Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: rimpjar - Huhtikuu 15, 2013, 13:51:35 ip
-
Onko normaalia kun käynnistät pyörän ja puristat kytkinvivun pohjaan vapaalla niin vaihteistosta kuuluu semmoinen kevyt sirinä :-\.
-
V11 kuuluu kytkimestä helinää vivun ollessa painettuna => ok. Muista malleista en muista kuulleeni mitään.
-KG-
-
No voi sitä sanoa kevyeks helinäksikin ???.
-
On kai se aika normaalia vaikka en tiedä mikä siellä kulloinkin oikein sirisee. Brevassa on kuulunut ääni ainakin viimeiset 5 vuotta. On kyllä tavattu ihan hiljaisiakin kytkimiä.
-
Heliseehän se, ainakin omassa 2010 mallin Calissa, allle 30k ajettu. Samoin helisi joskus koeajamassani Stonessa - ikää alle 10 v ja km:t jotain 60k. Taitaa olla kuivan kytkimen ominaisuus - tai ainakin MG:n kuivan kytkimen.
Tähän varmaan joku tietävämpi osaa vastata tarkemmin?
Kari L
-
Menneenä kesänä ajoin sattumalta vajaan kilometrin ilman korvatulppia. Luulin, että koko California on ihan romuna;
Kun "joka kohdasta" kuului sen päivänen kalkatus, helinä, kilinä ja rapina. P-marjat!
En vain enää muistanut minkälaista ääntä kunnossa oleva Calistin pitää, kun oli aina nuo korvatulpat...
joten...eipä pienet sirinät...
-
No ei sitte muuta kun uudet earit korviin minäkin kiinnitin huomion vasta kun kävin huoltoasemalla ja ei ollut tulppia korvissa.
Näköjään nuo earit korjaa monta vikaa.
-
Tuo mun Jackalin tuplalevyinen pitää erittäin selkeää ja kuuluvaa helinää/kahinaa/kilinää/suhinaa yms. Tietääpähän, että irroittaa. Ei se rikki ole. Sitten tietenkin, jos kuuluu kahden irrallisen metalliosan välistä kanssakäymistä, niin sitten kannattaa tutkia tarkemmin.
-
Jos laittaa hakuun ”kytkin” tulee esiin lukuisia mielenkiintoisia tarinoita. On tullut paneuduttua asiaan kun oli vuosi sitten vaihto välttämätön. Motomatin blogiin ilmeistyi joku aika sitten myös kuvia ja selvityksiä. Oma kokemus: ”sen päiväinen kalkatus” kuuluu aina… olipa sitten yli 50 tkm ajetu Cali tai täysin tuliterä (kaikki osat juuri vaihdettu) V11 kytkin käsillä. Tuo jälkimmäinen on ymmärtääkseni erityisen äänekäs kun vauhtipyörä ja sisuskalut ovat hieman kevyempiä. Jousien kohdalla olevista vauhtipyörän rei’istä pääsee meteliä ulos? Johtuu ymmärrykseni mukaan rakenteesta: vauhtipyörän sisäpinnan hammastus – niihin vastaavien kytkinlevyjen hammastus (osat 2 ja 4, kuva "jäljet"). Ääni taitaa yltyä kilometrien myötä? Kun tyhjäkäynnillä liikuttaa kytkinkahvaa asennosta toiseen saattaa löytyä sattumalta hiljaisempi kohta. Joskus meinaa liikennevaloissa hävettää jos saa osakseen katseita että joko kohta helisee tavarat turkille… vaan ääntäähän se Ducatin kuiva kytkin myös…esimerkiksi.
-
Kyllä nuo korvatulpat ovat muutenkin hyödyllisiä. Boxeri-Harrikka kaveri totesi että tulppien käyttö lisää pyörän huippunopeutta ainakin 10 km/h. Toimii tuo Guzzissakin. Sääli on sairautta.
-
Kun kopauttaa sopivasti "loppuunasti" kevennettyä Guzzin teräksistä irrallaan olevaa vauhtipyörää,
se soi kuin kirkonkello. Jonkinlaista "sointia" esiintyy sitten moottorin käydessä paketin ollessa paikallaan. ;D
Mitä enemmän rautaa, sen hiljaisempi on.
Pekka
-
se soi kuin kirkonkello
Taas uusi Guzzi -ominaisuus... Voitaisiinko kerätä eri ikäisiä ja eri mallisia vauhtipyöriä ja tehdä niistä lyömäsoitin? Sillä voisi ilmoittaa Guzzikokoontumisessa ruoka-ajat, erilaisten esitysten alkamiset ja virallisen vuosikokouksen alkaminen, esimerkiksi :D.
-
Puretaan joka pyörästä kytkin tuohon tarkoitukseen ensimmäisenä iltana. Siitä on sekin hyöty ettei tule lähdettyä liian aikaisin kotimatkalle sunnuntaina.
-
Saatte muuten kaverit ihan itse suunnitella ja toteuttaa tuon soittopelin ens kesänä Poroholmassa.
Minä en osallistu. Lisäksi virallisella ralliorganisaatiolla on muutakin juo...tekemistä...
Ja ( entisenä ) paikkakuntalaisena pystyn piilottamaan oman Calin sen verran, ettei siitä ainakaan... :D
-
Puretaan joka pyörästä kytkin tuohon tarkoitukseen ensimmäisenä iltana. Siitä on sekin hyöty ettei tule lähdettyä liian aikaisin kotimatkalle sunnuntaina.
Lisätään nyt vielä sen verran vaikeusastetta, että puretaan kaikki osat samaan suureen tynnyriin ja sekoitetaan sitten huolella...
-
..ja traktoria katkaisematta.
-
Onko porukassa gynegologia? Jos löytyy niin hän voi tehdä kytkinremontin ajoitusreiän kautta kätevästi.