Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: - Kesäkuu 13, 2006, 14:31:40 ip
-
Moro, pitipä rekisteröityä tännekin kun vihdoin ja viimein löysin forumin.
Tässä on pian 10 vuotta kiinnostanut hankkia Guzzi 1100 Sport /1100 Sport IE joten eiköhän pian olisi aika toteuttaa suunnitelma ;)
Jostain kumman syystä sellaista ei ole vaan tullut ajettua ikinä, vaikka omistuksessani on muita Guzzejakin ollut (Imola2, V35C, Lario, 2x Le Mans3, ja 850 T5).
Luulisin että tuo 1100 Sport olisi jo aika paljon kehittyneempi kuin nuo 80-luvun Guzzit, eli jarrut, jousitus, jne, olisivat jo kohtuullisen nykyaikaiset?
Koeajoin tänään Honda VTR 1000 Fire Stormin ja se tuntui sopivan erinomaisesti alle, oli mukava ja hauska ajettava kaikin tavoin, ja ostopäätöstä tässä vielä aprikoinkin.
Mutta Guzzi on Guzzi ja sellaisen voi vaikka asettaa olohuoneeseen koristeeksi talven ajaksi, sen verran hieno (tästä ei kannata meikän kanssa kiistellä :D ) kun on ;)
Olisikohan 1100 Sportilta odotettavissa samansuuntaisia ajonautintoja kuin tuolta VTR:ltä, siis ihan ajettavuutensa osalta eli matala painopiste, ketterä kanttaillessa (siis niin ketterä kuin aika painava kardaanipyörä voi olla), nöyrästi vääntävä moottori, erinomaiset jarrut ja jousitus, jne?
Guzzin työntötankokonettahan ei kovin ylös voi kierrättää eli on luonteeltaan sellainen sitkeä maamoottori.
Toki entuudestaan jo tunnen kardaanin tuoman lisäjäykkyyden ja koneen heilautuksen oikealle, sekä kastuva oikean sylinterin tulppa on tuttu murhe, klonks-vaihteisto, ym. "guzzismit" ovat jo entuudestaan tuttuja :D
Tattis jo etukäteen vastauksistanne :)
Edit: ihan tosissani kirjoitin viestin eikä tarkoituksena ollut mitenkään herjata Guzzeja, niiden metkut ovat vaan tulleet aika tutuiksi.. mutta minkäs luonteelleen mahtaa, oikein ei viitsisi "taipua" Hondakuskiksi, vaikka kuinka hyvä pyörä vaikutti olevankin :D
Niin ja unohtui kysyä että kuinkas ahdas tuollainen 1100 Sport on, ainakin VTR oli aivan riittävän iso tälläiselle 181cm pygmille ja mitoitus oli oikeanlainen?
Tarkoitus olisi käydä hakemassa Guzzi Italiasta, eikös ensimmäiset kaasariversiotkin ole ihan ok, itselläni ei ainakaan ikinä ollut mitään ongelmia kaasuttimien kanssa (kun vaan viitsi joskus puhdistaa)?
Edit: tuossa olisi kokolailla mielenkiintoinen yksilö:
http://www.simonellimoto.it/scheda.php?tipo=5&id=111 (http://www.simonellimoto.it/scheda.php?tipo=5&id=111)
Pitääpä pirautella huomenissa ja kysäistä lisätietoja, tuo näyttäisi olevan jo ruiskullakin varustettu. Olen luullut että ruisku tuli vasta joskus 1997-1998?
-
Vastaan lyhyesti; sport sai ruiskut 97, samalla taisi keula kääntyä toisinpäin ja renkaat muuttuivat 17-tuumaisiksi, aikaisemmin oli 16 edessä ja 18(?) takana.
Varmaan tuli muutakin...
JuhaV voi kertoa lisää hondan ja sportin eroista :)
Täälläkin taisi olla yksi sport myynnissä, tai sitten näin sen nettimotossa?
-
Kiitos informaatiosta! Itsekin muistelin että 1996 oli vielä kaasutinpeli, eli tuon kyseisen yksilön myynti-ilmossa on noudatettu taas italailaista suurpiirteisyyttä ;) Saas nähdä mikä täsmää, pyörän vuosimalli, kuva vai ilmoitetut tiedot :D
No löytyi pari muutakin varteenotettavaa vaihtoehtoa suunnilleen samasta hintaluokasta, tuo 1100 Sport taisi olla aikanaan ihan kohtuullisesti myyvä malli?
