Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: iso-masa - Huhtikuu 23, 2013, 19:03:17 ip

Otsikko: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Huhtikuu 23, 2013, 19:03:17 ip
Laitoin California vm-99, 53000 ajettuun akun paikalleen ja yritin käynnistää. Pyörähti pari kertaa ja sitten ihan mykäksi. Virtaa tuli startille mutta ei pyörinyt joten otin starttimoottorin pois. Akkulaturin johdot kiinni ja kokeilu :ei pyöri. Kävin startin kanssa autosähkössä ja totesivat että rikki on. Uusi moottori 399 € ja vaihturi 299 !! Koska tuomio oli että romu ajattelin etten menetä mitään vaikka aukaisen ja tutkin vähän. Syy löytyi, hiiliä painava jousipari oli irronnut alapäästään ja painoi jousia niin tiukkaan ettei startti jaksanut pyöriä. Otin jousen pois ja yritin startata niin, että moottori oli pystyssä pöydällä ja hiilet painoivat vain omalla painollaan ja sehän toimi. Mutta sitten tietysti kokoomisvaiheessa jousen kanssa painiessa lipsahti ote ja sain rikottua  hiiliä ohjaavan pakeliittiosan ja voi... Sattuuko jollain olemaan kyseistä osaa tai rikkinäistä starttia jossa osa olisi tallella, 300-400 Euron "starttiraha" heti kauden alkuun on paha takaisku, yritän nyt viritelmää jousille mutta en kunnolla usko onnistumiseen itsekään. Syksyllä ajoin pyörän normaalisti talliin enkä talvella pidellyt mitään muuta kuin nopeusmittaria mutta startti päätti sitten tehdä heti stopin, onneksi kuitenkin kotiphalla.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 23, 2013, 20:13:02 ip
Minä sain joskus vaihdettua ko. osan tavallisessa autosähköliikeessä. Ei tuo nyt ihan Guzzi-merkkinen osa taida olla.
Jaa...niin...onkohan noita autosähköliikkeitä enää olemassa...Sekin, missä asioin, lopetti jo vuosia sitten.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: BMW - Huhtikuu 23, 2013, 20:27:37 ip
Minäkin ostin autosähköliikkeestä muutama vuosi takaperin korjaussarjan johon tuo osa sisältyi eikä ollu kallis. Startin tyyppi on D6RA ja jotain muita numeroita päälle, mutta tätä D6RA tyyppiä on monessakin autossa. Autojen startit yleensä vain pyörivät eri suuntaanja kiinnitykset vaihtelee mutta sisäkalut on suurimmaksi osaksi samoja kuten juuri tuo bakeliittiosa. Jos ei muualta löydy niin autopurkaamolta tommonen D6RA tyypin startti niin siitä saat osat.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 23, 2013, 20:31:28 ip
Jyväskylässä on oikea autostarttiliike josta voisi veikata löytyvän, ellei muualta saa.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 23, 2013, 22:06:12 ip
Pitäis sitä korjaussarjaa saada melkeen joka autovaraosakaupasta. Parin kympin luokkaa oli viimeksi. Pösö ja sitikka on ainakin käyttäny saman tapaista D6RA moottoria.

edit:   Motonetissäkin näkyy olevan:  http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-8910
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Huhtikuu 24, 2013, 09:31:34 ap
Kiitos pojat vinkeistä, olisi tuon pitänyt tulla itsellekin mieleen.Mutta kun ei.. Ei kun etsimään.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 24, 2013, 11:25:03 ap
Tuollaisen korjaussarjan ostin Startax -osatukusta.
Siihen sisältyi jousi ja hiilet.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 16, 2013, 18:15:26 ip
Korjaussarja löytyi Motonetista ja startti toimi, mutta laiskasti. 4.5 kävin Piikkiössä ja ajoin kotiin pysähtymättä (170 km), pyörä seisoi vajaan viikon ja kun piti lähteä niin startti ei pyörinyt. Jos olisin pysähtynyt piikkiöstä tullessa olisin varmaan joutunut tilaamaan kuljetuksen kotiin. Startti on tiukka, jouset vapautettuna jaksaa käsin pyörittää mutta muutan ei. Viime kaudella toimi normaalisti, jostain otti talvella nokkiinsa. Kun en tuosta enempää ymmärrä ja ajokausi on parhaimmillaan ostin uuden startin, hemmetin kallis. Aina ei voi voittaa.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 16, 2013, 20:23:28 ip
Jos se vanha startti on vielä jäljellä niin lähetä mulle. Mulla on noita Valeo-raatoja ja kun tarpeeksi monta rikkinäistä kohtaa niin ehkä yhden saa niiden osilla toimimaan. On jollekin tarvitsijalle tarjolla siten edullinen startti.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 16, 2013, 21:34:45 ip
Viime kesänä oli omalla kohdalla starttausongelmia. Piti käydä sähkökuva läpi ja sen mukaan joka ikinen liitin ja kytkin minkä läpi ohjausvirta tulee startille. Asia toki korjaantui eikä ongelman takia kannata repiä viittaa kun on kyseessä 10 vuotta täyttänyt sähköjärjestelmä. Lueskelin tuossa yhtä toista pitkää tarinaa startista jota ei huvittanut toimia, satunnaisesti.  Lopulta syy oli "startin maakaapeli" joka oli "löysällä". En ole tullut ajatelleeksi asiaa - sähkökuvissa on piirretty selkeästi "johdin" startista runkoon. Mutta eihän sellaista ole fyysisesti olemassa? Vain paksu plus kaapeli akulta ja "ohjausvirta", pelkkää plussaa. Startti toki runkonsa kautta moottorissa = "maissa".

