa näkyvä pullistuma on epänormaali ilmiö ja vian ilmentymä ja haljetessaan matkan keskeyttäjä..
-
Ei ne montaa vuotta tuota filtteriä käyttäny, jostain muistikuva että 2008 olis jo kaikissa se parempi suti käytössä.
-
Onko jossain keskustelupalstoilla raportoitu noiden suodattiminen poksahduksista? Varmaan tarvii oman Brevan tankin sisään kurkistaa lähiaikoina, mutta jos poksahdus on todennäköinen kaputti, niin eihän tuolla viitsia ajaa metriäkään ennen suodatimen vaihtoa.
-
Veikkaan ettei ole poksahdellut, kun ei takaisinkutsua kuulu.
-
Useammallakin motoristien yleisellä sekä guzzistien keskustelupalstoilla asiaa on käsitelty ja filttereitä repeillyt. Yhden linkin tuonne blogini puolelle liitin.
Tuo suodatin on mitä todennäköisemmin ollut pyörässäni tehtaalta asti. Merkkihuollossa sitä ei siis ole vaihdettu. Siihen viittaa se että suodatin oli kiinni alkuperäisen tyyppisillä "pikaklemmareilla" jotka puristetaan pihdeillä paikoilleen. Suodattimesta tuli melkoista kuraa kun tyhjensin sen. Likaisuus ja sen mukanaan tuoma tukkoisuus voi olla syynä paineen nousuun suodattimessa. Tankin avaamiseen taas viittaa se että pohjalaipan tiiviste oli ollut pois paikoiltaan. Tosin on se voinut olla uudesta asti huonosti. Tiivisteestä oli vuotanut bensiiniä pieniä määriä. Pyörä on otettu liikenteeseen heinäkuussa 2005.
Käytin pyörää huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa säännöllisesti toissavuoteen asti. Sen jälkeen huoltoja ei ole tehty koska pyörällä on ajettu hyvin vähän. Nyt sille tuntuu olevan tarvetta ja otan homman omiin näppeihini tehdäkseni perusteellisempaa huoltoa ajan kanssa. Kirjoittelen huoltotoimistani sen mukaan kun niitä tulee tehtyä. Harvoin teen huoltoa omiin pyöriini kerralla kaikki-periaatteella vaan aina kun tulee inspiraatio jonkin paikan läpikäymiseen tai on muuten joutoaikaa. Takajousituksen komponentit huolettavat tällä kertaa eniten. Ei niinkään iskunvaimennin vaan vivuston laakerointi. Viimeksi avasin ne joskus viisi vuotta sitten. Silloin korroosio oli jo tehnyt hommiaan. Nyt voi joutua laittamaan uusia laakereita niveliin.
-
Toisilla merkeillä tuo takaisinkutsu lähtee herkemmin. Anopin Can Amiin tulee nyt vissiin neljäs takaisinkutsu. Tällä kertaa vaihdetaan pari ehkä vaaratilannetta aiheuttavaa bensapuolen osaa.
-
Vain liikenneturvallisuutta vaarantavat takaisinkutsut kulkevat Trafin kautta. Takaisinkutsun toteutumista valvovat poliisi ja katsastuslaitokset Trafilta saatujen tietojen pohjalta.
Erikseen ovat takaisinkutsut jotka ovat lähinnä asiakaspalveluun ja takuuseen liittyviä vähemmän vaarallisia joita laittavat valmistajat alulle oman tuotteensa ylläpidoksi. Sellainen olisi tämä turpoava ja ajan mittaan hajoava suodatinkin.
Katselin Breva 1100:sen huoltokirjan huoltojaksotusta: sieltä ei löytynyt kohtaa jossa olisi mainittu polttoainesuodattimen vaihto. Tosin löytyi kohta jossa määrätään vaihtamaan koko polttoaineletkusto neljän vuoden välein. Ehkäpä tuo suodatinasia liittyisi siihen. Joka tapauksessa hämärä asia. En ole kuullut huollon koskaan esittävän tuota letkujen vaihtotyötä tehtäväksi tai ilmoittanut sen tehdyksi huollon yhteydessä automaattisesti.
