Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ykä - Huhtikuu 12, 2013, 15:15:55 ip

Otsikko: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 12, 2013, 15:15:55 ip
Tänään hain Nurmijärven Takmillistä Kemppaisen Tapsalta koneistuttamiani osia, USD-keulan ja sen mukana tulevien jarrujen sovittamiseksi Larioon.
Koneistus kävi joutuisampaan kuin helmikuussa tilaamieni tangonkiinnikkeiden toimitus - yhä ovat kuulema maahantuojalta loppu...
Nyt tulee 80-luvun pyörään 2000-luvun jarrut oikein piparkakkulevyillä  8)(http://)
Laitan kuvia lisää sitä mukaa kuin projekti alkaa edistymään...
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2013, 17:36:25 ip
Hyvältä näyttää! Millaiset venttiilit meinasit vanteisiin sovittaa? Mun nakkisormilla ei suoralla venttiilillä saisi renkaaseen ilmaa (320:lla?) levyillä.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 12, 2013, 22:06:19 ip
Ensin ajattelin, että kulmaventtiili pitäis laittaa, mutta tuntuis mahtuvan tämmönen pieninyrkkinen saavan ilmaa laitettua.
Adapteri joutuu tuomaan levyä 12 mm ulospäin leveämmästä keulasta johtuen, siksi jää reilumpi rako jarrulevyn ja renkaan väliin.

ps. levy on 300mm, mittasin äsken...
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2013, 22:48:14 ip
Jeps. On aika vähän Larion vanteeseen sopivia venttiilimalleja. Se harjanne on vähän hassun mittainen ja mallinen. Perinteinen tarvikemalli ei ilman vuoleskelua käy vanteeseen.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 13, 2013, 11:54:02 ap
Alustavaa mallailua... ei ilmeisesti isompia mittavirheitä, kun mahtuu uuden levyn kanssa pyörimäänkin  :)  (http://)(http://)
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 13, 2013, 15:44:46 ip
Alakaa larion 16" vanne näyttämään aika pieneltä.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 13, 2013, 18:38:11 ip
Joo, kuvassa varsinkin on aika huiman näköinen, mutta luonnossa ei niin hurjalta näytä.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 13, 2013, 21:13:04 ip
Hondallahan oli Bladessa isohkot tuplat, mutta ne taisi olla pienemmät kun nuo 320:t. Millä kumilla meinasit ulosmitata jarrutehoa?  :)
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 13, 2013, 21:49:14 ip
No tässä projektissa tuli vähän niinkuin kaupan päälle nuo ZX-10:n jarrut - vähempikin varmaan riittäis.  8)
Nyt on alla Pirelli MT75 renkaat. Kuvien rengas on vanha ylimääräinen rengas.
Purkaamosta kun ostin keulan sain samaan rahaan koko setin jarruineen, t-kappaleineen päivineen ja etuakselikin (tosi kevyt) sopi Guzzin pyörän laakeriin.
Joissain paikoissa olisin saanut samalla rahalla pelkät pumput
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2013, 18:31:22 ip
Joko olet varannut katsastusajan keulan vaihdon ja jarrujen vaihdon hyväksyttämiseksi liikennekäyttöön?
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 14, 2013, 21:22:55 ip
Vasta käynyt ajatuksen tasolla mielessä ja luultavasti kylmän viileästi ajelen uudella keulalla asiasta ilmoittelematta kunnes mp-katsastuspakko tulee todeksi. Saa nähdä, vielä on puuhaa ennen kuin tieliikenteessä käyttö realisoituu.
Sikäli ongelmia hyväksyttämiseen ei ole, kun nyt täyttyvät ehdot ovat kuin suoraan ajoneuvolaista ...saa vaihtaa toisenlaiseen vähintään saman painoisesta ja tehoisesta moottoripyörästä olevaan. Tai suunnilleen sinnepäin, ei ihan sanatarkka lainaus.