Vaan eipä Guzzi-kuumeessa mikään auta, ei edes erittäin positiivinen ajokokemus VTR:llä, pyörä oli upea ajettava mutta sen ainoa vika on se ettei ole Guzzi :D
Guzzi-rekvisiittaakin on kiitettävästi vielä tallella parin vuoden tauosta huolimatta, on se kumma juttu mikä noissa "keppivetoisissa traktoreissa" viehättää ylitse muiden, jokavuotisilla MP-messuillakin on tullut nuohottua ainoastaan MG-osastolla :D
-
Löysästi asiaan liittyen. Veljet olen tehnyt syntiä, koeajoin tänään BMW K1200GTn, KTM 990 duken, KTM 990 adventuren ja Triumph rocket lllsen. Myönnettävä on että kovasti erilaisia pyöriä, uskoisin kuitenkin että kovasti samanlaisiin käyttöolosuhteisiin nuokin kuitenkin päättyvät (= matka-ajoa, kaupunkiajoa ja huviajoa ) BMW ei oikein sytyttänyt, lienee ukossa vika mopo on varmaankin hienoimpia luomuksia alallaan. KTM bomberi pyörä oli sitten tosi hauska, jopa niin hauska että se sitten rajoittaa tuon käyttöä kaikkeen järkevään. KTM möhköenska sitten on omiaan kaikkeen järkevään. Eniten omistamisen halua minulla kyllä herättä se malmikasa jota raketti kolmoseksi nimitetään, vaikka mm. ohjausgeometriassa lienee jouduttu tekemään joitain kompromisseja ja joidenkin hallintalaitteiden suunnittelija olisi mielestäni jatkokokoulutuksen tarpeessa. Kömpelö yrityksen on kuitenkin sanoa jotta nykyinen v11 lemans ei yhtään häpeä tuossa joukossa. Siinähän on samaa perua oleva runko kuin tässä 1100 sportissa joten luulen kyllä että ei sekään kauheaa pettymystä tuota. itse kyllä huomaan saattaneeni itseni nesteseen, nimittäin sitten kun pyörän vaihtogeenit saavat yliotteen järkigeeneistä niin tiukka paikka on se saada valituksi sellainen pyörä että tuntisi jotain vaihdossa voittaneensa.
pekka
ps. mahtumispuleen sen verta että mitat jotain 188/11? ja mahdun kivasti lemanssiin, vaikka triumphin selässä hoikemmalta näytänkin.
-
Hienoa että muutkin uskaltavat tulemaan ulos kaapista ja tunnustamaan syntinsä :D
Siispä jatkan omien tunnustustusteni sarjaa:
Kävin tänään koeajamassa (todetakseni millaisia ovat nykypyörät) VTR:n ohella myös Suzuki Bandit 1200:n (pahoittelen mutta sanoisin että on prätkämaailman Corolla, rumasti käyvä täysin luonteeton moottori, surkea alusta, ajoasento kuin endurossa, vaappuva etupää, ts. aivan jaska).
Ja myös Yamaha VFR 800:n, oli paljon parempi kuin tuo Bandiitti, mutta aivan liian tylsä ja järkevä peruspyörä (kuka on sanonut että moottoripyöräilyn tulisi olla järkevää :D ) ja liikaa muovia ympärillä, lisäksi vaikka olikin V4 niin silti alavääntö oli onneton.
Sitten piti kokeilla vielä 1300 Hayabusaa, ja totesin että laite on hengenvaarallinen muoviluoti, en keksinyt mitään syytä edes harkita moisen omistamista, lisäksi liian möhkö kohtuullisesta painostaan huolimatta ja plastiikkia aivan liikaa.
Paras oli se VTR, en tosiaan keksi laitteesta mitään muuta moitittavaa kuin vääränmerkkisyyden ja sen että koeajamani yksilö (vm2002) oli nähnyt maailmaa jo yli 80tkm ja koneesta kuului hieman jakoketjun rallatusta. Tietenkään koneen käyntiäänet eivät olleet vakioputkistolla lähellekän Guzzin tasoa mutta koneessa oli mielestäni uskomattoman paljon tehoa (liekö viritetty), eturengas halusi nousta ylös ihan huomaamattaan ja kone veti pirteästi yli 10.000rpm asti.
-
Anteeksi liika turinointini mutta kesälomalla tässä ollaan :D
Koetin hieman ynnäillä Guzzin positiivisia ja negatiivisia puolia verrattuna esim. koeajamaani VTR:ään:
+ Ulkonäkö on Guzzissa EHDOTTOMASTI parempi, jopa niin selkeästi ettei asiasta kannata edes keskustella
+ Äänimaailma on paljon "miehekkämpi" kuin japsiversiossa.
+ Guzzi herättää huomiota ja kiinnostusta missä tahansa sen kanssa sattuukaan liikkumaan (toki ujolle kaverille tämä voi olla negatiivinen asia)
+ Jälleenmyyntiarvo jonkin verran parempi (tosin VTR tuntuu myöskin säilyttävän aika hyvin arvonsa)
+ Tekniikka yksinkertaista, kardaaniveto ja ilmajäähdytys, venttiilien säätö helppoa.
- Laiska (tosin en ole moisella ajanut mutta tuskin eroaa äärettömän paljoa koeajamastani viimeisen vuosikerran LM:stä tai siten uudemmasta Califfista.
- Virittäminen kohtuullisen kallista (oletan että kannattaisi vaihtaa männät, portauttaa kannet, isommat venttiilit, kireämpi nokka, tehoputket, jne).
- Surkea vaihdelaatikko, joskin sen temput on ennakoitavissa eli tiukassa kurvissa ei kannata alentaa pykälää jne.