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=
-
ei löytynyt kohtaa jossa olisi mainittu polttoainesuodattimen vaihto
Sama juttu on sen "Calitapauksen" kanssa. Kun suodatin siirtyi tankkiin, loppui polttoainesuodattimen vaihto. Kumma juttu, että "neljä kertaa" suurempaa tankin ulkopuolella olevaa suodatinta vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan kymppitonnin välien ja tätä pientä tankissa olevaa "ei koskaan".
-
Breva/Norge/Cali/Pegaso/ym. --suodatin on käytännössä sama alumiininen KL 145, jota on käytetty ruisku-Bemareissa jo ammoisista ajoista asti. BMW:llä oli aikanaan vaihtoväli 30 tkm ja myöhemmin 40 tkm ja tuota olen itse käyttänyt. Pegasossa 20 tkm. Pegason alkuperäisen suodattimen toisen pään letkunkiinnike on ohuemmalle letkulle.
-
Ei liity suoranaisesti asiaan.
Olen aina ihmetellyt miksi moottoripyöriin laitetetut polttoainesuodattimet ovat päälinjassa eli puhdistavat tankissa olevan polttoaineen moneen kertaan. Jos kyseessä olisi suodatin joka suodattaa vain kulloinkin ruiskutettavan polttoaineen niin suodattimen kuormitus olisi huomattavasti vähäisempi.
Linja on nyt tällainen: imusuodatin -> pumppu -> polttoainesuodatin -> paineensäädin. Linja suuttimille lähtee suodattimen ja paineensäätimen välistä.
Se voisi olla myös näin: imusuodatin -> pumppu -> paineensäädin. Pumpun ja paineesäätimen välistä linja suodattimelle ja siitä suuttimille.
Ainoat komponentit jotka vaativat hyvää suodatustehoa ovat suuttimet. Paineensäädin ja pumppu sietävät kyllä sen moskan joka läpäisee imusuodattimet.
Jos haluaa oikein hifistellä voi laittaa polttoainelinjaan kaksi hienosuodatinta: pumpun jälkeen yksi suodatin ennen paineensäädintä mutta linja suuttimmille ennen suodatinta ja siihen linjaan pieni tankin ulkopuoleinen suodatin. Näin saavat sekä suuttimet että paineensäädin puhdistettua polttoainetta eikä kumpikaan suodattimista tee koko hommaa. Lisäksi helpotuksena on että tärkein suodatin on tankin ulkopuolella, jos niin halutaan, helposti huollettavissa.
Tätähän TimoEV (omaa sukua TimoStone) joskus ehdottikin.
-
Se pumppukin kestää kyllä pidempään, kun sitä ennen on suodatin. Pyörällä ei vielä ole niin paljon ajettu että näkyisi, mutta autolla olen kyllä pumpun ajanut väljäksi. Ruumiinavaus pumpulle kertoi pesän olevan väljä ja pinta urilla, eikä kyseessä ollut mikään muovinen, vaan teräksinen pumppu.
-
Niin onhan siellä suodatin ennen pumppua, jopa kaksi imusuodatinta. Niiden reikäkoko on joitain millin kymmenyksiä joten siitä menee sakat sekä pienet kuidut läpi helposti. Se on tarkoituskin koska ennen pumppua ei voi olla kovin tehokasta suodatinta koska pumpun imuteho ei riitä. Kavitoiva pumppu hajoaa ennemmin kuin likainen pumppu. Kyseessä on tavanomainen ja yleisesti saatavana oleva pumppu. Eikä maksa kovin montaa kymppiä. Esimerkiksi Motonetista.