On tähän pakko lisätä ennen kuin MotoMatti ehtii kommentoida, että toki vastuullisena rakentajana ja oikeuslaitoksen virkamiehenä aion konttorilla palikat hyväksyttää.
Ei muutoskatsastus ole edes kallista ja työkaverini, joka autopuolella tuunailee kavereidensa kanssa, mukaan nykyään aika rento meininki konttoreilla.
Asiallisesti muutoksista kertomalla inssi yleensä lähes vain nyökyttelee ja toteaa, että "hyvältä näyttää".
Dynolaput lähinnä ainoita dokumentteja, joita ovat joutuneet esittämään.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 14, 2013, 21:32:28 ip
(http://)

Kuvassa oikealta vasemmalle uuden keulan vanha ohjausakseli, larion orggisakseli ja uusi ohjausakseli sekä pari tarvittavaa soviteprikkaa alemman T-kappaleen keralla.
Uusi akseli on 10mm pitempi, että mahtuu yläpää paremmin kääntyilemään tankin vieressä - offsetti on aikalailla eri kuin Guzzin palikoissa.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2013, 11:40:45 ap
Siksi laitoin tuon katsastusasian kun on myös yllättäen tietoyhteiskunnasamme rakentajia joilla ei ole hajuakaan että joidenkin ajamiseen ja jarruttamiseen liittyvillä ajoneuvon komponenttivaihdoilla on rajoitteensa ja rajoitteilla valvonta.

Keulasta tulee oikein säädettynä varmasti varsin ensiluokkainen laite. Jarrujen osalta ei varmasti puutu tehoa, lienee jopa hieman ylimitoituksen puolta havaittavissa. Onko se haitta, se riippuu lähinnä käyttäjästä ja eturenkaan ominaisuuksista.

Itsellä perversio ajatus duunata Lario jollekin asiasta innostuneelle nykypalikoista tehden ja tietenkin mekaanisella ahtimella ettei teho jää kuvitteelliseksi asiaksi. Jos olisi selkä ehyt itsellä niin voisi itseäkin ajatella sellaisen puikoissa. Lariolla ajo naurattaa naamaa aina enemmän mitä mutkaisempi tie ja mitä kovempi vauhti. Pari Larioita tullut entistettyä, yksi muuten vaan perusteellisesti läpikäytyä ja yksi muokattuna Cafe-raceriksi mutta ei sen perusteellisempaa tekniikkapuolella. Niin ja tietenkin useampi kansi/venttiili/vaihteistoremontti. Moottoritilavuus 650 cc on varsin optimaalinen: ei juuri tärise, liikkuvat massat kohtuu alhaiset, kierrosherkkä ja varsin kevyt paketti kokonaisuudessaan.

Katsastuksesta vielä: Itselläkin on oma lehmä ojassa asian suhteen. Ei ole tullut katsastettua kaikkia muutoksia. Tosin muutoksen tehdessäni laki olisi estänyt muutoksen. Nyt laki jo sallisi sen katsastuksen kautta. Ajat muuttuvat ja edunvalvonta saa aina jotain pientä aikaiseksi.

