Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: alfaiomega - Helmikuu 09, 2013, 13:16:33 ip
-
Eu:ssa alv maksetaan maahan missä kauppa tehdään, punto e finito. Suomeen tuotaessa päälle autovero ja siihen alv ja nämä perustuen täkäläisiin hintoihin. Tuskin kannattaa ja henk.koht. pidän outona suomalaisen maahantuojan sivuuttamista. Ymmärrykselläni tämä johtaa ennen pitkää banaanivaltioon missä ei olisi maahantuojan palveluita saatavilla :-[ Tietysti paikallinen myyjä altistaa myös houkutuksille, mikä on huono juttu tai sitten ei ;D
-
Mopopuolella ovat banaaniaskeleet ottaneet jo HD ja Triumph.
-
HD onkin jo tehtaan kynnyksen ylitettyään hinnoiteltu niin suolaiseksi, että kun siihen lisätään viralliset, pykälien mukaiset kulut ja maahantuojan tavoittelema kate, on hintalappu uskomattoman raskas. Ameriikan foorumeilla jo odotellaan tehtaan omaa hintojen keventelyä. Isoja, varusteltuja malleja ei sielläkään rahvas juuri pääse ostamaan, kalliita ovat.
-
Eu:ssa alv maksetaan maahan missä kauppa tehdään, punto e finito. Suomeen tuotaessa päälle autovero ja siihen alv ja nämä perustuen täkäläisiin hintoihin. Tuskin kannattaa ja henk.koht. pidän outona suomalaisen maahantuojan sivuuttamista. Ymmärrykselläni tämä johtaa ennen pitkää banaanivaltioon missä ei olisi maahantuojan palveluita saatavilla :-[ Tietysti paikallinen myyjä altistaa myös houkutuksille, mikä on huono juttu tai sitten ei ;D
joo ja ei.
Autoveron päälle ei enää makseta alv:a. veroa korotettiin joku vuosi sitten alv:n verran.
Jos ajoneuvo katsotaan maahantuodessa "uudeksi” l. ajettu alle 6tkm tai ensirekisteröinnistä alle 6kk, pitää suomeen rekisteröitäessä maksaa myös uuden ajoneuvon alv.
-
Ei kai sitä alvia tarvitse kahteen kertaan maksaa? Myyntimaassa ja kotimaassa? Lienee niin, että jos ei saa ostettua alvittomana(tämä on mahdollista myyjän suostumuksella) myyntimaassa , niin alvi maksetaan aina joka tapauksessa kotoisessa Suomessa, mutta sen ostomaan alvin saa erikseen hakemalla takaisin. Ja autoveron päälle ei tosiaan makseta alvia.
En ole tosissaan hankkimassa uutta Calia ulkomailta, mutta kiinnostais vaan tietää, mikä se tarkka hintaero todellisuudessa on. "Tuskin kannattaa" on aika suurpiirteinen hintahaarukka..
Jouko
-
Nyt tuntuu, että aletaan vetää Piikkiön mattoo jalkojen alta pois ja epäillään etteivätkö myisi kilpailukykyiseen hintaan. Jostain ne ruåtsiinkin myytävät calit ilmestyy niinku suomessa myytävät triumpitkin. Aletaan ostaa kaikki suoraan tehtaalta, niin ei tarvii pähkäillä ja maksella erilaisille väliportaille 8)
-
Periaatteessa kannattaa maksella kunhan homma toimii. Kaikkienhan tässä on yritettävä elää. Enpä ole perehtynyt sen lähemmin tuohon Trumppakuvioon ja HD:iin tuskin kukaan muukaan. Se on mielenkiintoista, onko Seinäjoen karvanaamalla sama palvelu Helsingissä kuin paikallisella ja päin vastoin :-\
-
Lyhyesti: suomessa myytävät ja esiteltävät uudet trumpat tulee ruotsiin rekisteröidyn yhtiön välityksellä. Visssiin hoitaa markkinoinnin ja tekee jälkimarkkinointisopimukset kykenevien kumppaneiden kanssa.
