Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Helmikuu 01, 2013, 00:26:17 ap
-
Kokeilen näin aluksi näkyykö kuva.
-
Toimii.
Muistan joskus aikasemmin uutena Guzzistina kyselleeni täälläkin öljypohjasta löytyneestä vaaleasta mönjästä joka on mulle tutumpi näky kannentiiviste ongelmaisten vesijäähdytteisten moottoreiden sisuksista.
Tällä kertaa öljypohjassa ei mönjää näy mutta venttiilikoppien alla törkyä on reilusti kuten kuvissa näkyy.
Viimeksi päädyttiin mm. huonosta huohotuksesta johtuvaan harmittomaan ilmiöön, mutta nyt toi rupeaa näyttämään jo niin häiritsevältä että asialle olis ehkä syytä tehdä jotain.
Nyt kun pyörä on muutenkin aika palasina puhdistelen kaikki huohotusletkut yms. osat mutta olisiko jotain tunnettua parannuskeinoa?
Öljyillä on ajettu alle 3000km ja pyörää on säilytetty lämpimässä tallissa jossa on aina vähintään noin 10 astetta. Talvisin lämmitän melkeen päivittäin puulla reilusti lämpösemmäksi mutta tuskin se asiaan mitenkään liittyy.
Öljynä on ollu kokoajan Valvolinen VR1 10W-60
-
Tavallista kylmälimaa, ei kannata huolestua. Kun kelit lämpiää, tuo häviää. On syksyn kylmien ajokelien takia ilmankosteudesta emulsioitunut öljyn kanssa.
-
Limaa ei muodostu kun ajaa niin että öljyn lämpötila on 120 astetta tai yli. Samalla keinolla liman saa häviämään mutta joutuu jonkin aikaa päästelemään.
Guzzin ongelma on että kone käy liian kylmänä ilmastossamme. Itse huomaan Brevan ajotietokoneen kulutusmittarista kun kulutus on litran enempi sadalle kilometrille kun säätila on alle 15 astetta. Menee "ryyppy" päälle eli kylmäkäyntirikastus.
Perehdyin asiaan kun ryhdyin käyttämään etanolia polttoaineena Californiassa ja vielä 20 asteen lämpötilassa 120 kmh nopeudessa tasakaasuajossa moottorin lämpötila oli alle 70 astetta mikä on tyypillinen kylmäkäyntirikastuksen toimintaraja. Bensiinimoottorilla raja on hiukan alhaisempi mutta saattaa silti helposti mennä kevyessä ajossa viileällä säällä (sateessa) rikastuksen puolelle.
Jos ei menisi rikastukselle niin olisi nyintää ja epämääräistä käyntiä tiedossa kylmällä koneella. (Tosiasiassa katalysaattorikaan ei toimisi myöskään ilman lisäbensaa.)
-
Tuossa suhteessa öljyjen välillä on eroja. Välillä käytin Teboilin , olikohan 20W 50 -mineraaliöljyä kun sitä oli vielä olemassa, mutta paikat meni niin kermaisiksi, että vaihdoin öljytyyppiä varmuuden vuoksi. Muistelisin ajaneeni muutaman vaihdonvälin Valvolinen "for old engine" , mitä lie - öljyllä ja minusta kopat sillä pysyivä aika puhtaina. Viime vuosina on ostettu 20 litran säästöpakkauksia Delvacia ja käytetty samaa kamaa kaikissa pyörissä, mutta en ole erityisesti kiinnittänyt huomiota limaisuuteen. Ei se ainkaan mahdottoman limaista voi olla kun en ole tullut asiaa ajatelleeksi. Kylmissä keleissä venttiiliopan kannet joka tapauksessa ottaa rähmää enempi pintaansa.
-
Tuo kylmälima tekee toisinaan yllätyksiä: huohotuksen kautta saatta klimppi tuota soosia imeytyä palotilaan niin on tausta melko harmaa. Joskus Quotan kanssa luulin että kone pasahti mutta hetken päästä käynti oli aivan normaalia.
Jos ilmanpuhdistimen kotelon pohjalle alkaa limaa kertymään jatkuvasti niin kannattanee miettiä öljylaadun tai ajotavan vaihtoa.
-
Juu, moottori pitäisi aina ajaa lämpimäksi asti.
Omastani tuo vaahto yleensä viimeistään irtoilee huohottimesta rata-ajossa. Sittenpä ajotauoilla pyörän alle koostuu öljylimalammikko. Muuten päivän mittaan pelkäksi öljyksi.
-
V11sport.de palstalla oli taas yhtä näistä sydäntalven ajanvietteistä, öljykeskustelua. Yksi kirjoittajista on V11 –kuski ja ”laillistettu Guzzi huoltaja” myös ammatikseen.