- Painava ja jäykkä = näinhän se vaan on :D
- Kone olisi hyvä maamoottoriksi, eli ei pidä yläkierrksista (ainakaan meikän isolohko-Guzzit eivät pitäneet), joskin asiaa saa varmaan kin parannettua jonkin verran virityksillä)
- Suhteellisen kallis ominaisuuksiinsa nähden, mutta GUZZI ON GUZZI = tämä peruste periaatteessa riittää meikäläiselle moisen hankkimiseksi :D
-
No voe helevettiläinen sentään :D !
Sportti vastaan VTR, onneksi ei sentään VTR SP.
Sautiolle vähän taustainfoa ettet ihmettele mun kommenttejani :
Juhan edellinen pyörä http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/corsa05.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/corsa05.JPG)
Juhan nykyinen pyörä http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics/helsivu.jpg (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics/helsivu.jpg)
Sport 1100i on eräs maailman kauneimmista moottoripyöristä, jossa on munaa enempi kuin tehokanalassa. Ajoasento on melko paljon etukenompi kuin V11-malleissa ja pitkästä selästä ja käsistä on iloa (itse olen 183 cm). Etujousitus on jäykähkö, takajousitus on erittäin jäykkä. Ajettavuus mutkateillä ja radalla makea. Kyllä se sinne mutkiin taipuu kun roikottaa. Jarrut hyvät. Äänet ainakin hiilikuituputkilla todella makeat matalat murinat. Vaihteisto on liukkaampi kuin perusguzzeissa koska kytkin/vauhtipyörä ovat kevyemmät. Säädöissä ollessaan aski ei tuota mitään ongelmia. Ruiskuversiot lähtevät kyllä aika tavalla äkäisemmin kuin Le Mansit tai Calit. Kulku vakiona vastaa V11-koneita. Ruiskun säädöt ovat tarkat. Ne pitää olla absoluuttisesti kohdillaan tai pyörä nykii pahasti 3000 rpm kohdilla. Moottori kyllä kiertää hyvin punarajalle saakka mutta värinöitä tulee. Pultit kannattaa laittaa kiinni lukitteella ja öljynsuotimeenkin voisi ehkä laittaa jonkun pannan estämään aukikiertymistä ...
Virittääkin sitä voi : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005.htm (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005.htm)
Tasapainottamalla pyörivät massat samassa yhteydessä voisi saada aikaan hienon koneen.
VTR Firestorm on luotettava perus-Honda poiketen harmaasta H-massasta kuitenkin siinä että se on twini. En ole Firestormilla ajanut, mutta arvaisin oman SP1:seni perusteella että FS on Guzzia kevyempi ja notkeampi ajaa, ei tärise ja lähtee äkäisemmin. Jousitus ja jarrut ovat Guzzia paremmat. Parempi yleispyörä jolla voi myös ajaa matkaa. Kyllä FS:äänkin saa mukavat äänet sopivilla putkilla.
Jos itse pitäisi valita hyväkuntoisen Sport 1100i:n ja VTR FS:n väliltä niin taitaisin ottaa sen Guzzin. Vaikka teknisesti Guzzi ei pärjää Hondalle niin se on kuitenkin paljon eksoottisemp eläin ja siten kiinnostava. Vaatii myös omistajaltaan selkeästi enemmän huolenpitoa.
VTR SP1, nykyinen pyöräni, on Superbike-homologaatiopyöriä ja sen mukaisesti alustaltaan, runkoltaan ja jarruiltaan VTR FS:ää melkoisesti tiukempi versio. Tehoa n. 135 heppaa nykyversiossaan. Tämä pyörä voitti minulla valinnassa sitten jo tuon Sportin, koska moderni alusta, runko, jarrut, koneteho yms. tekevät jo aika paljon pesäeroa Guzzin tekniikkaan. HRC (Honda Racing Companyn) tekemä pyörä on joka kohdaltaan korkeaa laatua ja kestää piiskaa radallakin niin paljon kuin tälläinen tissiposki-rossi pystyy sille sitä antamaan. Maantielläkin perse kestää hieman paremmin kuin Sportissa, vaikka tässäkään ei kyse ole mistään matkamallista :vau:
Pyörällä voi ajaa radalla vaikka koko päivän ja illalla kruisailla kotia ilman että kone kilisee sen enemmän kuin tulomatkalla. Vesijäähdytyksen etuja ...
Onnea valinnalle !
Hyvää kesää,
JuhaV
-
Ei haittaa yhtään vaikka turinointia tulee keskellä yötä.. sitävartenhan tämä palsta on? :-D
Käy vielä koeajamassa Hondan VTR SP-1/2 ... :-o
Tämä oli se jonka bongasin nettimotosta:
http://nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=361290 (http://nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=361290&status=F&id_bike_type=&id_make=51&id_model=&id_sub_type=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&efrom=&eto=&eng_type=&search=Hae&PN)
oho! onpas pitkä linkki, toivottavasti toimii.
/edit, muokataas vähän linkkiä..