-
Tarkoitinpa lähinnä sitä, ovatko ne kumppanit kumppaneita myös keskenään ja onko asiakas kenties väliinputoaja "oman" piirinsä ulkopuolella ?
-
Lyhyesti: suomessa myytävät ja esiteltävät uudet trumpat tulee ruotsiin rekisteröidyn yhtiön välityksellä. Visssiin hoitaa markkinoinnin ja tekee jälkimarkkinointisopimukset kykenevien kumppaneiden kanssa.
Monilla hieman harvinaisemmilla on skandinaviassa vain yksi maahantuoja. Monesti niillä on olemassa ns. Suomen sivuliike. Ihan tavalliselta vaikuttaisi.
-
Kumppaneilla on useita merkkejä edustettuna. Artisti on aina väliinputoajana oman piirin sisä- ja ulkopuolella :-)
-
Lyhyesti: suomessa myytävät ja esiteltävät uudet trumpat tulee ruotsiin rekisteröidyn yhtiön välityksellä. Visssiin hoitaa markkinoinnin ja tekee jälkimarkkinointisopimukset kykenevien kumppaneiden kanssa.
Monilla hieman harvinaisemmilla on skandinaviassa vain yksi maahantuoja. Monesti niillä on olemassa ns. Suomen sivuliike. Ihan tavalliselta vaikuttaisi.
No ei se Suzuki niin kovin harvinainen merkki ole.
-
Lyhyesti: suomessa myytävät ja esiteltävät uudet trumpat tulee ruotsiin rekisteröidyn yhtiön välityksellä. Visssiin hoitaa markkinoinnin ja tekee jälkimarkkinointisopimukset kykenevien kumppaneiden kanssa.
Monilla hieman harvinaisemmilla on skandinaviassa vain yksi maahantuoja. Monesti niillä on olemassa ns. Suomen sivuliike. Ihan tavalliselta vaikuttaisi.
No ei se Suzuki niin kovin harvinainen merkki ole.
Jos olisin sanonut, että vain...
-
Lyhyesti: suomessa myytävät ja esiteltävät uudet trumpat tulee ruotsiin rekisteröidyn yhtiön välityksellä. Visssiin hoitaa markkinoinnin ja tekee jälkimarkkinointisopimukset kykenevien kumppaneiden kanssa.
Monilla hieman harvinaisemmilla on skandinaviassa vain yksi maahantuoja. Monesti niillä on olemassa ns. Suomen sivuliike. Ihan tavalliselta vaikuttaisi.
No ei se Suzuki niin kovin harvinainen merkki ole.
Jos olisin sanonut, että vain...
No joo... mutta mainitsin Suzukin siksi, että sillä ei ole ollut maahantuojaa vissiin kymmeneen vuoteen ja homma ilmeisesti hoituu?
Ja muistaakseni yhteistyö suomalaisen maahantuojan kanssa tyssäsi heikkoon toimintaan, josta ostajat kirjoittelivat netissä aika innokkaasti.
-
Zuzukilla näyttää olevan oma maayhtiö juvanmalmilla, yhtäkaikki periaatteessa sama kustannusten, palvelun ja kuluttajahinnan suhteen.
-
Zuzukilla näyttää olevan oma maayhtiö juvanmalmilla, yhtäkaikki periaatteessa sama kustannusten, palvelun ja kuluttajahinnan suhteen.
Zuzukista en tiedä, mutta Suzukin maahantuoja ei ole yhtiö, vaan on Suzuki International Europe GmbH Suomen Sivuliike.
-
En ole mikään huolinnan asiantuntija, mutta onko oikein enää EU:n aikana käyttää maahantuoja-termiä.
-
Jokainen meistä voi olla maahantuoja eli maahntuoja-nimike on olemassa. Milloin vain voi kuka tahansa ostaa mistä tahansa EU:n (osa-)valtiosta tuotteen ja tuoda sen asuinpaikalleen. Sitä tarkoittaa tavaroiden vapaa liikkuvuus.