Mitä tuolla "maajohodolla" sitten tarkoitetaan, miksi se on piirretty niin selkeästi kun sitä kerran ei ole (23/starttirele, 24/startti, 25/ akku, 33/sulakepesä).
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Ykä - Toukokuu 16, 2013, 22:32:38 ip
Sähkökuvissa maajohdolla kuvataan symbolisesti maihin kytkentää, eli ko. kuvassa moottori saa maadoituksen kautta miinuskytkennän.
Käytännössä se voi olla toteutettu miten vain, joku johto startin sisällä on kytketty startin runkoon...
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 16, 2013, 23:56:56 ip
Tässä tapauksessa vika on starttimoottorissa, kävin Syrjälän Autosähkössä ja totesivat että rikki se on. motomatin ehdotus on ok,tuon sen joskus sulle tai jos ajelet meilläpäin käyt hakemassa, välimatka on vain 30 km."kattellaan".
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 17, 2013, 07:28:05 ap
Tänään ajattelin ajella Ellivuoreen iltasella katsomaan keitäköhän tuttuja on siellä.
Että jos sattuu ajelut samalle suuntaa...
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 17, 2013, 10:20:18 ap
Ei osunut, menen illalla Jämijärvelle.ensi viikon olen muualla mutta ehkä 26.5 Vehoniemessä ?
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 17, 2013, 17:00:33 ip
Ei se nyt sitten pelitä uudellakaan moottorilla, sirisee releellä eli kontaktihäiriö jossain.Tämä ilmiö on taas uusi.Varmaan on tehtävä sama minkä Camn viime kesänä. Täytyy pyytää joku sähköstä enemmän tietävä avuksi.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 17, 2013, 18:15:19 ip
Kokeiles uudella releellä. Muistaakseni tuo on ihan tavallinen "autorele", joita saa ao. liikkeistä tai Motonetista. Hintaa on jokunen Euro. Rele on semmoinen otus, että siinä ei ole kuin kaksi asentoa. Jos se on viallinen, niin se temppuilee eri tavoin. Muistaakseni tuo kytkentä menee siten, että starttinappula kytkee starttireleen kelalle jännitteen. Kelan toinen puoli saa maita joko vapaavaihteen kytkimen tai sivujalan kytkimen kautta.
Minun Calissa rele pimeni ja otin samanlaisen releen parhaan lapseni autovaraosista...

Toinen mahdollisuus on varsinainen starttinappula. Joskus temuloin Stonen kanssa starttiasiaa ja lopulta syypää oli se nappula. Väliajaksi tein pienen johdinlenkin startin ruuvin alle, jolla käynnistin pyörän. Sillä samalla varmistin, että itse startti oli ehjä, kun joka kerta jysähti tulille.
Se on helppo irroittaa kahvasta. Se itse nappula on "vähän" pienikokoinen ja teknisesti hieman hontelo tuohon kohtaan ( kosteus yms. ).
ÄLÄ pruuttaa CRC:tä vaan asianmukaista elektroniikkasprayta, se kun ei syövytä, mutta puhdistaa ihan samalla tavalla. Jos saat sen releen auki kuori ehjänä - jota epäilen - niin sama pruuttaus sinnekin.

Tuo sivujalan kytkin on myös aika robustissa paikassa, joten se kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa irroittaa ja sen haitarisuojakumi on oltava ehjä.
Vapaavaihteen kytkin on sen verran takomalla tehtyä hienomekaniikkaa, että se tuskin menee rikki.

Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 17, 2013, 19:38:26 ip
Vaihdoin pari samanlaista relettä keskenään, ei  auttanut. Sivujalan kytkimen johto oli irti kun pyörän ostin 3 vuotta sitten ja olen antanut olla rauhassa joten tuskin on syyllinen. Se starttinappula pitää tarkistaa seuraavaksi.Ja sitten taas sormi suuhun..
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 17, 2013, 23:22:52 ip
Lainaus
Sivujalan kytkimen johto oli irti kun pyörän ostin
:o

Viime vuonna joku kirjoitti että poltin maan ja ohjausvirran väliin startilla niin näkee aina tuleeko virtaa vai ei kun painaa nappulaa.