/edit2: niin, ja onhan sitten vielä nämä 'toiset' italialaiset maamoottorit.. :vau:
-
No jopas sattuikin, arvelinkin etten ole aivan "hakusessa" verratessani Guzzia VTR:ään, ja itse asiassa VTR sopi tälläisen ex-guzzistin hanskaan vähän liiankin mainiosti :)
Kiitos erinomaisesta puheenvuorostasi, tosin vieläkään asia ei muuttunut yhtään helpommaksi, täytyisi etsiä jostain Sportti ja käydä koeajamassa se, muuten homma jää vain arvailutasolle :)
Joo tuo VTR FS oli aika peruspyörä, mutta oikeinkin mukava sellainen, ja potkua oli omasta mielestäni ihan riittävästi ja jotenkin tuli sellainen fiilis Guzzien jälkeen että mitämitä, eihän V2 voi oikeasti olla näin kierrosherkkä ja vetää kiltisti näin ylös asti tärisemättä :D
Koeajamaani pyörää saattoi olla hieman trimmattu, sen verrran iloista oli kulkupuoli.
Sportin ajoasento näyttääkin aika etukenolta, mutta eipä se haitanne, ei kait moottoripyöräilyn tarvitsekaan olla mukavaa tai kivutonta :D
No entäs sitten ne 8-venttiiliset V10:t, olisiko sellainen harkinnan arvoinen peli, joko Daytona tai Centauro? Nuo moottorit taisivat jäädä tuotannosta liian kalleutensa vuoksi? Mahtaakohan tulevaisuudessa olla saatavilla varaosia kuinkakin hyvin?
Olen monet kerrat ihailllut Centauroja Italiassa, mutta en ole keksinyt mikä pyörä se oikein on, ehkä se on sitten jokin kehitelmä josta Ducati kopioi Monsterinsa eli italialainen näkemys paljaasta muskelipyörästä :D
Millainen tuo Centauro on ajaa, niitä on myynnissä kuitenkin sen verran että voisi olla myöskin varteenotettava vaihtoehto? Saisiko siihen clip-oneja (vai miksikä niitä kutsutaankaan) kiinni? Centauro voisi olla mielenkiintoinen rakentelukohde josta saisi periaatteessa juuri sellaisen pyörän kuin itse haluaisi ;)
Mutta pitääpä vielä jahkailla, tuossakin olisi paljonpuhuva VTR:n myynti-ilmo:
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=811290 (http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=811290) :D
-
Centaurosta voi sitten kertoilla ainakin MotoMatti (taitaa tällähetkellä oleilla Italiassa?) ja Ekku. Suomessa olen niitä nähnyt 3-5 kpl.
-
Pirautin myyjälle, pyörä on tosiaan ruiskuversio ja myyjän mukaan 1997 (libretto oli jossain missälie :D ), sillä on ollut vain yksi omistaja, mittarissa vähän alle 35tkm, mitään kaatumajälkiä ei ole, jotain tyypillisiä pikkujälkiä on kuitenkin.
Myyjä joko lähettäisi pyörän rahtina Suomeen tai sitten sen voisi jopa ajaa italialaisella kilvellä Suomeen (pyörä on vieklä entisen omistajan nimissä, myyjä lupasi kysyä suostuisiko tämä sellaiseen menettelyyn) jolloin ei tarvitsisi maksaa älyttömiä summia maastavientikilvestä ja vakuutuksesta.
Lisäksi tuli meilillä kuvat toisesta sportista jolla olisi hintaa 2700e, tuon myyjä vaan kitisi että pitäisi saapua välittömästi hakemaan pyörä tuolla hinnalla :D
Edit: ajattelin josko kävisin hakemassa paikanpäältä tuon Sportin, jos on ihan **ska niin palautan sen tehtaalle ja lennän kotiin :D
Mites tuolla Sportilla jaksaisi ajella, kun ei ole kunnolla mopoillut taas muutamaan vuoteen eli miikään iron-butt ei ole kysymyksessä? :D Eli jos tulisin Via Balticaa loppumatkan niin ajo mahtaisi mennä Tallinnaan saakka parissa päivässä?
Ei kait näillä keleillä mitään Gore-texejä kannata alkaa kuljettelemaan mukana (niitä olen käyttänyt muutenkin äärimmäisen vähän), klassinen nahkainen prätkätakki, ohuet ajohanskat, buutsit ja farkut lienevät kaikista paras varustus tälläisillä ilmoilla?Muuten taasen taajamissa meinaa saada lämpöhalvauksen ja niitä Gore-texejä saa olla riisumassa tämän tästä.
Harmi kun pilasivat Rostock-Hanko -linjan kiertämällä Tallinnan kautta, yli 30h merimatkaa ei kestä erkkikään :D
-
Marko kirjoitti:
Ei haittaa yhtään vaikka turinointia tulee keskellä yötä.. sitävartenhan tämä palsta on? :-D
Käy vielä koeajamassa Hondan VTR SP-1/2 ... :-o
Tämä oli se jonka bongasin nettimotosta:
http://nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=361290 (http://nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=361290&status=F&id_bike_type=&id_make=51&id_model=&id_sub_type=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&efrom=&eto=&eng_type=&search=Hae&PN)
oho! onpas pitkä linkki, toivottavasti toimii.