Suomen Valtio kiukutteli ja uhmasi Komissiota aikansa mutta periksi oli annettava kun EY:n tuomioistuin antoi langettavia päätöksiä. Vieläkin on joitain epäselvyyksiä mutta ei mitään mainittavaa paitsi Kansallinen Väliaikainen Autovero.
-
Ja kun autoverosta kiellettiin perimästä alvi, tehtiin siitä elvi ja sen vähentäminen ei onnistu yritystoiminnassa. Tuplakuppaus siis.
-
Maailma ei ole vielä valmis. Eikä ainakaan Suomi.
-
Maailma ei ole vielä valmis. Eikä ainakaan Suomi
Valtio jääräpäisesti verottaa kaikin keinoin ja pyristelee vastaan, maksoi mitä maksoi (lopulta, valtiolle).
http://www.oikeus.fi/61092.htm (http://www.oikeus.fi/61092.htm)
http://www.hs.fi/talous/Kouvolan+hallinto-oikeus+K%C3%A4ytettyj%C3%A4+tuontiautoja+verotettiin+syrjiv%C3%A4sti/a1360377702230 (http://www.hs.fi/talous/Kouvolan+hallinto-oikeus+K%C3%A4ytettyj%C3%A4+tuontiautoja+verotettiin+syrjiv%C3%A4sti/a1360377702230)
"Jos Kouvolan hallinto-oikeuden päätöstä sovelletaan käytettyihin tuontiautoihin yleensä, on syrjivästi verotettu ainakin 40 000 tuontikäytettyä, arvioi autoveroihin perehtynyt juristi Petteri Snell. Ja syrjivää lakiahan sovelletaan tuontiautoihin edelleen."
-
Minun kokemukseni mukaan käytettyä autoa maahantuotaessa suurin epäkohta on se, että se "markkinahinta", mistä se autovero lasketaan on täysin epärealistisen korkea.
Ei niitä käytettyjä autoja oikeasti myydä niillä hinnoila, joita käytetään autoveron perusteena. Muitakin erikoisia asioita löytyy : Jos tuomasi auto on konevikainen, niin saat alennusta jotain 10% autoveron määrästä.
Kylläpä se auton hinta konevikaisena laskee hieman enemmän, kuin tämä valtion antama alennus...
Uskon että autoveron tuotto kasvaisi aika paljon, jos verotusperusteita muutettaisiin oikeudenmukaisemmiksi.
Vähänkään erikoisemmissa autoissa tuo veroprosentti muuttuu kohtuuttomaksi : On paljon sellaisia automalleja, jotka maksavat Saksassa käytettynä 20 tuhatta ja verottaja haluaa niistä saman verran tai enemmän verona.
-
Verotuspäätös V11 (vm 2002/30000km), 5/2011.
Yleistä vähittäismyyntiarvoa (verotusperuste) määritettäessä verottaja käytti arvoja vm 2005/km 8200/€ 12.250 ja vm 2003/km 37000/€ 13500. Vrt. nyt Piikkiössä vm 2002/km 53790/€ 5990.
”Normaalista kulumisesta ja huollon tarpeesta johtuvat ominaisuudet eivät vaikuta verotusarvoon, ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.”
1 levyisen kytkimen kalkatuksesta sain verotusarvoon 600€ alennuksen => 146,40€ veronalennusta. Sillä saattoi ajaa kuukauden. Vaihto 2 levyiseen: työ 720€, osat 1142,27€.
-
”Normaalista kulumisesta ja huollon tarpeesta johtuvat ominaisuudet eivät vaikuta verotusarvoon, ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.”
Yllä oleva kummastuttaa. Olen hankkinut ulkomailta moottoripyöriä (EU-alueelta) ja eivät ne ole olleet lähelläkään ajokuntoisia saati varustettuja täkäläisillä varusteilla. Verotuspäätöksen olen saanut kyllä. Verottajaa ei ole kiinnostanut nähdä verotuksen kohdetta.
