Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MPR3soft - Helmikuu 04, 2013, 16:17:24 ip
-
ja ajokelejä odotellessa..
"sen ja sen verran papua" (muokattu asiallisemmaksi)
pitää olla, että pyörän saa pystyyn, kun se makaa kyljellään 8)
Olen tähän mennessä kaatanut kaikki moponi vähintään kerran molemmille kyljilleen (kaikki neljä) - eikä hävetä yhtään - sehän on vain pyörän ja ukon ominaisuuksien testaamisen seurauksia
Ainoaksi parantumattomaksi jäänyt vamma on vasemman solisluun pään luiskahtaminen pois kuopastaan. Ei haittaa muussa kuin punnerrusliikkeissä, koska silloin se tulee ulos kuopastaan
Ole utelias ja selvitä uuden pyöräsi ominaisuudet ja omituisuudet harjoittelemalla rauhallisilla tieosuuksilla tehokkaat jarrutukset ja vastaohjausväistöt.
Moottoripyörät ovat kohtuuttoman kalliita esim. autoihin verrattuna. Jos on varaa mopoon, niin miksi säästää renkaissa, ajovarusteissa, ajoharjoituksissa, koska monen mielestä (esim. omaisten) itse kuljettaja on arvokkain, kun rojuja kerätään tien mutkasta..
Keväät ovat muutenkin sään vaihteluineen vaarallista aikaa, kun pitää päästä vääntämään kahvaa, eikä muisteta päivittää yksinkertaisiakaan varotoimia yllättävien tilanteiden varalta..
Ajokelejä joutuu vielä kotvan odottamaan, joten on aikaa kerrata onko motoristin vaistomaiset reaktiot sittenkään paljoa muuttuneet sitten "luolamies" ajoista:
http://www2.bajahill.net/mirror/AjoHanskassa/Ajo_Hanskassa_s1-15.pdf
« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:06:46 kirjoittanut MPR3soft »
-
Tuo on ihan hyvä. Taitaa olla mulla kännykässä tallessa. Toinen mikä kannattaa saada käsiin on Keith Coden "Twist of the Wrist".
Löytyy ulkomailta kirjana jos lukeminen maistuu ja DVD:nä. Taitaa olla jo kakkos osakin tullut. Käsittelee rata-ajoa, mutta todella monet säännöt ja ohjeet koskevat myös katuajoa. Suosittelen tutustumaan, lontoonkielen tulee sujua, mutta videolla nähdyt vinkit ja ohjeet aukeavat pelkällä elekielelläkin.
Tuohon kaatamiseen ja ylösnostamiseen kannattaa tutustua itse kunkin. Lähestulkoon samalla tavalla tekniikkalaji, kuin pyörän keskipönkälle polkaisu ;)
http://www.amazon.com/Twist-Wrist-Motorcycle-Roadracers-Handbook/dp/0965045013 (http://www.amazon.com/Twist-Wrist-Motorcycle-Roadracers-Handbook/dp/0965045013)
-
Empä tiedä.... rekipelillä täällä pohjoisemmassa ;D
MR
-
Lataa kevät tästä:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>90%ladattu error...
Kevät ei ole saatavissa.
Kokeile muuta vuodenaikaa...
;)
-
Pommin varma kevään merkki:
https://www.facebook.com/paijanneajo#!/paijanneajo
RS
-
Joo...kevättä ilmassa... ;D
Perjantaina soittivat maalaamosta, että takaloksu olis valmiina. Nyt vain ruuvikauppaan ja kasaamaan takapäätä. :D
Tulis vaan niin lämmintä, että vois tallin ovet auki väännellä italiatarta kohdilleen.
Vaan näytää kuitenkin siltä, että pääsiäisenä ei vielä pääse Kaivaria korkaamaan...
-
Tämän kevään pääsiäisajelu korvattiinkin pääsiäishiihdolla.
