Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: juhizi - Helmikuu 19, 2013, 01:58:39 ap
-
Huomasin että Gulffilta saa 10w-60 öljyä ja melko edullistakin vielä. http://www.hotmotorshop.net/cat/product_details.php?p=3159 Saatanpa alkaa käyttämään tätä Grisossa ;)
-
Toimituskulu 9,90, mikä tekee tuon saman hintaiseksi kun muut halvemman hintaluokan 10w-60 oiljyt, ellei sitten asu ihan naapurissa ja voi noutaa.
Tarjontaa on tullut mukavasti lisää, mutta edelleen kaikkien aikojen sankari on se heppu, joka toimitutti itselleen tynnyrillisen ainetta tutun rekkamiehen kautta suoraan Italiasta.
-
Mobil 1 Peak Life™ 5W-50 29,95 Tarkkarista ilman postikuluja.
-
Minä olen käyttänyt jo vuosia Motonetistä ostamaani Valvoline -öljyä. Se maksaa alle 8€/l.
En tiedä onko se hyvää vai huonoa, mutta hyvin tuo Calin kone tuntuu murisevan. Vaihdan kole-neljä kertaa kesässä,
ja aina se on lorissut mustana koneesta ulos. Vaihtoväli on n. 6000km.
Oliskos joku toinen / erikoisempi / kaliiimpi parempaa niin, että siitä huomaisi erityistä hyötyä - tiedä häntä...
-
Kävin just motonetissä ö-suodatinostoksilla. Ei sattunut silmään Valvolinen täyssynteettistä 8€/l. Jotain mineraalisellasta oli. Guzzeissa on se hyvä puoli ettei tarvii pelätä, että kytkin alkaisi luistaa liian liukkaan öljyn takia. Sellainen racing-öljy, missä on liraus risiiniöljyä seassa antaa mukavan lisäaromin taakse jäävien nokkaan.
-
Minä kun olen laiska vaihtamaan öljyjä niin koneöljynä päästelen Valvolinen 20W50 mineraalilla koko kesän. Välillä tulee 10.000 km toisinaan liki 20.000 km. Talvella on aikaa vaihdella. Ei tuo kovin synkän väristä ole vielä noilla kilometreillä.
-
En tarkkaan muista mitä mulla nyt on koneessa, mutta loppupuoli on 50. Vaihdan kerran pari kesässä, tasatonnien kohdalla. Riippuu käytöstä, miten usein. Mustaa ollut aina.
Tarkoittiko Matti alkomoottorin öljyjä? Ei kai juuri pitäisikään mustua siinä rasvan.
-
Nyt on itellä valvolinen 10w-60, sen verran lähellä on tuo paikka että saatan gulffia tässä joskus pöntön hakea. Tokihan näissä meidän olosuhteissa vois tuolta yläpään luvusta karsia.. Mutta laitetaan nyt edelleen sitä mitä kirja sanoo niin on hyvä mieli :)
-
Hydroventtiilikoneissa käytetään ohjekirjan mukaan 5W-40, kokeilin yhtenä kesänä Castrolin 10W-60 :stä, kylmänä joskus "kolisteli". Ajelen aina koko kajokauden samoilla öljyillä (7-11t), kaikki öljyt ja suodatin vaihdetaan aina syksyllä viimeisen ajon jälkeen.
-
Kävin just motonetissä ö-suodatinostoksilla. Ei sattunut silmään Valvolinen täyssynteettistä 8€/l. Jotain mineraalisellasta oli. Guzzeissa on se hyvä puoli ettei tarvii pelätä, että kytkin alkaisi luistaa liian liukkaan öljyn takia. Sellainen racing-öljy, missä on liraus risiiniöljyä seassa antaa mukavan lisäaromin taakse jäävien nokkaan.
Kyllä saldojen mukaan semmoista ( synteettinen 20W-50, 7,90/l) putiikissa pitäisi olla: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-3014
-
Synteettispohjainen taitaa tarkoittaa puolisynteettistä. Anyway pitää seuraavan kerran kokeilla miltä tuo kuullostaa ja haihtuuko ennenaikojaan koneesta. 20w-50 on tuhtia tavaraa ainakin paperilla.
-
Tarkoittiko Matti alkomoottorin öljyjä?