”
2006 Guzzi julkaisi öljyinfon, jossa suositellaan spesifisesti täyssynteettistä 10W60 öljyä, jotta myös korkeammissa lämpötiloissa saavutetaan optimaalisia painearvoja. Uudemmissa Guzzeissa ei ole turhanpäiten öljynjäähdyttimiä ja termostaattia… Tehtaan tietojen mukaan V11 malliin kuuluu 3,5 litraa, mikä on kuitenkin liian vähän ja läikkyy sivuun niin että pumppu vetää ilmaa. Parempi on 4 litraa *) 10W60 täyssynteettistä ja öljynsuodatin 12-15Nm kireyteen. Täyssynteettistä öljyä käytetään, koska mineraali- ja puolisynteettinen öljy palaa ja kovettuu Guzzin moottorin lämpötiloissa, joka näkyy hyvin männistä. Nämä ovat kaikki kokemukseen perustuvia asioita, ei uskomusasioita.
Unohtakaa käyttöohjeet, siellä on V11:lle annettu vielä 5W40, joka on tarpeen ainoastaan hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetuilla Caleilla, molempia mallejahan rakennettiin samaan aikaan ja V11:lle otettiin myös tuo hölynpöly ohjeisiin… jopa kaikkien mallien korjaamojulisteissa (tekniset tiedot yms.) oli tuo tieto väärin, V11 mallille 20W50 ja 5W40, malliin kuuluu kuitenkin 10W60. Ratkaisevia eivät ole käyttöoppaat, vaan myöhempi öljyinfo.
Kun 2003/04 tulivat uudet Carc mallit, 10W40 ja -50 olivat ongelmallisia öljylaatuja liian alhaisen öljynpaineen vuoksi. Näissä malleissa oli vielä V11 öljypumput jotka olivat säädetty alakanttiin, mikä puolestaan johti korkeilla lämpötiloilla kesällä paineongelmiin. Siksi Guzzi julkaisi 2006 öljyinfon, spesifisen suosituksen 10W60 –täyssynteettisestä öljystä. Valitettavasti tuo öljyinfo puhuu ainoastaan Carc –malleista, pikkulohkosta ja Caleista, mutta ei enää V11 malleista, joille suositus on yhtä tärkeää…
”
*) Edit 4.2. Toisaalla muissa keskusteluissa tämän (täyttö 4 L) kerrotaan koskevan malleja Daytona RS-Sport 1100i-Centauro-V11.
-
Hienoa. Asiaan tuli kerralla selvyys. Tuolla 10W60 synteettisellä varmasti riittävät ominaisuudet voiteluun. Autopuolella turbomoottoreihin tuon tyyppisellelle öljylle annetaan 20.000 - 50.000 km vaihtoväliksi riippuen ajoneuvon käyttötarkoituksesta.
Että ehkäpä tuolla Guzzissa kesän pärjää...
Alkaa meikäläisen kohdalla olla jo hintakysymys ja se että onko itselle esim. rahallista hyötyä siitä kestääkö moottori 200.000 vai 400.000 km kun todennäköisesti vaihdan pyörää jo alle 200.000 km ajettuna.
-
Omaan meinasinkin viime kesänä laittaa tuota kuuskymppistä, mutta ei silloin ollut kaupassa. Otin sitten viiskymppistä. toimi tuollakin , mutta seuraavaksi kyllä jostain sitä ostan.
-
Varmaankin öljyn kuuman pään viskositeettivaatimus kulke käsi kädessä ajotapojen kanssa. Täkäläisessä vilpoisessa kesäkelissä rajoitusten mukaan ajellen öljyä ei saa kuumaksi oikein millään. Ratahommissa sitten tietenkin lämpenee. Jos lähtee heinä- elokuussa menemään Euroopan läpi nopeasti niin varmaankin 60W kuumanpään viskositeettina on tarpeen.
-
Näköjään bilhelvetestä löytyy http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Tays--ja-puolisynteettinen/Tayssynteettinen-moottorioljy-10W60-36677/
Muita mahtollisuuksia ovat Castrol, LiquiMoly, Deboil ja Red Line 20w-60
Tuo bilteman tuote on ilmeisesti aika uusi
-
Kappas! En olekaan Biliksessä huomannut tuota, lienee oikeasti uudehko tuote.
Myös Motonetilla on tällainen: Valvoline VR1 Racing 10W-60. Ja mopopuolelta edellisestä: MP-LiquiMoly 10W60.
-
Joskus oli muistaakseni juttua, että Calissa ei synteettinen öljy toimi. Ei pysy sisässä. Onkos asia näin?
