Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 09, 2013, 14:40:47 ip

Otsikko: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 09, 2013, 14:40:47 ip
http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4

Tuosta voivat kiinnostunee seurata millaisia ongelmia ja työvoittoja voi ihminen itselleen suoda ryhtymällä muuttamaan moottoripyörän rakenteita alkuperäisestä.

Tarkoitus on siis saada alkoholipolttoaine palamaan riittävän kuumana vanhan ja auttamattoman matalapuristeisen moottorin palotiloissa. Siksi siis mekaaninen ahdin. Lisätehoa ei tarvita mutta todennäköisesti kasvava vääntömomentti on tervetullut lisä. Samlla kertaa pidennän välityssuhdetta että vääntömomentin voi ulosmitata pienempänä kulutuksena. Viime kesäiset kulutuslukemat alkoholille vaihtelivat 6,5 - 8 litra välillä sataa kilometriä kohden.

Ihmetyttää ettei kukaan suurista moottoripyörävalmistajista ei ole lähtenyt tekemään alkoholipyörää tai edes flexifuel -malleja.
Autovalmistajistkin vain yksi, Saab, teki alkoholimoottorin autoon. Muilla homma ei oikein ole lähtenyt edes alkuun vaikka suurella osalla valmistajista on jo moottoriohjausta sorkkimalla tehty flexifuel -mallisto. Tuollaisella "puolivälintekniikalla" vain pilataan hyvän polttoaineen maine kun sitä kulutetaan huonoissa järjestelmissä huonolla hyötysuhteella. Vikoja ja kulumaa siitä seuraa.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2013, 15:40:25 ip
Ei varmaan ole juuri kiinnostusta asiakaskunnassa. Suurimmalle osaa omistajista on ihan sama mitä pyörä polttaa ja miten paljon. Myös alkoholin saatavuus ei vieläkään ole sama, kuin bensalla. Lähinnähän tuosta tulisi motoristille vain kalliimpi lasku, kun tehdas maksattaisi uutuuden kehityskustannukset asiakkaalla.


Mietin joskus aiemmin, että olin tuollaisen ahdinratkaisun nähnyt jossain. Joku saksalainen sellaisen oli pikkulohkosta askarrellut.

Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2013, 15:43:53 ip
Pienellä haulla vielä isolohko Rotrexilla:

Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2013, 15:54:31 ip
Sama toiselta puolelta.

Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 09, 2013, 18:47:17 ip
Tuo pikkulohko vaikutti asialliselta. Aika iso puhallin. Kolmanneskin tuosta riittäisi. Näyttäisi olevan Mersun nokalta M62. Mulla on M24.
Mutta tuossa isommassa on juttu tehty jotenkin monimutkaisesti. Sama laite oli esillä Finnbikers-foorumilla ja sen rumpujarruja siellä päivittelivät. Siinäkin kovin ylikokoinen pumppu.

Itse pyrin että ulkonäkömuutoksia ei tulisi ahtimen takia lainkaan. Ainoastaan suutinpitimet kavaltaa kaasuttimien sijasta.

Sivukopat ja muut alkuperäisosat pitää saada sopimaan paikoilleen muutoksen jälkeenkin.

Tässä Eatonien taulukkotietoja.
http://victorylibrary.com/supercharger/super-eaton-data.htm

Ylikokoisesta ahtimesta ei ole kuitenkaan muuta haittaa kuin että se painaa, vie tilaa ja syö energiaa tarpeettomasti.