/edit, muokataas vähän linkkiä..
/edit2: niin, ja onhan sitten vielä nämä 'toiset' italialaiset maamoottorit.. :vau:
Ei mennyt tekstin lainailu ihan putkeen, tsori.
Tuo on varmasti hyvä pyörä ja näytti jo remonttiakin tehdyn mutta ei ole punainen.
Näin lomalla olisi ihan kiva piipahtaa saapasmaassa hakemassa yksi pommi lisää guzzikantaamme, ja pääsisi taasen mässäilemään italialaista ruokaa :D
Täytyy tehdä ostopäätös asap etteivät epäpuhtaat ajatukset valtaa mieltä ihan tyystin, tiedä vaikka erehtyisin ostamaan ihan liian kivan VTR:n :D
Asiasta toiseen, ei kukaan tarvitsisi erinomaista Miniä, alkaa noita harrastepelejä olemaan jo liikaakin ja oletan että Guzzistit ovat senverta eksentristä sorttia että tälläinenkin saattaisi kiinnostaa :D
http://www.nettiauto.com/773983 (http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=773983)
-
Täytyy tehdä ostopäätös asap etteivät epäpuhtaat ajatukset valtaa mieltä ihan tyystin, tiedä vaikka erehtyisin ostamaan ihan liian kivan VTR:n :D
Ehdotan että et käy sitten ajamassa VTR:n SP-versioita, niinkuin Marko tuolla edellä passaili.
Sportin ajaminen Italiasta Suomeen saattaa harjoittelematta ottaa vähän ranteisiin ja selkään.
Esa voi kertoa mihin kohtaan Centaurolla ajaminen ottaa :)
- JuhaV
-
JuhaV kirjoitti:
Ehdotan että et käy sitten ajamassa VTR:n SP-versioita, niinkuin Marko tuolla edellä passaili.
Sportin ajaminen Italiasta Suomeen saattaa harjoittelematta ottaa vähän ranteisiin ja selkään.
Esa voi kertoa mihin kohtaan Centaurolla ajaminen ottaa :)
- JuhaV
No en, se olisi minulle aivan liian kova rassi, Fire Storminkin potku oli täysin riittävä pyörän kokoon ja painoon nähden.
Melkeimpä Guzzeista tuo Sport 1100 kiinnostaa eniten, toki 4-venttiilitekniikalla toteutetuissa koneissa olisi enemmän virityspotentiaalia mutta Daytona on aika harvinaninen ja kallis ja Centauro taas hieman ei-sporttinen (ja kallis myöskin).
Pitääpä vielä tiedustella minkälaiset kulut rahdista muodostuisi, jos on samaa luokkaa kuin itse hakien niin sitten ilman muuta reissuun :)
Edit: tuota kuvaa kun tutkii niin hieman arveluttaa niskan ja ranteiden kestäminen kylmiltään Italiasta Suomeen :D
Taas vaihteeksi edittiä:
Tuolla olikin ihan riittävän hyvät koeajokokemukset molemmista mallesta:
http://www.motorcycle.com/mo/mcguzzi/1100sport.html (http://www.motorcycle.com/mo/mcguzzi/1100sport.html)
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/vtr-intro.html (http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/vtr-intro.html)
Eli Sportti tuntuisi olevan aito guzzi, hyvässä ja pahassa ja ajoasento tosi hankala :D
No saahan siihen värkättyä vaikka toisen etukatteen ja korkeammat clip-onit jotka voi vaihtaa tilalle jos tekee mieli ajaa matkaa.
Hondaa kehuttiin kyllä luvattoman paljon, helpointa olisi ostaa molemmat :D
-
Vielä piti sellaista kysymäni että kuinkas pääsee jäseneksi GMGF:ään?
-
Sautio,
Ota yhteyttä sähkökirjeellä yhdistyksen jäsenkirjuriin:
Timo S.Vaskelainen (t.s.vaskelainen ät luukku.com).
Hän lähettä sinulle ilmoittaumiskaavakkeen!
T: Kimmo
ps. tervetuloa remmiin!
-
No entäs sitten ne 8-venttiiliset V10:t, olisiko sellainen harkinnan arvoinen peli, joko Daytona tai Centauro? Nuo moottorit taisivat jäädä tuotannosta liian kalleutensa vuoksi? Mahtaakohan tulevaisuudessa olla saatavilla varaosia kuinkakin hyvin?
Olen monet kerrat ihailllut Centauroja Italiassa, mutta en ole keksinyt mikä pyörä se oikein on, ehkä se on sitten jokin kehitelmä josta Ducati kopioi Monsterinsa eli italialainen näkemys paljaasta muskelipyörästä :D
On se hauska huomata , että joku muukin on ihmetellyt mikä se Centauro on:)
Siitä ei oikein tosiaan tiedä, onko se lintu vai kala.
Ajoasennosta tulee mieleen ihan selvä custom-pyörä, mutta moottori on sitten taas aivan eri paria sitä käyttöä ajatellen.
