Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kaide - Helmikuu 20, 2013, 09:31:52 ap
-
Mobilia 5W-50 Peak Lifeä olen viimeaikoina käyttänyt. Shellin Advance 10W-40 semi synt ja Teboilin 15W-50 täyssynteettistä prätkälitkuja on tullut kokeiltua. Mobil ei haihdu pahemmin vaihtovälin aikana. Shellin aikana venttiilien kilkatus tuntui lisääntyneen. Teboilia piti lisäillä vähän väliä. Yksi konsti saadaa helpolla lisätehoa on laittaa esim suoraa 30:stä koneeseen. Tätä konstia käytti mm. Dr Wittner aikoinaan ja voitti AMA-mestaruuden Le Mansillaan.
-
Kun -88 rakennettiin Dr John replicaa ,Suomen BOTT -sarjaan, Aameriikasta tuli kyllä ohjeet käyttää Mobil 5 W-50 öljyä,antaisi heidän tutkimuksensa mukaan 2-3 hepoa enemmän kuin muut liukasteet.
-
Mobil, Deboil ja Motul
Manoil ;D (kuka muistaa?)
-
Muistelen Alan Cathardhin MP-lehdessä julkaistua artikkelia aiheesta ja siellä mainittiin tämä ohuemman öljyn käyttäminen tehon nostoon.
Manoil: http://www.youtube.com/watch?v=8GvCWnvOMhs
-
Motox Super 20W50.
-
On tullut 1998 Nevadassa käytettyä eri merkkisiä (laatu) öljyjä. Olen huomannut, että 15W/50 riittää, mutta 20W/50 on parempi. Eli mylly pyörii hiljaisemmin. Nyt Valvoline 20W/50 Racing sisällä.
-
No Manoil oli ainakin kotimasita yhdistettä, tais olla Kuosmanen , muistaakseni se öljysheikki. Pientä haaremiakin kaavaili. Se oli silloin hyvinä aikoina kun Karpokin vielä asioitsi
-
The vitsi: http://hikipedia.info/wiki/Man-Oil
-
Taitaa tuo Man-oil olla kovinkin tuohon vtsinä otettavaan öljysheikkiin kohdistuvaa vanhentunutta tietoa.
Mutta kyllä tuolla nimellä on ihan oikea osakeyhtiö olemassa joka myy ihan oikeita öljyjä ja polttoainetuotteita. Toimi aiemmin Shellin huoltamoketjussa mutta perustanut hiljakkoin omaa nimeään ja värejään kantavan huoltamon Nilsiän Pajulahteen. Huhu kertoo että aikomus olisi laajentua itsenäisenä poltto- ja voiteluauinekeskuksena. Viime kesänä itsekin tankkasin kyseisellä huoltiksella (Oli silloin vielä Shellin väreissä.) eikä se vaikuttanut lainkaan vitsiltä vaan oli ihan tavallinen huoltis.
http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/manoil+oy/08499838
-
Toi hikipedia on nimenomaan se vitsi. Hakekaapa sieltä vaikka joku tampere tai turku. Tai joku muu oikea asia.
-
Tuli käytyä tänään AllRightin myymälässä Tampereella. Näky olevan Agipin öljyjä hyllyssä! Ovat kuulemma maahantujia. Saavat tilauttakin kai jos hyllyssä ei ole! Melki joka purkin kyljessä luki myös Aprilia.
T:m
-
Jännä juttu, tuli tuosta kuvasta mieleen, mun saksalainen auto kehittää jostain öljyvuodon kevään pakkasille, kun keli lämpiää, loppuu vuotokin. Mistään ei vuotokohtaa löydy..
-
80-luvulla meidän Ooppeli teki pakkasilla n. kerran talvessa sen, että
öljyä rupesi tunkemaan ulos moottorista, mm. öljytäyttökorkista.
Syynä oli mitä ilmeisimmin huohotinpiiriin johonkin kohtaan
jäätynyt tulppa. Se teki sitä niin harvoin, ettei jaksanut perehtyä.