Samoin Köhlerin Guzzissa on myös ylisuuri ahdin.
Taitaa vain olla niin että noita 2 -  3 -litraisten koneiden ahtimia on runsaasti ja halvalla saatavissa kun viripajat vaihtavat niitä isompiin. Tuo mun ahtimeni on Fordin litraisen alkoholimoottorin kainalosta kahvi- ja viinamaa Brasiliasta.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 09, 2013, 19:07:14 ip
Kiinnostaisiko, TTT, tehdä V50- V65 kaksiventtiilimallin pohjalle tuommoinen?
Rotrex olisi yksi vaihtoehto pikku-Eatonin ohella ja vauhtipyörältä saa hyvän välityksen...
Tietenkin ruiskulla kun tuo Eaton ei siedä läpi kulkevaa seosta. Rotrexistä en tiedä.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: kaide - Helmikuu 09, 2013, 19:13:05 ip
Ei. MM tekee ja muut ihmettelee.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2013, 23:52:09 ip
Omasta mielestä pikkulohko olisi parasta ahtaa turbolla. Pikkulohkon voimansiirrolle olisi liikaa mekaanisen ahtimen antama alaväännön lisäys. Turbolla voimaa saisi keskitettyä keski- ja ylärekisteriin. Sinällään pikkulohko ahdettuna on kiinnostava. Vaikka sitten mekaanisestikin. Tässä on vaan sen verran rahanmenoa käsillä ja tulossakin, ettei pysty juuri nyt harrastamaan kuin yhtä pyörää. Pläskiin kyllä palataan myöhemmin..
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: kaide - Helmikuu 10, 2013, 13:55:09 ip
No TEE ni sitten ihmetellään yhdessä  ;D
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: Ekku - Helmikuu 10, 2013, 14:48:24 ip
Jos joku haluaa nähdä, minkä kokoinen on max 130 hevosvoimaan riittävä Rotrex-ahdin, niin sellainen Leimanin pajassa odottamassa asennusta.

On muuten yllättävän pieni kapistus. Pienen auton laturin kokoinen noin suurin piirtein. Huonona puolena on tietysti hinta. Älyttömän kallis, jos vertaa vaikka henkilöautoissa yleisesti käytettäviin turboihin.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 10, 2013, 16:26:50 ip
No TEE ni sitten ihmetellään yhdessä  ;D

?? Puristaako jostain?
Tällä hetkellä tilanne estää suuremmat hankinnat ja rakentelut. Ei nimittäin ole ihan ilmaista siirtyä kaasuttimista toimivaan turbo- ja ruiskutekniikkaan. Osia ja tarjouksia on hankittuna, että ihan käsien päällä ei täälläkään istuta. Valmiimpaa voi sittenesitellä, itsellä kun ei ole tapana blogata tai feisbuukata projekteja. Vaikka itse teenkin lähes kaiken, ei vaan aina raha kaikkeen riitä.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 10, 2013, 17:56:38 ip
Jotenkin tutun kuuloista avautumista tuo TunturiTT:n kertomus.

Itse pyrin tekemään mahdollisimman paljon ilmaisista tai muuten toisten hylkäämistä osista tai parantelemalla halpiskamaa. Jos jotain pitää ostaa niin vähän kerrallaan kun tuo eläkevakuutusyhtiön päivärahan on hyvää mutta sitä on kovin vähän. Ja vain kerran kuussa.

Enimmäkseen maksan antamalla aikaani toisten käyttöön eli tekemällä palveluksen saa jotain vastineeksi. Esimerkiksi perävaihteen, suuttimet, eri materiaaleja ja elektroniikkaa. Kun rahaa ei ole pitää keksiä muita keinoja. Varastamisella olisi hyvä tuotto noin sijoitusmielessä mutta kun siinä on joitakin perästä päin ilmeneviä ongelmia. Mahdollisesti.

Juuri äsken, pyhätöinä, rakentelin 100% lahjoituskamoista pesupöydän saastaisia Guzzin osia varten. Tuli aika kätevä. Vaikka itse kehunkin. Hintaansa nähden.