Eka maahantuomani oli BMW R80RT -86 ja siitä meni veroa noin 800 Euroa vuonna 2002. Tietenkin valitin välittömästi EY-tuomioistuimeen ja toimitin kopion valituksestani myös verottajalle jolloin verottaja palautti noin 500€ perimästään verosta. Vedin verovalitukseni takaisin EY-tuomioistuimesta ilmoittaen että asia on jo korjaantunut. Näin ovat toimineet monet muutkin ja joidenkin verovalitukset on käsitetlty EY-tuomioistuimessa ja sieltä saadun langettavan päätöksen antaneet kotipaikkakuntansa poliisille tutkintapyynnön kera ja sen jälkeen mikäli poliisi löysi väärinkäytöksiä asia etenee paikallistuomioistuimeen joka antaa tuomionsa yksittäistä asiaa koskevana päätöksenä. Se ei siis sido verottajaa kuin kyseisen tapauksen osalta.
Viimeksi tuomani on nykyinen Alkoholipyöräni. Vm-82. Se oli purkukunnossa (purkaamolta Hollannista ostettu liikenteestä poistettu ajoneuvo) saapuessaan maahan. Vein sen perävaunussa katsastuskonttorille jossa sille tehtiin identiteettitarkistus. Tämän paperin ja kauppakirjojen kanssa Tulliin jossa paperit tsekattiin ja kun en hyväksynyt virkailijan paikalla tekemää tullauspäätöstä (asia turhautti kovasti virkailijaa) asia siirrettiin verotusarvon arviointilautakunnan päätettäväksi. (Lautakunnassa on eri ajoneuvoalojen edustajia) Sieltä tuli verotuspäätös: 123€. Maksoin sen. Maksukuitin toimitin katsastuskonttorille ja siletä saamani rekisterinumeron perusteella vakuutin pyörän joilla tiedoilla Trafi lähetti minulle postissa rekisteröintitodistuksen. Talven mittaan kasailin pyörän ajokuntoon ja siitä lähtien sillä ajanut.
Älkää uskoko ihan kaikkea mihin verottaja vetoaa ja Tulli "ehdottaa". Kyllä niiden kanssa saa pomppia jos ei heti tee selväksi että toimitaan lain mukaan eikä heidän, lievästi sanoen, hämärien ja
mielivaltaisten käytäntöjensä mukaan.
Kun auton tai moottoripyörän tuo maahan saa sitä pitää itsellään ilman mitään seuraamuksia verottajalta tai Trafilta vaikka kuinka kauan. Mutta kun ajoneuvon haluaa liikenteeseen on käytävä katsastusasemalla teettämässä identiteettitarkistus. Se maksaa muutaman kympin. Silloin on ihan sama missä kunnossa ajoneuvo on kunhan alkuperäisiä osia on ehjinä ja käyttökelpoisina vähintään 50%. Moottoripyörille kun ei ole katsastuspakkoa maassamme eli niitä ei tarvitse katsastaa jos pyörä on tuotu EU-alueelta. Autot pitää katsastaa koska niillä on katsastuspakko.
Mieleisen pyörän omatoiminen maahantuonti on usein järkevin ja halvin vaihtoehto ja veropäätöksestä voi aina valittaa. Mutta aina ensin identiteettitarkistuksen kautta.
Jos on ongelmia näiden asioiden kanssa niin yhteydenotto MMAF:n lakimiehiin usein auttaa. Jäsenille palvelu on ilmaista.
-
Joo, ei pidä hyväksyä. Tuttavani on tuota itsetuontia harrastanut ja tuonut täysin toimimattomiakin, joille saanut laput kuntoon. Kertoili joidenkin rohkeiden jopa hieman puijanneen; auto ajetaan itse Saksasta ja tehdään täällä "toimimattomaksi" ennen asioiden käsittelyä..
-
Moi!