-
Ei ainakaan omaani (2000 mallinen) haittaa..?
-
Calissa ei synteettinen öljy toimi
1. "Please also note that the above specifications refer to Agip branded products"
2. 1100 Series California - Mechanical Tappets: Engine oil: Racing 4T 10W-60 (nykyinen tyyppi ”eni i-Ride PG 10W-60”) or as an alternative 20W-50.
3. Agip Racing 4T 10W-60: Lubrificante sintetico. Consigliato per le moto di ultima generazione ad alte prestazioni. Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive. Viscosità: 5W-40, 20W-50, 10W-60.
Ja jos haluaa sotkea selvän asian voi myös kurkata tuolta (Öljy-yhtiön omat suositukset...) :)
http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng (http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng)
-
Sinäänsä helpottavaa kuulla ettei kyseessä ole mikään vakavampi ilmiö, ehkä mun pitää vaan vähän päivittää ajotyyliä pompperimpaan suuntaan. Oikeestaan oon kyllä kuvitellu että mulla kone lämpenis käytännössä joka ajokerralla kun kilsoja tulee aina vähintään 30. Toisaalta himaan tullessa ajan aina vähintään 10km pienempää 60-80km/h tietä jossa kone varmasti pääsee jäähtymään.
Tähän asti oon käyttäny tota Tunturin mainitsemaan Valvolinen VR1 10/60W öljyä, eikä ilmeisesti ole mitään syytä sitä vaihtaa jatkossakaan?
-
Calissa ei synteettinen öljy toimi
1. "Please also note that the above specifications refer to Agip branded products"
2. 1100 Series California - Mechanical Tappets: Engine oil: Racing 4T 10W-60 (nykyinen tyyppi ”eni i-Ride PG 10W-60”) or as an alternative 20W-50.
3. Agip Racing 4T 10W-60: Lubrificante sintetico. Consigliato per le moto di ultima generazione ad alte prestazioni. Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive. Viscosità: 5W-40, 20W-50, 10W-60.
Ja jos haluaa sotkea selvän asian voi myös kurkata tuolta (Öljy-yhtiön omat suositukset...) :)
http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng (http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng)
Niin että "Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive." eli suositus on syntynyt kilpailumaailman kokemuksista ja tarkoitettu erityisesti kilpailuihin ja urheilulliseen ajoon.
Missähän kilpailuissa Californialla on ajettu, että kokemuksia on saatu? ???
-
Moottorin peruskonstruktio on sama kaikissa (kaksiventtiili) isolohkoissa, joten sama sääntö öljyistä pätee kaikkiin.
-
Moottorin peruskonstruktio on sama kaikissa (kaksiventtiili) isolohkoissa, joten sama sääntö öljyistä pätee kaikkiin.
Toki, mutta kyllä kilvanajo ja California-ajo ovat moottorin rasituksen suhteen eri asioita. Mainospuhe on mainospuhetta.
-
Jos ominaisuudet riittävät "urheilullisesti" koeajettuun Sportiin, riittää öljyn ominaisuudet myös California-ajoon. Öljy on sen verran halpa vakuutus moottorin toiminnalle, ettei se edusta juuri minkäänlaista osaa harrastuksen kokonaiskuluissa. Ei siis ole mitään syytä olla käyttämättä kunnon rasvoja moottoreissa, oli kyseessä sitten California eli Sport. Tietenkin järkeä saa käyttää ja olla käyttämättä ylihinnoiteltuja tuotteita harrastus- ja harrastusratalaitteissa.
-
Huohotuksen kautta saatta klimppi tuota soosia imeytyä palotilaan niin on tausta melko harmaa. Jos ilmanpuhdistimen kotelon pohjalle alkaa limaa kertymään jatkuvasti niin kannattanee miettiä öljylaadun tai ajotavan vaihtoa
Jos huohotus menee kampikammio-öljyn nesteytin (rungossa) ja siitä öljy takaisin öljypohjaan ja öljysumu imuilmakoteloon, niin mistä kautta palotilaan päästään, vaiko juurikin tuon imuilmakotelon kautta ?
Kuinka tahmaisia läppärungot normaalisti ovat, jos niiden läpi menee myös jatkuvasti tätä öljysumua, pitääkö huuhdella liuottimella aina joskus ?
Olen ymmärtänyt että Spine -runkoisissa öljynerotus toimii hyvin, kaikissako imukotelon pohjalle kuitenkin aina kertyy öljyä ?