Monet hyvin tehdyt muutokset, niin poliisin kuin katsastusmiehen silmissä, eivät saa "ansaitsemaansa" huomiota.
Olin aikanaan eräässä kerhossa jäsenenä jossa oli jäsenistöllä runsaasti amerikkalaisvalmisteisia pyöriä johin he tekivät vastaavia muutoksia kun Ykä Larioonsa. Ne muuttuivat siinä samassa hetkessä yleiselle tielle ajettaessa laittomiksi. Sama asia jos vaihtoi moottorin ja pari muuta osaa ohessa.
Samoissa tiloissa vaihdoin erääseen BMW-pyörään etuhaarukan, jarrut sen mukana, moottorin neliventtiiliversioon, katteet sporttisemmiksi, jalkatappien siirtosarjan, rengaskoon, ajovalon, ym pientä ja vein katsastuskonttorille. Maksoin tiskillä muutoskatsastuksen hinnan ja sen jälkeen katsuri totesi että miksi tämä pyörä on täällä. Selitin tehdyt vaihdot ja esitin niistä dokumentit. Kiinnostus ei herännyt. Leima tuli paperiin mutta mitään muutosta ei siihen merkitty viranomaistoimena. Turhaa rahamenoa oli koko juttu. Tapahtui 90 -luvun alussa.
Näytin kerhon kahviossa tuoretta muutoskatsastusleimaa H-D-hemmoille. Olivat katkeria eivätkä onnitelleet. Tämä epäoikeudenmukaisuus ja syrjintä sai minut aikanaan lähtemään Smoton kokoukseen vaatimaan yhdenvertaisuutta ja asianmukaista merkistä riippumatonta lainsäädäntöä. Asia alkaa siltä osin nykyisin olemaan kunnossa. Vaan uutta rasitetta pukkaa kaiken aikaa lainsäätäjien suunnalta. Siinä on sentään se hyvä puoli että lainsäädännön toteutus on nykyisin tasapuolisempaa. Paska sataa kaikkien niskaan.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 15, 2013, 14:51:13 ip
Juu, ajat muuttuu ja systeemitkin vähän sen myötä.
Tänään kävin, lomalla kun olen, vähän katsurin luona kyselemässä osviittaa.
Tuo muutoskatsastus on siinä mielessä vähän kimurantti, että siinä katsotaan sitten samalla kaikki josko olis jotain muutakin muutettu esim. mulla pyörään joskus ilmeisesti konerikon vuoksi vaihdettu moottori... suunnittelemani 750 modifiointi aikanaan täytyy toteuttaa sitten niin, että käyttää yhtenä osana tuota lohkon osaa mihin sarjanumero on meistetty tai pelkkiä sylinteriputkia ja kampiakselia kiertokankineen, mikäli en jaksa/raaski sitä tässä samassa yhteydessä toteuttaa.
Näin luultavasti tulee käymään.
Tuo keulan vaihto samanmassaisesta osoittautuikin myös vähän kimurantimmaksi, kun Lariossa ilmoitettu omamassa ja Kawassa kokonaispaino eli sallittu massa kuormattuna - inssi vähän epäröi miten sitä tulkitaan käytännössä.
Kawan korjaamokäsikirjasta löytyy specsit kuivapainosta ja nesteiden ja öljyn määrästä, mutta mutta...nyt ynnäiltyäni eri nesteiden tiheydet huomioon ottaen jää ZX-10R omapino 1600g kevyemmäksi kuin Larion :-\
Tässä voi joutua menemään jarrutestiin vaikka on päivänselvää, että jarrut ovat vähintään riittävät - inssin sanoja lainaten "tässä ei välttämättä järjellä olekaan mitään merkitystä".
Onneksi en liikoja aikaisemmin ottanut asiasta selvää - olisin vain suotta ehkä luopunut ajatuksesta  ;D
Kennedyn sanoja kuulento-ohjelmasta lainatakseni; "en tee tätä projektia siksi, että se olisi helppoa vaan koska se on vaikeaa!"
Tuo poliisin mielenkiinto on kohdistunut lähinnä kopteripyöriin ja nykyään bombervehkeisiin - tällainen vanha Guzzi ei heitä paljon kiinnosta jos siististi ajelee.
Inssikin totesi, että jos vielä liikkuvapoliisi lakkautetaan niin paikallispoliisit ei pyörien tekniikasta mitään ymmärrä ja tuskinpa minun vaihdettua keulaani edes huomaisivat.
Sikäli ajatus ajella rakennetulla pyörällä vuosikatsastuksen tuloon saakka ilman muutoskatsastuksia on aika houkutteleva...kokemuksesta tiedän, että edes onnettomuuden sattuessa pyörää ei tutkita oliko se rekisteriotteen mukaisessa kunnossa.

ps. Hahaa! Ajattelin asiaa liian monimutkaisesti - siellähän se Kawan omamassa service manuaalin tiedoista löytyi heti alkusivuilta:
curb mass front 102 kg rear 94 kg  eli yhteensä 196 kg!!
Nyt vaan inssille näyttämään josko tieto riittää hänelle...kun kysyin kuinka virallisia dokumentteja pitää olla, totesi ettei ne mitään virallisia tarvitse olla kunhan tiedot selviää  :)
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2013, 21:06:41 ip
Oletko käyttänyt mitä painoa Lariolle? En muista mitä otteessa lukee, mutta kirjallisuus yleensä viittaa 199 kiloon. Manuaali on työpaikan pöydällä, niin en nyt sitä tähän hätään saa.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 15, 2013, 21:40:34 ip
Mitä sitten vaikuttaa jarruominaisuuksiin se, että Kawassa on 17 tuuman etufillari ja Lariossa 16.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 15, 2013, 22:25:41 ip
Pyörän omamassana voi "käyttää" vain sitä mikä lukee rek.otteessa ja siellä on 190 kg.
Asetuksen mukaan pyörän todellisella painolla ei ole merkitystä eli vaikka keventelisin pyörääni silti sen painoksi katsotaan se rekisteriin merkitty lukema...tai asetuksessa se lukee niin, että ajoneuvon painoa ei voi muuttaa.