Onkin varmaan näillä seuduilla ensimmäinen kerta sitten
jääkauden päättymisen kun pääsiäisenä on päässyt hiihtämään.
-
Vedit siis kokeeksi suksilla lentokentän päästä päähän....
Ajamisesta: joskus toistakymmentä vuotta sitten olin tätä kirjaa työryhmän yhtenä jäsenenä suomentamassa ja korjaamassa siinä olleita virheitä sekä soveltamassa sitä paikallisiin olosuhteisiin. Tässä linkki ja ihan ilmaiseksi:
http://www.motoristisurvival.fi/?sivu=ajo-hanskassa
-
Eilen oli sen verran kevättä ilmassa että tiggasin uutta pakoputkistoa kasaan. Kohta pörisee. Ajoon ei vielä ole kiire.
-
Vedit siis kokeeksi suksilla lentokentän päästä päähän....
Nimenomaan. Tuolla tuli aikoinaan opetettua Turpolle pyörän käsittelyä
n. 200 000km sitten. Kolmena päivänä vekslausta kentällä ja neljäntenä
baanalle. Kerran vain oltiin törmäyskurssilla rullaavan lentokoneen kanssa.
-
Juu
Perinteinen Kokkolan MP- näyttely käväisty. Eipä paljon jäänyt käteen . . tai ensimmäinen selkäsuoja, liivimallinen Forcefield .
Eipä lähtiessä olisi uskonut että sellaista ostaisin. Oli vaan niin sopiva ja jopa tyylikäs. Ja tarravyöllä saa vetää vatsan sisään .
Moto-Kokkolalla oli ainut iso osasto ja käytettyjen myyjiä. Ja jopa onnistuivat myymään muutaman matkapyörän. YKSI Stelvio oli eksynyt joukkoon. ELI tämä on nähty. Ps. Teeri järven Kallea puhuttelin, oli voimissaan.
Mr
-
Vieläkö Kalle tekee kauppaa?
-92 jo huhuttiin että lopettelee.... ;D
-
;) Kerran kuin puhuin Kallen kanssa Kawa - se 6 syl,sestä. Kysyin oli semmosia Teerijärvillä. Kalle oli sitä mieltä että
2-sylinterinen peli olis "parempi - on vähemmän liikkuvia osia. 2-syl on kestävämpi ja halvempi korjata jos, ja kun rikkoo.
Oli yks Z-m-pyörä Bennäs,issä autoliikeellä, mutta mulle ei kauppa syntynyt.
Vasta 20 vuotta myöhemmin ninja 4-syl saapui meidän pihalle.
Kalle ajoi usein pitkiä matkoja euroopassa mm BMW,llä ja Hondalla. Viime kerta kun kävin hänen luona oli myyntihallissa
eniten 2-sylinterisiä bmw-ja vanhempia englannin- pyöriä. Joskus näen hänen ilmoituksia Huimapyörä-lehdessä ja Vasabladet,issa.
Varaosia hänellä on aika paljon .
-
Vieläkö Kalle tekee kauppaa?
-92 jo huhuttiin että lopettelee.... ;D
KYLLÄ TEKEE .
Helkutin hyvä muisti. Heti kysyi että miten BMW jaksaa, jonka myi vuonna 2000 minulle.. ja samaan syssyyn epäili onko minulla kunnon pyöriä ollenkaan. Heh .heh
Englannista tuottaa museoitavia. Tuli Laverdasta puhetta . -saas nähdä tuleeko soitto että nyt on se 1000:n täällä, josta puhuttiin.
Daytolalla kertoili ajaneensa vakavan kolarin Ruotsissa aikanaan ja piti MG :tä kunnon pyöränä
Ja taisi olla LeMans myynnissä , joka on muutettu 1000 ccm.
Mr
-
Muuten Kalles Motor myi Moto Guzzeja 70 - 80 luvulla. Naapuri osti Nevadan häneltä. Naapurilla oli tätä ennen CB 750 K- mutta istuinkorkeus oli vaativa-
siksi osti juuri Nevadan ja sit. kun moottoripyöräily loppui Kalle sai taas tehdä ostokaupan. Ennen näitä pyöriä naapuri ajoi Jawalla ,jo 50-luvulta.