Koneen osia tuntuisi saavan, mutta esimerkiksi venttiilikoppaa odottelin vuoden päivät. Älä vaan kysy, miksi moinen osa kului niin nopeasti käytössä.
Kone tuntuu olevan luonteeltaan hieman erilainen kuin muut Motoguzzin koneet varsinkin siinä mielessä, että se pitää kierroksista. Parhaimmillaan se on päälle 5 tuhannen kierroksen ja hupia jatkuu sinne liki 9 tuhanteen kiekkaan.
Runkohan siinä on ihan sama kuin Sportissakin lukuunottamatta takarunkoa, joka on hieman matalampi. Näyttävät monet Centauron omistajat ulkomailla korottaneen tuota perää ja laittaneet matalamman ohjaustangon tai clip-onit. Jos vielä laittaa jalkatapit Sportista, niin eiköhän tuosta jonkinlainen sport-pyörän korvike tule.
Jos saat Sportin tuohon mainitsemaasi hintaan, niin kyllä se varmaan Centauroa parempi ostos on. Kuten sanottu, en usko että kovin moni pitää Centauroa vakiokuosissaan kovin käyttökelpoisena.
Jos Centauro kuitenkin kiinnostaa, niin tuolta löytyy lisätietoja, joskaan ei täysin puolueettomasti : http://centauro-owners.com
PS. Centauron vakiosatula on sitten ihan "perseestä".
-
Tattis taasen neuvoista, ja pahoitteluni vastauksen viivästymisestä, piti maalata kaverin kämpän pari huonetta joten taasen meni yksi lomapäivä hukkaan :(
Mutta liityn kerhoonne heti kun on Guzzi alla, eli ensin pyörä ja sitten jäsenyys, ettei mene haihatteluksi ;)
Joo ja nyt olisi meikäläiselle varattuna tuo Simonellin Sport, myyjä lupasi selvittää huomiseen mennessä rahtikustannukset.
Soitin siitä halvemmastakin Guzzista, oli taasen tyypillinen myyntikuvio, myyjänä omistajan sisko ja pyörä on silti jonkin enon nimissä, eivät hiffanneet maastavientikuviota ollenkaan oikein ja muutenkin itselleni jäi epäselväksi se että oliko pyörällä oikeasti jo joku varteenotettava ostajakandidaatti vai ei ja että halutaanko sitä ylipäätäänsä myydä ollenkaan 8ja erityisesti ulkomaille) :D
Olisihan 2700e pienempi summa kuin 3500e mutta jälkimmäisen hinnastakaan ei olla vielä neuvoteltu, luulisi nyt ainakin 100-200e lähtevän heti pois.
Eli jos laskisi Guzzin hinnaksi paperitöineen sen 3500 ja siihen hakukustannukset (joko itse hakien tai rahtifirmalta eli jotain 500-800e, sitten verot ja (toivottavasti ei) vastaavuustodistus, rekisteröintikatsastus jne, eli tuo olisi optimistisesti laskien vähän alle 6 kiloeuron pyörä? Luulisi siitä saavan saman hinnan myytäessä esim. ensi keväänä, eli sen 6 tonnia?
-
Uusimmassa Tullin verotustaulukossa oli yksi sportti:
Merkki Malli Päätöspäivä Käyttöönottopvä Ajokm/1000 Verotusarvo Autovero Alv Verot yhteensä
MOTO GUZZI SPORT 1100 I 20060425 20000801 14 9800.00 2254.00 495.88 2749.88
-
Tuolle näytti mätkäistyn aika ylisuuret verot,ilmeisestikin vähäisten ajokilometrien vuoksi. Luulisi että 1996-1997 mallisen ja reilusti enemmän ajetun saisi huomattavasti pienemmillä veroilla?
Tarkoitushan ei ole siis pyörää myydä samantien vaan koetin vaan laskeskella tuonnin kannattavuutta ylipäätäänkin.
-
Entäs sitten nuo V11-mallit, millaisia pelejä ne ovat? Noita V11:sia vm. 1999-2002 löytyisi kanssa edulliseen hintaan Italiasta mutta onko niihin tullut mitään edistyksellisyyttä verrattuna esim. Centauroon tai 1100 Sporttiin?
Ja onkos erot V11, V11 Sportin, V11 Sport Scuran ja V11 Le Mansin välillä yksinomaan esteettisiä?
-
Kyselyyn Centaurosta.
Moottori runko jarrut ja jousitus on kà yttokelpoisia. Muu ympà rillà on muotoilijan mokaa. Halvin tapa hankkia Guzzin "high end" tuote. Suurinpiirtein samaa kamaa kuin Daytonassa mutta halvemmalla. Rakentelupohjana hyvà . Alkupà à n sarjassa parempia osia kuin aivan viimeisissà mallisarjan edustajissa. Jossain vaiheessa WP:n jousitus vaihtui lelumpaan. Kone on kestà vyydessà à n hyvà à luokkaa. Mulla satatuhatta tà ynnà josta alkupà à vakiona, kymppitonnin kohdalla virilastu ja muita muutoksia (pakoputkisto, ym) 80000 km tietà millà mekaanisen ahtimen asennus jolloin tehot pomppas 120 kaakin tietà mille samoin kuin và à ntòkin. Venttili- ja jakopà à nkoppia pidemmà lle ei konetta ole avattu. Ahtopaineen nosto ei edellyttà nyt puristussuhteen laskua. Nykyinen "muotoilu" omaa syytà .