-
Tätä itsekin epäilin, mutta ei. Tietääpähän keväällä, että merkkaa reviirinsä, niin ei säikähdä.
-
Jännä juttu, tuli tuosta kuvasta mieleen, mun saksalainen auto kehittää jostain öljyvuodon kevään pakkasille, kun keli lämpiää, loppuu vuotokin. Mistään ei vuotokohtaa löydy..
Taitaa olla vaikea pitää Ooppeli ihan tiiviinä...
Eihän se haittaa, jos kesällä taas tiivistyy. Useimmiten öljyvuodoista ei pääse eroon vain odottamalla :D
-
Öljykysymys:
Mistä se johtuu- että Valvolineöljy on näin suosittu (johdossa:33 % ).
Eikö ole suurin piirtein sama aine kuin muissa?? Ehkä on halpa-öljy ?
-
Helpoiten saatava 10w-60 öljy.
-
Valvoline on Motonet´ssä näppärästi saatavilla ja tarpeellisen halpaa.
Tuo hintakin nyt jotain meinaa, kun öljyt vaihtaa 4xkesässä.
-
Calissa Valvoline VR1 10-60 ja Quotassa iso D. Valvolinea sa tosiaan hyvin Motonetistä vaikka nyt viimeksi ostinkin Varaosamaailmasta, jossa hinta oli sama. VR1 20W-50 oisi ollut 10€/pönttö halvempaa. 10-60 on toimiva myös Pegasossa talvella ja siksi sitä kun selviää yhdellä öljyllä.
-
Sellaista kyselen, että kai 1200 4V-koneeseen uskaltaa laittaa 10W-50 -öljyä, vaikka suositus on 10w-60? Yksi 6000 tulikin ajeltua jossain kohtaa noin. Sitten löysin varastosta avaamattoman purkin Mobil 1:stä, vuosikertaa 2005... Uskaltaako vielä käyttää, miten säilyy?
Ja kolmas kysmys, näyttää olevan 85w-90 vaihteistoöljy harvinaista. Mistä löytyy vai voiko korvata 80w-90:llä?
Agipilla taitaa olla, ja joku Mobilin kuormuriöljy...
Mista muuten arvasitte, että suunnittelen öljyn vaihtoa? :o
-pekka-
-
Ite laitoin viimeks laatikkoon Castrolin 85W90, löytyy aika monista paikoista eikä maksa paljon. Kuormuri/työkoneöljy tuokin...
-
Noin pienet öljyjen erot kuin edellä on mainittu tuskin vaikuttavat sitä taikka tätä voiteluun. Mieluimmin kannattaa kiinnittää huomiota laatuluokitukseen kuin siihen onko viskositeetti juuri sitä kuin sanotaan. Myös lisäaineistus on tärkeämpi kriteeri kuin viskositeetti kunhan nyt ollaan suurinpiirtein samalla kymppiluvulla.
Jos vaaditaan GL5-lisäaineistettua öljyä niin GL4 ei silloin ole oikea valinta vaikka viskositeetti olisi juuri oikea.
Se että jonkin öljyviskositeetin löytäminen tuntuu vaikealta johtuu siitä että kauppias ei pienen menekin vuoksi pidä kaikkia laatuja hyllyssään. Kaupunkipaikoissa öljyjä löytynee helposti laatua kuin laatua ja syrjäseudiulla voi kauppiasta pyytää tilaamaan kun kerran on maksava asiakas tiedossa.
Moottori- ja vaihteistoöljyt eivät säilytyksessä vanhene jos korkki on kunnolla kiinni.
-
Kiitos selventävistä vastauksista! Siis Mobilit koneeseen ja 80w-90 -öljyt vaihdelaatikoon ja perään. Luokitusvaatimuksesta ei mainita pyörän ohjekirjassa eikä huoltomanuaalissa muuta kuin että suositellaan laatikkoon Agip MG/S -öljyä. Se näyttää täyttävän GL-5 -vaatimuksen. Eli Noista sitten GL-5:n täyttävää tavaraa pyörän uumeniin 8)
Muuten tuntuu aika hifistelyltä valmisjalta se, että perään on 80w-90 ja laatikkoon 85w-90...