Jarruvoimaan vaikuttaa vanteen halkaisija tietysti sen, että (vielä)suurempi jarruvoima tulee pienemmän tuumakoon renkaalla - jarrulevyyn kohdistuva voiman vipuvarsi on lyhyempi.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 16, 2013, 08:57:16 ap
Oman kokemukseni mukaan 16-tuumainen on ylipäätään herkempi lukkiutumaan täysjarrutuksessa. Ei LM IV:ni, koska siinä toimi kunnolla vain toinen levy, vaan edellisissä ajokeissani GSX750ES -83 ja GSX1100EF -84. Ei tarvinnut paljoa puristaa, kun jo ohjattavuus katosi. Voi olla, että Anti Divellä oli oma osuutensa lukittumisherkkyyteen. Omituinen muoti-ilmiö tuo 16-tuumainen etupyörä yhdessä Anti Diven kanssa oli. Haettiin herkempiä mutkatie omnaisuuksia. Jäivät pois 80-luvun loppuun mennessä. LM V:ssa vm-88:sta eteenpäin oli jo 18-tuumainen edessä.  Arvioisin, että Kawan jarrujen teho on vähintään riittävä.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 16, 2013, 09:58:34 ap
Kun muutosta katsastetaan niin tuijottelun kohteena on kokonaismassa. Vanhemmissa pyörissä sitä ei ole merkitty rekisteröintitodistukseen/-otteeseen joten se saattaa tuottaa hankaluuksia.

Kokonaismassan minimi on laisäädännöstä poimitulla tiedolla: Pyörän paino ajokunnossa (eli omamassa, katsotaan rekisteröintitodistuksesta tai muusta luotettavaksi katsottavasta kohteesta) lisättynä 75 kg + 75 kg jos kyse on kaksipaikkaisesta pyörästä. 75 kg painan minäkin lainsäädännön mukaan.

Eli Ykän Larion tapauksessa 190 kg + 75 kg +75 kg = 340 kg. Tämän lisäksi monet valmistajat ottavat huomioon että kuljettajan ja matkustajan lisäksi pyörällä kuljetetaan tavaraa. Silloin pitäisi löytää luotettava tieto valmistajan ilmoituksesta kokonaismassalle. Ilmoitettua kokonaismassaa ei saa ylittää. Jos se ylittyy hiukankin niin ensimmäiseksi menetetään matkustajan paikka.

Ajoneuvon painoa voi muuttaa alaspäin aivan laillisesti poistamalla siitä sellaisia rakenteita joita lainsäädäntö ei vaadi moottoripyörässä olevan. Voi poistaa esimerkiksi katteet, lokasuojat, kaatumaraudat, vaihtaa akun pienempikokoiseen ja kevennellä ei-strategisia osia tarpeen mukaan. Rajana mielikuvitus.

Ainoa painolukema, kuten jo edellä mainitsin, on kokonaismassa. Se on se pyhä paino jota ei voi ylittää.

Laitetaanpa esimerkki: Carillofornia Trike. Aihiopyörän kokonaismassa 480 kg. Rakenteesta poistetaan alkuperäinen perä, takapyörä jarruineen ja lokasuoja. Rakenteeseen lisätään auton pidennetty taka-akseli, kaksi levyjarrua, käsijarrumekanismi, kaksi vannetta ja rengasta, lokasuojat, valot tuplaantuivat. Painoa tuli niin paljon että aihiosta poistettiin kaatumarauta ja muutamia muita osia että triken paino punnituksessa katsastuskonttorilla ei ylittänyt 480 kiloa. Jos olisi ylittänyt ei olisi tullut uutta rekisteröintitodistusta.
Pyörän omamassaa saa muuttaa eikä sitä katsota mistään paperista vaan se punnitaan vasta muutoksen jälkeen ja verrataan kokonaismassaan jääkö istumapaikkoja.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 16, 2013, 10:33:53 ap
Trafin soveltamisohjeen mukaan, minkä katsuri tulosti mulle mukaan sanotaan tosiaan, että kokonaismassaa saa muuttaa vain valmistajan tosituksella...omamassaa siis saa muuttaa ettei kokonaismassa ylity.
Ulkomuistista meni vähän pieleen.
Tuo 75 kg vielä direktiivissä 92/21EY määräytyi siitä, että matkustaja/kuljettaja painaa 68 ja matkatavara 7 kg - Motomattikin hoikkeni entisestään...olisko kyseessä ns. europaino E21 ;)
Jututtamani Inssin tulkinta tuntui olevan se tässä minun tapauksessani, että rekisteriotteen massalukemalla mennään eikä sillä mitä pyörä esim. oikeasti painaa.
Itse henkilövaa'alla etupään ja takapään punnittuani en muistaakseni päässyt lähellekään 190 kiloa.