Noista pikku-Eatoneista olen pitänyt silmällä kaupankäyntiä: kallein tietämäni M24 on vaihtanut omistajaa 400€. Riippuu tietysti kunnosta joka on helppo todeta. M45 ja M62 vaihtavat omistajaa noin 500 eurolla. Ovat useasti lähes käyttämättömiä. Varsinkin Mersuista peräisin olevat. Muutama on kulkenut käsieni kautta vaihdon välineenä kun olen kytännyt noita M24:sia. Pyrkivät olemaan harvinaisempia kuin nuo isommat. Mutta kyllä niitä löytää kun itselläkin niitä jo kolme on käytössä. Tai melkein. Toukokokuussa pärähtää!
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: JuhaV - Helmikuu 10, 2013, 17:57:12 ip
Jos joku haluaa nähdä, minkä kokoinen on max 130 hevosvoimaan riittävä Rotrex-ahdin, niin sellainen Leimanin pajassa odottamassa asennusta.
On muuten yllättävän pieni kapistus. Pienen auton laturin kokoinen noin suurin piirtein. Huonona puolena on tietysti hinta. Älyttömän kallis, jos vertaa vaikka henkilöautoissa yleisesti käytettäviin turboihin.

http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1592.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1599.jpg
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 10, 2013, 18:00:15 ip
Lainaus
http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1599.jpg
Kyllä se istuu niin somasti siellä sylintereiden "kainalossa"!
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 10, 2013, 18:51:54 ip
Tuo on kyllä todella jees. Ei lisää Spesiaalin painoakaan kovin paljoa. Tulikos tuohon Ekun laitteeseen välijäähdytintä? Matille ei taida tulla, kun ahdot pysyy maltillisena(?). Tuleekos tässä läppärunko paine vai imupuolelle?


Mitä tulee tuohon aikaisempaan avautumiseen; itse katson kieli pitkällä Matin ja Jannen yms. heppujen ammattilaistason fasiliteetteja ja projekteja. Tiedän, ettei niitä ole hetkessä hankittu ja maksettu, itsellä vasta kymmenisen vuotta takana tallin varustamisessa. Löytyy sorvi, hitsauskoneet, (kohta) jyrsin ja prässi, pylväspora, muutama sata kiloa käsi- ja sähkötyökaluja jne. Lähes kaikki second handia täälläkin. Tällä hetkellä tallilla on muutama aste pakkasta, joten ihan hirveisiin suorituksiin siellä ei kipeänä pysty. Kevät lämpenee ja projektit taas kiihtyvät.
Olen suosinut myös tuota mitä Mattikin, eli palveluksilla hommataan tarpeita ja palveluksia. Niistä ei paljon ole foorumille kirjoittaa, kun varustaa kavereiden ratakalustoa jarruadaptereiden koneistuksilla, kuituhommilla tai hitsailujutuilla. Myös tullut tehtyä pakoputkijuttuja kavereille viimeaikoina, esim rutattujen rosteriputkien oikomisia jne. Niillä kartutan kuitenkin omia projekteja ja suhteita pyörämaailmassa. Myös muutamia säätö-, korjaus- ja asennushommia on jonossa; venttiilinsäätöä, kahvalämppäreiden asennusta ja sen sellaista.
Kaikkien (tällä foorumilla) projekteja seuraan ja kunnioitan kaikkien omin käsin tehtyjä juttuja, olen vain sen verran nähnyt ja tehnyt itsekin, etten ihan pikkujutuista jaksa innostua. Ei mitään henkilökohtaista, tarvii vaan jonkin verran että vakuuttaa.
Matti pelaa täällä omassa liigassaan ja sinne pyritään  ;)


