Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Olli - Kesäkuu 12, 2006, 05:58:26 ap
-
Olen tottunut sammuttamaan kaikki kulkuveuvot virta-avaimella, kun nykyään dieselitkin sammuvat siten. Guzzin ohjekirjassa kuitenkin käsketään sammuttamaan kaasun vieressä olevalla tappokytkimellä ja sen jälkeen vasta virta pois. Kummin Sinä sammutat Guzzisi?
Jos on teknisiä perusteita, kuulisin mielelläni miksi avaimesta tai miksi tappokytkimestä.
Olli
-
Avaimesta, ei jää vahingossa virrat päälle
-
-liittyy varmaan siihen talvella esillä olleeseen Italian lakiin että on pidettävä molemmat kädet ohjaustangossa, pakkohan se silloin on tappokatkaisijasta sammuttaa. Muualla maailmassa voi pysäyttää avaimesta.
-
Nain... eiku taas aanpilkut...
mm
-
En kummallakaan, vaan potkasemalla sivutuen auki! :D
-
Tappokatkaisijasta.
Kaksi syytä; crossipyörästä lainattu stonga, joutuu taivuttamaan rannetta että pääsee käsiksi virta-avaimeen ja se tärkeämpi: Joka päivä tulee varmistettua että tappokatkaisija toimii molempiin suuntiin.
MotoJussi & California Kompressor
-
Yleensä avaimella, joskus tapponapista ja joskus vaihteella. Ei tunnu olevan väliä miten tuon mun härvelin sammuttaa kunhan laskee hitaasti neljään ennenkuin painaa starttinappulaa virran päälle laiton jälkeen. Sitten se hörähtää aina tulille mutta jos hätäilee niin saattaapi olla ettei lähdekkään ja seuraavalla yrityksellä paukkuu mukavasti.
-
GaryBang kirjoitti:
En kummallakaan, vaan potkasemalla sivutuen auki! :D
Onko sulla vaihde päällä vai miten tuo tapahtuu?
-
:)
oikein asiaa mietittyäni huomasin sammuttavani tappokatkaisijasta aina ja senjälkeen vasta käännän virta-avainta. syitä voi olla monia moiseen , mieleen tuli ainakin se että menneinä vuosina (n.37v.) pyöriä on ollut laidasta laitaan ja ainakin osassa lukko on siainnut hankalassa paikassa. ja ainakin tulee päivittäin käytettyä tuota punaista nappia ehkä se hätätilanteessa kun esim. kaasu hirttää kiinni tulee ytimestä..
-
Avaimesta. On nimittäin jokainen tappokatkaisinsammutus johtanut noloon "Ei perhana käynnisty, mikä tällä nyt on"-Episodiin :( Hävettää... Ei voi muistaa.
-
Avaimesta. Ja sitten avaimet taskuun , jos menee vaikka kahville ,niin eipä unohdu avaimet virtalukkoon. Kun nykyään on monenmoista hörhöä liikkeellä ,vaikka eivät pyörää veiskään niin voihan ne avaimet lentää huitsin nevadaan.
-
TunturiTT kirjoitti:
Avaimesta. On nimittäin jokainen tappokatkaisinsammutus johtanut noloon "Ei perhana käynnisty, mikä tällä nyt on"-Episodiin :( Hävettää... Ei voi muistaa.
Aina avaimesta , samasta syystä kuin TunturiTT
-
Mnä käytän nykyisin tappokytkintä. Perusteluna se, että pyörä sammuu vaihde päällä (Kytkin pojassa ja käsijarru päällä) eikä tarvitse tehdä muuta kuin muistaa laittaa tappokytkin "ON"-asentoon.
Näin siis, että voin pysäköidä sivutuen varaan......
-
Mikrokytkin sivutuen juuressa toisena tappokatkasijana eli vastasinkin myös siihen alunperäseen kysymykseen uudestaan... Huono puoli, ettei kylmillä ilmoilla voi sivutuella käyttää lämpöseks, vaan tarttee tempasta keskituelle. :X
(Enkä mä, tampio, osannu edes "lainata" oikein Raunoa, ku mun piti vastata sen kysymykseen! :()
-
Kyllä minä arvasin mistä sulla (GaryBang) oli kyse kun sanoit sammuttavasi pyöräsi seisontatuella. Mun Calissa oli alunperin samanlainen kytkentä, mutta muutin sen asentamalla releen tuohon seisontatuen/ vapaavalon sammutusjärjestelmään, nyt sitä pyörää voi tyhjäkäyttää sivutuellakin. Asia rassasi aikoinaan hermoja, kun oli ottamassa tai laittamassa pyörää tallista/talliin.
T Rauno
-
Olli kirjoitti:
Olen tottunut sammuttamaan kaikki kulkuveuvot virta-avaimella, kun nykyään dieselitkin sammuvat siten. Guzzin ohjekirjassa kuitenkin käsketään sammuttamaan kaasun vieressä olevalla tappokytkimellä ja sen jälkeen vasta virta pois. Kummin Sinä sammutat Guzzisi?
Jos on teknisiä perusteita, kuulisin mielelläni miksi avaimesta tai miksi tappokytkimestä.
Olli
Sammuttaminen virta-avaimella, ohjekirjan mukaisesti.
Taitaa ohjeistukset olla mallikohtaisia (?). 2001 V11 sport ohjekirjassa kehoitetaan sammuttamaan seuraavasti "to stop the engine, turn the ignition switch to OFF position".
Tappokytkimestä maininta "to stop the engine in the event of an emergency: move the switch B (tappokytkin) into position (off)".
pekjo