Alkomoottorissa tahtoo kertyä vettä olion joukkoon. Sen joutuu vaihtamaan sen takia useasti. Kohta ei ehkä tarvitse kun saan lähiaikoina ahtimen asennettua ja puristussuhteen kohdalleen. Brevassa tuo vaihtoväli on vaihteleva. Sen ajokausi kun on kesäkuusta elokuun loppuun niin se selviää ajokaudestaan hyvissä olosuhteissa enkä siksi ole hermoillut öljyjen suhteen. Toki pois laskettava öljy näyttää mustalta mutta kun tekee öljykokeen ja katsoo siitä mikä on kiintoainepitoisuuden suhde voitelevaan öljyn osaan niin hyvältä on näyttänyt.
Brevaan ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä öljyä koskaan. Eikä Centauroon. Tosin siinä on se "puolen litran keulimislisä" estämässä äkäisemmissä lähdöissä öljynpaineen häviämistä kun pumppu imaisee "tyhjää". V10:n tyyppivaiva.
Castrolin Racing oli/on sellainen öljy missä on kilparadan tuoksu mukana.
-
Synteettispohjainen taitaa tarkoittaa puolisynteettistä. Anyway pitää seuraavan kerran kokeilla miltä tuo kuullostaa ja haihtuuko ennenaikojaan koneesta. 20w-50 on tuhtia tavaraa ainakin paperilla.
No niinpä taitaa :) Pullossa näkyy lukevan DuraBlend ja Valvolinen sivuilta löytyy:
DuraBlend 4T 20W-50
Osasynteettinen, suorituskykyinen moottoriöljy 4-tahtimoottoripyöriin
Kytkinlisäaineistettu, ehkäisee märkäkytkimien ongelmat
Vahva voitelukalvo suojaa moottoria ja vaihteistoa ja pidentää moottorin käyttöikää
Erinomainen suoja korkeissa lämpötiloissa
SAE 20W-50, JASO MA, API SG
-
Nyt se on todistettu. Jackalini onkin skootteri - ainakin Valvoline suositustaulukon mukaan ;)
Moottoripyörät, skootterit, mopedit, nelipyörät (ATV)
Moto Guzzi
California (1982 - )
California 1100 (1998 - 2002)
Moottori
· Tilavuus : Voiteluaineen tilavuus 3 litraa
· Käyttöolosuhteet : normaali
· Välit : Vaihto 10000 km / 12 kuukautta
· Tuotteet
: SynPower Scooter 4T 5W-40
-
Castrolin Racing oli/on sellainen öljy missä on kilparadan tuoksu mukana.
2 -tahtisissa tunnen asian mutta joutuuko myös nelariguzzeissa öljyä niin paljon palotilaan että riisiniöljyn haistaa ?
-
Kyllä joutuu. Ja TUOKSUU.
-
Kaikissa vehkeissä, joissa on iso poraus, niin kyllä joutuu.
-
Jos ei venttiilinvartta myöden tai männänrenkaiden ohi niin huohotushöyryjen palaessa palaa aina hieman öljyä. Isolohkoissahan ei ole minkäänlaisia tiivisteitä venttiilinohjureissa. Modernimmassa pikkulohkossa sentään on.
-
Isolohkoissahan ei ole minkäänlaisia tiivisteitä venttiilinohjureissa
Autojen kohdalla puhutaan että jos pölläyttelee sinisiä savuja liikennevaloista lähdettäessä on venttiilinohjureiden tiivisteet vaihdettava. Miten Guzzissa sitten tuo tiiveys voi toteutua? Normaalistihan öljyä ei kulu eikä savu ole sinistä. Katittomissa ja kaasarivehkeissä ehkä aavistuksen bensankatkuista...
-
Varmaan lähinnä geometrialla. Kannet ovat 45º könössä, joten venttiilin juureen ei voi jäädä öljyä. Lisäksi ohjurien päät ovat pinnan yläpuolella.
Onhan autojen moottoreita tehty maailman sivu ilman ohjurinkumeja. Yleensä rakenne on sellaine, että estetään fyysisesti öljyn majailu venttiilin varrella. Voiteluksihan varrelle riittää pelkkä sumu, mitä pyörivässä moottorissa on.
-
Jos ei risiiniöljyn sulotuoksua muuten tule tarpeeksi, niin korkillinen täyteen tankilliseen auttaa asiaa. Toimenpidettä voi perustella kiinnileikkautumisriskin pienentämisellä. En tiedä mitä aiheuttaa kalysaattorille vai polttaako se vain hajut pois.