PS. Saa nähdä jos Laverda sapuu... mikä malli kiinnostaa eniten?? Etkö tykkää MEVP kardaanimp.,stä.
Toinen mp-myyjä huomasin tänään netissä - myy uusia Guzzeja ja muita tarjoushinnalla. Esim. 1200 cm3 italo-mp alle 15 000 eur. (Etelä-Suomessa) - Osta pois - kevät tulossa...
-
Neljä pyörää olen häneltä ostanut. Laverda ei ole hankinnoissa jos tulkkaus meni oikein. Laverdaa en ole nähnyt 1973 Kokko- Rallin jälkeen. En koskaan ole edes ajanut.. Joku varmaan tietää määrät Suomessa.
MUSEO ikäiset kiinnostaa, kun nuo uudet ei mitenkään sävähdytä. Ja 3- 4 :n pyörän vakuutukset ei mieltä lämmitä, vaikka kevättä olisikin ilmassa.
Jess
Sainpa aiheen viimeiseen lauseeseen.
Mr
-
Eihän niillä pyörillä yhtä aikaa ajeta.
Itse otan aina yhden vakuutukseen kerralla. Viikonloppureissun vakuutusmaksu on alle parikymppiä. Riippuu hiukan pyörästä. Breva on kallein kun se on vakuutusyhtiön mielestä "sport" jota taasen Centauro ei ole heidän papereissaan. Se hiukan huvittaa.
Vakuutusyhtiön täti kauppasi mulle "edullista ympärivuotista" vakuutusta. Pyysin sen katsomaan talouden ajoneuvojen määrän ja laskemaan edulliset yhteen. Ei puhunut sitten enää mitään.
Eli "vanhan liiton" seisonta-aikaisilla vakuutuksilla mennään.
-
Eli "vanhan liiton" seisonta-aikaisilla vakuutuksilla mennään.
Kuten myös täällä.
-
Missä "vanhan liiton" firmassa saa alle 1 kk vakuutuutuksen ?????
Utelias
-
Mitä muuten Suomessa maksaa pyörävakuutukset, just maksoin 4kk periodin 628sek elikkä kokovuosi liikenne+kasko on 1884 sek. Ei kylläkään korvaa ajovarusteita en tiedä miksei, ne korvaa taas kotivakuutus. Kahdesta koirasta taas menee 8600sek vuodessa. :-\
-
Siellä sillinsuolaveden takana on hieman enemmän tuota vakuutuspohjaa. On ehkä yksi syy muuta ei selitä kaikkea...
Vanhanaikaisen, seisonta-ajallisen vakuutuksen voi ottaa vaikka päiväksi. Tuskin lyhemmäksi aikaa. Onnistuu kotitietokoneelta. Ensin ilmoitus että ottaa pyörän liikenteeseen ja sen jälkeen ilmoitus että laittaa pyörän seisontaan. Pysyy talous kurissa. Maksu tulee ilmoitusten väliseltä ajalta. Kilpailutuksen tuloksena vakuutukset ovat tällä hetkellä Pohjantähdessä.
Tyypillisesti on yksi pyörä suuren osan kesää vakuutuksessa (yleensä toukokuun ja heinäkuun, joskus elokuunkin.) ja muilla ajellaan kun huvittaa. Tai kun ovat ajokunnossa.
Kaskoja mulla ei ole koskaan ollut muuten paitsi silloin kun erehdyin ostamaan osamaksulla mutta silloinkin toinen yhtiö antoi edullisen osakaskon joka kelpasi rahoittajapankille.
Kaskojen kanssa on sekin ongelma että kun ajan yleensä rakennetulla pyörällä niin vakuutus ei korvaa kuin perusrakenteet. Ei muutettuja kohtia.