-
Mistähän siihen suodattimeen oiken tulee moskaa? En ole nimittäin milloinkaan vaihtanut suodatinta mihinkään besalla käyvään meidän taloudessa, eikä yhdessäkään ole ollut koskaan mitään vaivoja bensapuolella. Yhdessä Mondeossakin oli kai päälle 400 k kun se lähti kiertoon ja kaikki toimi kuin kello sen kymmenen vuotta mitä se ehti perheessä olemaan.
-
..vaatii ilmeisesti vain huonoa tuuria, että saa jostain huoltamolta kuraa tankkiin tankatessa ? Mikä lienee äärimmisen harvinaista.
-KG-
-
Harmi kun en ottanut kuvaa siitä moskasta jonka valutin pois vanhasta suodattimesta. Mutta se ei ollut syy. Enhän voi tietää kuinka kauan ja kuinka suurta moskan määrää se sietää mennäkseen tukkoon. Syy oli se että ihan kiinnostuksesta katsoin tankkiin ja huomasin että suodatin oli hajoamassa.
Nykyisin on polttoaineet paremmin puhtaita kuin joskus kun oli vielä maanpäällisiä säiliöitä. Silloin suurin ongelma oli kengurubensa joka muodostui vedestä ja bensiinistä. Nykybensiini neutraloi veden automaattisesti (bensiini sisältää aina hiukan alkoholia johon vesi liukenee) eikä se aiheuta ongelmia polttoainejärjestelmälle. Myös ruiskutuspaine jaksaa painaa veden läpi suuttimien jos sitä järjestelmässä ilmenee silkkana vetenä.
Roskaa ja muuta moskaa tulee polttoaineiden sekaan pienessä määrin jo valmistuksessa: valmistaja ilmoittaa ns kiintoainepitoisuuden tuoteselosteessaan. Merkittävin määrä törkyä polttoaineisiin tulee jakeluasemilla heidän säiliöistään ja polttoainelinjoistaan. Kuljetuksessakaan ei olla aivan puhtaalla pohjalla. Lisäksi tankkauksen yhteydessä joutuu likaa polttoaineen joukkoon mutta suurin lian aiheuttaja on usein itse polttoainejärjestelmä ajoneuvoissa. Varsinkin peltitankit tuottavat törkyä. Muovitankit eivät juurikaan. Tiivisteistä ja polttoainelinjoista irtoaa jotain myös. Siksi huolto-ohje kehottaa ne vaihtamaan uusiin säännöllisesti.
Ennen oli ruisku-Guzzeissakin reilusti ylimitoitettu polttoainesuodatus. Vielä yhdeksänkymmentäluvulla ja kakstuhatta alussa oli iso filtteri tankin alla. Sen vaihtoväli oli ilmoitettu hyvin lyhyeksi mutta kyllä se sieti moninkertaistamaan käyttöaikansa. Nyt se on pieni tikkuaskin kokoinen patti letkussa tankin sisässä eikä huoltoväliä ollenkaan. Omassa tapauksessani, selvittelyjen jälkeen selvisi että sitä ei ole vaihdettu lainkaan, suodatin vaihtui nyt kun mittarissa on 72.000 km. Eikä mitään käyntiongelmia. Kunhan uteliaisuuttani katsoin tankkiin. Tutkikaahan omistajan käsikirjasta kuinka pyöriinne on määritelty tämä suodattimen vaihto.
Ei niinkään huoleta se että suodatin tukkeutuisi koska sen oireet näkyvät ja kuuluvat moottorin käynnissä laihana seoksena korkeilla kierroksilla. Se minua huolettaa että se poksahtaa tankissa kesken matkan materiaalinsa huonouden vuoksi. Samalla kun se poksahtaa irtoaa kaikki edellisistä tankeista suodatettu moska siihen yhteen tankilliseen. Joutuu siis huuhtelemaan tankin sisältä. Ei ole vaikeaa mutta kun tämä vika pyrkii sattumaan aina matkalla eikä tallissa sekä tuottaa harmia, ainakin aluksi.