Tänään sain ohjausakselin paikalleen ja tältä keula näyttää koekasattuna:

(http://[img])[/img]
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 16, 2013, 10:49:22 ap
Aikas vähän näyttää olevan offsettiä kolmioissa. Paljonko oli Larion alkuperäisissä kolmioissa? Kolmioiden eli T-kappaleiden kulma ohjausakselin suhteen lienee 0 astetta? Eli emäputken ja teleskooppien keskinäinen kulma on myös nolla astetta.
Oletko laskenut jätön millimäärän?

Tässä aputyöväline laskentaan: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

Taisi olla, muistaakseni, että jättö ei saa olla pienempi kuin 50 mm. Kolmioiden offsetin lisäksi jättöön vaikuttaa emäputken kulma ja T-kappaleiden asteet.

Jos jättö on kovin pieni niin jarruttamisesta tulee kovin haastavaa.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Aapo - Huhtikuu 16, 2013, 12:41:07 ip
Pienempi offset kasvattaa jättöä. Voi tulla kankea peli, mutta suuntavakaa.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 16, 2013, 13:19:56 ip
Kiitos Matti linkistä, jos oikein luvut syötin näyttäisi jätöksi muodostuvan 12,5 cm - aika vakaa peli :)
Nykyisen kokoonpanon jättö on 8,6cm.
Tosin ei enää olekaan niin kyykkymallinen vaan enempi pystympi naku vähän esim. Ducati monsterin tyyliin...tankokin kun vaihtuu.
Laillisesti ei enää saisi clipareita laittaakaan - hölmöä, mutta niin on pykälä kirjoitettu.
Niinhän siinä kävi kuten Aapo totesi, jättö kasvoi.
ZX-10R jättö on 102mm 24 rakekulmalla offset 26mm, Lariossa rake on 28 astetta offset 65mm.
En tiedä sitten kuinka kankea tulee, kun jätössä eroa on 23mm luovuttajapyörään nähden ja kaiketi sekin aika ketterä on?
Intuitiivisesti olin osannut sitten oikein aavistella, että offset-eron suurin ongelma tulee keulan kääntymisvaroissa tankin suhteen :)
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 16, 2013, 13:57:04 ip
Tuskin tulet huomaamaan mitään lisääntynyttä jäykkyyttä. Tuo crossitanko keventää ohjausta sen verran reippaasti, että tulee tarkempi ohjaus joka tapauksessa. En tiedä miten pitkä tuo Kawan keula on, mutta luulen olevan vielä varaa vaikka pudottaa hieman keulaa alemmas. Eihän Lario minkään enduron tarvi olla. Omaani kun tangon vaihdoin, parani ohjaus mielestäni huikeasti. Lisäksi olen pudottanut omasta etupäätä 15-20mm. On vielä vakaa ajettava, mutta taittuu radallakin mainiosti.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: Ykä - Huhtikuu 16, 2013, 14:09:54 ip
Ihan crossitankoa en enää käytä vaan lyhennettyä dragbaria, mutta sen huomasin todella, että tangolla kieppuu pyörä aika ketterään jos haluaa.
Tämä uusi keula on lyhyempi kuin Larion alkup. mutta niin ikään itse laskin aika paljon etuputkia, kun vaihdoin matalammat takaiskarit - enemmänkin olisi voinut laskea.
Kunhan keula joskus paikallaan on voi säädellä sitten korkeutta.

Tuo laskemani jättö myös vähän tarkentui, kun tarkistusmittasin t-kappaleita - viimeisin lukema olis 121mm.
Otsikko: Vs: Larion keulamuutos
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 16, 2013, 14:26:55 ip
Jep. Tuo vakiohan on suht pitkä, tosin ulkonäköä hämää jonkin verran se ylä t-kappale, kun se pudottaa yläpäitä jonkin verran "normaalikeulaan" verrattuna.