-
Vanhanaikaisen, seisonta-ajallisen vakuutuksen voi ottaa vaikka päiväksi. Tuskin lyhemmäksi aikaa. Onnistuu kotitietokoneelta. Ensin ilmoitus että ottaa pyörän liikenteeseen ja sen jälkeen ilmoitus että laittaa pyörän seisontaan. Pysyy talous kurissa. Maksu tulee ilmoitusten väliseltä ajalta. Kilpailutuksen tuloksena vakuutukset ovat tällä hetkellä Pohjantähdessä.
Seuraavaan (päivän) taikka pidempään vakuutukseen on pidettävä 30 päivän pussi,muuten joutuu maksamaan koko ajalta ainakin (IF)
-
Ainakin Saksassa ja kuulemma myös Ruotsissa mp vakuutukset eivät ole omana "itsensä maksavana" osana vaan mukana autovakuutukissa ja siten voidaan hinnoitella vapaammin. Esim autovakuutukset on kuitenkin Saksassa kalliimmat kun täällä vaikka mp onkin halvempi.
-
Ja Suomesta:
VAKUUTUSMAKSUT NOUSSEET.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta on katsonut moottoripyörä-kuolemaa-onnettomuuksia Raportti v. 2011:
M-pyörän Pyörätyyppi: Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa yli 60 % oli Sporttipyörällä.
Tapauksista 63 % oli m-pyöräilijän aiheuttamia vahinkoja.
Kuol.-onnettomuuksissa 30% m-pyöräilijöistä oli alkoholi- tai muun huumavan aineen vaikutuksen alaisena.
Eilen sain postitse vakuutusyhtiön ilmoituksen (ja laskun tietysti) liikennevakuutusmaksusta.
Moottoripyörä-Tariffi(perus) , kun teho/painosuhde yli 0,5199 on noussut 36 %. Ja voi v.
Muita nousee mp. 0- 15 %.
Onko tämä niinkuin kiitokset että olen ajanut 39 vuotta ilman vahinkoja liikenteessä? ( no tietysti pien-vahinkoja on ollut muutamia, ilman vakuut.yhtiön mukanaoloa.)
Nyt ZZR,n perusvuosiliikennemaksu(ympärivuotinen) on 610 eur - boonukset -3 % kantaasiakasalennus.
Laskuni näytti Kawa ZZR1400 -06 , suhde 0,55. Onneksi oma vuosimaksu nousi ainoastaan 13 % (ikä,asuinpaikka ja bonus varm. vaikuttaa tähän). Vuosimaksu nyt 148 eur /v tänä vuonna.
Moto Guzzin lasku ei ole saatu vielä.
Vai mahtaako olla yhtiökohtainen nousu?, nyt kun yhtiö on tänä vuonna vaihtanut nimen Aktiasta Folksam,iin.
Kaskovak. minulla ei ole koskaan ollut - paitsi pari kertaa Etelä-euroopan matkoilla.
-
Vinkkinä vaan, että Moto 1-lehden viime numerossa on kattava kolmensivun juttu vakuutuksista (tai sitten tulee seuraavaan). Kannattaa kysellä suoraan vakuutusyhtiöistä ja kilpailuttaa samalla koti- ym. vakuutukset, jottei esim kaskon ja irtaimistovakuutuksen omavastuut mene kahta kertaa.
-
Ministeri Kyllöskä mannekiinina "moottoripyörä kesäkuntoon" videolla Iltalehdessä. Huonompiakin juttuja on lehdestä tavattu...kumipuoli alaspäin kaikille meille - kun taitaa ne ajokelit tulla tänäkin vuonna.
-
Tänään tuli tieto: Kalles Motor myy Moto Guzzi LM lll sopivasti vappuajelulle,
Huomaan mp,n hinnan oleva 4300 eur - punainen mp. Kallen Puh.nr 0400-562559
Ehditte vielä? Hänellä oli myös 17 muita moottoripyöriä myytävänä.