-
Ei sillä yläpäällä ole Suomen kesässä merkitystä. Siis onko 50 vai 60. Calilla ajanut molemmilla, jopa helteessä radalla. 60 on kuumana ehkä aavistuksen hiljaisempi, noin niin kuin kolinoilta.
Lootassa on Redlinen punapuurot. Vaatii lämmittelyajoa hyvän aikaa, ennen kuin norjistuu järkeväksi. Lämpimällä lootalla menee hyvin pykälät tupaan ja ei löydy välivapaita.
-
suositellaan laatikkoon Agip MG/S -öljyä
Mitähän merkillistä tuo sitten mahdollisesti sisältää?
"Special gear oil - - modified EP characteristics - - exceptional properties - - especially designed for Moto Guzzi gearboxes."
-
Se on MG-entusiastin ainoa oikea valinta.
-
Lisää asiaa öljyistä! Kaikki tarpeellinen öljy löytyy näistä Mobil Express öljynvaihto liikkeistä! Tiettyjä öljylaatuja kun ei ole jokapaikasta saatavissa! Omassa Norgessa koneessa Valvoline VR1 10W-60 ja lootasaa mobil hda 85W-90 ja perässä shell advance 80-90. Että tämmönen sekotus!
-
Tuo hintakin nyt jotain meinaa, kun öljyt vaihtaa 4xkesässä.
Siis miten paljon nää ajat kesässä??
-
Arvelisin jotain +40000 kesässä. LM IV:een käyttäjän käsikirja suositteli muistaakseni öljynvaihtoa 3000km välein. Helppo tarkistaa, mutta ei kait kukaan sitä noudattanut. Öljyt ja koneet olivat silloin erilaisia. Etenkin öljyt.
-
Öljyt ja koneet olivat silloin erilaisia.
Ei ollut käytössä kuin keskipakosuodatin jonka siivoaminen käytännössä vaati koneen purkamisen. Siksi öljyt vaihdettiin 3000 km välein ja tyypiltään se taisi olla paikalliselta Teboililta saatavaa 10W30 mineraalia. Asuin silloin ko huoltiksen lähellä. Koneet olivat sisältä kuin hiilikellareita, noin värinsä puolesta. Olikin jännää ryhtyä käyttämään ns peseviä öljyjä: ensin piti puhdistaa se keskipakosuodatin ja sitten laittaa pesevä öljy sisään jolloin päivän ajon jälkeen sai laskea mustaa kuraa koneesta ulos. Mutta muutaman vaihdon jälkeen oli kone sisältä puhtaampi kuin päältä. Partikkelit kuitenkin kiersivät siellä "vapaana" sen kolme tonnia kunnes vaihtoaika tuli vastaan. Vaan hyvin sekin pyörä asiansa toimitti. Oli entinen poliisipyörä ja ajoin sillä lisää 160.000 km ilman isompia murheita. Venttiilinohjurit mankeloitiin uudelleen tiukoiksi ja männänrenkaat jossain vaiheessa vaihdoin.
Pyörä oli siis 850 GT 1973.
Blogissani pyörähistoriajutussa on kuva siitä muutaman vuoden takaa. http://www.motomatti.fi/2009/10/pyorahistoria.html
-
Sellaista kyselen, että kai 1200 4V-koneeseen uskaltaa laittaa 10W-50 -öljyä, vaikka suositus on 10w-60? Yksi 6000 tulikin ajeltua jossain kohtaa noin. Sitten löysin varastosta avaamattoman purkin Mobil 1:stä, vuosikertaa 2005... Uskaltaako vielä käyttää, miten säilyy?
Ja kolmas kysmys, näyttää olevan 85w-90 vaihteistoöljy harvinaista. Mistä löytyy vai voiko korvata 80w-90:llä?