Ajoneuvot yleensäkin sietävät väärää käyttöä ja huoltamattomuutta: kaveri nihkaantui autoliikkeessä kun vei erittäin hyvin pidettyä Mazdaansa vaihtoon. Automyyjä kysyi vuosimallin ja ikkunasta vilkaisten määritteli välirahan. Kaveri meni toisenn liikkeeseen ja sai siellä paremman arvion ja vaihtoi Toyotaan mutta päätti että ei uhraa auton huoltoihin ja kunnossapitoon enää rahaa eikä aikaa: ajoi vain öljyä lisäten 300.000 km ja vei vaihtoon. Saman rahan sai kuin huolletusta. Ei kyselty huoltokirjoja tai katsottu muutenkaan. Syntyi säästöä.
Siinä säästövinkki myös uuden moottoripyörän ostajalle. Ajaa vain. Vioista kantaa huolta joku muu...
-
Uteliaisuuttani myös vilkaisin Brevan tankkiin ja siellä oli myöskin suodatin hankkinut keskivartalolihavuutta.
Onko aiheellista/järkevää vaihtaa kaikki letkut tankin sisällä? Pitempi letku näyttää olevan semmoista ryppyistä kuin norsun kärsä, joten kai se pitää laittaa varaosana kaiken varalta, vai onko tuohon kohteeseen kokemusta tavallisesta (Viton?) letkusta?
-
Itsellä oli varsin joustavassa kunnossa tuo "kärsä" enkä kokenut sitä vielä tarpeelliseksi vaihtaa. Tavallisen letkun kanssa tuo 180 asteen mutka voi olla ongelma. Paitsi jos laittaa letkua reilummasti niin tulee loiva mutka eikä mene letku lyttyyn. Onhan siellä tankissa tilaa.
Alkuperäinen letku vaikutti jotenkin muoviselta materiaalilta eikä siis ollenkaan kumilta. Sisäpuoli valkoista, ulkopinta mustaa.
Suodattimen vaihdon jälkeen pitää virrat kytkeä monta kertaa pois päältä ja päälle että tsydeemi tulee ilmatuksi ennen käynnistystä. Muutoin tulee monta käynnistysyritystä.
Tuliko, Egon, törkyä filtterin muoviosan puolelta? Itse olin yllättynyt siitä että sinne mahtui niin paljon skeidaa.
Mikä vuosimalli? Koitan tässä haarukoida kuinka monessa pyörässä, minkä ikäisessä ja missä malleissa on käytössä tuo pehmenevä filtteri. Voi sitten tehdä varmemmalta pohjalta esityksen sen vaihtamisesta.
-
Jos päädyt hommaamaan metritavarana letkuja, niin ole tarkkana että on myös päällipuoli bensankestävää laatua. Ei yleensä ole. Tästä on aiemminkin tuumailtu foorumilla.
-
En vielä katsonut filtterin sisään, mutta muovi kuultaa läpi ja sisus on kyllä tummanpuhuva, joten on kai siellä jonkin verran herkkuva.
2006 mallin, Breva on kyseessä, seitsemän kautta ja jotain 70 k tai enempikin on taidettu tulla, joten suotimen läpi on mennyt arviolta viitisen tuhatta litraa bensiiniä. Se ei kyllä minusta ole paljon mitään suodattimelle. Minusta polttoaineet pitäisi olla niin puhtaita että viisinkertainen määrä pitää mennä ennenkuin filtteri saa olla tukossa. Kun tankki on nyt irti niin pitänee vaihtaa tulpat kanssa niin periaatteessa pitäisi taas päästä perille noin vuoteen 2020 saakka ilman että ottaa tankkia irti.
Pannuhuoneessa Oilonin valmistamasta öljypolttimesta hurahtaa 2000-3000 litraa vuodessa läpi suunnilleen saman kokoisesta reijästä. Linjassa on suodatinkuppi, jota ei ole avattu sen 25 vuoden aikana jonka olen talossa asunut. Varovaisesti arvioiden on mennyt 60 000 litraa öljyä siitä läpi eikä ole vielä tukossa.