Näin luulen:
Ovat minireleitä. Jos ei ole alkuperäisvarusteena lämmitettäviä kahvoja niin vain starttirele on vaihtokärjellä ja kolme muuta (pa-pumppu, ecu, valot) yhdellä sulkeutuvalla kärjellä. Starttireleen tilalle ei voi siis ottaa mitään muuta relettä rivistä. Mutta ainakin V11 mallissa on kaikki relepohjat samanlaisia; voi käyttää vaihtokärjellä varustettuja jokaisessa relepaikassa = ei tarvitse koskaan pähkäillä mikä rele kuuluu mihinkin ja voi vaihdella vapaasti keskenään. Starttireleen plus tulee liittimen läpi (tankin alla?) starttipainikkeelta, joka saa sen tappokytkimeltä joka puolestaan saa sen virtalukolta.


Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 18, 2013, 09:55:41 ap
>>...ei voi siis ottaa mitään muuta..<<

Tuota... mikä tahansa rele siihen käy, kunhan vain kantakytkentä on sama ja sopii mekaanisesti paikalleen. Vaihtokärjillä ei ole merkitystä, sillä siinä on kuitenkin sulkeutuva kärki, joka sitä kipunaa viepi eitäppäin. Sillä avautauvalla ei oo mitään käyttöä, kun siihen ei kytke mitään.
Teollisuudessa käytetään "joka paikassa" vaihtokytkinrelettä vaikka tarvitaan vain yksi sulkeutuva kontakti.
Toisaalta, piirosmerkissä saattaa olla vain sulkeutuva kärki, mutta releessä itsessään voi olla vaihtokärki.

Jotta sinne vaan - niin minäkin tein.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 18, 2013, 17:09:38 ip
Lainaus
mikä tahansa rele siihen käy, kunhan vain kantakytkentä on sama ja sopii mekaanisesti paikalleen

Kun vaihtokärjellä (yksi sulkeutuva ja yksi avautuva kontakti, molemmat käytössä ja kytketty), varustetun starttireleen tilalle laittaa vain yhdellä sulkeutuvalla kärjellä varustetun releen, joku toiminta jää sen jälkeen kokonaan pois. Starttauksen aikana jotkut virtapiirit ovat alkuperäistä relettä käytettäessä virrattomana, koska kärki aukeaa (valot, vilkut, äänimerkki).
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 18, 2013, 19:54:43 ip
Jep - juu! Jos on tarvetta vaihtokytkentään, niin siihen tarvitaan ao. rele. Mutta sama otus käy "tavallisen" sijaan, jos vain muuten osuu kohdille.

Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 19, 2013, 22:40:33 ip
Lainaus
Starttireleen tilalle ei voi siis ottaa mitään muuta relettä rivistä

Jos ottaa Cali/V11 kohdalla pyörästä jonkun muun releen (3 kpl) ja laittaa sen starttireleen tilalle: suuri osa sähköjärjestelmästä on pimeänä - ei enää valoja, vilkkuja jne. Koska näissä muissa releissä ei ole sitä "normaalisti kiinni" kärkeä ollenkaan, jonka kautta nämä virtapiirit kulkevat. Sitten on toinen juttu jos on vaihdettu jokaiseen relepaikkaan tällainen vaihtokärjellä varustettu rele (mikä on tietysti hyvä ajatus, niin ei tarvitse enää tätä asiaa huomioida). Omalla kohdalla oli alkuperäiset tehtaan käyttämät Siemens minireleet paikallaan, kaikki kolme vain yhdellä sulkeutuvalla kärjellä.
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: iso-masa - Toukokuu 21, 2013, 07:49:41 ap
Tsekkasin starttinapin,avasin tankin alta kaikki liittimet, releiden ja sulakkeiden liittimiä painelin ja laitoin kaikkiin kontaktispraytä.Ja nyt toimii, jossain oli löysä liitos tai muu kontaktihäiriö, toivottavasti ei heti uusiudu. Kiitokset kaikista vinkeistä!
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: VAHVA - Elokuu 14, 2013, 17:55:40 ip
V11  startti on tuntunut jollain lailla laiskalta (lataus on tarkastatte kuten myös akun kunto ammattilaisten toimesta)joten päätin avata sen Motomatin ohjeiden avulla (ilman ei olisi tullut edes yritettyä) ja hommasin ennen avaamista Motonetista korjaussarjan.

Pyörä on ajettu 47tkm ja avattuna startti ja alennusvaihde olivat lähes uuden veroisessa kunnossa. Solenoidin sisällä oleva kuparisydän oli ainoastaan likainen ja kuparipinnoite hieman kulunut. Soleinoidi testattiin autosähköliikkeessä priimaksi ja heidän mielestään kuparipinnoitteen lievä kuluminen ei vaikuta toimintaan? Joten puhdistus rätillä ja  paineilmalla jäivät saldoksi startin aukaisusta.

Startti kasaan ja kännistämään - ei oikeastaan mitään eroa, tuntuu jotenkin että "signaali" starttinapilta startille tulee pienelläviiveellä. Liekö vain ominaisuus?
Otsikko: Vs: Starttimoottori
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 14, 2013, 20:12:14 ip
Täytyy kattoo jos saisin lähipäivinä vaikka video Calin starttauksesta. Voitte verrata.