-
Öljysumua ajautuu aina hiukan imuilman sekaan koska se on tarkoituksella sinne johdettu. Eli kampikammion "päästöt" poltetaan moottorissa. Ilmansuodattimen pohja pyrkii siksi olemaan aina hieman öljyinen. Se ei ole haitallista.
Silloin kun tuota öljylimaa kertyy runsaammin juuri venttiilikoneistoon ja muuallekin se tukkii huohotuskanavat niin paine pyrkii nousemaan lievästi ja painaa moskan ilmansuodattimen kotelon suuntaan.
Eri malleissa on hieman eri käytännöt. Toisissa on riittävät tilat öljysumun lauhdutukselle kuten juuri mainittu V10 ja V11-mallien spine-runko. Siellä öljylima tukkii lähinnä öljytilan pohjaan menevän paluukanavan. Huollon yhteydessä, kun öljyt on laskettu pois se on helppo puhaltaa auki paineilmalla. Itsellä on pari kertaa ollut tukkoinen.
Quotassa öljylima-savu-ilmiö oli lähes jokapäiväinen talvikäytössä.
Kerran itseltä tukkeentui öljyliman vuoksi huohotusjärjestelmä kokonaan ja kampiakselin takapään stefa pullahti pois paikoiltaan jolloin moottoriöljyt voitelivat kytkimeen oikein huolella. Huoltiksen pihassa asensin stefan takaisin paikoilleen, puhdistin huohotusjärjestelmän ja jatkoin matkaa. Opin kerralla että röörit pitää pitää auki.
Kytkinkotelon yläosassa keskellä on tärkein huohotusjärjestelmän osista: huohotusventtiili. Ainakin vanhempien mallien huoltokirjassa oli ohje sen puhdistamisesta "ennen ajokauden alkua". Vanhemmissa kyseessä on läppäventtiili, uudemmissa -80 - 90-lukulaisissa, jne on kuulaventtiili. Edellä kerrotusta tapahtumasta lähtien olen ottanut ko. osan tsekkaamisen huolto-ohjelman piiriin uudemmissakin pyörissäni.
Pikkulohkoisissa on hiukan erilainen zydeemi.
-
Tästä on aiempikin keskustelu: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2819.0
Ei olisi ensimmäinen kerta kun ko palikka on hukassa.
-
Joo, jos huohotusvälineistö pelaa kuten pitäisi, ei kotelossa pientä öljysumua kummempaa pitäisi ollakaan. Guzzin tapauksessa huohotus kyllä siirtää suht kovia öljymääriä mukanaan, eli öljynerotuksen tulee kunnossa ollakin. Missään vakio-Guzzissa tuskin on riittävä huohotusjärjestelmä pidempään, reippaampaan ajoon. Mutta tästä on juteltu reippaasti jo toisaalla.
-
Otin tänään Alkoholipyörän pukille ja irrottelin osia erikseen.
Aiheeseen liittyen otin kuvan huohotusputkesta.
-
http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Oil-breather-valve::8782.html?language=en
Se takaisku- tai yksisuuntaventtiili löytyy kun irrottaa moottorin päällä olevan huohotusletkun. Venttiili on sujautettu sinne moottorin päällä olevan putken sisään joka näkyy tuossa Matin kuvassa. Katso tuota linkin kuvaa venttilistä ja sen koosta. Se venttiili on simppeli takaiskukuula holkissa.
-Juhav
-
Venttiili on sujautettu sinne moottorin päällä olevan putken sisään
Kiitos nyt menee jakeluun. En vaan osannut sitä löytää vaikka tuoltakin S-D:ltä etsiskelin. Epäilen että ei ole erikseen missään kuvattu ainakaan V11 dokumentaatiossa.
-
Säiliö kerää öljyn, toinen pää ulkoilmassa starttimoottorin kupeessa. Suodatin kotelon yhde tulpattu. Purkkia ei ole tarvinnut tyhjennellä , mutta aina siellä pieni liru on ollut.
Kotelo pysynyt kuivana.
-KG-
-
Tein yleistyyppisen tutkielman huohotusosista. Tuosta kampikammion huohotusputken päästä alkaen on eri malleissa omat kuvionsa mutta toiminta samanlaista. Mallikohtaisissa korjaamokäsikirjoissa on asiasta tarkemmin.
http://www.motomatti.fi/2013/02/moto-guzzi-isolohkon-kampikammion.html
-
Multa ei taida löytyä venttiiliä ollenkaan. Onneks kuitenkin tuli tutkittua, rungon etuosaan liittyvä paksu letku oli pahasti halkeillut ja melkeen puhki. Päätin jo aikasemmin vaihtaa kaikki bensaletkut mutta täytyy lisätä ostoslistaan vielä öljyletkutkin.