-
Tutkikaahan omistajan käsikirjasta kuinka pyöriinne on määritelty tämä suodattimen vaihto
Joku vuosi sitten kun ähelsin -03 Calin tankissa olevan suodattimen kanssa päädyin lopputulemaan, jonka myös näyttäisi pitävän paikkansa esim. V11 mallien kanssa ja näistä johtaen toimisi yleisohjeena. Toki voin olla väärässäkin.
Erillinen polttoainesuodatin ja paineensäädin tankin ulkopuolella integroitiin yhteen "pumppumysteerioon" tankin sisällä (samalla kävi erillinen bensahana verkkosuotimineen tarpeettomaksi) kun siirryttiin kattiaikaan. Siis keskimäärin vuosimalleista 2003 alkaen (eikös vuoden 2002 viimeinen päivä ollut periaatteessa viimeinen mahdollisuus saada katiton peli rekisteriin Euroopassa). Luonnollisesti poikkeamia oli juuri 2002/-03 sen vuoksi, että kaikki osat käytettiin loppuun ja järjestelmä vaihtui uuteen käsillä olevien osien mukaan, eikä tarkasti vuosimallin mukaan. On 2002 valmistuneita, joissa on jo pumppumysteerio tankissa.
Esim. jos Cali/V11 Workshop manualeja tutkii, on vanhemmassa ("ei kat") selkeästi aina tuo polttoaineensuodattimen vaihto 20.000 km välein ("Fuel filter - replacement"). [Daytona, Sport 1100, Centauro, vaihto 10.000 km välein]. Seuraavassa "Update" Workshop manualissa kattivehkeille ei puhuta enää polttoainesuodattimesta vaan mainitaan yleisemmin "tankki ja putkitus", 20.000 km välein ("Fuel tank,and pipes - inspection/adjustment/possible replacement"). Tuon voinee hyvällä tahdolla ymmärtää niin, että polttoainesuodatin ja letkuja mahdollisesti vaihdetaan tarvittaessa kun tankkia ja putkitusta tarkistetaan 20 tkm välein.
Sama linja näyttäisi jatkuneen 2003 eteenpäin. Uusimmat viritykset (V7, Cali1400); mennään samannäköisellä pumppumysteeriolla ja yleisohjeella: "Fuel lines (3)". Merkintä (3) = "replace every 4 years".
-
V11 vaihdettu kerran n 80tkm kohdalla -varulta. Ei ihmeemmin ollut purettaessa likainen. BMW suodin sama , löytyy esim motonet.
-KG-
-
Samoissa 80 tonnin kilsoissa kuin klmv suodin vaihdettu ja tutkittu tarkasti sahaamalla halki ja verrattu emännän Brevan 40 tonnii ajettuun myös halkaistu ja tutkittu ,sama suodin, kuin V11 :toista,ero hyvin pieni Brevan suodin paperi hivenen vaaleampi siis vähän puhtaampi.V11 ja Brevan suodattimien vaihtoon ei ollut mitään syytä muu kuin uteliaisuus,pelitti vielä ihan ok.
-
Ei mullakaan suodatuskyvyn suhteen tullut ongelmaa. Suodattimen halkeaminen se pelotti kun oli vielä turpeampi kuin muilla keskustelupalstoilla esitetyt yksilöt joista osa oli haljennut.
-
Sain Piikkiön reissulla vinkin mahdollisesta C.A.R.C.-malliston vaivasta: kardaanin osat ruostuvat ilmastossamme. Kiitos hra I.
http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html
Tämänkään vaivan tutkiminen ei kuulu huolto-ohjelmaan. Korjataan sitten kun vika tulee. Ennaltaehkäiseminen laskee kustannukset murto-osaan. Jopa yhden osan vaihdolla/korjauksella voi säästää paljon. Eikä matka jää kesken.