Keskustelu lähti verotusväittelyyn tuosta California 1400 keskustelusta, joten jaoin aiheen uudeksi ketjuksi.
toivottavasti tämä ei haittaa ketään...
t. Kimmo
-
Älkää uskoko ihan kaikkea mihin verottaja vetoaa ja Tulli "ehdottaa"
Joo, ei pidä hyväksyä
=> Tämä olkoon opiksi ja ojennukseksi muille :-\
Itse en perehtynyt riittävästi aikanaan asiaan ja katsastus tuli senkin vuoksi eteen, että pyörä penkitettiin sellaiseksi kaasukahvan liikerataa rajoittamalla, että 18v perheenjäsen saattoi myös ajella. Enää ei ole dokumenttia mistä näkisin minkä niminen tuo katsastus oli. Rekisteröinti- vai muutoskatsastus ? Muistelisin että autojen tavoin olisin tilannut rekisteröintikatsastuksen vanhasta muistista. Ymmärrän tämän niin, että ainut mihin tuo vaikutti oli tuon katsastuksen hinta? Jos olisin pelkästään kysynyt rekisteröintikatsastusta olisikohan kukaan siellä asemalla vinkannut että tässä riittää että katsotaan että pyörä on se mikä viimeisessä EU -alueen rekisteröinnissä lukee.
-
Miksi muuten nämä "Alfaiomegan" aloittamat ketjut näkyvät ainakin minulla stickyinä, eli kiinteästi ylimmäisenä?
-
Miksi muuten nämä "Alfaiomegan" aloittamat ketjut näkyvät ainakin minulla stickyinä, eli kiinteästi ylimmäisenä?
Ei näy enää, muokkasin käyttäjien oikeuksia siten, ettei kirjoittaja voi lukita aloittamaansa ketjua.
t. ylläpito
-
Autoverotuksen poistaminen autoilta on esillä liikennevaliokunnassa: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1428371906716.html
Saapa nähdä otetaanko tälläkään kertaa huomioon että myös moottoripyöriä autoverotetaan.
Oikein on hyvin muistissa kuin vuosituhannen alussa päätettiin autoveron pienentämisestä mutta moottoripyörät eivät meinanneet millään mahtua esityksen piiriin. Asiassa piti käyttää sekä laillisia että laittomia menetelmiä että mp:t mahtuivat esitykseen mukaan. Piti oikein nettirikolliseksi ryhtyä ja jumittamaan hallituksen ja kansanedustajien tietokoneet ja koko Arkadianmäen tietoliikenne.
Asia meni perille ja vero väheni mutta minä sain syytteen. Syyte raukesi koska silloin ei ollut selkeää pykälää siitä kuinka monta sähköpostiviestiä lähetettyinä raskaine liitetiedostoineen kansanedustajien sähköposteihin olisi laitonta. Silloin oli värvätty 20.000 henkilöä jotka lähettivät jokaiselle kansanedustajalle ja muutamaan muuhunkin valittuun osoitteeseen nämä tiedostot. Jotkut "varoiksi" useampaan kertaan.
-
Autoverotuksen poistaminen autoilta on esillä liikennevaliokunnassa: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1428371906716.html
<snip>
Vaalitäky. Eikä eduskunta ole enää edes koolla. ;D
-
Jos ulkomaille (vaikka Viroon) rekisteröidyn auton (tai moottoripyörän) liisaaminen Suomeen ilman "väliaikaista" autoveroa on sallittava, niin sen myötä mahdollistunee myös ajoneuvon rekisteröintimaan vakutuuksen käyttäminen. Useamman auton ja moottoripyörän taloudessa lienee jo pienen leasingyhtiön perustaminen vaikka Viroon sangen taloudellisesti houkutteleva kommerverkki. Saati sitten kaikkien pienyrittäjien jne. Avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja taloudellista toimeliaisuutta. "Haitta"puolena voip olla kotimaisen ajoneuvokannan tuntuva arvon alennus...
-
Silloin kuin "tuonti" vapautui, -90 luvulla, oli jossakin vaiheessa sellainen "laki" voimassa , että jos toit kolarivehkeen niin siitä piti maksaa valtiolle tullin arvioima korjauskustannus , olikohan 150:- ( mk) tunti. Ettei vaan harrastaja saisi leluja liian halvalla.
Siis jos toit yksityisesti.