Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 22, 2013, 19:00:10 ip
-
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/eulta-ei-tule-mopoille-katsastuspakkoa/1300881
Uutisesta poiketen mopoautoilla on katsastuspakko edelleenkin.
Tuollainen huolimaton ja taustatöitä vaille tehty uutisointi on vain niin tavallista...
-
Totta, taitaa olla tarkoituksellistakin, tai ainakin asenteellista
-
On se jotenkin noloa että sanomalehden uutisesta voi lukea että mopoautoja ei tarvitse katsastaa ja siksi lukija jättää asian suorittamatta ja siitä saattaa tulla seurauksia. Toisaalta kyllä katsastusfirmat, ainakin näin autoihmiselle, ilmoittelevat hyvissä ajoin että pitää katsastus suorittaa.
No toisaalta, eipä ole minun murheeni...
Yllensä ottaen, jos uutisointi on tuota tasoa, niin voiko maakuntalehtien toimituksiin luottaa enää muidenkaan uutisten osalta? Juuri niiden asioiden osalta jossa ei itse ole asiantuntija.
Enklannin hevosenlihakohun osalta Evira ilmoitti että ei ole mahdollista meillä. Toisin kävi. Näitä esimerkkejä riittänee tässä uutisankkalammikossa. Hyvin löyhästi tähän liittyen: heppa on ihan hyvää.
-
Lehtijutut myös valtakunnallisella tasolla aloilta, joista itse jotakin tietää, ovat
usein ihan "sieltä". Tulee mieleen, että koskeeko tämä niitäkin aloja, joissa ei
itse ole asiantuntija.
-
Niinhän se taitaa mennä, että virheellistä tietoa ja osatotuuksia vilisee. Siinä kohti sen aina huomaa, jos itse sattuu asiasta jotain tarkemmin tietämään. Ja tauti leviää nykyään helposti, kun tiedotusvälineet lainailevat toisiaan "ensimmäisenä asiasta kertoi xxx".
Samassa jutussahan todetaan myös, että syynä EU:n komission esittämään katsastuspakkoon on "Ajoneuvojen tekniset viat, joista oli aiheutunut myös monia vakavia turmia". Että kenen totuus milloinkin, ja mistä syystä...
KL
-
Kolmipyöräistä mopoautoa ei tarvitse katsastaa, nelipyöräiset pitää.
-
Olisipa saatavilla kolmipyöräisenä jokin vanhan Messerschmittin (http://farm9.staticflickr.com/8488/8212393347_e4b51711f0_z.jpg) kaltainen moderni (http://lh3.ggpht.com/-7CYFoKb1Wu8/SLCQ-haQXTI/AAAAAAAABa0/lCxBIn6BpVQ/tandem_2008_080823_2.jpg) versio (http://lh5.ggpht.com/-oOETYKnrpV8/SK_WDi0TB6I/AAAAAAAABZo/e3HZJDLaMX8/tandem_2008_080823_1.jpg).
Casalini Sulky (http://farm8.staticflickr.com/7052/6865267673_79b4bf8794_z.jpg)n Italialainen "design" ei oikein sytytä.
1950-luvun 4-pyörä Goggomobil Dart (http://4.bp.blogspot.com/_L_R2-TtDSvA/S8P1m2X7uAI/AAAAAAAACDo/fbFw_ntPJuI/s1600/IMG_1495.JPG) (300ccm/20hp) on nyky mopoautojakin hienompi...
-
Onhan noita kolmipyöräisiä.
Enkä pitäisi Messerschmitin rakennetta kovinkaan vanahanaikaisena jos ei kone- ja voimansiirtopuoleen puututa kovin kriittisesti. Sentään silloisen maailman parhaiden lentokoneinsinöörien suunnittelema.
Kolmipyörälinkki: http://www.3wheelers.com/enter.html
Suurin osa valmistajista on lopettanut mutta yllättävän paljon löytyy valmistajia edelleen. Jonkinlainen renessanssi on käynnissä sähkökulkuneuvojen osalta erityisesti.
-
Messerschmittin muotoilu ehkä isommilla renkailla. Vaikka jokin tällainen (http://www.autospeed.com.au/cms/A_110990/article.html).
Volkswagenilla oli jo v.2002 proto (http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=111057), joka menisi mopo luokitukseen (0,3L diesel) pienellä tehon laskulla (6,3kw -> 3,99).
Takaa vielä toinen rengas pois, niin ei tarvisi edes vuosikatsastella...