Kartaaniosastoon on suhtauduttava varauksella. Sportissa, Centaurossa ja Daytonassa kà ytòssà ensimmà isen sukupolven parallellogrammotuenta joka jà ttà à nivelistòn paljaaksi ja aiheuttaa runsasta huollontarvetta. Oma rasvaprà ssi suotava varuste. Mulla on edelleenkin ehjà yli satatonnia pyòrinyt kardaani paikolllaan vaikka ohjekirja antaa sille kestoià ksi vain 40000 km.
Kardaanin tuennan ansiosta mità à n vempahteluja tai hissi-ilmiòtà ei ole olemassa.
Centaurosta on kaksi versiota: pitkà - ja lyhytakselivà linen. Lyhyemmà n mallin omaavat voivat nimitellà vaikka R1:sen kuljettajia kankean ja pitkà n matkapyòrà n omistajiksi :) Daytonaa ja Sporttia on vain pitkà llà ja erittà in pitkà llà akselivà lillà .
Palaillaan asiaan kun saavun taas kotikulmille.
mm
-
Ok, saattaapa jäädä tuo Centauro pois mallihaarukasta, mieluummin koettaisin etsiä valmiimman konseptin. Mainitsit 2 akseliväliä, kuinkas ne on toteutettu, pidemmällä takasvingillä vaiko onko rungoissakin eroja?
Harmi kun en ole ajanut noilla uudemmilla Guzzeilla (lukuunottamatta Californiaa) niin homma on vähän "hakusessa".
Tässä samalla rupesi kiinnostamaan myös V11, onkos siihen vielä tullut mitään merkittäviä parannuksia (kardaani, vaihdelaatikko, kone)? Ja mahtaisiko vm. 1999-2002 V11 olla kilpailukykyinen vaihtoehto 1100 Sportin kanssa?
En vielä lupautunut ostamaan sitä sporttia, myyjä lupasi pitää sitä muutaman päivän varattuna (mikä lieneekin aika helppo luvata koska ei taida olla mikään kamalan haluttu pyörä kotimaassaan?).
Edit: tuossakin olisi muutama ihan järkevänoloinen V11:
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=850109 (http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=850109)
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=833724 (http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=833724)
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=857549 (http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=857549)
Tuo Le mansin etukate varmaankin saisi lähteä aika nopsaan, mutta makuasioitahan nämä..
-
motomatti kirjoitti:
Kyselyyn Centaurosta.
... Muu ympà rillà on muotoilijan mokaa...
Höpsis, Hyvännäköinen pyörä. Ei ainakaan huku massaan.
Olli
-
Pahoittelen että vielä pitää udella Guzzeista, luin kirjoituksistanne että vasta noissa aivan uudemmissa malleissa (Breva, Griso jne) olisi tarkemmin tehdyt uudet moottorit, eli sitten lienee ihan se ja sama ostaako v11 vaiko 1100 Sportin, eli mitään mullistavia teknisiä harppauksia tuskin on tehty noiden välillä?
-
Vielä monologiani jatkaakseni; hyviä ja mielenkiintoisia pyöriä on aivan liikaa tarjolla ja yksi oikeinkin kiinnostava olisi Ducati ST4, sopivankokoinen sport-toureri jossa olisi suorituskykyäkin, sopiva ajoasento ja mahdollisuus sivulaukuille.
Tuo olisi aika perussiistin tuntuinen yksilö:
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=859552 (http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=859552)
Ducatia ei ole koskaan tullut ajettua mutta ei taida olla kovin huono konstruktio sekään?
Jaa-a, mahtaakohan olla syksy ennenkuin meikäläisellä on pyörä alla :D Olisi pitänyt kehittää prätkäkuume jo keväällä :D
-
Vähän aihetta sivuten mainitsempa että kävin eilen kokeilemassa Centauroa Motoparkissa.
Sinänsä ihan positiivinen yllätys. Pyörä oli mielestäni Motoguzzi-kategoriassa ketterän tuntuinen ja lähteehän se mutkasta ihan kohtuullisesti.
Japsi-kuussatasille ei mutkasta lähtiessä hävinnyt kovinkaan paljon ennen kuin vauhti nousi yli sadan viidenkympin.
Vielä kun saisi vanhaan Lemansiin tällaisen koneen niin johan alkaisi liikkua...
Maavara näytttää olevan hieman rajallinen. Vasemmalla puolella maahan ottaa seisontatuki ja oikealla puolella jarrupoljin.
Takarengas tosin näyttää ottavan asvalttiin ihan reunaa myöten, joten sen puoleen ei enempää tarvitse kallistaa. Eturenkaan reunaan jää jokunen milli kulumatonta, joka tuntuu meikäläisestä hieman erikoiselta.
