Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Helmikuu 11, 2013, 09:06:35 ap
-
1. Onkos kukaan asentanut öljypohjaan välipalikkaa, jolla saadaan öljyfiltteri ulkopuolelle?
Lähinnä kiinnostaa, että jääkö / kerääntyykö pohjaan ajan kuluessa öljytöhnää, jota ei tuolla systeemilla saa pois.
Itsellä ainakin sinne kertyy hieman paksua tököttiä, jonka valutan pois.
Tosin vaihdan filtterin vain kahdesti vuodessa, eli 10´000km välein.
2. Rakettitulppa. Kuinka pitkiä matkoja olette ajanut vaihtamatta sitä rakettitulppaa, eli toista sytytystulppaa?
Huomaako sitä mitenkään jos a) se / ne ei toimi b) vaihtaa uusiin?
Kun tuo Cali nyt ei sinänsä ole huippukierroskone...
-
Onhan noita öljypohjan korotuksia kavereilla. Yhden olen tainnut yhdelle asentaakin että saa suodattimen siihen etupyörän taa rapasuihkuun. Ainakin tää kaveri, jonka pyörään korotuksen laitoin, aukoo nöyrästi öljypohjan ja kaapii kerran vuoteen ryönät ja ryynit pois. Mutta suodattimen vaihto joka öljynvaihtokerralla on helppoa! Suurin syy korokepalan laittoon oli kuitenkin öljymäärän ja -jäähdyttimen lisääminen.
Hyvä kun muistutit: on tainnnu Brevalla mennä pikkutulppain viime vaihdosta 40.000 km ja rapiat. Pitänee ajokauden alussa ottaa ohjelmistoon. Viime keväänäkin piti mutta jotenkin se taas jäi...
Mitään eroa en ole huomannut kun "ulkotulppia" olen vaihtanut. Saman lailla tuo kilkattelee eteenpäin. Tallissa käynnistelin mennä viikolla. Heräsi toisella yrittämällä. Centauro heräs ekalla toissavuoden bensoilla. En ajanut kuin tallilta tallille. Muuton yhteydessä.
Ei oikein arvaa koittaa ottaa tulpanhattua pois ja katsoa vieläkö männän päällä silti palaa. Muistan tapahtuman Kiilopään Kontiossa on joku lämmityskäytti Californiaansa ja ohimenevä hanu "leikillään" nykäisi tulpan johdon irti. Ei löytynyt Caliin kipinää enää. Hiacella paluumatka etelään.
-
Sinähän Matti peseskelit niitä tulppia ultralla? Mitä käytit pesuaineena? Mulla on nimittäin sekä uä-pesuri, kuin muutama käytetty platina tai iridium tulppakin.
-
Moi,
Tässä pari kuvaa Timolle.
t. Kimmo
-
Mulla on nimittäin sekä uä-pesuri, kuin muutama käytetty platina tai iridium tulppakin.
Tulppiahan ei kannata pestä jos elektrodien päät ovat selvästi kuluneet pyöreiksi. Nokeentuneet tai karstoittuneet tulpat olen putsannut kaupan halvimmalla astianpesukonepesuaineella. En ole enää aikoihin ostanut kalliita erikoispesuaineita. Nuo astianpesuaineet ovat melkoisen emäksisiä ja lisäksi niissä on kaikenmaailman tensidejä. Purkin kyljessä lukee. Lämpötila on ollut maltillinen 40C. Pesuaika on melko pitkä koska karsta on kertynyt ja palanut pintaan kiinni pitkän ajan kuluessa ja on tiivistä.
Tuolla aineella ei kannata alumiinia pestä mutta teräs ja keraamit kestävät sitä kyllä.
Motonetissä on kaupan jotain yleismallin uä-pesuainetta. En ole kokeillut vielä.
Yleismuistisääntö:
Happamella alumiini mustuu ja syöpyy. Emäksisellä alumiini syöpyy nopeasti. Mitä kuumempi liemi niin sitä nopeampi on reaktio. Rauta, teräs, keraami, pronssi, muovi ja kovat kumilaadut eivät ehdi mennä pilalle normaalin pesuajan puitteissa
-
Tuo Kimmon laittama malli onkin minulle uusi.
Onpi filsu suojaisessa paikassa.
Tähänastisissa näkemissäni malleissa on suodatin ollut moottorin etupuolella.
Nyt voitaisiin aloittaa keskustelu siitä että onko öljypohjaan kertyvällä möhnällä vaikutusta kierrossa olevaan öljyyn merkittävästi?
Kuinka moni on puhdistanut isolohko-Guzzin öljyn keskipakoissuodattimen?