Agipilla taitaa olla, ja joku Mobilin kuormuriöljy...
Mista muuten arvasitte, että suunnittelen öljyn vaihtoa? :o
-pekka-
Mä laitoin sportin laatikkoon viimeksi Mobilin SHC 75-90. Tuntuu pelaavan paremmin kun entisillä 80-90 öljyillä. ( tai sitten 80tkm kohdalla laatikko on vasta sisäänajettu ;D )
Moottoriin en näihin moniventtiilisiin laittaisi kyllä muuta kun 10-60 öljyä. Tämän kesän ollut öljynlämpömittari kiinni ja mun mielestä aika koville lukemille pääsee helposti. Siis +120 astetta.
-
Koneeseen ehdin jo laittaa nuo 10-50:t. Ajelen niillä syksyn ja laitan keväällä paremmat.
Laatikkoon voisi kokeilla tuota 75-90:stä.
Onko mitään kikkaa millä laatikon öljyt saa nätisti valutettua, proppu kun sijaitsee 5 cm
pakokäyrän yläpuolella...?
-
Useimmissa isolohkoisen vaihdelaatikoissa on kaksi valutusreikää: pohjassa ja takaseinässä. Kaikissa ei näytä olevan tuota takaproppua eikä sitä räjäytyskuvissa tai huolto-ohjeessa edes mainita.
Pikkulohkoisissa proppu on vaihteiston etuosan pystykohdan alareunassa kokolailla keskellä. Avainkoko 17 mm.
Tyhjentymisessä auttaa jos pyörää voi kallistalla hieman pituussuunnassa että vaihteiston takaosakin tyhjenee.
Kyllä ne proput siellä pyörän huoltokirjassa mainitaan. Kanattanee kunkin ottaa tietokoneelleen tai tulostaa huoltokirjat, korjaamokäsikirjat ja räjäytyskuvat kun ne täältä internetistä on ilmaiseksi saatavissa. Esimerkiksi näin: http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/750/750NevadaClassic_2009_PL%28GB%29.pdf
-
Minä lauantaina vaihdoin kaikki öljyt:
- Peräpäähän Mobil 80W-90 + Molykote. Ihan tavallinen öljy Motonetistä. 0,25l + 0,025l
- Koneeseen Valvoline 20W-50. Ihan tavallista koneöljyä Motonetistä. 3l ( rapiat 7€/l )
- Laatikkoon samaa kuin perään ilman Molykotea. 0,75 l ( rapiat 7€/l )
Vanhan öljyn poisto on helppoa kuin tupakinpoltto: Proput auki. Laatikon proppu on vain siten, että joutuu irroittamaan pakoputken välipöntön, jota varten joutuu irroittamaan molemmat änkkärit.
Siinä ei kauan nokka tuhise, mutta on kuumana "vähän" kireät nuo saumakohdat...
Työkaluina 22 ja 17 mm lenkit, 17mm jatkohylsy ( vaihdel. proppuun ei ylety lenkillä ) ja 10 ja 13 mm hylsyt. Ja tietysti öljyastiat ja tratit yms.
Se sen merkillisempää...
-
Tuo oman Calin pakoputkimuutos helpottaa huoltotoimia. Ei juuri ole esteenä ruuvailulle, edes rasvojen vaihdossa.
-
Eikös noissa uudemmissa oo kumminkin toinenkin tyhjennysroppu sielä laatikon perässäkin ettei tarvi sitä pakoputkisulkeista tehdä? Luulen että EV:ssäkin on.
-
Onko mitään kikkaa millä laatikon öljyt saa nätisti valutettua, proppu kun sijaitsee 5 cm
pakokäyrän yläpuolella...?
Vanhasta öljypurkista tms vois leikata sopivan palan ohjaamaan sitä öljyä vähän kauemmas siitä putkesta. Minä oon kyllä antanu valua siittä vaan suoraan, ei se kamalasti tunnu sotkevan.