Ruiskukarttaa pitää tässä vähän laihentaa. Radalla tuli kulutukseen uudet pohjat : 11.5 litraa /100km.
Kaveri kyllä takana ajaessa sanoi, että näyttäisi ihan siltä kun putkista tulisi hieman palamatonta soppaa läpi.
-
Kerropas Ekku millainen Centaurosi oli ajaa radalla, oliko sinulla vakiostongat ja häiritsikö pysty ajoasento kuinka paljon?
Punainen Centauro Sport on kuolaamislistalla myöskin aika kärkipäässä, tuossa alkukeväällä sellainen olikin myynnissä mutta ehti menemään ennenkuin sain pyöräkuumeen valloilleen :)
Pyörä tulisi tosiaan myös vaimon ajoon, jonkin verran hänkin on Guzzeillani ajanut ja ei mitään hirveän hyvää palautetta antanut, painavuus, tärinä ja heilautus oikealle taisivat hieman pelottaa.
Paras vaihtoehto olisi tietty ostaa muijalle oma pyörä mutta nyt ei rahkeet riitä moiseen ylellisyyteen.
-
Kyllä se nyt tässä Guzzi-kategoriassa tuntui ihan hyvältä peliltä rataa ajaa.
-Ketterämpi ja tehokkaampi kuin Lemans 3
-Enemmän maavaraa kuin SP-tonnisessa, kun ei ole keskiseisontatukea
Pysty ajoasento ei minun mielestäni häirinnyt missään muualla kuin pääsuoralla, kun tuo tuuli tahtoi vähän riepoa ja laskeehan se ilmanvastus toki hieman nopeuttakin. Ohjaustanko on vaindettu hieman matalampaan ja enemmän taakse tulevaan malliin. Ei se vieläkään mikään hyvä ole, mutta toki ergonomisempi kuin se alkuperäinen.
Centauro-sportissa on tietääkseni jo erilainen tanko kuin noissa 97-98-mallisissa.
Vähemmän tuo neliventtilikone tärisee kuin vanhemmat 2-venttiili-Guzzit jos vertailukohtana käytetään niitä pyöriä joilla minä olen ajanut.
Viime kesänä kokeilin Mika A:n V11 Rosso Corsaa ja se kyllä tuntui jo kovin sivistyneeltä laitteelta vanhoihin verrattuna. Ei tärise juuri lainkaan, kääntyy kevyesti mutkaan ja vaihdelaatikko on paljon hienostuneempi.
Jos sitä Guzzilla meinaa rataa ajaa, niin tuommoinen voisi olla seuraava kilvetön peli.
-
Ahaa, nythän meni entistä vaikeammaksi tämä "pyöräsekoiluni" :D
Itselläni oli hieman rakennettu LM3 jossa oli integroitu tankki/sivusuojat, täyskate, lasketut etuclipsit ja normaalia taaempana sijaitsevat jalkatapit. Ihmeen nöyrästi sen vanhuksen sai taittumaan mutkiin, mutta ranteiden päälle sillä ajelu kyllä kävi vähänkin pidemmällä matkalla. Kierroksista sekään kone ei pitänyt vaikka myyjän mukaan koneelle jotain oli muka tehtykin (mielestäni oli ainoastaan ajettu harvaksi :D )
Mitään rata-ajoa ei ole tarkoitus juurikaan harrastaa mutta olisihan sitä ihan kiva kallistella ihan kunnolla tiukissa mutkissa ilman tuntua siitä että etupyörä pomppii tai kaatuu alle (jälkimmäinen esim. LM4:ssä 16" etupyörällä).
Tuo 4-venttiilinen kone voisi olla erittäin mielenkiintoinen aihio rakentelule ensi talveksi, kevennettyä vauhtipyörää, tiukempaa nokkaa, parempia mäntiä, hilujen tasapainoitusta, kansien porttausta ym. jännää olisi kovin kiehtovaa toteuttaa Guzzin kehittyneimpään koneversioon :D
Itseäni ei guzzin tutina ja tärinä haittaa juurikaan, sehän tavallaan kuuluukin tuohon robustiin koneeseen, vaimon mielipide on kovasti toinen ;)
Olen kyllä 100% varma että vaimo ei suostuisi Sportilla ajamaan ensimmäisen koeajon jälkeen :(
-
eli sitten lienee ihan se ja sama ostaako v11 vaiko 1100 Sportin, eli mitään mullistavia teknisiä harppauksia tuskin on tehty noiden välillä?
Moottori on vissiin ihan sama, ruiskun boxi on pykälää tuoreempi ja siihen saa power- commanderin kiinni. V11 le mansissa on sitten tuoreempi vaihdelaatikko (6v) joka toimii ihan eri lailla kuin vanha. Takapyörä on uuden laatikon kanssa leventynyt "normaaliin" kokoon josta löytyy valikoimaa runsaasti.
Sportin ajoasento on aika lailla urheilusempi kuin V11 le manssin, joka on enempi matka ajoon sopivampi.
MikaA