Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pende - Huhtikuu 17, 2013, 16:33:38 ip
-
Onkos kellään kokemuksia tällaisesta systeemistä?
http://www.finebauforge.com/
Sen paremmin en vielä ehtinyt lueskelemaan kuin että tarjoavat ECUn uudelleen ohjelmoinnin sijaan ulkoista purkkia jolla alakierrosalueen liian laihaa seosta kompensoidaan. Itseäni on hiukan kiusannut 3-4000 rpm kohdalla oleva hengetön kohta.
Uskaltaisikohan tätä kokeilla vai onko parempia ratkaisuja tiedossa jossa vääntömonttu saadaan lapioitua umpeen? Lisätehokaan ei ole haitaksi.
Pyörä johon systeemiä sovittelisin on -07 Bellagio
-
Useassa pyörässä on 3 rpm kohdalla hengetön kohta ;)
-
Guzzidiag liitännäisohjelmineen korjannee vaivan.
-
Liitin näyttää siltä että kapula tulee lambdalta eculle menevän johdon väliin? Manipuloiko siis lambdan arvoja ("used for improving the closed loop fuel mixture")?
Bellagio: Ecu on 5AM. Guzzidiag -työkaluilla voidaan lukea ja kirjoittaa.Työkaluilla ei sinällään tee vielä mitään, tarvitaan osaaja ja mittalaitteet. Lienee asiallista viitata tarinaan "muuttaisinko moottorinohjausjärjestelmää".
Asiattomaksi lopuksi tulee vielä mieleen että Bellagio on tavattoman viehättävä kulkupeli. En oikeen saa helposti silmiäni irti tuosta kuvasta, mikä lie Guzzin pyöreys kun viehättää. Bellagio on myös sattumoisin se malli, jossa on jo uudempi 5AM ecu (jonka yhteydessä on normaalisti "ei säädettävä" tps, eli kiinteä imuläpän tyhjäkäyntiasento ja "tps reset" -toiminto käytössä). Bellagiossa on vielä kuitenkin läppärunko, joka on toimintaperiaatteeltaan lähinnä "Cali". Perinteiseen tapaan (tarvittaessa) säädettävä PF3C tps.
-
Sporttiin laitoin commander viitosen ja autotunen korjaamaan tuota vääntömonttoa ja nyt kun tuo automaatti on karttaa mulkannut jotain 1500 km niin ei voi kun suositella ko. pakettia. Ohituksiinkin lähtee pitkällä vaihteella ihan toiseen tyyliin kun ennemmin.
-
Bellagio on tavattoman viehättävä kulkupeli
Tuossa kuvan Bellagiossa on kyllä jotain lisävarusteita joita omassani ei ole :P
-
Joo se on sellainen ajonvakautuslaitteisto. Päästää varoitusääniä, jos on liian kovaa kyytiä :P
-
Jos purkki on oikeasti itse säätämättömissä ja sisältää plug and pray -muutoskartan, ei kannata. Ellei hinta ole kymppejä (epäilen..). Diagin tai Commanderin kanssa penkkiin ja yksilöllinen säätö. Sitten ei tarvitse arvailla ja olettaa.
Bellagiohan vastaa kuulemma jo pelkkään pakoputkimuutokseen tehoa luovuttaen:
http://www.motorradonline.de/einzeltests/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio-technische-daten/264152?seite=2 (http://www.motorradonline.de/einzeltests/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio-technische-daten/264152?seite=2)
-
Bellagiohan vastaa kuulemma jo pelkkään pakoputkimuutokseen tehoa luovuttaen
Jossain aikaisemminkin oli esillä Dynotec:in lausuma: „Bellagio on ainut Guzzimalli, jossa on Tonti runko, uusi 6 lovinen vaihteisto ja Carc -swingi. Ajodynamiikan ja painon puolesta se on kuitenkin lumikonliukas maantiemoottoripyörä, jossa on erittäin eläväinen moottori (ja laturikin vielä oikeassa paikassa).” Keventävät sitä 24 kg sen lisäksi että muita numeroita mainitaan 92 hv/98Nm.
-
Bellagiohan vastaa kuulemma jo pelkkään pakoputkimuutokseen tehoa luovuttaen:
On vaan juuttaan kallis tuo Dynotecin pakoputkistosetti. Melkein kahta tonnia huutavat siitä täydellisenä.
-
Veikkaan että avarampi putkisto, merkistä riippumatta, tarjoaa tehoetua. Motoitalialla oli silloin uutena pakoputkituunattu Bella ja se oli varsin raikas peli. Eivät olleet säätäneet boksia.