Tästä vuotamisesta voidaan avata vaikka oma ketju, ettei rakenteluketju mene tukkoon.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 12, 2013, 21:41:06 ip
Osia hahmollaan.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2013, 21:02:00 ip
Nyt mennään tässä:
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 07, 2013, 21:31:51 ip
Innostava päivä. Tulin kasanneeksi kenkälusikkamenetelmällä ahtimen Tonti-rungon sisään. Poikkeuksena moneen muuhun ahdinprojektiin huolehdin myös rungon vääntöjäykkyydestä joka monelta on jäänyt hankaluutensa vuoksi toteuttamatta.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ahtimen-asennusta-1.html
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 07, 2013, 22:20:52 ip
Eikös tuo jäykkäri nyt ole aika yleinen maailmalla? Siihen saa jopa valmiita levyjä.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 07, 2013, 22:43:15 ip
Juu. Jäykkäreitä saa ja muutamaan LM:ään ole tehnyt mittatilauslevyn köykämiinistä. Huomasin vaan tämän päivän asennushomman yhteeydessä että kokoonpannessa levy ei helpota. Ilman levyä voi rungon laskea valmiiksi kootun ahdinpaketin päälle. Mutta kun ne prkl. rungon korvakkeet on tarkoitettu sen levyn alle. Vaihtoehtona olisi ollut sylinterien irrotus. Nyt joutui tekemään siinä järjestyksessä kuin on sign. Tonti suunnitellut. Tarkoittaa että kaikki tukilevyn yläpuolelle suunnitellut osat oli suunniteltava siten että ne voi "sujauttaa" rungon sisään. Voi vaikka miettiä miten kiristin plenumin kiinnitysruuvit ahtimeen. Tavan avaimilla ei suju. Oli joko suunnitteluvirhe tai suurta oveluutta...
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2013, 19:48:00 ip
Kaikenlaisten käikäleiden ja tiituloiden näpräämisen jälkeen sain äänen ahdetusta Alkoholipyörästä. Valitettavasti jouduin tuon äänifilmin leikkaamaan kovin lyhyeksi että se mahtuu tiukkoihin Bloggerin raameihin. Joka tapauksessa se todistaa jotain. Se käy ahdettuna etanolilla. Mitään säätöjä en tietenkään ole tehnyt joten käyntiinlähtö vaati muutaman pyöräytyksen että puristuspaine oli riittävä ja käynti oli hieman epävakaata liian laihalla seoksella. Nyt vain viimeistelyä, kunhan palaan talvilomalta parin viikon perästä, ja uudet säädöt pitää keksiä moottorinohjaukseen. Kippis!

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ensikaynnistys-ahdettuna_12.html

Mukavasti siinä remmi lepattaa ja ratas rupattaa.

Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: Ekku - Maaliskuu 13, 2013, 09:46:34 ap
Hyvinhän se käy Vanha Mylly...

Aänessä on sellaista työkonemaista jytkettä.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 13, 2013, 11:00:01 ap
Ken Vanhan Myllyn kieltä tajuaa... T. Rautavaaran äänellä.
http://www.youtube.com/watch?v=TFicAioCs6g
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: Marko - Maaliskuu 13, 2013, 13:46:53 ip
Laita Matti parempia/isompia/pidempiä videoita juutuubiin?
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 13, 2013, 14:06:33 ip
Saatanpa laittaakin oikein äänellä varustettua värielokuvaa. En vain oikein osaa näitä ATK-asioita intterin netissä käyttää. Eikä ole tiliä Youtubessa. Vain Bloggerissa.
Nyt on kuitenkin tauon paikka ja se tarkoittaa parin viikon irtautumista arjesta. Loppukuusta sitten kuuluu taasen mutta todennäköisesti Sääksjärvi Triken tiimoilta. Asennussarjan pitäisi valmistua siihen mennessä. Mutta ennen sen asentamista pitää tehdä muutoksia aihiopyörään. Mielenkiintoisin ja haastavin on asentaa tämän hetken modernein Megasquirt-moottorinohjaus Trikeen. Mukana flexfuel-toiminto ja monta muuta optiota. http://www.megamanual.com/flexfuel.htm

Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 25, 2013, 18:52:47 ip
Nyt ei ainakaan tule vähään aikaan äänielokuvaa. Tai jos tulee niin sen ääniraita pitää sensuroida.
Tuli jonkinlainen vahinko ja vaurio ja kätten voiteita kun erinäisiä seikkoja pitää tarkistaa.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-hihnarikko.html
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 28, 2013, 13:02:44 ip
Hihnavaurion jälkiseuraamuksia:

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-hihnapyoran-suuntailua.html
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 28, 2013, 14:44:27 ip
Kyllähän tuollainen vinous jo tuhoaa hihnoja. Ettei vaan tullut kiire päästä kokeilemaan, kun suuntaus unohtui..?
Valmet-rei'illä on korjattu paljon linjausvirheitä historiassa. Itsekin syyllistynyt ihan työn puolesta tuohon.
Minkä kokoinen tuo kampuran hihnapyörä on? Työssä nähty ja suunniteltu paljon käyttöjä noilla, niin voisi arpoa hihnalle maksimivauhteja. Ryhtyvät aika pian lämpenemään, kun vauhtia on liikaa.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 28, 2013, 20:29:00 ip
Olen melko varma että ahtimen hihnapyörä oli linjassa vauhtipyörässä olevan hihnapyörän kanssa kun moottori-voimansiirtopaketti oli irrallaan. Mutta asennuksessa runkoon on ehkä tapahtunut jotain. Tuo akkutelineen pohjan korvaava alumiinilevy pultattuna myös runkoon jäi lievästi mutkalle ja siitä ehkä johtui ahtimen pyörän suuntavirhe. Kyseinen virhe oli helppo korjata kuten blogistani selviää. Jatkan kokoonpanoa ja laitan taas pyörimään pyhien jälkeen. Alkoholipyörä jää sivuun muiden proggisten tieltä. Erityisesti Sääksjärvi Trike tulee työn alle.

Ensi viikon vielä näpertelen Alkoholipyörän puitteissa. Kun saan pyörilleen niin lykkkään tallin perälle odottamaan säätösäitä.

Tässä Valmet henkistä: http://www.youtube.com/watch?v=C-f7gzaO_Gs
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 05, 2013, 20:55:54 ip
Nyt on tehty toistaiseksi viimeiset säädöt hihnapyörien suuntauksen suhteen. Ainakin tänään koekäytettäessä hihna pysyi urissaan isoillakin kierroksilla. Lisätestit tehdään kelien lämmettyä ulkotiloissa. Pieni talli tulee aika äkkiä myrkyllisiä kaasuja täyteen jos oikein innostuu säätämään.
http://www.motomatti.fi/2013/04/alkoholipyora-viimeinkin-ahtimen-hihna.html

Ulko-oven edessä on mahtavat stalagmiitit tai mitkä lienee tippukivet jäätä räystäältä tippuneesta vedestä. Pitää vähän suolata ja petkeleellä tökkiä isompia nurin niin saa vaihdettua seuraavan projektin pukille. Sitä ennen pitää tehdä pari startin huoltoa ja yhden laturin korjaus.

Tänään tapahtui lähes työtapaturma: naapurifirmassa oli jonkinlaiset markkinahenkiset pidot. Ilmainen grillimakkara oli sen verran kuumaa ja syöjänsä ahne joten huulista lähti vanha nahka pois ja sen alla oleva jonkinlainen herkkä pinnoite tuli näkyviin. Nyt on huulet kuin mopon sisäkumit.
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 05, 2013, 22:01:32 ip
Nälkäisen amatöörin virhe  ;D
Otsikko: Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 06, 2013, 18:08:58 ip
Eikä ollut ees oikeesti nälkä mutta kun oli ilmasta makkaraa....

Tänään kasailin Alkoholipyörää nippuun. Satulan ja taka-astinlautojen kiinnittelyä ja joidenkin teräsosien vaihtoa alumiinisiksi uudempien mallien tapaisesti. Pitää ostaa sulatussuolaa että saa oven takana olevat jäävuoret sulatettua. Petkeleen kanssa ei tulleet kuin ranteet kipeiksi. Sen verran ennakoin että tänään sulaneisiin läyäköihin kaadoin hiukan vanhaa pakkasnestettä että ei jää ainakaan lisäänny. Positiivista on se että ulkovaraston edestä ovat lumet sulaneet tällä viikolla. Jouduin hieman lumilapiolla jeesaamaan aluksi mutta luonto hoiti loput. Sinne siis pääsee nyt ilman työskentelyä. Pääsen purkamaan California kolmosen palasiksi.