Niisssä malleissa joissa ei ole suodatinta lainkaan V700 - V750 - V850 loop-runkoiset, kuten GT850, on puhdistus suoritettava säännöllisesti. Mutta kertyy sinne ajan kanssa ryönää niissäkin malleissa joissa on suodatin. Mutta paljon hitaammin.
Kampiakselin kiertokangen kaulan etupäässä on kuusiokoloavaimella avattava, yleensä alumiininen, tulppa. Sen takana olevaan tilaan kertyy kiintoainetta. Oman GT:ni kirtokangen kaulan sisäpuoli oli täyttynyt jo yli puolenvälin. Jos se täyttyy kokonaan estyy mm kiertokankien laakereiden voitelu. Myös äkillinen öljytyypin vaihto saattaa saada möhnän liikkeelle.
Tutkin tuon möhnän sisältämät ainekset: suurin osa oli alumiiniä, nokea ja jotain muuta ei-magneettista kamaa. Joukossa oli myös joitakin grammoja silkkaa rautaa tai terästä. Olettaisin että se oli peräisin jakopäästä ja mahdollisesti venttiilinnostimista.
-
Tietenkin voisi kiinni palaneeseen karstaan kokeilla uuninpuhdistusainetta. Ainakin poistamaan sen pahimman töhkän, ennen uä:tä.
Lähinnä siksi voisi peseskellä (ajankuluksi) kun on nippu iridium tulppia, jotka silmämitalla ovat kulumattomia. Käyvät nimittäin skootteriin ja kiinankrossipyörään ;)
-
>> Kuinka moni on puhdistanut isolohko-Guzzin öljyn keskipakoissuodattimen? <<
??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Täh? Mikä? Koskaan kuulutkaan! :o :o :o
-
Muistelisin käyttäneeni Millen kiertokankea irti kammesta ehkä joskus 200 k:n kohdalla ja sondeerasin kuparilangalla öljyreijästä kammen trappia. Siellä ei tuntunut mitään pehmyttä. Minusta langan pää kaapi metallista porausta kuin puhtaassa paikassa ikään. Päätin unohtaa toistaiseksi koko asian.
GT 850:n trappi oli ihan piripinnassa jo paljon alle 100k, mutta tuossa yksilössä oli edellisen omistajan toimesta tapahtunut sylinterin kromauksen kuoriutumista, joten moska saattoi olla ainakin osittain kovakrominöyhtää. Öljypohjaa olen käyttänyt irti vain kevään ekassa öljynvaihdossa ja se on hyvin riittänyt. Aika hirveän näköistä soosia siellä on kyllä joskus ollut kun moska on saanut talven laskeutua rauhassa pohjalle. Brevan öljypohjaan en ole kajonnut kun siinä on suodatin ulkoa päin vaihdettavissa.
-
Moro vaan,
-Kysymykseen..." Kuinka moni on puhdistanut isolohko-Guzzin öljyn keskipakoissuodattimen?" voisin vastata, että Daytonaan öljyt vaihtessani (5000km:n välein) olen kyllä sormeni aina onnistunut rähjäämän myös tuon keskipakoissuotimen kanssa.
-Onko siitä kapineesta muuten mitään hyötyä tai edes viitettä sen mahdollisesta hyödystä...eli mitä se oikein tekee ja miten toimoo?
t- Seppo
-
Kuinka moni on puhdistanut isolohko-Guzzin öljyn keskipakoissuodattimen?
kun oli LM-kolmosen kone auki, niin tulihan tuonnekin katsottua. Siellä oli melkoisen paljon mustaa, tiivistä noki-maista ainesta. Lähti hyvin puhtaaksi, kun ensin puutikulla vähän kaivoi ja sitten liotteli bensalla.
-
Missähän moinen keskipakoissuodatin mahtaa sijaita? Öljypohjassa sijaitsevan verkkomaisen pyöreän siivilän tiedän ja sitten varsinaisen öljynsuodattimen.
-
Moi.
"keskipakosuodatin" on liitteen kuvan tulpan 18 takaa löytyvä ontto kammenkaula.
Sitä ei mielestäni kannata ronkkia ellei kampiakseli ole irralleen purettuna.
Sillon sen ja öljykanavat saa kunnolla putsattua.
Muuten kammenkaulaan kertynyttä möhnää voi joutua laakereihin.
http://www.stein-dinse.biz/eliste/?sid=b8b8g8db99dg6ef3d90g&lg=en
Välilaippoja:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oelkreislauf/Oelwannen-u-Zwischenringe:::1_46_265_274.html
Pekka