-
Menin sitten hommamaan tuon palikan. Hintaan (muutama kymppi) ja helppouteen (valmiit liittimet, plug&play) nähden ihan kelpo keksintö. Kytketään tosiaan lambda-anturin ja ECUn väliin. Huijaa ECUA niin että seos pysyy rikkaammalla koko ajan.
Kaasu toimii nyt lineaarisesti entisen kulmikkaan käytöksen sijaan. Samoin matalilla kierroksilla ei ole enää nykimistä. Polttoainekulutukseen en ole huomannut vaikuttavan. Korkeintaan alentavasti kun nyt viitsii ajaa alemmillakin kierroksilla.
Bellagio tuntuu olevan hankala malli kun ei ole power commanderia saatavilla ja noihin ECUn uudelleen ohjelmoinnin tekijäksi tarvittaisiin joku joka on sen tehnyt ennenkin ???
-
Bellagio tuntuu olevan hankala malli kun ei ole power commanderia saatavilla ja noihin ECUn uudelleen ohjelmoinnin tekijäksi tarvittaisiin joku joka on sen tehnyt ennenkin ???
Kyllä sinne varmaan käy Norgen yms commanderi, kun vaan on samat liittimet ja eiköhän ne kaikissa carc guzzeissa ole. Kartta sitten on eri juttu, penkkiin tai autotune.
-
Nyt vasta törmäsin tähän:
http://www.finebauforge.com/
Onko laitteesta muilla käyttökokemuksia ja onko Pende sinulla vielä käytössä? Näytti tulleen vuonna 2014 uutta 1200 4V/8V -koneille:
http://72.41.141.20/aeroplus.html
Mitä asioista paremmin perillä olevat tahot sanovat tuon toimintaperiaatteesta ja verrattuna PC V + autotune -hässäkkään?
-
PC+ autotune on (oli) ainakin hyvä.
Mutta onhan Pekalla ne diag-piuhat, unohda suosista nuo lisämokkulat.
Onko sun sportissa joku tietty juttu mitä haluaisit muuttaa?
-
Joo on piuhat ja osaan niitä käyttääkin, niidenkin kanssa oli viime kesänä hyvä episodi, mutta vika oli fiat-kaapelissa ;D Sport Corsan karttahan tuossa nyt on. Alkuun toimi hyvin, mutta kai johtui siitä että Ecu ei siihen ollut tehnyt lisäyksiään. Asiaa tutkailtuani totesin aika nopeasti, että kartantekijää minusta ei tule. Eli nämä perinteiset jos saisi pois: nypyttää tasakaasulla, kantikas kadunkulmissa jne. eikä haittaa vaikka kulkisi reippaammin. Laitoin talvella meiliä Paul Minnaertille ja hän kysyikin lisätietoja nokista ym. Ei kuitenkaan enää sen jälkeen mitään kuulunut.
Sanos, mitä vaikuttaa sen savustuspöntön poisto ja miksi se on Sportissa, mutta ei Norgessa ja Grisossa. Ei kai nekään sitä sitä tarvitse ???
-
Eli nämä perinteiset jos saisi pois: nypyttää tasakaasulla, kantikas kadunkulmissa jne.
En minä ainakaan noista päässy eroon muutakun ottamalla lambdasäädön pois sotkemasta.
edit: Pitää vielä tarkentaa että PC+autotunepaketilla tuo nypytys tietenkin katosi ja oli oikein mukava ajaa kaupungillakin.
Sanos, mitä vaikuttaa sen savustuspöntön poisto ja miksi se on Sportissa, mutta ei Norgessa ja Grisossa. Ei kai nekään sitä sitä tarvitse ???
Ääntä se pönttö ainakin vaimentaa tehokkaasti. Mulla on nyt kiinni se kevyt keskiputki ja vakiovaimennin katteineen kaikkineen. Pitää kovempaa metakkaa kun Agostinin vaimentimella. Niinkin kovaa että olen tässä kahden vaiheilla laitanko sen savustuspöntön paikalleen. Kartan säätö tuolle vakiovaimennin+avoin keskiputki yhdistelmälle oli vaan niin kovan takana että ei malttaisi. Jonkunmoista säätöä se vaatisi taas jos sen pöntön sinne vaihtaa.
-
Onko laitteesta muilla käyttökokemuksia ja onko Pende sinulla vielä käytössä? Näytti tulleen vuonna 2014 uutta 1200 4V/8V -koneille:
Bellagion myin pois mutta palikka oli paikallaan loppuun asti ja ajoi asiansa. En toki penkissä käyttänyt että lähinnä kysessä ns. perstuntuma mutta kyllä se korjasi sen 3000 kierroksen kohdalla olleen hengettömyyden. Vääntöä löytyi koko kierrosalueelta ihan mukavasti.