Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2013, 18:49:51 ip
-
Muutoinkin kuin virkistävänä juomana.
VTT on tutkinut ja katsastuskonttorit ovat saaneet ohjeet että on mahdollista hyväksyä katsastuksessa nekin ajoneuvot jotka eivät ole ns flexfuel-malleja vaan myös sellaiset vanhemmat ajoneuvot jotka on muutettu lisälaitteella käymään myös etanolilla.
Käytännössä ollaan laillistamassa ainakin jollain tasolla etanolin (RE85 ja E85) käyttö polttoaineena niissäkin ajoneuvoissa joihin sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi. Apu- tai lisälaite ruiskutuksen (ja myös sytytyksen) ohjauksen muuttamiseksi etanolille olisi siis katsastuksessa lähiaikoina laillinen ruiskutuksen lisälaite. Toki senkin käyttäminen pitää näkyä katsastuksessa virheettömänä OBD-tarkastuksessa eikä reikisteröintiajankohdan päästöarvoja saa ylittää.
Lähde: viime lauantain Aamulehti.
-
Käsittämätöntä miten näin järkevä idea on lipsahtamassa laiksi asti ;)
Tosin tietty analogia tässä on minusta siihen, että autoja on jo saanut muuttaa kaasukäyttöisiksi.
-
Käsittämätöntä miten näin järkevä idea on lipsahtamassa laiksi asti ;)
Tosin tietty analogia tässä on minusta siihen, että autoja on jo saanut muuttaa kaasukäyttöisiksi.
Kaasuautojen kohdalla tilanne on tällä hetkellä se, että ulkomailta EI voi tuoda sellaista boikaasulla käyvää autoa, johon muutokset on tehty jälkikäteen, vaan auton pitää olla tehtaalla tehty kaasukäyttöiseksi.
Tuntuu aika omituiselta, että jos sakemanni tekee muutossarjan ja hyväksyttää sen heidän pykälälä-helvetissään sopivaksi tieliikenteeseen, niin se ei kelpaa suomalaisille byrokraateille...
-
Ja kaasuauton saa kuitenkin silti "itse" tehdä..
http://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/jalkiasennus (http://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/jalkiasennus)
-
Saksassa tekevät myös moottoripyöriin kaasumuunnoksia.
http://www.motorradonline.de/rat-und-tat/so-gehts-lpg-autogas-fuer-motorraeder/200187
Toistaiseksi en tiedä kelpaako täällä liikenteeseen.
-
Miksipä ei kelpaisi, jos komponentit ovat hyväksyttyjä (kts. aiempi laittamani linkki).
-
Miksipä ei kelpaisi, jos komponentit ovat hyväksyttyjä (kts. aiempi laittamani linkki).
Isä tuota kysyi viranomaistaholta, kun ajatteli tuoda Saksasta sellaisen kaasuauton, johon oli muutokset tehty Saksassa.
Siihen oli keksitty joku "hyvä" syy, miksi sitä ei voida hyväksyä Suomessa. Täytyypä kysäistä, oliko sitä syytä määritelty sen tarkemmin.
EDIT : Pientä korjausta asiaan: Ulkomailta voi tuoda biokaasukäyttöiseksi muutetun auton, mutta se verotetaan ihan samoin kuin tavallinenkin bensa-auto eikä pienemällä veroprosentilla kuten "tehdastekoinen" kaasu-auto.
Eli näin meitä suojellaan hankkimasta ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja...